PC crasht / blijft hangen, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Opgelost. Het was het RAM-geheugen : ) Dank iedereen!

Crashsymptomen
  • PC blijft hangen, geen errormelding, op willekeurige momenten (van gebruik browser tot videos afspelen tot niets doen in Windows)
  • Na drukken van resetknop komt pc in tijdelijke bootloop. Start op en na enkele seconde weer opnieuw, totdat hij het Windows loginscherm weer kan geven
  • Soms na een aantal keren resetten komt er een Windows Recovery scherm, waar "opnieuw proberen" en "repareren" staat. Beide knoppen geven geen resultaat wanneer ingedrukt. Een kleine, zwarte knipper in beeld en dat is het. Opnieuw opstarten van pc geeft soms resultaat, soms komt pc weer terug in voorheen beschreven bootloop.
Oplossingen geprobeerd
  • Drivers geüpdatet (van kleine hardware tot grote, zelfs bios)
  • Bad sector check disk in admin, niets aan de hand (op het moment nog enkel 3 schijven, waaronder OS-schijf getest)
  • Kabels gecontroleerd op aansluiting
  • Clean install (van Windows 7 naar Windows 10)
Wat opviel
Tijdens het updaten van de bios zag ik in het biosscherm niet al mijn harde schijven staan. Ik heb daarom het vermoeden dat mijn mobo niet helemaal 100% meer werkt.

Foto's van bios in deze folder

Compleet verhaal
Sinds een aantal weken crasht mijn pc op willekeurige momenten. Het gebeurde meestal wanneer mijn pc net aan stond (binnen een uur) en vaak wanneer ik een applicatie op had gestart. Dit kon simpelweg gebruik van Firefox zijn of het spelen van een spel. Omdat het het meest opviel tijdens het kijken van YouTube videos op het opstarten van spellen dacht ik dat het aan mijn videokaart lag. Later merkte ik echter steeds meer dat het ook gewoon gebeurde dat mijn pc bleef hangen midden in Windows, terwijl het OS zich net op had gestart. Omdat mijn drivers allemaal geüpdatet zijn en games naar behoren functioneren (wanneer er geen crash plaats vindt :P) lijkt het niet aan de videokaart te liggen.
Op dit moment vermoed ik mijn mobo. Waarom? Een tijd terug werkte mijn toetsenbord niet meer, deze deed het pas weer toen ik hem in een andere USB-ingang stopte. De USB-ingang waarvoor hij eerst gebruikt werd werkt overigens wel met andere apparatuur. Ik gebruikte mijn toetsenbord ook als stroom- en dataverzorger voor mijn muis. Die zit nu op een eigen USB-ingang. Ook zag mijn mobo in de bios niet alle schijven in mijn pc maar slechts een aantal (onder andere de boot disk miste in de lijst).
Mijn pc heeft geen problemen 8 uur aan te staan en compleet te functioneren, echter valt hij op sommige punten uit net na het opstarten. Vandaag viel hij echter ook uit na een aantal uur matig gebruik (internet en een paar uur HDD bad sector check), toen ik een film ging kijken. Voordat mijn pc vandaag langer aan stond was het echter ook al raar en moest ik een tiental keer resetten of wachten tot de bootloop wegging voordat ik gebruik kon maken van de pc.

Hulpvraag
Hebben jullie nog ideeën over wat ik zou kunnen proberen, wat ik zou kunnen testen? Het aanschaffen van een nieuw mobo is op zich een optie, maar ik heb zelf verder geen apparatuur even te kunnen wisselen om te kijken of het daadwerkelijk aan het mobo ligt. Daarbij zou ik het andere mobo uren/dagen in gebruik moeten nemen om zeker te zijn dat het niet crasht.

