Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation Revit 2017 + AutoCAD

Pagina: 1
Acties:

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-11 21:38
Mijn broer werkt op een architectenbureau, maar de computers zijn op het moment een drama. Zijn baas heeft niet heel lang geleden HP Z420 Workstations aangeschaft en waren niet goedkoop (de exacte prijs weet ik niet en aanschafdatum ook niet). Het betreft een systeem met een Xeon E5-1603 @ 2.8 ghz, Quadro K600 en 8GB DDR3 RAM. De bottlenecks lijken al snel duidelijk. Met deze processor wordt de RAM geknepen tot 1066 mhz i.p.v. 1600 mhz, en tevens is 8 GB voor zijn werk (Revit, AutoCAD) niet bijzonder veel. Ook de GPU heeft slechts 1 GB VRAM, wat volgens mij ook een behoorlijke bottleneck is.

Nu heb ik het idee dat je tegen een fractie van de prijs (ik denk dat er minimaal 1500 euro per unit is betaald, al is dat wellicht icm ondersteuning) een minimaal 3x zo snel systeem is te bouwen.

Omdat mijn broer en zijn collega's binnenkort 'in de cloud' gaan werken (om zo ook files en parking problemen te ontwijken), zijn nieuwe, portable PC's een must. Maar ze zijn de trage performance beu. Niemand is echter in loondienst, dus eenieder moet zelf een PC zelf aanschaffen willen zij een verbeterd systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Revit 2017, AutoCAD, tekenen, renderen etc. Maar gezien het ook een home PC is, mag het ook een gamepje draaien, aldus mijn broer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro excl btw. Exclusief monitor(s)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, beeldschermen zijn aanwezig, 2x 1440p, aansluitingen als HDMI en DP aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Rappe SSD, degelijke processor, genoeg RAM, genoeg VRAM (minimaal 4GB)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een intel processor, ik denk dat een i7 6700k een must is, maar een 6800k wellicht een overkill, future proof is belangrijk. GPU dacht ik aan een AMD RX480 of GTX 1060 of 1050 ti. Het zou fijn zijn om later extra RAM te kunnen bijsteken en een extra videokaart om meer tegelijk te kunnen renderen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
een lightweight maar full ATX kast, zodat de PC te 'tillen' is naar zijn werk. Verder geen gamerslook.

Ga je overklokken?
Mocht zijn systeem het nodig hebben, dan ga ik deze overclocken

Wat verwacht je van ons?
Zit ik op het juiste spoor, of zit ik totaal verkeerd met het aanraden van een non prof GPU en CPU? Ik ben vooral benieuwd wat anderen in deze sector gebruiken. Het doel is futureproof, maar het moet ook weer geen dikke overkill worden, vooral omdat ik in een later stadium ook de PC's in elkaar steek voor zijn collega's

Dus in het kort, welke GPU, welke CPU, welke case is lichtgewicht, hoeveel RAM? Ik neem aan dat er ook een flinke koeler nodig is om de CPU te koelen. Waterkoeler of normale luchtkoeling?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Qua RAM geheugen is 16GB meer dan voldoende. Als CPU zou ik een Xeon processor adviseren, met minimaal 8 cores en HT. Voor het betere videowerk zou je het beste af zijn met een Nvidia Quadro M4000.

Allemaal niet goedkoop omdat het voor de professionele markt is bedoeld;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2640 v3 Tray€ 970,81€ 970,81
1HP NVIDIA Quadro M4000€ 851,70€ 851,70
1Crucial CT2K8G4WFD8213€ 103,09€ 103,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.925,60

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• MadDogMcCree
Maar dat valt niet echt binnen het budget. Het idee is om een relatief goedkope PC aan te schaffen die voor minder dan 1000 euro excl btw de prestaties enorm kan verbeteren.

Dit zijn volgens mij de meest logische opties;

pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed
pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed
pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed

Ik vraag me alleen af of de i7 niet veel fijner is om mee te werken, gezien het significante verschil in singlethread performance en kloksnelheid. Tevens heeft de Xeon als nadeel dat er weer een duurder moederbord in moet.

