Toon posts:

P1 port uitlezen met Esp8266 standalone arduino

Pagina: 1
Acties:

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:32
Beste Tweakers,

Sinds kort hebben we een slimme meter. Deze zou ik liefst in realtime willen kunnen uitlezen met behulp van een app/webbrowser.
Nou heb ik een esp8266 arduino nog liggen (nodemcu) die ik hiervoor zou willen gebruiken.

Mijn idee is om een simpele webserver op deze arduino te maken en een API daarop te ontwerpen. Daarna een app of een simpele web interface te maken die gebruik maakt van de webserver API die op de nodemcu draait.
Om de webserver en app te maken lukt mij nog wel. Wat me niet lukt is het aansluiten en uitlezen van de p1 poort op de slimme meter.

Mijn vraag is dus ook hoe je de nodemcu moet aansluiten op de p1 poort, welke extra hardware voor nodig is (weerstand enz), of de p1 poort genoeg stroom levert voor nodemcu ( dus dat er geen externe voeding nodig is) en/of dit uberhaupt mogelijk is.

Ik wil geen gebruik maken van domoticz of andere home automation software. Maar mijn eigen software schrijven voor simpel te kunnen zien wat de slimme meter gebruikt.

Ilija

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 19:34
Deze kabel maken:

http://raspberrypihelp.ne...03-chip-dutch-nederlands/

Dan krijg je als ik mij niet vergis de data gewoon binnen op de seriële port. Ik ga het komende week zelf uittesten. Ik heb net alle onderdelen binnen.

De P1 port levert volgens mij niet genoeg stroom.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 09:13

BasilFX

BasilFX

Je bent niet de eerste die zoiets wilt proberen ;). Heb je al eens gezocht naar dit idee?

Zo kom ik onder andere dit topic tegen, waar zowel een schema als PCB gepresenteerd worden. De nodeMCU is eigenlijk een 'wrapper' om de ESP8266, dus je kunt in veel schema's de link gemakkelijk leggen.

http://www.basilfx.net

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:37
Lennyz schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:29:
De P1 port levert volgens mij niet genoeg stroom.
Volgens de nieuwste (5.0) standaard moet een P1-poort 250mA continu kunnen leveren, en bovendien om kunnen gaan met stroompieken die apparaten met WiFi of bluetooth kunnen veroorzaken. Oudere meters hoeven dit niet, en die van mij levert net wel/niet genoeg stroom om een ESP8266 aan te sturen (als je een efficiënte buck-converter gebruikt en de ESP met 2.8V voedt).

Zo'n kabel is ingewikkelder dan nodig is. Je kan ook software serial gebruiken, het enige dat je dan nodig hebt is één pullup-weerstand en evt. een diode.

• wesneijertje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-01 22:57
Tom-Z schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:19:
[...]
Volgens de nieuwste (5.0) standaard moet een P1-poort 250mA continu kunnen leveren, en bovendien om kunnen gaan met stroompieken die apparaten met WiFi of bluetooth kunnen veroorzaken. Oudere meters hoeven dit niet, en die van mij levert net wel/niet genoeg stroom om een ESP8266 aan te sturen (als je een efficiënte buck-converter gebruikt en de ESP met 2.8V voedt).

Zo'n kabel is ingewikkelder dan nodig is. Je kan ook software serial gebruiken, het enige dat je dan nodig hebt is één pullup-weerstand en evt. een diode.
Leuk project! Als toevoeging een goede bron voor de 2.2 en 4.0/4.2 DSMR standaard. Heeft mij destijds goed geholpen :) .

http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 19:34
Tom-Z schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:19:
[...]

Heb jij misschien een link naar wat je precies bedoelt? Heeft dat voordelen ten opzichte van de link die ik poste? Ik heb namelijk al die onderdelen al in huis. Ik heb gegoogled op 'software serial p1' maar dan kom ik er nog niet helemaal uit.

[Voor 4% gewijzigd door Lennyz op 15-10-2016 11:07]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee