Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klein netwerk opzetten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Foucozor
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-07 15:58
Hey Tweakers!

Er is mij aangeraden om thuis te oefenen om mijn kennis m.b.t IT infrastructuur te verbeteren.
Die persoon raadde mij aan om in de mediamarkt enkele goedekope switches en router te kopen, om dan uiteindelijk thuis een klein netwerk op te starten waarop ik kan testen, en alles zelf installeren/configureren.

Het is voornamelijk om alles goed onder de knie te krijgen qua Switches, Routers, etc.. de kern van het netwerkbeheer. Hoe alles in zijn werk gaat, stap voor stap zelf uittesten.
Het inhoudelijke, zoals Active Direcory, GPOs enzoverder is allemaal geen probleem.
Het is echt de kern die ik zou willen aanpakken.

Hier heel kort wat ik zou willen testen:
Routing en Switching, VTP, STP, RIP, OSFP, NAT
Eigen DHCP server opzetten, DNS, ...
Wat gebeurd er als er een loop in het netwerk zit, hoe kan ik het oplossen.
Enzovoort..

Maar mijn vraag is heb ik een specifieke router, switches nodig, of maakt dit allemaal niet uit voor een test omgeving? en ook qua de hoeveelheid switches etc..

Ik weet dat elk netwerk zijn eigen eisen stelt, maar dit is maar een heel klein testomgeving, dus zo veel eisend zal dit niet zijn :P

Bedankt alvast!

Alle reacties

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 15:40
Met mediamarkt spul ga je dit echt niet leren. Als je je eigen thuisnetwerk wil upgraden en daar ook mee stoeien dan zou ik naar Ubiquiti spul kijken (edgerouter en edgemax) of microtik. of je haalt je een goedkope cisco van marktplaats. Ik zou hem wel niet gebruiken voor je thuisnetwerk ivm het stroomgebruik.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
Vroeger via school aan Cisco Packet Tracer kunnen komen.

(http://www.cisco.com/web/...catalog/PacketTracer.html)

Weet niet of je daar aan kunt komen, maar hiermee kun je mooie simulaties maken.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Ga niet met mediamarkt spul beginnen, dat kom je in de praktijk (hopelijk) niet tegen in de zakelijke markt.... (mkb ws wel....) Wil je echt wat leren ga dan aan de slag met Cisco of HPe/Aruba.
- duur spul
- maakt herrie
en ga aan de slag met fully managed spul in de cli

Ik zou beginnen met een netwerk emulator als GNS3

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je echt aan de gang wilt met al die dingen die je noemt dan dat niet met routers van de mediamarkt. Wat mogelijk wel interessant kan zijn is Microtik spul. Alternatief is om op marktplaats te zoeken naar wat tweedehands Cisco / Juniper spul ofzo.

Overigens wat betreft routing kan dat in principe ook virtueel, je kan bijvoorbeeld naar GNS3 kijken.

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-11 19:45
Cisco Packet tracer is makkelijker dan alles echt te laten draaien en kun je net zoveel mee als met echte apparatuur. Wordt ook gebruikt bij CCNA trainingen. Als je een beetje zoekt, vind je het wel

Hoeiendag!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
Ik zou ook eens op de wiki van /r/homelab kijken: https://www.reddit.com/r/homelab/wiki/index

Qua switches twijfel ik een beetje, Cisco vreet power en heeft een redelijk hoge instapdrempel, maar je wil aan de andere kant misschien wel iets wat VLANs ondersteunt...

Misschien een managed Dell Powerconnect switch? Niet al te duur en toch VLAN mogelijkheden.
Daarnaast wil je trouwens waarschijnlijk wel een machine bouwen die als homeserver gaat dienen. Bij voorkeur met de gratis variant van ESXi er op, zodat je een paar besturingssystemen onafhankelijk van elkaar kan draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door citruspers op 14-10-2016 16:34 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cisco Packet Tracer inderdaad, kun je ook IOS mee oefenen! Al met al beetje oubollig maar werkt goed, wellicht wat veilingsites in de gaten houden voor tweedehands (zakelijk) Cisco / Juniper / HP / Dell spul soms wil er ook nog wel eens hier wat op de V&A staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Verwijderd

Laatst een HP procurve 1700-8 poorts managed switch gekocht op Makrtplaats. Prijs: 10 euro.

Kan je meteen met VLAN's gaan spelen. En... levenslange garantie zonder bon. Switch defect? HP bellen en morgen staat UPS met een vervangende switch op de stoep.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als het puur om networking gaat, kun je eigenlijk beter een paar oude laptops opscharrelen; dat maakt een stuk minder herrie dan die cisco/hp meuk. 'n Paar pcmcia kaartjes er in zodat ze allemaal twee nics hebben en dan Linux of Windows installeren (desnoods xp)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07

Felyrion

goodgoan!

Grappig, allemaal verschillende invalshoeken :P

Ik heb zelf een vergelijkbaar traject gedaan. Ik kom meer uit de windows hoek (serverbeheer etc.) en moest voor mijn baan wat meer netwerkkennis opbouwen.

Eerst moet je bepalen welke merken belangrijk zijn. De basics zijn veelal hetzelfde, maar ze spreken allemaal net andere dialecten.
Gaan ze op je werk met Cisco aan de slag kun je beter niet met HP spul oefenen en omgekeerd.

Hiervoor heb ik zelf wat oudere generaties hardware opgescharreld. Wij doen en deden vooral switching met HP, dus daar wat spul voor gezocht.

Ik kreeg via een klant een HP2530, dat is een type switch die eigenlijk alles kan (ik zou voor een 2serie of hoger gaan, die hebben volledig CLI. Ga je voor een 19xx bijvoorbeeld dan zul je alles via web moeten doen. (of niet volledig ondersteunde commando's) Dat is wat beperkter en geeft eigenlijk geen volledig beeld van enterprise switches.

Even als voorbeeld: V&A aangeboden: HP Procurve 2510-24 dit is een model waar je al veel mee kunt simuleren/testen (qua config mogelijkheden) VLAN, QoS, STP, full CLI , zie bijvoorbeeld deze handleiding: http://h20565.www2.hpe.co...ng=en-us&cc=us&docLocale=

Het hoeft niet zoveel te kosten, maar bij de MM vind je het niet. En zeker om te leren is tweedehands spul prima.

Verder kun je als router/firewall prima aan de slag met een PFsense VM, liefst wel op een machine met meerdere netwerkkaarten. (zie https://pfsense.org/ )

Qua hoeveelheid switches maakt het niet zoveel uit. Zorg dat je één of twee managed switches hebt en je kunt met wat houtje touwtje werk de meeste situaties wel nabootsen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1