Geen geluid na nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• daxcy
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-10-2025
Hallo,

Sinds dinsdag heeft een vriend van mij de MSI GTX 1060 3GB. Deze heeft hij geïnstalleerd en na de installatie heeft hij geen geluid meer, enkel nog over hdmi. Wat het eerste in ons op kwam was het selecteren van een standaard afspeel apparaat. Nou dit is dus niet het geval. Hij krijgt nu constant de melding stekker aangesloten, stekker losgekoppeld.

Heeft hier iemand ook ooit last van gehad?

Wat wij al hebben geprobeerd.
- Nvidia drivers opnieuw geinstalleerd (Ook met DDU)
- Zijn onboard drivers opnieuw geinstalleerd
- Nvidia zonder hdmi drivers geinstalleerd
- Oude videokaart terug gezet
- Windows 8.1 naar Windows 10 geupdate (blijkbaar een schone installatie)
- In de bios onboard soundcard opnieuw activeren
En nog een tal andere dingen die ik alweer vergeten ben 8)7

Specs:
Asrock 970 Pro 3 R2.0
AMD FX6300
8GB Ram
MSI GTX 1060 3GB

Wat ik denk is dat hij iets heeft gesloopt tijdens het installeren van de videokaart, ben er niet bij geweest dus kan het niet bevestigen (moederbord beschadigd). Zo te zien op foto's lijkt er niks te zijn beschadigd

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Probleem is opgelost d.m.v. een nieuwe soundcard. Het echte probleem blijft een raadsel.

[ Voor 7% gewijzigd door daxcy op 17-10-2016 10:42 ]

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hoe heeft hij het geluid normaal aangesloten? Als dit analoog is dan kan er misschien stof in de poort zitten? Probeer deze eens met perslucht uit te blazen (absoluut niet met een stofzuiger).

Ik neem aan dat die vriend niet zijn pc nog even heeft ontstoft met een stofzuiger voordat hij zijn kaart erin zette...? :P

Nog een aantal dingen die je kan proberen. Nvidia drivers deinstaleren en in veilige modus DDU draaien.
Je moederbord bios een update geven indien deze niet de laatste versie heeft, dit lost vaak problemen op met nieuwere videokaarten. Indien je in je bios de IRQ van de videokaart/geluidskaart kan veranderen dan kan je dat ook nog eventueel proberen, zoniet probeer eens een ander slot.

Doet het geluid het wel zonder dat de videokaart erin zit?

[ Voor 41% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 13-10-2016 22:58 ]

• daxcy
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:55:
Hoe heeft hij het geluid normaal aangesloten? Als dit analoog is dan kan er misschien stof in de poort zitten? Probeer deze eens met perslucht uit te blazen (absoluut niet met een stofzuiger).

Ik neem aan dat die vriend niet zijn pc nog even heeft ontstoft met een stofzuiger voordat hij zijn kaart erin zette...? :P

Nog een aantal dingen die je kan proberen. Nvidia drivers deinstaleren en in veilige modus DDU draaien.
Je moederbord bios een update geven indien deze niet de laatste versie heeft, dit lost vaak problemen op met nieuwere videokaarten. Indien je in je bios de IRQ van de videokaart/geluidskaart kan veranderen dan kan je dat ook nog eventueel proberen, zoniet probeer eens een ander slot.

Doet het geluid het wel zonder dat de videokaart erin zit?
DDU hebben we al gebruikt. 2de slot ook al. Zonder videokaart hebben we geen beeld dus dat valt ook af. Hij heeft zijn oude videokaart terug erin gezet en nog steeds geen geluid. En ik denk dat bios update misschien wel een optie is maar dat kan hij zelf niet dus die valt ook af.

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-01 14:07
Analoge audio jack wel in de juiste ingang teruggestoken na het installeren van de videokaart? Moederborden willen nog wel eens moeilijk doen als je 'm in de verkeerde stopt.

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Check het moederbord voor schade, als dat het geval is kan je het waarschijnlijk wel zien.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hoeveel analoge uitgangen heeft hij? Op mijn oude moederbord had ik er meerdere, die kon ik dan zelf instellen via de drivers van de fabrikant.

Als hij zijn pc heeft gestofzogen dan kan hij daarmee zijn moederbord hebben gesloopt overigens (was misschien niet duidelijk uit mijn eerdere post).

• daxcy
citomaster schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 00:40:
Analoge audio jack wel in de juiste ingang teruggestoken na het installeren van de videokaart? Moederborden willen nog wel eens moeilijk doen als je 'm in de verkeerde stopt.
Nee hij zit zeker in de goede aansluiting. Hoe weet ik dit zeker? Als ik realtek audio nogwat open dan krijg ik een overzicht met aantal aansluitingen. Als hier niks in zit dan is deze grijs, als er wel wat in zit, dan heeft het de kleur groen van audio en roze van microfoon.
Rhin schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 00:51:
Check het moederbord voor schade, als dat het geval is kan je het waarschijnlijk wel zien.
Zo ver ik kan zien op foto's zit er geen schade op het moederbord.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 00:56:
Hoeveel analoge uitgangen heeft hij? Op mijn oude moederbord had ik er meerdere, die kon ik dan zelf instellen via de drivers van de fabrikant.

Als hij zijn pc heeft gestofzogen dan kan hij daarmee zijn moederbord hebben gesloopt overigens (was misschien niet duidelijk uit mijn eerdere post).
Hij heeft er 5 op het moederbord en 2 op de kast zelf. En nee, hij heeft de pc niet schoongemaakt met een stofzuiger!

• daxcy
Niemand?

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 14:22
Zou het niet kunnen dat er ergens is ingesteld dat de audio via de HDMI uitgang gaat, ipv over de analoge aansluiting?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

daxcy schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:04:

Nee hij zit zeker in de goede aansluiting. Hoe weet ik dit zeker? Als ik realtek audio nogwat open dan krijg ik een overzicht met aantal aansluitingen. Als hier niks in zit dan is deze grijs, als er wel wat in zit, dan heeft het de kleur groen van audio en roze van microfoon.
Maar deze kan je afaik overrulen op moment dat je de kabel aansluit, je de vraag krijgt wat je zojuist heb aangesloten. Ook de kabels opnieuw erin gedaan terwijl de computer aanstond, om even de Realtek software opnieuw in te stellen?

Werkt de geluidstest in realtek software wel?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• daxcy
Luther schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:28:
Zou het niet kunnen dat er ergens is ingesteld dat de audio via de HDMI uitgang gaat, ipv over de analoge aansluiting?
Zo ver wij hebben kunnen kijken leek dit niet het geval. En het lijkt me sterk dat na een verse windows installatie dat het dan nog steeds over hdmi staat. Want hij had na de installatie ook geen geluid op zijn tv via HDMI.
SinergyX schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:39:
[...]

Maar deze kan je afaik overrulen op moment dat je de kabel aansluit, je de vraag krijgt wat je zojuist heb aangesloten. Ook de kabels opnieuw erin gedaan terwijl de computer aanstond, om even de Realtek software opnieuw in te stellen?

Werkt de geluidstest in realtek software wel?
Die vraag krijgen we niet eens, hij disconnect constant en reconnect. En ik hoor via teamviewer gewoon spotify, youtube ect dus het geluid is er wel!

Pagina: 1