Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Topicstarter
Voor mijn nieuwe systeem overweeg ik de Fractal Design Define R5. Waarom? Ik heb graag een stil systeem zonder noemenwaardig compromissen te sluiten m.b.t. de performance. Standaard zitten er slechts 2 140 mm. koelers in de kast. Vanzelfsprekend ga ik dan ook een fatsoenlijke CPU-koeler installeren (Scythe Mugen 4?) en bij de aankoop van de overige componenten letten op het lawaai. Er zal waarschijnlijk een i5-7700k of een Summit Ridge en een Vega-10 inkomen. Ik weet niet of dat het iets uitmaakt (volgens een video van Linustechtips niet) maar ik kan de optische cage en een van de twee overiges cages verwijderen.

Ik vraag me af of dat deze twee kastventilators in staat zijn om de warmte van de CPU (die in de kast komt via de CPU-koeler) en de grafische kaart voldoende snel af te voeren om een thermische bottleneck te voorkomen. Loont het om een derde en eventueel een vierde kastventilator te gebruiken? Ik val niet over 100 MHz meer of minder, ik hoef geen record te verbreken, ik wil gewoon geen merkbare (aan de prestaties bij spellen) performancebottleneck hebben. De bovenkant van de kast wil ik gesloten laten, met een open bovenkant zou het geen stille kast meer zijn en dan kan ik beter voor een ander model kiezen.

Een tweede vraag, als dat hier mag (eigenlijk behoort dit bij de categorie kasten, het eerste deel past hier beter naar mijn mening). Is het gemakkelijk om die kast stofarm te houden? Ik weet dat niet over heel de kast stoffilters worden gebruikt (wel een deel) en dat je een lichte overdruk moet hebben door het moederbord de ventilators te laten aansturen en de een een iets hogere PWM te geven dan de ander. Als je dat soort dingen goed doet, is het dan gemakkelijk om de stof die in de kast komt regelmatig te verwijderen door perslucht te gebruiken?
Het wordt mijn eerste zelfgebouwde computer.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 13-10-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Je 1e vraag kan ik niet voor je beantwoorden. Wat betreft stof: er zitten stoffilters in de R5 bij de luchtinlaat. Die kan je er makkelijk uithalen, en schoonmaken. De kast zelf is tot nu toe bij mij stofvrij gebleven.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanekel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn ervaring met de Fractal Design Define R4 is dat de 2 fans genoeg zijn voor het afvoeren van de warmte. Heb er zelf een i5 4690k in zitten met een hyper 212 evo op iets van 4.3 Ghz samen met een r9 380x. Over het stofverhaal, ja het is makkelijk deze kast stofvrij te houden. De stoffilters houden zo goed als al het stof tegen. Je moet alleen niet vergeten de stoffilters om de zoveel tijd even te ontstoffen. anders komt er een stuk minder lucht doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart.Me
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-01 15:48
Ik heb zelf een Fractal Design Define R5. Dit in combinatie met een i5-6500 en een Scythe Mugen 4 PCGH Edition. De videokaart die ik gebruik is een geforce gtx 970, overgeklokt.

Ik gebruik nog steeds de twee standaard fans die meegeleverd waren. Voor de rest heb ik de zij- en bovenkant dicht. Dit ook ivm geluid.

Ik heb met deze opstelling nog nooit problemen gehad met de temperatuur van de CPU of GPU.

Mbt de stoffilters, is de kast zeer gemakkelijk stof vrij te houden. Ik maak de stoffilters ongeveer 2 á 3 keer per maand schoon. Zodat de doorstroming gewaarborgd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 13:19
Ik heb ook een R5 met één 140mm fan uitlaat aan de achterkant, twee 140mm aan de voorkant en een 120mm waterblok aan de onderkant voor mijn gpu (GTX980 met Kraken G10+Corsair H75).
De CPU heeft een NH-D15.
Ik draai een i7-3770 op 4.6ghz @1.325v.

Geen enkel probleem met geluid of temperaturen, ook al blaast de waterkoeler warme lucht de kast in. De twee fans aan de voorkant blazen naar binnen. Mijn CPU wordt zo'n 65-70c in aida64 en 45-55c bij normale belasting (games e.d.).
Ik heb alle fans op zo langzaam mogelijk gezet om zo min mogelijk geluid te hebben. Alleen als er geen enkel ander geluid is kun je mijn pc horen (ook tijdens gamen)

Doordat meer fans naar binnen blazen is er positieve druk, dus er komt maar weinig stof de kast in. Ook al gebruik je filters, er kan altijd wat fijn stof mee naar binnen waaien, dus het kan zijn dat je na een jaar of wat een beetje moet stoffen. Ik blaas zelf met wat perslucht de kast makkelijk schoon. Je kunt overal bij, zolang je de kast niet helemaal volpropt met van alles.

Let wel dat ik alle trays uit de kast heb gehaald en enkel twee SSD's op de achterkant van het moederborddeel heb geschroefd.
Als je geen DVD-drives oid gaat installeren is het misschien meer vruchtbaar om een Define-S te nemen. Die maakt het makkelijker om harde schijven te plaatsen en je kunt nog beter overal bij.

Binnenkant (met oude CPU koeler, CNPS10X met andere fan):
Afbeeldingslocatie: https://i209.photobucket.com/albums/bb159/GromuhlDjun/pc_zpsxomq7hbp.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door GromuhlDjun op 08-11-2016 17:16 ]