Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 17:20
Beste Tweakers,

Sinds het overlijden van mijn vader, vraagt mijn moeder om advies en beheer van het opgebouwd vermogen van mijn vader. Mijn moeder gaat het allemaal haar pet te boven. Ze heeft al moeite om het overzicht van de verschillende rekeningen te krijgen. En om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een vermogen gehad, dus ik kan adviezen goed gebruiken.

Hieronder een globaal overzicht:

Vermogen
€ 200.000 - Woning, afgelost
€ 35.000 - drie normale spaarrekeningen
€ 30.000 - deposito's (twee verschillende deposito's, waarvan er één is afgelopen)
€ 35.000 - beleggingen (onverdeeld in vier verschillende ASN fondsen)

Inkomsten netto zonder aftrek vaste lasten
€ 3.500 -

Geen idee hoe oud mijn moeder gaat worden, maar ze is nu 72 jaar. Ze is scherp van geest en gezond van lijf en leden. Geen aanvullende zorgverzekering. Grote uitgaven die er gaan komen is een nieuwe keuken. Ze heeft de grote wens dat mijn broer en ik het geld beheren in haar naam, want ze vertrouwt alleen ons.

Maar hoe nu verder? Hoe kan ik mijn moeder het beste helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Jammer dat ze banken en andere vermogensbeheerders niet vertrouwd, want als jullie er geen verstand van hebben dan blijft het bij een niet-renderende spaarrekening. Er zijn genoeg defensieve mogelijkheden zonder dat je meteen aandelen risico gaat lopen.

Wellicht kun je zelf eens met een bank of andere vermogensbeheerder gaan praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
zoals pirke al aangeeft: ga het gesprek bij de bank eens aan en vraag advies. wellicht kunnen ze je extra info geven en kun je in samenspraak met je moeder en broer een bepaalde keuze maken.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 07:13
Hoeveel maandelijkse kosten heeft je moeder buiten die keuken ongeveer?

Als er nu elke maand 3500 netto binnenkomt aan naar ik aanneem pensioen, is er dan behoefte aan een ingewikkeld vermogensbeheer? Volgens mij moet je moeder mits geen buitensporige levensstijl daar prima van rondkkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder de streep komt het dus neer op 100k. Met genoeg inkomsten om het nooit te hoeven aan te spreken. Dat is een leuk bedrag verder, maar ook niet een bedrag waar je speciale dingen voor moet doen. Alles wat rendement oplevert is meer risico. Dat is gewoon een afweging die je moet accepteren.

Ik zou het al snel gewoon lekker zo laten. Alleen beslissen wat je met die deposito's gaat doen. Je kan ermee beleggen, een Meesman is bijvoorbeeld erg eenvoudig en beperkt het risico (beperkt, maar als de beurs crashed gaat die net zo hard mee!). Of je doet niet moeilijk en je gooit het gewoon op de spaarrekening erbij.

Oh en je kan die drie normale spaarrekeningen naar eentje doen (of twee afhankelijk hoe het zit qua banken, maar drie heeft volgens mij nooit voordelen).

Maar onder de streep zou ik het vooral niet moeilijker maken dan noodzakelijk. Ingewikkeld (en prijzig) vermogensbeheer lijkt me eigenlijk overbodig hierop.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 14-10-2016 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
Ik zou niet al teveel veranderen, dit is toch mooi en veilig zo?

- keuken betalen van de vrijgevallen deposito.
- als de rente verder daalt kan ze van die spaarrekeningen een nieuwe deposito openen.
- als de rente verder daalt kan ze van die spaarrekeningen een nieuwe beleggingsrekening openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Als die inkomsten van je moeder uit pensioen bestaan en ze wil het 'vermogen' perse door jullie laten beheren kan ze het dan niet het beste gewoon aan jullie schenken?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 21:27
Als je moeder andere mensen haar geld niet toevertrouwd, is het dan geen optie voor je broer en jij bijvoorbeeld bij haar een hypotheek af te sluiten? Gezien je zelf geen vermogen hebt zal dat vast wel handig uitkomen.

