Wat te doen aan CPU / GPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijntje09
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Gamen. Het zwaarste spel wat ik zal draaien zal denk ik Arma III / DayZ zijn, maar dat speel ik op het moment bijna nooit. Speel nu voornamelijk WoW en merk dat ik erg lag/vastloop tijdens drukke raids. Wil dus wel graag Legion op ultra spelen, en daarnast een Battlefield of GTA V potje mee kunnen pakken.
Ter duidelijkheid, ik heb ooit een €1400 game pc gehad, maar heb toen niet de beste keuzes in onderdelen gemaakt. Wegens inbraak tijdens vakantie is mijn Game PC weg, en werd niet vergoed door inboedel wegens total kosten. Game nu op een 2013 i7 laptop zonder dedicated gpu (kutvervelend) dus WoW op minimum settings met 22-30fps

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil kunnen spelen wat ik heb, maar het moet niet te veel gaan kosten. Student zijn die alles zelf betaald is al duur genoeg. (School / Verzekering / Mobiel / Kamer etc)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 27" Active 3D gaming scherm, samen met een gaming muis/TB en ik heb al een headset en speakers. Ik heb een Internet aansluiting (bekabeld) in mijn kamer van mijn vorige PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Case mag dicht zijn (en klein vind ik ook niet erg) dus dan zie ik het toch allemaal niet. Vorige PC had een mooie inkijk met kleurtjes etc maar ik keer er eerlijk toch nooit naar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein is fijn, zal ik maar zeggen. Voor case wil ik niet te veel rare vormen of hoeken, gewoon simpel en elegant, maar wel effectief. Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar moet wel mee kunnen gaan. Zoals eerder, WoW Legion in Ultra, verder wil ik op High settings kunnen spelen.

Ga je overklokken?
Bij vorige K serie / met Z moederbord niet gedaan, dus nu denk ik ook niet. Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op wat goede input op plekken waar ik misschien nog wat geld kan besparen, of slechte keuzes heb gemaakt. Naar mijn mening is het wel okay, maar misschien is mijn processor toch een beetje overkill voor wat ik wil doen? De 1060 lijkt enorm goed voor zijn prijs, dus denk ik dat dat een hele goede keuze is. Speelt bijv GTA V met goede FPS. Kan ik voor een kleinere voeding opten? Volgens PC Part Picker gebruik ik 290W, dus wil ik daar nog een stapje boven blijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,-€ 227,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 278,51€ 278,51
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Cooler Master TX3 i€ 19,95€ 19,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 41,-€ 41,-
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het max verbruik ligt tijdens een zware game eerder rond de 200 watt. De voeding kan prima goedkoper, terwijl die ook nog eens beter bij het systeem past:
pricewatch: Corsair CX450M
De Seasonic ondersteunt de C6 en C7 states van de CPU namelijk niet (Extra zuinige slaapstand).

Bij een moederbord met 2 ram sloten kun je beter 2x4GB nemen i.p.v. 1x 8GB:
pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
Hierdoor creëer je extra bandbreedte voor de rest van het systeem waardoor het geheugen minder snel de bottleneck is.

De gekozen CPU koeler is eigenlijk alleen zinnig in een behuizing waar geen plek is voor een tower koeler (of het moet je puur om de looks van de cooler te doen zijn). Maar voor dezelfde prijs is de pricewatch: Arctic Freezer i32 stukken beter. Wil je wat goedkoper, dan is een pricewatch: Cooler Master TX3 i ook al meer dan prima.

Je zou zelfs gewoon de met de processor meegeleverde stock koeler kunnen gebruiken, maar die maakt wat meer lawaai onder load. Hij koelt op zich wel voldoende.

Verder prima systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijntje09
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:28:
Het max verbruik ligt tijdens een zware game eerder rond de 200 watt. De voeding kan prima goedkoper, terwijl die ook nog eens beter bij het systeem past:
pricewatch: Corsair CX450M
De Seasonic ondersteunt de C6 en C7 states van de CPU namelijk niet (Extra zuinige slaapstand).

Bij een moederbord met 2 ram sloten kun je beter 2x4GB nemen i.p.v. 1x 8GB:
pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
Hierdoor creëer je extra bandbreedte voor de rest van het systeem waardoor het geheugen minder snel de bottleneck is.

De gekozen CPU koeler is eigenlijk alleen zinnig in een behuizing waar geen plek is voor een tower koeler (of het moet je puur om de looks van de cooler te doen zijn). Maar voor dezelfde prijs is de pricewatch: Arctic Freezer i32 stukken beter. Wil je wat goedkoper, dan is een pricewatch: Cooler Master TX3 i ook al meer dan prima.
Bedankt voor je reactie :)!
Ik had voor een 1x8 gekozen om de mogelijkheid te hebben om naar 16gb te upgraden in de toekomst mocht het ooit nodig zijn. Je hebt wel gelijk dat 2x4 iets beter is.

Ik zal de PSU aanpassen, wist niet dat het dat niet ondersteunde, dus thanks voor deze tip!

Ik had eerst als koeler de Hyper 212, maar volgens PC Part Picker passen die hoge koelers niet in mijn gekozen behuizing. Zo ja, dan zal ik wss de pricewatch: Arctic Freezer i32 gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het moederbord heeft 4 sloten, dus je kan met 2x4GB later alsnog upgraden naar 16GB.

De Hyper Evo 212 is inderdaad iets te hoog. De TX3 i past met gemak en is een prima bespaarpunt tegenover de Arctic Freezer i32. Maar de Arctic is wel wat stiller, koelt beter en past ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijntje09
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:36:
Het moederbord heeft 4 sloten, dus je kan met 2x4GB later alsnog upgraden naar 16GB.

De Hyper Evo 212 is inderdaad iets te hoog. De TX3 i past met gemak en is een prima bespaarpunt tegenover de Arctic Freezer i32. Maar de Arctic is wel wat stiller, koelt beter en past ook gewoon.
Thanks, ik was heel eerlijk iets te lui om naar andere hoge koelers te kijken, en had verwachte date alle hoge koelers te groot zouden zijn. Zal de lijst aanpassen :)

Ben zeer blij met de tips, iedere besparing is natuurliijk mooi mee genomen, zal ik later gebruiken in een eventuele 2de scherm of betere headset.