Systeemspecificaties
2 x SSD (1 keer 120GB OS, 1 x 226GB games, beiden getest met badsectorcheck)
1 x HDD (2TB opgedeeld in 3 partities, 2 getest met badsectorcheck)
8GB RAM
CI53350P 3.1GHZ Intel CPU
ASROCK B75-Pro3-M Mobo
R9 290 4GB Graka
XFX Pro 550W PSU
Windows 10 OS

&

Beste antwoord (via Weltschmerz op 17-10-2016 19:33)

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 15:00

nhanssen

QVL is non-tweakers

Weltschmerz schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

Ik heb mijn graka sinds 2014 en eigenlijk nooit problemen mee gehad.. De memtest geeft 5000+ errors aan in 19 passes (35+ uur), maar ik heb geen idee hoe ik dat moet interpreteren :S
Sow! dat zijn er aardig wat :o , je kan aannemen dat er iets niet helemaal lekker is met een of meerdere reepjes geheugen.
Je zou het geheugen er uit kunnen halen, licht afstoffen en het geheugen slot even licht uitblazen. Dan nog eens kijken.
Geeft het dan nog fouten dan zou ik ander geheugen uitproberen. Normaliter zou je 0 fouten moeten hebben.

Spec's PC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07
Check je geheugen ook eens met memtest86. Dan kan je weer wat uitsluiten :)

En wat zijn de spanningen van je voeding?

[ Voor 23% gewijzigd door Galaxis op 14-10-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
hoe oud is je systeem? en wanneer heb je naar win10 geupgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Galaxis schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:19:
Check je geheugen ook eens met memtest86. Dan kan je weer wat uitsluiten :)

En wat zijn de spanningen van je voeding?
Memtest86 ga ik proberen, kom ik nog op terug! Hoe meet ik de spanningen van mijn voeding? : )
Rockster34 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:26:
hoe oud is je systeem? en wanneer heb je naar win10 geupgrade
Hoe oud? Ehm, 2013 aangeschaft, was toen allemaal vrij nieuw. GPU is van 2014. Ik heb afgelopen maandag (zes dagen na schrijven) naar Windows 10 geüpgradet.

Tijdens het reageren op deze berichten een bluescreen gekregen. "Your pc ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info and then we'll restart for you." Bleef hangen op 0% dus ik heb hem handmatig gereset. Start op zonder problemen en kon meteen verder typen. Soms gaat het dus nog goed. Vanmorgen tijdens het opstarten echter ook 1 keer moeten resetten, daarna kort bootloop en toen in windows.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dat schijven niet altijd zichtbaar zijn in de BIOS heb ik ook wel eens, komt mede door de fastboot-opties. De schijven waren in mijn geval ook in orde.

Check even je temperaturen met HWMonitor, Crystaldisk/hdtune voor je schijven, en posr hiervan de screenshots. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 15:35

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Krijg je bsod's of reset ie direct? Check ook de Windows logs op foutmeldingen. Een memtest/stresstest voor het geheugen moet doen dat wel aan het licht krijgen. Idem als je Pifast draait qua cpu. Bij dergelijke vage problemen kun je het beste het moederbord uitbouwen en zo kaal mogelijk beginnen met testen. Hierbij haal je vanzelf ook als kabels even los dus slechte verbindingen lossen zich hiermee van vanzelf op.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
HollowGamer schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:34:
Dat schijven niet altijd zichtbaar zijn in de BIOS heb ik ook wel eens, komt mede door de fastboot-opties. De schijven waren in mijn geval ook in orde.

Check even je temperaturen met HWMonitor, Crystaldisk/hdtune voor je schijven, en posr hiervan de screenshots. :)
Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:36:
Krijg je bsod's of reset ie direct? Check ook de Windows logs op foutmeldingen. Een memtest/stresstest voor het geheugen moet doen dat wel aan het licht krijgen. Idem als je Pifast draait qua cpu. Bij dergelijke vage problemen kun je het beste het moederbord uitbouwen en zo kaal mogelijk beginnen met testen. Hierbij haal je vanzelf ook als kabels even los dus slechte verbindingen lossen zich hiermee van vanzelf op.
Thanks Archie en Alfa. Vanavond na het werk ga ik de memtest doen (was er al aan begonnen maar na 2 uur moet ik toch echt mijn deadline gaan halen : P). De andere testen (wat is Pifast?) ga ik daarna proberen.