Jij krijgt een lagere hypotheekrente dan bij banken, je moeder krijgt meer spaarrente dan bij banken, jij krijgt nog HRA en als je moeder wilt kan ze jaarlijkse dit (en extra) weer teruggeven met schenkingen. Zo kan ze jaarlijks haar vermogen langzaam aan jullie overgeven zonder dat je 'wanneer het zover is' een gigantische hoeveelheid belasting moet betalen.

Verder kan ze van 3500 euro neem ik aan al meer dan prima rondkomen. Dus wat moet er dan verder beheerd worden, behalve dus dat het dus tijd wordt om het langzaam door te schuiven naar de volgende generaties.

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 14-10-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Allereerst gecondoleerd!

Voor de rest zie ik eigenlijk geen probleem en mag je blij zijn dat het zo netjes achterblijft.

Enige tip die ik je wel wil meegeven, is het nog zinvol om in een keuken te investeren in deze woning als jouw moeder al 72 jaar oud is? Wil ze niet liever in een leuk appartement wonen met een lift?

Kan zijn dat ze dat absoluut niet wil, maar het kan wel praktischer zijn en dan is die keuken misschien zonde.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Voor een ton moet je het vooral niet ingewikkeld willen maken.

Als je het wilt versimpelen dan zet je desnoods alles om in 2 spaarrekeningen. Lage rente, maar moet je eens zien hoe goed iedereen daarop slaapt.

De ingewikkelder vraag is wat ze met haar geld wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
Ik zou eens kijken wat je reëel als buffer nodig hebt voor je moeder. Vervolgens haar een deel van het geld laten schenken aan de kinderen, die kunnen dat nu goed gebruiken voor huis/afbetalen. (jaarlijks 5k, of 50 of 100k, 1 malig bij koop huis)

Dit scheelt je een beetje op belasting die je moet betalen als je moeder overlijd. Maar ook als ze eventueel naar een verzorgingstehuis moet (kan een duur grapje worden,

https://www.plusonline.nl...zorgingshuis-wat-kost-dat
http://financieel.infonu....hand-heeft-voordelen.html

Schenken op papier is het voornamelijk in deze.
http://www.belastingdiens...papier/schenken_op_papier

[ Voor 23% gewijzigd door DRaakje op 14-10-2016 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
Als complexiteit ten koste gaan van rust, moet je vereenvoudigen.

* Woning. Dat is geen belegging die bijzondere aandacht nodig heeft. Het is gewoon een woning. Maar dan nog extra eenvoudig want er is geen maandelijkse huur of hypotheek. Laat die dus lekker buiten beschouwing.

* Spaarrekeningen: 35k. Samenvoegen.
* Deposito's: check resterende looptijd en eventuele vrijval bij overlijden. Een klein deel van dit bedrag kan nodig zijn om successierechten en afwikkeling overlijden te betalen.
* Beleggingen: misschien liquide maken (spaarrekening) of in een eenvoudig product (deposito) omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

Als het plan inderdaad niet is om er het maximale uit te halen met een bijbehorend risico (dat je dus in de min gaat), je niet dagelijks zelf er mee bezig wilt zijn, dan is de huidige opzet eigenlijk wel goed. Spaarrekeningen, deposito's en een stukje in fondsen.
Je kan kijken of de huidge spaarrekeningen vergeleken met het aanbod van spaarrekeningen wel een redelijke rente geven, hetzelfde ook voor de deposito's. Daar zou je kunnen switchen (bv als je een ING spaarrekening hebt die nu op 0,2% rente oid staat....)
Let wel op, dat het garantiestelsel tot een ton dekt, daarboven dus niets. Dus niet alles bij 1 bank(groep) neerzetten ;) Kans is natuurlijk klein, maar het gebeurt zo af en toe wel Wikipedia: Depositogarantiestelsel

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08

PromWarMachine

Forsaken Archer

Gecondoleerd met het verlies.
Goed dat je je moeder wil helpen hiermee.

Eerst bepalen wat ze precies wil met het geld. Als het doel is om het huidige rendement voort te zetten en meer overzicht te creëren, dan zou ik dit doen:

• Woning hoef je niets aan te doen.
• Spaarrekeningen samenvoegen naar de rekening die op dit moment het meeste rente geeft.
• Afgelopen deposito's laten storten naar deze spaarrekening en niet opnieuw afsluiten.

