Toon posts:

Void Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medeTweakers,

Ik vroeg mij af of jullie wel eens gehoord hadden van Void Linux (http://www.voidlinux.eu/ en http://distrowatch.com/table.php?distribution=void) ?

Ik gebruik het nu al een tijdje op mijn niet al te snelle laptop en ik moet zeggen, het bevalt erg goed.

Een paar kenmerken van Void Linux: (vertaald vanaf de Void Linux website)

-Het is geen fork, maar echt een distro die van de grond is opgebouwd rond de Linux-kernel.
-Void gebruikt als init, runit i.p.v. het veel gebruikte systemd.
-Het is rolling release, 1 keer installeren en dan kan je updaten zonder iedere keer een nieuwe iso te moeten downloaden en installeren. (Eigenlijk zoals bijvoorbeeld Arch Linux)
-Het heeft een eigen package manger: XBPS.
-Het heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld Arch Linux of Gentoo Linux een relatief makkelijke installer, genaamd void-installer.
-En ook wel handig om te vermelden, Void Linux gebruikt standaard LibreSSL i.p.v. OpenSSL.

Dus wie kent het en/of gebruikt het nog meer?

[ Voor 1% gewijzigd door Kees op 14-10-2016 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Tja, het is gewoon het zoveelste distributie. Het lijkt mij een poging tot weer een nieuwe standaard.

En de kenmerken:
- Geen fork: Dat zijn arch, redhat, suse, debian, slackware etc ook
- Geen systemd: niet perse een voordeel
- Rolling releases: Dat is eerder een nadeel dan een voordeel.
- Eigen packagemanager, great weer een extra.
- Hoe vaak installeer je nu een distro?
- meh

Ik ken het niet, ik zou het naar aanleiding hiervan ook niet snel gaan gebruiken. Het lijkt mij gewoon weer de zoveelste distro en er zijn er al zoveel :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Kees, ik had toch eigenlijk wel een iets meer positieve reactie verwacht op Tweakers, maar ach ja je kan niet alles hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik houd het project al een tijdje in de gaten. En het idee oogt wel origineel. Maar het project lijkt voornamelijk in leven gehouden te worden door ene "Juan" (https://github.com/xtraeme). Zie ook z'n contributions: https://github.com/voidli...kages/graphs/contributors

Vraag me af of het project nog levensvatbaar blijft als hij z'n enthousiasme in het project verliest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:54:
@Kees, ik had toch eigenlijk wel een iets meer positieve reactie verwacht op Tweakers, maar ach ja je kan niet alles hebben...
Tja, iemand geeft z'n mening. Als je die dan niet is wat jij verwacht, kan je maar beter niet op internet gaan. ;) We kunnen een beetje moeilijk gaan liegen hier en zeggen dat het zo super geweldig is, en iedereen moet het gebruiken en het moet de dé facto Linux distro worden, en en .... Zo werkt 't niet.

Persoonlijk wordt ik er ook niet echt warm of koud van eigenlijk. Ik ben tevreden met Debian, het doet voor mij wat het moet doen. Daar heb ik een andere distro niet voor nodig en als ik zou gaan hoppen, doe ik dat liever naar een grotere distro, dan een kleinere die vaak als hobby is opgezet. Kijk maar eens naar de vele distro's die op Wikipedia mooi in een afbeelding zijn gezet. Te veel zijn er gewoon mee opgehouden, vaak omdat ze te klein waren of de 'ontwikkelaar' had er geen zin meer in.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Basz0r schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:54:
Ik houd het project al een tijdje in de gaten. En het idee oogt wel origineel. Maar het project lijkt voornamelijk in leven gehouden te worden door ene "Juan" (https://github.com/xtraeme). Zie ook z'n contributions: https://github.com/voidli...kages/graphs/contributors

Vraag me af of het project nog levensvatbaar blijft als hij z'n enthousiasme in het project verliest..
is dat niet beetje 'probleem' van linux algemeen? tbh, ik zie niet veel in nog een nieuw basis systeem. voormij volstaat debian prima. en vind leuk om te frotten met gentoo.

zie de meerwaarde niet van al die verschillende distros en forks, in praktijk zijn ze toch vrij vergelijkbaar, maar gaan ze anders om met security patches, standaard achtergrond en thema, of wel/niet installeren van none-free software.

overigens draai ik spary-linux (debian smaakje)

//edit; neem bijv. ubuntu, flinke impuls gegeven in acceptatie en gebruiksvriendelijkheid van linux op de desktop - maar dat 'sprookje' kan zomaar ophouden; wie weet ... void of andere die de leegte vult

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 14-10-2016 15:37 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:54:
Niet zo negatief zijn hè! Kees geeft gewoon aan waarom *hij* dit niet de aandacht waard vindt. Je kan nu natuurlijk de discussie aangaan door aan te geven waarom jij het WEL de aandacht waard vind: wat is het voordeel van runit t.o.v. systemd? Wat is het voordeel van rolling releases t.o.v. bijvoorbeeld de Debian stable/testing/..? En waarom liever een andere package manager dan wat we al hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gewoon uit interesse, waarin is Void uniek?
Is er een bepaalde doelgroep of een bepaald probleem waar het zich op richt?
Meestal worden nieuwe Distro's begonnen om een bepaald idee van de oprichter uit te werken. Zit hier een groot achterliggend idee achter?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@CAPSLOCK2000, ik heb geen idee waarin Void uniek is, sorry.