[ Voor 66% gewijzigd door MadDogMcCree op 14-10-2016 17:33 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:25:
Maar dat valt niet echt binnen het budget. Het idee is om een relatief goedkope PC aan te schaffen die voor minder dan 1000 euro excl btw de prestaties enorm kan verbeteren.

Dit zijn volgens mij de meest logische opties;

pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed
pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed
pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed

Ik vraag me alleen af of de i7 niet veel fijner is om mee te werken, gezien het significante verschil in singlethread performance en kloksnelheid.
al die pro dingen zijn niet echt nodig, en er is waarschijnlijks niks snellers voor cad dan een 6700k..

Typisch dell om dure workstations te leveren met een knakenxeon om het betaalbaar te houden.. :)

Je zat op de goede weg, maak wel even een net lijstje

autocad en revit zijn ook gewoon directx dus nog minder reden om een pro gpu te nemen., los van dat ze op de cpu leunen.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 14-10-2016 17:35 ]

specs

• Han
  • Niet online

Han

Jouw uitgangspunt moet zijn een professionele workstation waarmee iemand zijn werk mee kan uitvoeren. Grafische werkstations zijn gewoon erg duur qua onderdelen maar leveren de gewenste rekenkracht en stabiliteit. Met name een grafische kaart met rekenkracht voor het grafische renderen.

Je kan ook zelf kijken wat minimaal nodig is en wat aanbevolen wordt:
http://usa.autodesk.com/a...id=18844534&siteID=123112

Dan zie je dat je bijvoorbeeld bij grafische kaarten uit komt bij een ATI Fire Pro of een Nvidia Quadro kaart. En bij systemen inderdaad bij een HP Zxxx Workstation of een Lenovo Pxxx ThinkStation.

De bottleneck voor het systeem van jouw broer is dat ze wel het juiste type systeem hebben gekozen maar vervolgens voor de meest goedkope variant zijn gegaan. Wil je AutoCAD 2017 en Revit 2017 vlot kunnen draaien dan hadden ze een 8-core Xeon moeten kiezen met HT en een fatsoenlijke Quadro videokaart.

De goedkoopste optie is om het systeem te upgraden met een fatsoenlijke Xeon processor, een betere Quadro videokaart en extra werkgeheugen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• maratropa
  • Niet online
Dat kan natuurlijk ook ;) ; het voordeel is dat een xeon 1650 of 1660 op ebay ook niet zo veel meer kost en de rest hoeft idd ook geen gat in de begroting te slaan :)

8 core is niet echt nuttig, heeft vaak minder mhz.. Alleen leuk als je veel rendert..

En mogelijk werkt een 1650 v2 ook

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 14-10-2016 17:44 ]

specs

• Han
  • Niet online

Han

maratropa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:43:
8 core is niet echt nuttig, heeft vaak minder mhz.. Alleen leuk als je veel rendert..
Gezien de combinatie van Revit 2017 en AutoCAD vermoed ik dat zijn broer het nodige rendeert :)

Voor onder € 300,00 heb je via E-Bay al een Xeon E5-2687W 8-core 3,1 Ghz processor. Extra ECC geheugen kost relatief niks en met een tweedehands Nvidia Quadro 6000 6GB ben je in totaal onder de € 850,00 klaar :)

Daar kan je broer weer jaren op werken ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Han op 14-10-2016 18:02 ]

• maratropa
  • Niet online
2687w is idd ook wel leuk..Alleen op zich wel veel meerprijs 2dehands tov de performance winst.. Maarja nog steeds wel betaalbaar.

Qua gpu is een quadro 6000 niet mn eerste keuze als je ook wat wilt gamen en iets wilt wat weer een tijdje mee gaat, het blijft een gtx 480. autocad en revit doen niet zo moeilijk dus dan heb je met een 1050 of 1060 iets toekomstbestendigers (en zuinigers)

specs

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
3D cad software
3D cadsoftware zoals SolidWorks werkt vaak met een swapfile or swapdrive. Dat houdt in dat eerst je geheugen wordt volgegooid met de samenstelling en zodra die overloopt, bepaalt de storagesnelheid van de swapfile de totale systeemsnelheid. Als voorbeeld, je merkt dit via veel "lag" en stotterend beeld/performance tijdens het draaien van een assembly in een 3D omgeving. Je geheugen is initieel de bottleneck en daarna je storage-assembly. Inzake 3D modeling performance zal dit waarschijnlijk voor meerdere paketten gelden, eventueel ook autocad inclusief Revit. Je kunt het dus ook zo lezen dat als je 3Dsoftware gebruik maakt van een swapfile, je beter gewoon heel de pc kunt volgooien met een hoop geheugen. Zo voorkom je het gebruik van een trage swapfile en hoef je in principe niet veel te investeren in je storageassembly, als het een pctje voor thuis betreft.