De beleggingen lijken defensief te zijn. Je kunt ze aanhouden. Als je moeder er beter van slaapt, kun je ze ook verkopen. Het is mij niet helemaal duidelijk of je bij die €3500 inkomsten ook inkomsten hebt geteld uit deze beleggingen, maar dat lijkt er niet op.

Dan eindig je met een spaarrekening van €75k, een beleggingsrekening van €35k en een huis.
Veel overzichtelijker gaat het niet worden. :)

Dividend for Starters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
allereerst gecondoleerd natuurlijk.

is de erfenis van je vader al afgewikkeld? omdat jullie als kinderen erfgenamen zijn en fictief geld in handen krijgen zal er mogelijk erfbelasting moeten gaan worden betaald. hoeveel hangt af van de in een eventueel testament gemaakte bepalingen, anders geldt de zg wettelijke verdeling. reserveer hier ook voor, bij twee kinderen is het ca €8000 per kind, bij 3 kinderen ca €5500 per kind, erfbelasting voor je moeder is nul

blijf van het huis af, maar houdt rekening met onderhoud. zelf geef je al die keuken aan, maar hoe is het overige onderhoud? kijk hier naar als een vreemde, als je moeder ouder wordt en niet meer thuis kan blijven wonen en/of overlijdt zal het huis waarschijnlijk verkocht moeten worden, als het dan onderkomen is brengt het te weinig op en zal jet het achterstallig onderhoud alsnog moeten doen.

gebruik het vrijgevallen deposito voor de keuken en eventueel ander onderhoud. zet het eventuele restant op een spaarrekening. ik zou op dit moment geen deposito's afsluiten, je krijgt er niet méér rente op dan op een spaarrekening ( bijna niks dus ) maar je kunt niet aan je geld als je het nodig hebt.

omdat je met je spaargeld en deposito's onder de €100.000 blijft zou ik alles op één spaarrekening zetten,
en wel die met de beste voorwaarden.

over de beleggingen kan ik niet veel zeggen zonder te weten welke fondsen het betreft. in het algemeen stijgen de aandelen wereldwijd op het moment, nl blijft achter. deposito's hebben nu weinig rendement, als die onderdeel uitmaken van een fonds heeft dat natuurlijk consequenties voor het rendement. kijk op asn naar de koersontwikkeling van die fondsen en hun samenstelling, en verkoop de fondsen met een slecht rendement over de afgelopen 3 à 5 jaar. als je het gehele idee van wisselend rendement eng vindt, verkoop je alles. zet de opbrengsten weer op die ene spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
rogierius schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:29:
En om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een vermogen gehad, dus ik kan adviezen goed gebruiken.
Degene hierboven was me voor maar ik kwam nog even terug naar dit topic i.v.m. bovenstaande tegenstrijdigheid.

In een standaard geval (gemeenschap van goederen, geen testament) zou je namelijk 50k (150k/3) hebben geerfd (danwel als vordering hebben op de langstlevende).

Is de geschetste situatie voor of na afwikkeling van de erfenis?

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 14-10-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:57
Je hebt al veel goede tips gekregen hier.
Wil je meer verdiepen, kijk dan eens op spaarinformatie.nl (het forum!).

Vwb het huis, als jullie inderdaad zoals PetervdM al aangeeft nog erfbelasting moeten gaan afhandelen, let dan even op of de woz waarde wel reeel is en probeer vooral de woz naar beneden te krijgen. Op deze manier heb ik mijn moeder zo'n 10k erfbelasting bespaard.

Verder zijn de bedragen niet zo groot dat je er deskundigen bij moet gaan halen, het is veel beter je er zelf in te verdiepen, ook voor je eigen toekomst (je leert gelijk zelf met je geld omgaan als je vermogen gaat opbouwen).