Ik krijg geen BSOD's, maar hij hangt gewoon. Geluid, beeld, alles bevriest, of hij reset zichzelf meteen. Alles zonder foutmeldingen. Even opzoeken waar ik die Windows logs vind : )

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 15:35

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Een lockup zal idd weinig melding geven in de logboeken. Start, compmgmt.msc typen met enter en dan event log uitvouwen. Als je gaat testen altijd ook maar 1 reepje geheugen erin doen.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:18:
Een lockup zal idd weinig melding geven in de logboeken. Start, compmgmt.msc typen met enter en dan event log uitvouwen. Als je gaat testen altijd ook maar 1 reepje geheugen erin doen.
Event log
Laatste 7 dagen:
23 Critical (22 Kernel-Power, Event ID 41 / 1 Taskscheduler, ID 404)
238 Errors
213 Warning
6.068 Information
6406 Audit Success
6 Audit Failure

Geen idee wat dit moet betekenen :S Ben helaas echt een leek met deze dingen, maar is tof om te zien hoeveel je met hulp al uit kunt vogelen : )

RAM geheugen heb ik maar 1 reepje dus dat maakt testen makkelijker, maar duurt het wel langer neem ik aan met 8GB (ipv 2 x 4GB en dan één voor één testen).

Hardware Manager Screen 1

Hardware Manager Screen 2

[ Voor 26% gewijzigd door Weltschmerz op 15-10-2016 14:45 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Weltschmerz schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:35:
[...]

Event log
Laatste 7 dagen:
23 Critical (22 Kernel-Power, Event ID 41 / 1 Taskscheduler, ID 404)
238 Errors
213 Warning
6.068 Information
6406 Audit Success
6 Audit Failure

Geen idee wat dit moet betekenen :S Ben helaas echt een leek met deze dingen, maar is tof om te zien hoeveel je met hulp al uit kunt vogelen : )

RAM geheugen heb ik maar 1 reepje dus dat maakt testen makkelijker, maar duurt het wel langer neem ik aan met 8GB (ipv 2 x 4GB en dan één voor één testen).

Hardware Manager Screen 1

Hardware Manager Screen 2
Ziet er opzicht netjes uit; heb je ook screens van je HDD's van Crystaldisk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
HollowGamer schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Ziet er opzicht netjes uit; heb je ook screens van je HDD's van Crystaldisk? :)
Nog niet! Ik ben nog uit aan het vogelen hoe die werkt, had vanmiddag even geen tijd. : ) Straks even online kijken naar een guide en dan ga ik aan de slag. Zodra ik resultaten heb post ik ze hier.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Vreemde vastlopers etc? voor mij was het de R9 290, onverklaarbare vastlopers enzovoorts na Windows 10. Aangezien je wat kernel power meldingen ontvangt adviseer ik je (als test) om het volgende eens te proberen.

Zet je videokaart eens op +13 core voltage, +15% power limit, klok op 900 mhz en geheugen op 1100 mhz middels MSI Afterburner, geeft voor mij al lange tijd geen gezeur meer..

Persoonlijk dacht ik dat het de voeding was die de kaart niet trok, bleek gewoon de 290 te zijn geweest, dezelfde problemen bleven zelfs na een RMA.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
nhanssen schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:00:
Vreemde vastlopers etc? voor mij was het de R9 290, onverklaarbare vastlopers enzovoorts na Windows 10. Aangezien je wat kernel power meldingen ontvangt adviseer ik je (als test) om het volgende eens te proberen.

Zet je videokaart eens op +13 core voltage, +15% power limit, klok op 900 mhz en geheugen op 1100 mhz middels MSI Afterburner, geeft voor mij al lange tijd geen gezeur meer..

