De situatie is als volgt, mijn moeder woont gehuurd in een woning van Vesteda (particuliere woningsector). Het gehele wooncomplex omvat 52 woningen. Het complex is 20 jaar geleden gebouwd. Er is nooit veel onderhoud gepleegd aan het complex en er zijn altijd servicekosten betaald door huurders. De laatste jaren probeert Vesteda de woningen te verkopen. Je raad het al. Het complex is nu wat ouder en het grote onderhoud komt er een keer aan. Ze verhogen de huren enorm jaar op jaar. Zo probeert men de huurders weg te jagen of men dwingt tot kopen. Mijn moeder woont er graag en is geïnteresseerd in het kopen van de woning. Waar ik nu achter kom is dat er pas sinds een korte tijd door inzet van de vve een reservepot wordt opgebouwd uit de servicekosten. Slechts 40.000 euro tot nu toe! Blijkbaar hoefde Vesteda 'als eigenaar' geen reservepot op te bouwen. Mocht je deze woning kopen dan zit je in een complex waarvoor geen reservepot is opgebouwd. Men begint nu pas een pot te maken. De vve heeft Vesteda gedwongen dat de huurders die er nog zitten, ongeveer de helft, nu ook mee betalen aan de pot.
Ik snap hier werkelijk niets van. Op mij komt dit over als enorme maffia praktijken. Dit kan toch niet?! Hoe kan Vesteda zoiets doen? 20 jaar lang hebben huurders servicekosten betaald... waar is het gebleven? Waarschijnlijk door Vesteda gebruikt voor nieuwbouw projecten.
Als je zo een woning koopt welke onderdeel is van een complex, dan koop je toch ook een deel van die reservepot mee? Dat zou mij logisch lijken.. blijkbaar niet...
Ik zie het dus gebeuren dat de servicekosten enorm gaan stijgen de toekomst. Hoe wil je anders ooit een dak vernieuwen of ander duur onderhoud wat gaat komen?
Weet iemand hoe dit zit? Ik sta echt verbijsterd dat dit soort praktijken mogelijk zijn...
Ik snap hier werkelijk niets van. Op mij komt dit over als enorme maffia praktijken. Dit kan toch niet?! Hoe kan Vesteda zoiets doen? 20 jaar lang hebben huurders servicekosten betaald... waar is het gebleven? Waarschijnlijk door Vesteda gebruikt voor nieuwbouw projecten.
Als je zo een woning koopt welke onderdeel is van een complex, dan koop je toch ook een deel van die reservepot mee? Dat zou mij logisch lijken.. blijkbaar niet...
Ik zie het dus gebeuren dat de servicekosten enorm gaan stijgen de toekomst. Hoe wil je anders ooit een dak vernieuwen of ander duur onderhoud wat gaat komen?
Weet iemand hoe dit zit? Ik sta echt verbijsterd dat dit soort praktijken mogelijk zijn...
https://opensea.io/seaart