Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:11

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb een discussie met mijn werkgever over het aantal vakantie dagen dat ik heb.
Ik ben vrachtwagen chauffeur, en heb een 32+8 uren contract. Dat houdt in dat ik een contract heb van 32 uur, en dat de eerste 8 overuren 100% betaald worden. Opzich al apart, maar ik werk toch altijd meer dan 40 uur. Alleen heb ik dit contract 3 januari dit jaar gekregen, heb sindsdien alleen 3 weken vrij genomen tijdens de bouwvak. Omdat het een 32 uur contract is, ga ik er van uit dat die 3 weken uitkomt op 12 dagen.

Omdat ik consequent meer dan 40 uur werk, heb ik volgens CAO gewoon recht op dezelfde hoeveelheid vakantie dagen als een 40-uur contract, dus 24.

Nu heb ik begin van de week verlof aangevraagt voor een verhuizing, en krijg ik vandaag te horen dat ik al 6 uur in de min sta. Dat zou dus beteken dat ik maar 11 dagen en 4 uur vrij kan hebben per jaar.

Iemand die hetzelfde soort contract heeft, en wil delen hoeveel vakantiedagen hij heeft?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je weet dat je vakantiedagen over een jaar opbouwt? Het is dus niet zo dat je in januari direct 24 dagen krijgt. Op basis van 38 uur bouw je 2 1/12 dagen op per maand.

edit,

uren verandert in dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 13-10-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:35:
Je weet dat je vakantiedagen over een jaar opbouwt? Het is dus niet zo dat je in januari direct 24 dagen krijgt. Op basis van 38 uur bouw je 2 1/12 uur op per maand.
Je berekening klopt niet; je bouwt per maand op aan wettelijke vakantieuren:

uren per week * 4 weken / 12 maanden

Dus 32*4/12 = 10,67 uur per maand en 40*4/12=13,33 uur per maand

Blijkbaar krijgt OP er volgens de CAO nog 4 dagen bij bij een 40 urige werkweek?

Ik heb ooit een baas gehad die ook wilde dat je die opgebouwde uren per maand ook per maand opnam :|

Het verschilt overigens wel per werkgever, vaak krijg je wel de volle vakantiedagen aan het begin van het jaar (gebaseerd op je contracturen), en als er in de loop van het jaar iets wijzigt zoals ontslag of minder uren gaan werken dan wordt dat verrekend.

OP heeft in ieder geval recht op 4 weken vakantie, maar hoe dat met zo'n contract berekend wordt geen idee. Als je onder een CAO valt staat di vast wel in het CAO boekje.

[ Voor 16% gewijzigd door dragon2 op 13-10-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Op je loonstrookjes zou je verlof-saldo moeten staan. Kijk eens terug hoe die zich ontwikkeld heeft sinds je indiensttreding. Met in ogenschouwnemend wat ciris hierboven zegt natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 13-10-2016 19:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

dragon2 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:00:
[...]

Je berekening klopt niet; je bouwt per maand op aan wettelijke vakantieuren:

uren per week * 4 weken / 12 maanden

Dus 32*4/12 = 10,67 uur per maand en 40*4/12=13,33 uur per maand
Waar uur staat had dag moeten staan zie ik in mijn post. Zal het even aanpassen.

Hoe dan ook, elke cao en de berekening is anders. Mijn opmerking blijft nog staan. Je krijgt geen 24 (of hoeveel dagen dan ook in de cao staan gerelateerd aan je contracturen) dagen aan het begin van het jaar. Je bouwt ze gaandeweg het jaar op. Zodoende dat je nu waarschijnlijk in de min staat maar volgende maand niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jouw werkweek is 32 uur. Als je overuren maakt die week, zijn de eerst 8 100%. Althans, zo lees ik het.

Je hebt op jaarbasis altijd recht op 4 weken doorbetaalde vakantie. Omdat jij 32 uur werkt, heb je minimaal recht op 16 doorbetaalde dagen. Immers kan je ook gewoon nee zeggen tegen het overwerk, dus hoef je dat niet vij te nemen.