Persoonlijk dacht ik dat het de voeding was die de kaart niet trok, bleek gewoon de 290 te zijn geweest, dezelfde problemen bleven zelfs na een RMA.
Edit: mijn problemen kwamen ook al voort voordat ik naar W10 geüpgraded heb. Een clean install van mijn OS en naar W10 upgraden vielen samen, om de problemen te verhelpen. Dus W10 is niet de prime suspect..

Die instellingen kan ik allen via MSI Afterburner regelen? En waarom precies die waardes? Zou je me wat meer informatie willen geven over je vermoedens? (niet vanwege gebrek aan vertrouwen maar weet graag waar ik mee bezig ben O-) )

[ Voor 10% gewijzigd door Weltschmerz op 15-10-2016 20:37 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Weltschmerz schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:35:
[...]

Edit: mijn problemen kwamen ook al voort voordat ik naar W10 geüpgraded heb. Een clean install van mijn OS en naar W10 upgraden vielen samen, om de problemen te verhelpen. Dus W10 is niet de prime suspect..

Die instellingen kan ik allen via MSI Afterburner regelen? En waarom precies die waardes? Zou je me wat meer informatie willen geven over je vermoedens? (niet vanwege gebrek aan vertrouwen maar weet graag waar ik mee bezig ben O-) )
Same hier, Windows 10 is ook niet waar de fout zit. Ik heb dezelfde problemen meegemaakt, ook in Windows 7. Zelf heb ik een R9 290 Core van XFX, als je zoekt op google naar bijvoorbeeld: "R9 290 reboot/freeze" dat zul je zien dat je niet de enige bent.

De voorgestelde waardes hebben voor mij geholpen, een soort van veilige waardes aanbevolen op diverse sites. Ik zeg niet dat het de oplossing is, je zou het kunnen testen door het uit te proberen. Tweakers!

MSI Afterburner zal je grafische kaart normaliter niet om zeep helpen (tenzij anders aangegeven) en de R9 290 kan wel tegen een stootje aangezien het een redelijke overclocker is.
Waarom ik dit vermoed? Omdat het vrijwel vergelijkbaar is met mijn ervaringen met dit onding.

Met je vertrouwens-kwestie kan ik je niet mee helpen, ik wijs je enkel een (zij)weg. Als je eigen onderzoek pleegt hoef je minder vertrouwen te hebben in andermans adviezen. Toch? >:)

Succes ;)

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
nhanssen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 03:55:
[...]

Same hier, Windows 10 is ook niet waar de fout zit. Ik heb dezelfde problemen meegemaakt, ook in Windows 7. Zelf heb ik een R9 290 Core van XFX, als je zoekt op google naar bijvoorbeeld: "R9 290 reboot/freeze" dat zul je zien dat je niet de enige bent.

De voorgestelde waardes hebben voor mij geholpen, een soort van veilige waardes aanbevolen op diverse sites. Ik zeg niet dat het de oplossing is, je zou het kunnen testen door het uit te proberen. Tweakers!

MSI Afterburner zal je grafische kaart normaliter niet om zeep helpen (tenzij anders aangegeven) en de R9 290 kan wel tegen een stootje aangezien het een redelijke overclocker is.
Waarom ik dit vermoed? Omdat het vrijwel vergelijkbaar is met mijn ervaringen met dit onding.

Met je vertrouwens-kwestie kan ik je niet mee helpen, ik wijs je enkel een (zij)weg. Als je eigen onderzoek pleegt hoef je minder vertrouwen te hebben in andermans adviezen. Toch? >:)

Succes ;)
Haha dank je voor de tips. Maar is het bij jou dan ook zo dat de problemen pas na een aantal jaar verschenen? Ik heb zelf de Sapphire VAPOR-X R9 290 4GB GDDR5 TRI-X OC.
MSI heb ik ooit gebruikt toen ik een HD7850 had maar bij mijn Sapphire vertoonde de kaart problemen bij het overclocken, en aangezien ik wel tevreden was over de prestaties heb ik het laten gaan. Maar mocht de memtest niets laten zien is dit een volgende stap.

