Windows op andere schijf plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-12-2025

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Hi mede Tweakers,

Ik heb een vraag over Windows. Is het mogelijk om Windows over te zetten op een andere schijf? Ik ben namelijk van plan om Windows op mijn M2. SSD te plaatsen, terwijl het nu nog op mijn normale SSD staat. Is er een mogelijkheid om dit te doen? En zo ja hoe? Ik heb al gezocht, en heb wel een paar dingen gevonden, alleen die zagen er niet zo betrouwbaar uit.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

--
Yarne

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gewoon de nieuwe SSD van een verse installatie van Windows voorzien en vervolgens alle bestanden die je wilt bewaren vanaf de oude SSD overzetten naar de nieuwe SSD.

Om welke versie van Windows gaat het? Je kan via Microsoft een ISO downloaden van Windows 10 en deze op een USB stick zetten om vanuit daar een nieuwe installatie uit te voeren:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Diskcloning vind ik altijd een fijne optie, alles identiek overzetten erg handig.

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Eerlijk gezegd vind ik dat altijd een prima moment voor een fresh/clean install. Met een ISO'tje vanaf een USB kan je dat zo voor elkaar krijgen met een nieuw SSD. En dan zit er geen oude meuk bij.

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het kan. Windows 10 detecteert het automatisch, Windows 8.0 en lager moet je 1x in safe mode opstarten zodat de boot drivers gewist worden en opnieuw ingesteld worden. Verder hoef je alleen nog even je partities te expanden.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Han schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:42:
Gewoon de nieuwe SSD van een verse installatie van Windows voorzien en vervolgens alle bestanden die je wilt bewaren vanaf de oude SSD overzetten naar de nieuwe SSD.

Om welke versie van Windows gaat het? Je kan via Microsoft een ISO downloaden van Windows 10 en deze op een USB stick zetten om vanuit daar een nieuwe installatie uit te voeren:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Windows 10, maar dan kan het toch zo zijn dat sommige programma's niet meer goed werken?

Is het overigens ook mogelijk om 1 gedeelte voor Windows te reserveren en de rest voor andere belangrijke spullen, zonder dat de computer steeds slomer wordt?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:47:
Diskcloning vind ik altijd een fijne optie, alles identiek overzetten erg handig.
Welk programma gebruik je hiervoor?

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:50:
Het kan. Windows 10 detecteert het automatisch, Windows 8.0 en lager moet je 1x in safe mode opstarten zodat de boot drivers gewist worden en opnieuw ingesteld worden. Verder hoef je alleen nog even je partities te expanden.
Hoe kan je een partitie expanderen? Heb je een link daarvoor, of een mooie uitleg?

Verwijderd

Ik gebruik altijd 'Paragon Hard Disk Manager Suite 15' deze is niet gratis maar beetje creativiteit dan moet het je vast lukken! Erg fijn programma en ontzettend duidelijk beschreven dat iedereen het zou moeten lukken.
Broodje_Aap schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:48:
[...]

Welk programma gebruik je hiervoor?

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:55:
Ik gebruik altijd 'Paragon Hard Disk Manager Suite 15' deze is niet gratis maar beetje creativiteit dan moet het je vast lukken! Erg fijn programma en ontzettend duidelijk beschreven dat iedereen het zou moeten lukken.

[...]
Ah, ik ga even kijken wat het voorstelt! Bedankt in ieder geval!

Pagina: 1