Ik begin ook sterk te twijfelen of het wel zin had om dit topic te maken, wat mij betreft kan er een slotje op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:45:

Ik begin ook sterk te twijfelen of het wel zin had om dit topic te maken, wat mij betreft kan er een slotje op...
Kennelijk dringt het niet helemaal tot je door, maar je wordt in al die negatieve reacties uitgenodigd om te vertellen waarom jij vindt dat jouw distro wèl de moeite van het proberen waard is. Tweakers staan nou eenmaal niet bekend om hun sociale vaardigheden; vandaar dat de reacties enigszins bot zijn.

Maar ja, als jij geen trek hebt om je distro te verdedigen dan heeft het openen van een topic als dit inderdaad geen zin

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

je hebt de buildbot die je packages kan regelen; https://build.voidlinux.eu/
voor desktop gebruik vond ik het wel plezier wat gentoo doet; van source bakken - mijn games draaien iets sneller (fps gezien) maar dat hercompilen bij upgrades enzo *zucht* .... void(xbps) is beetje combinatie van. denk dat ik m van t weekend eens probeer; http://www.cupoflinux.com/SBB/index.php?topic=2300.0 (2014 artikel)

[ Voor 16% gewijzigd door himlims_ op 15-10-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik heb dat void getracht te installeren, maar krijg er niet eens een bootloader toegevoegd aan de host. partities worden door de installer niet herkend wanneer je die toekent via de installer :? soms is filesystem niet toe te kennen. vervolgens wil dat ding grub installeren op schijf die ik helemaal niet toekend heb daarvoor. man man wat een 'installer' werkt goed zeg

:w void kijk over jaar wel weer hoe het gaat

[ Voor 19% gewijzigd door himlims_ op 17-10-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:45:
Niet erg hoor, maar je maakt me nieuwschierig. Het is niet als kritiek bedoelt maar om jouw te prikkelen om wat te vertellen over Void.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Het feit dat OpenSSL geditched is ten faveure van LibreSSL vind ik anders wel een erg interessante feature...
Kan me nog goed de "paniek" @ work herinneren na die Heartbleed meuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
himlims_ schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:02:
ik heb dat void getracht te installeren, maar krijg er niet eens een bootloader toegevoegd aan de host. partities worden door de installer niet herkend wanneer je die toekent via de installer :? soms is filesystem niet toe te kennen. vervolgens wil dat ding grub installeren op schijf die ik helemaal niet toekend heb daarvoor. man man wat een 'installer' werkt goed zeg

:w void kijk over jaar wel weer hoe het gaat
Installeer je het in Virtual Box, of ander virtualisatiesoftware of gewoon bare metal op een fysieke harddisk?

Ik heb dat eerste nog nooit geprobeerd met Void, dus kan niet zeggen of dit normaal is...
Mijn fysieke installs gaan eigenlijk altijd goed.

Groet,
keesie555

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou toch geen verschil moeten geven? Zou een beetje vreemd zijn als de installer gaat bokken omdat het in een virtuele omgeving draait.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

Installeer je het in Virtual Box, of ander virtualisatiesoftware of gewoon bare metal op een fysieke harddisk?

Ik heb dat eerste nog nooit geprobeerd met Void, dus kan niet zeggen of dit normaal is...
Mijn fysieke installs gaan eigenlijk altijd goed.

Groet,
keesie555
idd via VM getracht te installeren (altijd even testen voordat op systeemje knal) maar als in VM al niet werkt dan is voor mij verder geen optie - bekijk het op ander moment nog wel een keer. opzich lijkt het me wel een interresant systeem

ps; tweakers doen elkaar altijd de groeten :W

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 17-10-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@himlims_, Okee, ik kan je in dit geval dan alleen maar succes wensen bij de volgende keer. :)

Groet,
keesie555

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Kan me eigenlijk enkel aansluiten bij Kees. De onderscheidende punten die je opsomt zijn allen technisch van aard, maar zijn tegelijkertijd ook maar implementatiedetails.

Het lijkt me vooral een distro die niet mainstream wil zijn, maar tegelijk een veel te kleine busfactor heeft om iets zinnig te doen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Het lijkt me vooral een distro die niet mainstream wil zijn, maar tegelijk een veel te kleine busfactor heeft om iets zinnig te doen.
Linux en Debian wouden dat ook niet zijn (mainstream), kwestie van doorzetten. Persoonlijk kunnen debian, rh, suse, gentoo mij niet genoeg charmeren om mijn Slackware op te geven. Een distro die volgens velen ook al lang ten onder had moeten gaan.
Pagina: 1