Memtestresultaten
Ik wilde de test laten lopen tot ie klaar was maar na 35 uur moet ik toch echt weer aan het werk, dus heb ik hem helaas moeten onderbreken. Er staan een hoop errors maar ik heb geen idee wat dit betekent. Zijn dit standaarddeviaties of niet? Kan iemand mij helpen met het interpreteren hiervan?

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Weltschmerz schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:39:
[...]

Haha dank je voor de tips. Maar is het bij jou dan ook zo dat de problemen pas na een aantal jaar verschenen? Ik heb zelf de Sapphire VAPOR-X R9 290 4GB GDDR5 TRI-X OC.
MSI heb ik ooit gebruikt toen ik een HD7850 had maar bij mijn Sapphire vertoonde de kaart problemen bij het overclocken, en aangezien ik wel tevreden was over de prestaties heb ik het laten gaan. Maar mocht de memtest niets laten zien is dit een volgende stap.
Ik had de kaart overgenomen van iemand hier, kreeg vrijwel direct (1-2 weken) soortgelijke problemen, toen had ik buiten garantie om en zonder bon de kaart naar XFX mogen sturen (huilverhaal/medelijden kweken) en kreeg hem een aantal weken later weer terug.
Het werkte een aantal dagen goed totdat het hele riedeltje weer begon. Vastlopers, zwart scherm, artifacts in Windows, random reboots. :(
Toen had ik het internet doorgespit en kwam zo bij deze waardes terecht, zelf een klein beetje lopen tweaken met de frequentie tot deze stabiel bleef draaien (nu al 5+ maanden) *klopt hout*.

Kijk inderdaad eerst even naar het geheugen als memtest fouten geeft, wellicht dat er (hoop het) niks met de grafische kaart aan de hand is. :)

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
nhanssen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:51:
[...]

Ik had de kaart overgenomen van iemand hier, kreeg vrijwel direct (1-2 weken) soortgelijke problemen, toen had ik buiten garantie om en zonder bon de kaart naar XFX mogen sturen (huilverhaal/medelijden kweken) en kreeg hem een aantal weken later weer terug.
Het werkte een aantal dagen goed totdat het hele riedeltje weer begon. Vastlopers, zwart scherm, artifacts in Windows, random reboots. :(
Toen had ik het internet doorgespit en kwam zo bij deze waardes terecht, zelf een klein beetje lopen tweaken met de frequentie tot deze stabiel bleef draaien (nu al 5+ maanden) *klopt hout*.

Kijk inderdaad eerst even naar het geheugen als memtest fouten geeft, wellicht dat er (hoop het) niks met de grafische kaart aan de hand is. :)
Ik heb mijn graka sinds 2014 en eigenlijk nooit problemen mee gehad.. De memtest geeft 5000+ errors aan in 19 passes (35+ uur), maar ik heb geen idee hoe ik dat moet interpreteren :S

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:10
Elke error bij memtest vind ik er één te veel. Het geheugen lijkt de boosdoener te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Weltschmerz schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

Sow! dat zijn er aardig wat :o , je kan aannemen dat er iets niet helemaal lekker is met een of meerdere reepjes geheugen.
Je zou het geheugen er uit kunnen halen, licht afstoffen en het geheugen slot even licht uitblazen. Dan nog eens kijken.
Geeft het dan nog fouten dan zou ik ander geheugen uitproberen. Normaliter zou je 0 fouten moeten hebben.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
nhanssen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

Davetc schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:56:
Elke error bij memtest vind ik er één te veel. Het geheugen lijkt de boosdoener te zijn.
Helaas heb ik maar één reepje, maar dan ga ik toch maar even een nieuwe kopen en kijken hoe het daar mee gaat. Die 113 confidence value..zijn dat de ongeveer verwachte norm? Zo van, als je daar binnen zit valt het nog mee? Ik vind het jammer dat ik geen concrete resultaten heb gezien (normaal krijg je aan het einde in rode letters en cijfers je resultaten) maar daar had ik dus geen tijd voor.

Goed om te weten dat dat de boosdoener is dan..

&

Pagina: 1