Als je broer en jij elkaar vertrouwen, kan 1 van jullie samen met je moeder 1 of meer rekeningen op en/of zetten: je kan dan veel makkelijker helpen, ook als je moeder onverhoopt iets overkomt of zij tijdelijk bijvoorbeeld in een ziekenhuis moet verblijven. Je hoopt het nooit nodig te hebben maar als het gebeurd ben je blij dat eea geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[b][message=48727341,noline]
Oh en je kan die drie normale spaarrekeningen naar eentje doen (of twee afhankelijk hoe het zit qua banken, maar drie heeft volgens mij nooit voordelen).
Het enige voordeel dat ik zie in het spreiden van spaargeld over meerdere banken is dat mocht er een bank omvallen (de kans is uiteraard zeer klein, maar dat dachten de klanten van Kaupthing ook ;-)), je nog vlot over het geld dat bij de andere bank(en) staat kan beschikken. Ik zou dan wel kiezen voor twee banken die niets met elkaar te maken hebben en een ander profiel hebben (voor België zou ik dan denken aan de klassieke grootbanken versus bijvoorbeeld Argenta of Triodos; geen idee hoe het er in Nederland uitziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:20
Eenvoud-eenvoud-eenvoud is al vaker gezegd en sluit ik me volledig bij aan.

Verder: transparantie, voorspelbaarheid, commitment:
- transparantie: maak een meerjarenbegroting. Bespreek deze gezamenlijk met moeder & broer.
- voorspelbaarheid: regel (voor zover nog niet aanwezig) een vaste lastenrekening (vast inkomen minus alle vaste lasten, dus alles met een contract/terugkerende verplichting) en een huishoudrekening. Van de vaste lastenrekening gaat maandelijks een vast bedrag naar de huishoudrekening, dat is de rekening met de pinpas en die rekening mag maandelijks opgemaakt worden. Blijft er geld over van de vaste lastenrekening, dan gaat dat naar de spaarrekening (kun je 1x/kwartaal doen). Voor grotere uitgaven wordt de spaarrekening aangesproken. Een keer inregelen, nooit meer omkijken naar.
- commitment: het bereiken van overeenstemming tussen je moeder & broer over hoe zaken worden geregeld zorgt voor gezonde familieverhoudingen. Verder is het je moeders' geld, dus zou je haar ook kunnen helpen met het benoemen van haar doelstellingen. Een financieel hoofddoel als bijvoorbeeld 'moeder onbezorgde oude dag bezorgen' is mooi. Verder een subdoel als 'je hebt het zelf verdiend, gebruik het': op je 72e een nieuwe keuken/bank/... zou je zo maar nog 20 jaar kunnen gebruiken. Een doel als 'maximaal rendement' lijkt me niet van toepassing, dus dat scheelt al heel veel kopzorgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Stop met beleggen. Op die leeftijd adviseerde ik altijd mensen te genieten van hun centen. De tijd van vermogen opbouwen is op die leeftijd voorbij en de beurzen staan nu mooi hoog om aandelen te liquideren.

Deposito's zijn ook niet interessant op dit moment gezien de lage rente. Open gewoon 1 spaarrekening met de hoogste rente, vrij opneembaar. Voor 1 ton heb je bankgarantie dus spreiden is zinloos.

Kost wel wat vermogensbelasting in Box 3 maar dan kan je moeder het gebruiken wanneer ze erover moet/wil beschikken.

Praat met je moeder en broer over schenken naar jullie want dat scheelt jullie straks belasting en wellicht kunnen jullie het goed gebruiken. (aflossen hypotheek, studie kinderen etc etc). Tevens als ze in een verzorgingstehuis komt scheelt dat weer interen op haar vermogen.

Last bot not least, geniet samen met je moeder van leuke dingen met het geld van de tijd die ze nog heeft. Het kan zo over zijn.

En praat alle drie gezamenlijk over zaken. Leg afspraken schriftelijk vast zodat je achteraf geen strijd krijgt. Geld doet vreemde zaken met mensen en heb het veel gezien en meegemaakt.

(NB: ik was tot een paar geleden DSI geregistreerd adviseur voor 1 van de groot banken. Laat je niet in allerlei moeilijke constructies praten want daar zijn banken goed in. DE reden dat ik blij ben daar niet meer te werken. Ik was te eerlijk naar mijn klanten Banken denken alleen aan targets. Je mag me anders ook wel bellen, stuur me anders even een DM.).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:47
Allereerst gecondoleerd.

Aantal jaar geleden ook in deze situatie gezeten. Vanuit die ervaring zou ik je willen adviseren om hoe dan ook een schenking te doen, al dan niet op papier. De belastingvrije limiet ligt dacht ik op rond de 25k.