Renderen
Meerdere cores/treads = sneller klaar.

Revit 2017 hardware requirements.
Revit 2017 Eisen staan hier.

Quote hieruit: "16 GB RAM is usually sufficient for a typical editing session for a single model up to approximately 700 MB on disk."

Ik weet niet hoe groot die 3D autocad assemblies zijn, maar waarschijnlijk groter dan 700MB. Ik zou gewoon minimaal 24/32GB willen voor thuisgebruik bij kleinere assemblies, dat is het 4-voudige van wat jullie moederbord nu heeft. FYI: Ik maak thuis kleine 3D assemblies van pc-cases en dergelijke en die gaan al ruimschoots over die 700MB grens heen. Ik verwacht dat een architect grotere assemblies draait dan ik doe. (btw: ik gebruik geen 3Dcad gpu maar gewoon een ouderwetse 960mini+dualcore en dat gaat prima zolang ik maar niet render, geen grap).

Mijn voorlopige conclusie
- Die cpu+geheugen bottlenecked waarschijnlijk je rendertijd.
- Mits Autocad 3D ook met een swapfile/drive werkt net zoals solidworks, dan bottlenecked je geheugen waarschijnlijk je performance in de 3D omgeving.

Daarom denk ik dat je eventueel met alleen meer geheugen bijprikken al een flinke verbetering zou kunnen merken mits autocad ook van een swapfile/drive gebruik maakt. 4 reepjes DDR3 ECC geheugen met in totaal 32GB, zit rond de 200 euro in de pricewatch en (2x8)=16GB rond de 90 euro. Het lijkt mij de moeite van het onderzoeken waard, of je eventueel toch nog goedkoop weg kan komen.

[ Voor 24% gewijzigd door govie op 14-10-2016 18:50 ]

• MadDogMcCree
Han schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:47:
[...]

Gezien de combinatie van Revit 2017 en AutoCAD vermoed ik dat zijn broer het nodige rendeert :)

Voor onder € 300,00 heb je via E-Bay al een Xeon E5-2687W 8-core 3,1 Ghz processor. Extra ECC geheugen kost relatief niks en met een tweedehands Nvidia Quadro 6000 6GB ben je in totaal onder de € 850,00 klaar :)

Daar kan je broer weer jaren op werken ;)
Zo klinkt het wel mooi, maar dat zijn toch geen reële prijzen? Tevens heb je natuurlijk op deze manier geen garantie. Dat lijkt mij nogal een gok met een 4 jaar oude 2e hands GPU of CPU. 2e hands is daarom geen optie. Ook omdat ik in een later stadium eenzelfde station voor enkele van zijn collega's bouw.

Wat betreft de GPU, voor minder dan de laagste 2e hands prijs haal je ook een GTX 1060 6GB. Als ik dan de specificaties van de twee (Quadro 6000 en GTX 1060) tegenover elkaar zet, dan zie ik nergens een voordeel van de Quadro. Het voordeel van de Quadro zijn dan enkel de drivers, die hij niet nodig heeft voor AutoCAD en Revit.

Het doel is immers een zo snel mogelijk systeem voor een fractie van het bedrag. Ik heb toch het idee dat vooral Quadro's flink overpriced zijn tegenover een consumenten kaart. De kaarten die officieel worden aangeraden zijn een Quadro M2000 of M4000. Maar wat doet een M2000 zoveel beter dan een 1050Ti (even afgaand op de specs) wat de meerprijs van 200 euro rechtvaardigd?

