Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere wifi-accesspoints, kanalen

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb in mijn huis 3 wifi access points (op elke verdieping 1), gebruik makend van hetzelfde SSID. Op de benedenverdieping heb ik kanaal 1 ingesteld. Op de eerste verdieping kanaal 7 en op de bovenste verdieping kanaal 13. Alle op 20MHz bandbreedte, zodat ze elkaar volgens mij niet in de weg zitten.

Is dit een goede manier van instellen, of geniet het juist de voorkeur om alles bijvoorbeeld op hetzelfde kanaal te zetten? De 3 ap's hebben redelijk wat overlap, dus mijn theorie is als ik ze op hetzelfde kanaal zet dat ze elkaar gaan verstoren.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog AP's van buren, maar die lijken over het algemeen ook gebruik te maken van kanalen 1, 7 en 13 (maar zullen vast op automatisch staan, dus kan ik niet echt van op aan). Aangezien die van mij in mijn huis sterker zijn zouden die toch moeten 'winnen'?

Ben benieuwd naar jullie tips/visies hierop? :)

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Aangezien je op elke verdieping er één hebt denk ik dat je er beter aan doet om (alleen) 5Ghz te gebruiken, scheelt dit gemier (meer kanalen) en betere performance. Ik denk dat je qua bereik dat wel moet redden, maar ik ken je huis natuurlijk niet ;-)

...maar dan moeten natuurlijk wel al je devices hierop kunnen werken.

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-11 20:12

B4tman_DH

To the Bat.....

Kanaal 1, 6 of 11 zijn de beste WiFi kanalen omdat deze elkaar niet overlappen

[ Voor 61% gewijzigd door B4tman_DH op 14-10-2016 10:54 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Ze moeten in ieder geval op verschillende kanalen anders verstoren ze elkaar niet alleen, maar werkt roaming absoluut niet meer.

1, 6 en 11 is niet perse de beste keus, als al je devices kanaal 13 aankunnen is 1, 7 (of 8) en 13 eigenlijk beter.
Even kijken wat er in de buurt nog meer zit kan vaak ook handig zijn.

Beste is natuurlijk om de 5GHz band te gebruiken maar niet alle apparatuur kan dat aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:17:
Ze moeten in ieder geval op verschillende kanalen anders verstoren ze elkaar niet alleen, maar werkt roaming absoluut niet meer.

1, 6 en 11 is niet perse de beste keus, als al je devices kanaal 13 aankunnen is 1, 7 (of 8) en 13 eigenlijk beter.
Even kijken wat er in de buurt nog meer zit kan vaak ook handig zijn.
Juist daarom gelden 1, 6 en 11 als best-practice:

De meeste auto-channel-select algoritmes werken enkel met die drie, dus de kans dat je deels overlapt met ander netwerk (ook eentje die uit staat op moment dat jij kijkt wat er in de lucht hangt :o ) is het kleinst.

Bedenkt dat je veel liever op zelfde kanaal zit als een ander netwerk en zendtijd moet delen, maar geen storing ervaart, dan dat je er half overlapt en de twee netwerken puur storing voor elkaar zijn. Als de buren op 1, 6 en 11 zitten en jij gaat op 1, 7 en 13 zitten, dan hebben 7 en 13 een slechte tijd.
Beste is natuurlijk om de 5GHz band te gebruiken maar niet alle apparatuur kan dat aan.
Dan moet je apparatuur vervangen, of in ieder geval bij eerstvolgende vervanging 5GHz support als harde eise meenemen.

Zodra je met kanalen moet rommelen in 2.4GHz is 5GHz eigenlijk enige goede optie.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 15-10-2016 11:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Een kanaal verspringen kan net voldoende meer signaal kwaliteit geven om toch een goede verbinding te hebben.
Jouw verhaal is alleen juist als je ongeveer dezelfde sterkte van je buren hebt.

Maar zoals altijd meten is weten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1