Dit kan je als directe schenking doen, maar als je moeder nog over het geld wil beschikken, kan je dit "op papier" doen. Dit moet je notarieel regelen.
Dit betekent effectief dat er 25k (per persoon dus naar jou en je broer), belastingvrij overgeheveld wordt, maar dan alleen op papier.
Technisch gezien geeft je moeder je dat geld en leen jij het direct weer terug aan je moeder. Het geld wordt nooit overgemaakt, maar wordt wel bij het vermogen van jou en je broer geteld. Je moeder kan er ook mee doen wat zij wilt. Stel je moeder maakt het alsnog op in haar leven, dan kan je dat niet op haar vorderen.

Als je dit niet nu doet, en je moeder overlijdt, betaal je erfbelasting over dit gedeelte, en anders betaal je over de eerste 25k pp geen belasting.

Nadeel is dat je moeder jaarlijks rente moet betalen aan jou en je broer (vrij veel, 4% uit mijn hoofd), maar dat kan in principe onder tafel weer teruggegeven worden.
Voordeel is ook dat je de vermogensbelastingdruk verspreid (iedereen heeft een voet van rond de 23k), maar dat is alleen zoals je zelf nog niet boven die 23k zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KingKoning schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:12:
Allereerst gecondoleerd.

Aantal jaar geleden ook in deze situatie gezeten. Vanuit die ervaring zou ik je willen adviseren om hoe dan ook een schenking te doen, al dan niet op papier. De belastingvrije limiet ligt dacht ik op rond de 25k.

Dit kan je als directe schenking doen, maar als je moeder nog over het geld wil beschikken, kan je dit "op papier" doen. Dit moet je notarieel regelen.
Dit betekent effectief dat er 25k (per persoon dus naar jou en je broer), belastingvrij overgeheveld wordt, maar dan alleen op papier.
Technisch gezien geeft je moeder je dat geld en leen jij het direct weer terug aan je moeder. Het geld wordt nooit overgemaakt, maar wordt wel bij het vermogen van jou en je broer geteld. Je moeder kan er ook mee doen wat zij wilt. Stel je moeder maakt het alsnog op in haar leven, dan kan je dat niet op haar vorderen.

Als je dit niet nu doet, en je moeder overlijdt, betaal je erfbelasting over dit gedeelte, en anders betaal je over de eerste 25k pp geen belasting.

Nadeel is dat je moeder jaarlijks rente moet betalen aan jou en je broer (vrij veel, 4% uit mijn hoofd), maar dat kan in principe onder tafel weer teruggegeven worden.
Voordeel is ook dat je de vermogensbelastingdruk verspreid (iedereen heeft een voet van rond de 23k), maar dat is alleen zoals je zelf nog niet boven die 23k zit.

6%. En in sommige situaties is het wel opeisbaar. ;)

En je betaalt niet over de eerste 25K geen belasting in jouw voorbeeld, maar over de eerste belastingvrije voet voor successie voor kinderen bij overlijden/erven van ouders plus deze 25K. Verschilletje.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Precies. Stel je voor dat ze besluit de laatste paar jaar van het leven in een privaat verzorgingstehuis te willen doorbrengen a 5k per maand in plaats van weg te rotten in een Van Rijn dommelcentrum. Zul je zien dat het er zo leuk is dat er ook nog eens geen sprake zal zijn van een Schippers 'voltooid leven'. Dan moet je snel wezen met opeisen ;) ironie

Als eenvoud de wens is dan moet je juist niet met allerlei complexe schenkingsconstructies aan komen zetten. Worst case tik je na overlijden ca 10% de man af en klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 14-10-2016 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben juist wel een voorstander van de schulderkenningsregeling die hier bedoelt wordt. Je krijgt namelijk 6% rente op je geld als ontvanger. Als je die 25 K in dit voorbeeld naar jezelf echt geschonken krijgt, ontvang je die nooit op welke spaarrekening dan ook. Met die 6% schenkt moeder zonder al gebruik te maken van de schenkingsvrijstelling ieder jaar en kan daarboven op extra schenken binnen de vrijstelling. Dan schenk je lekker snel weg. Mocht op een gegeven moment geld op zijn om rente nog te voldoen, kan je alsnog die 25K overboeken en lost ze daarmee de schuld af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Eens met Musicmasters.
Mijn ouders hebben ons ook 25k geschonken op papier.
Helaas is mijn vader twee maanden geleden ook overleden. Mijn moeder heeft het vruchtgebruik van de erfenis, tot aan haar overlijden. Met andere woorden: als ze het op een zuipen en reizen zet (wat ik eigenlijk wel leuk zou vinden ;) ) blijft er niks voor mij en mijn broer over.
Natuurlijk kunnen we ons erfdeel opeisen, maar mijn broer en ik zjn daar heel makkelijk in: alles is van mama, tot we ook van haar afscheid moeten nemen.