Edit: even wat gegoogled, een Quadro M4000 heeft de Maxwell GM204 chip, dezelfde chip als de GTX 960, 970 en 980. De M2000 de Maxwell GM206, dezelfde als bij een GTX 950 en 960. Gezien de chips hetzelfde zijn, lijkt mij het verschil vooral in gecertificeerde drivers te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door MadDogMcCree op 14-10-2016 19:18 ]

• maratropa
  • Niet online
m2000 zal (naast allerlei voordelen qua certificiëring, onderhoud, driversupport etc) vooral in pro opengl apps meer pieksnelheid geven, dus bijv met zware scenes werkbaarder zijn dan een gtx. (die gtx wordt door nvidia gedrukt qua opengl snelheid) Autodesk is zo'n beetje met alles over naar DirectX, daarbij lopen autocad en revit prima op consumenten gpu's. Icm met de wens om te gamen is een pro gpu niet echt slim hier lijkt me.

2de hands cpu's doe ik zelf niet zo moeilijk over, de kans dat er wat aan de hand is met een retail model is klein..

Alleen als het je vooral om werksnelheid en niet om renderen gaat dan is een 6700k vaak wel fors sneller dan bijv een 1650 of 2687w, die zitten qua singlecore score in cinebench 15 rond de 100, terwijl de 6700k rond de 180 zit. Daarbij rendert een 2687w maar een klein beetje sneller dan een 6700k

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 14-10-2016 19:37 ]

specs

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-11 23:12
maratropa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:21:
Alleen als het je vooral om werksnelheid en niet om renderen gaat dan is een 6700k vaak wel fors sneller dan bijv een 1650 of 2687w, die zitten qua singlecore score in cinebench 15 rond de 100, terwijl de 6700k rond de 180 zit. Daarbij rendert een 2687w maar een klein beetje sneller dan een 6700k
Klopt. Autocad en Revit doen buiten het renderen alles alleen maar single core meen ik me te herinneren. En dan is de snelste i7 het beste wat je kunt krijgen.

• Han
  • Niet online

Han

D-e-n schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:20:
Klopt. Autocad en Revit doen buiten het renderen alles alleen maar single core meen ik me te herinneren. En dan is de snelste i7 het beste wat je kunt krijgen.
Multi-threats daar in tegen worden zeker aangesproken:

Multi-threaded processes in Revit 2017:

• Vector printing
• Vector Export such as DWG and DWF
• Autodesk Raytracer
• Wall Join representation in plan and section views
• Loading elements into memory. Reduces view open times when elements are displayed for the first time in a session.
• Parallel computation of silhouette edges (outlines of a curved surfaces) used when navigating perspective 3D views
• Translation of high-level graphical representation of model elements and annotations into display lists
optimized for a given graphics card. Engaged when opening views or changing view properties.
• File Open and Save
• Point cloud data display
• DWF Export as individual sheets utilizes multiple processes.
• Color fill calculations are processed in the background on another process.
• Calculation of structural connection geometry is processed in the background on another process

[ Voor 3% gewijzigd door Han op 16-10-2016 12:54 ]

• maratropa
  • Niet online
Idd het is niet of/of meer, ze proberen zo veel mogelijk beter te threaden, ook tijdens het werken, alleen dat blijft vaak iets wat toch hangt op 1 thread en de mate van multithreading blijft vaak beperkt. Met een 6700k heb je 8 hoog geclockte virtuele cores, meer cores ga je over het algmeen weinig aan hebben bij het werken zelf. Toch een 6/8/10 etc core hangt dus vooral af van of je lokaal renderd en hoe veel prioriteit dat heeft.

specs

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een 6700K met een 1060GTX en 16Gb is zeker snel genoeg voor Revit.

Renderen wordt in een goed architectenbureau niet gedaan in Revit maar in 3Ds Max of een andere render programma. Afhankelijk van het programma moet je een snelle GPU of snelle CPU hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Tray€ 346,-€ 346,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 182,95€ 182,95
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 289,-€ 289,-
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition€ 101,-€ 101,-
1Scythe Mugen 4€ 39,95€ 39,95
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 100,95€ 201,90
1Corsair RM550x€ 89,95€ 89,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.405,65

Iets over het budget, maar voor een bedrijf moet die 200 euro extra niet veel uitmaken.

PS. zelf gebruik ik voor mijn tekenwerk een 3770k met een 970GTX en 32Gb geheugen.
Pagina: 1