Maar mijn ouders hebben wel een erfdeel vast laten leggen bij de notaris. Geen idee hoe dat dat precies zit, maar zoals mijn moeder het vertelde telt dat deel niet mee bij het eigen vermogen op het moment dat mijn moeder opgenomen zou moeten worden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
op het gevaar af ge-downmod te worden, het topic gaat hier niet over om het geld onder de invloedssfeer van de kinderen te brengen, maar om het vermogen van de moeder mede te helpen beheren.

je kunt hooguit de kwestie van schenking ter sprake brengen bij de moeder. als die daar wat in ziet na voorgelicht te zijn over de voor en tegens is er tijd genoeg dat te regelen.

gezien de ( mogelijkerwijs ) komende kosten voor erfbelasting, keuken en mogelijkerwijs overig onderhoud zou ik zelf niet adviseren die schenking te doen. op de eerste plaats is het geld er niet - het zit nog in een deposito en in de belegingsfondsen - , op de tweede plaats is het heel geruststellend voor de moeder dat er genoeg geld is voor acute uitgaven voor bv een nieuwe wasmachine ed.

en als er later wat meer erfbelasting moet worden betaald, jammer dan. weegt niet op tegen een niet gestressde moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Highland schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:39:
Eenvoud-eenvoud-eenvoud is al vaker gezegd en sluit ik me volledig bij aan.

Verder: transparantie, voorspelbaarheid, commitment:
- transparantie: maak een meerjarenbegroting. Bespreek deze gezamenlijk met moeder & broer.
- voorspelbaarheid: regel (voor zover nog niet aanwezig) een vaste lastenrekening (vast inkomen minus alle vaste lasten, dus alles met een contract/terugkerende verplichting) en een huishoudrekening. Van de vaste lastenrekening gaat maandelijks een vast bedrag naar de huishoudrekening, dat is de rekening met de pinpas en die rekening mag maandelijks opgemaakt worden. Blijft er geld over van de vaste lastenrekening, dan gaat dat naar de spaarrekening (kun je 1x/kwartaal doen). Voor grotere uitgaven wordt de spaarrekening aangesproken. Een keer inregelen, nooit meer omkijken naar.
- commitment: het bereiken van overeenstemming tussen je moeder & broer over hoe zaken worden geregeld zorgt voor gezonde familieverhoudingen. Verder is het je moeders' geld, dus zou je haar ook kunnen helpen met het benoemen van haar doelstellingen. Een financieel hoofddoel als bijvoorbeeld 'moeder onbezorgde oude dag bezorgen' is mooi. Verder een subdoel als 'je hebt het zelf verdiend, gebruik het': op je 72e een nieuwe keuken/bank/... zou je zo maar nog 20 jaar kunnen gebruiken. Een doel als 'maximaal rendement' lijkt me niet van toepassing, dus dat scheelt al heel veel kopzorgen.
Ik moet zeggen: Dat zijn zaken die eigenlijk niet bepaald eenvoudig zijn, en mijn inziens ook niet bepaald noodzakelijk zijn. TS kan over de uitgeven van 1-2 random maanden eens lopen om te zien of er niks vreemds tussen zit (€80 aan Ziggo elke maand overmaken terwijl ze nog nooit verder dan RTL4 is gekomen). Maar verder: Haar vaste lasten moeten laag zijn, immers geen hypotheek. Daarbovenop krijgt ze een twee keer modaal inkomen ruwweg in haar eentje, en ze heeft nog 100k aan buffer. Zolang er niet iets heel vreemds in haar uitgavenpatroon is, is dat meer geld dan ze ooit opkrijgt.

Dat is de reden ook overigens dat ik me niet heel druk zou maken over dat belegde vermogen. In principe ben ik het eens met Musicmaster erover, echter het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk dat ze ooit het nodig zal hebben. En als we het dan toch over schenkingscontructies hebben, dan is de beleggingshorizon eerder nog voor de kinderen.
Als ze in een privaat verzorgingstehuis wil a 5k per maand, dan is de eerste 3.5k daarvan al betaald uit haar inkomen. De andere 1.5k kan je een behoorlijke tijd betalen uit de opbrengst van de woning.
Aan de andere kant: of je op haar totale vermogen nou zo'n 10% al dan niet belegd gaat ook qua rendement niet heel fascinerend zijn. Dus alles op een spaarrekening gooien is wat dat betreft ook geen vreemd idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PetervdM schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:30:
op het gevaar af ge-downmod te worden, het topic gaat hier niet over om het geld onder de invloedssfeer van de kinderen te brengen, maar om het vermogen van de moeder mede te helpen beheren.

je kunt hooguit de kwestie van schenking ter sprake brengen bij de moeder. als die daar wat in ziet na voorgelicht te zijn over de voor en tegens is er tijd genoeg dat te regelen.

gezien de ( mogelijkerwijs ) komende kosten voor erfbelasting, keuken en mogelijkerwijs overig onderhoud zou ik zelf niet adviseren die schenking te doen. op de eerste plaats is het geld er niet - het zit nog in een deposito en in de belegingsfondsen - , op de tweede plaats is het heel geruststellend voor de moeder dat er genoeg geld is voor acute uitgaven voor bv een nieuwe wasmachine ed.

en als er later wat meer erfbelasting moet worden betaald, jammer dan. weegt niet op tegen een niet gestressde moeder.
Invloedssfeer? Dit hoort gewoon bij fatsoenlijk beheer van grotere sommen geld. We hebben het hier niet over €10.000,- en daarnaast zit er veel vermogen in woning. Het is aan hen wat ze met de adviezen doen, anders had de TS ook niet de vraag hoeven stellen.

Geld is er niet? €35000 spaargeld en ik adviseerde €35000,- fondsen te liquideren (goede adviseur laat mensen op die leeftijd niet beleggen en zeker geen mensen die er geen verstand van hebben).

Tijd zat? Mensen op die leeftijd zijn mensen van de dag. Men kan nog jaren hebben, maar het kan ook veel sneller afgelopen zijn en dan heb je met bijvoorbeeld een schulderkenning toch een mooie regeling getroffen.

Eens, je moet niet alles wegschenken. Dat zeg ik toch ook. Geniet van het geld en er moet zeker geld zijn voor vervanging van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Allereerst gecondoleerd ;(

Ik zou je moeder adviseren om leuke dingen met het geld te gaan doen: reizen, hobbies, et cetera. Alles wat zij eigenlijk al wilde doen maar wat er niet van kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ander puntje:

Gezien haar leeftijd, zou ik haar als eerste een (goede!) aanvullende zorgverzekering aanraden. De kans dat ze deze binnen een paar jaar nodig heeft, is aanzienlijk, en als ze te lang wacht, kan het zijn dat ze geweigerd gaat worden. Zeker daar ze eigen vermogen heeft, hoeft ze voor financiële ondersteuning ook niet bij de overheid aan te kloppen.

Just my 2 cents...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gezien de vraagstelling zou ik iemand met kennis van zaken zoeken die jullie wel vertrouwen. Laat die inventariseren, adviseren en beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

nokiaan958GB schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:11:
Gezien de vraagstelling zou ik iemand met kennis van zaken zoeken die jullie wel vertrouwen. Laat die inventariseren, adviseren en beheren.
Denk dat de toon van dit topic helder genoeg is: weinig te doen omdat het allemaal redelijk simpel is.

Dus eventueel de beleggingen omzetten in geld en wat rekeningen samenvoegen (als dat al nodig is).

Tegenwoordig sla je met een ton geen deuk in een pakje boter.
Paar honderd euro rente that's it.

Daar hoef je geen specialist voor raad te plegen waar je dan 1k aan kwijt bent en dus je vermogen in waarde hebt laten afnemen.

Zou alleen wel even laten checken of er geen ervenis verrassingen uit de hoge hoed komen. Maar gezien de vader het goed op een rijtje had qua financiën lijkt me dat niet.
Pagina: 1