Hoe zich dat vertaalt naar 24 dagen op 40urige werkweek binnen die CAO, geen idee.

Ander puntje is, je wordt met deze situatie trouwens gigantisch hard genaaid. Pensioen en vakantiegeld wordt alleen over die 32 uur berekend, NOOIT over de overuren of een onregelmatigheidtoeslag. Je vakantiegeld en pensioen is 20% lager dan als je een 40 urige werkweek had.

Erg slechte deal in mijn ogen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Je kan bovendien bij stelselmatig overwerk, na ik geloof 3 maanden, een contract afdwingen voor het aantal daadwerkelijke uren dat je werkt met in acht neming van de wettelijke maximale 40 uur. Precies om de redenen die Raz aanhaalt. Daarnaast mag je niet stelselmatig meer dan 40 uur per week werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:10
Eli3l schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:23:
Je kan bovendien bij stelselmatig overwerk, na ik geloof 3 maanden, een contract afdwingen voor het aantal daadwerkelijke uren dat je werkt met in acht neming van de wettelijke maximale 40 uur. Precies om de redenen die Raz aanhaalt. Daarnaast mag je niet stelselmatig meer dan 40 uur per week werken.
Gezien de huidige contractconstructie en het feit dat de werkgever al moeilijk doet over wat vakantiedagen opnemen voordat ze werkelijk opgebouwd zijn, denk ik dat het afdwingen van zo een contract met de extra uren er toe zal leiden dat het contract ontbonden wordt (of niet verlengd). En ik denk niet dat TS daar op zit te wachten (al geef ik Raz wel gelijk dat TS een hele slechte deal heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RaZ schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:20:
Erg slechte deal in mijn ogen ;)
Het enige wat nog slechter kan is dat ze een of andere goedkope Oostblokker vinden om te rijden. De Nederlandse transportsector is niet zo leuk meer, het is een echte race to the bottom met goedkope arbeidskrachten. Die goedkope arbeidskrachten worden dan flink uitgebuit en moeten zo ook hun weekendrust doorbrengen langs de snelweg in hun cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Transportman schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:29:
[...]

Gezien de huidige contractconstructie en het feit dat de werkgever al moeilijk doet over wat vakantiedagen opnemen voordat ze werkelijk opgebouwd zijn, denk ik dat het afdwingen van zo een contract met de extra uren er toe zal leiden dat het contract ontbonden wordt (of niet verlengd). En ik denk niet dat TS daar op zit te wachten (al geef ik Raz wel gelijk dat TS een hele slechte deal heeft).
Dat gaat ook niet zomaar, als je alles netjes en in detail toelicht aan het UWV. Dan kunnen ze niet zondermeer je contract niet verlengen, als jij kan aantonen dat je je werk naar behoren doet en dat ze een chauffeur nodig hebben.
UWV kan je hier prima bij helpen. Dit soort situaties zullen blijven bestaan, zolang niemand aan de bel trekt bij het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik weet dat het contract niet je van het is, maar het is er een voor onbepaalde tijd, wat tegenwoordig al zeldzaam is. Ging er mij meer om dat ik er dit jaar nog maar 12 heb opgenomen, maar dus nu al 6 uur in de min sta. 24 dagen per jaar, ga uit dus van 2 per maand, we zitten in de 10de maand, maar die is nog niet afgelopen. Dan zou ik dus al minimaal 18 dagen hebben opgebouwd. Min de 12 die gebruikt zijn, zou ik er 6 over houden.

Ook wat vaags, m'n ATV dagen, waarvan ik er 3 verplicht per jaar heb. Heb er nog niet 1 opgenomen, maar had volgens hem nog maar 12 uur staan. Ga morgen ochtend is aan de bel, en om opheldering vragen. Werkgever is een aardige vent, maar staat wel een beetje bekent om z'n rare constructies betreft contracten. Maar als je chauffeur is het vrij lastig om fatsoenlijk aan een baan te komen, als je niet de hele week van huis wilt.

En ik heb net een huis gekocht waar ik over 3 weken de sleutel van krijg, dus hoop dat het een beetje normaal opgelost kan worden.

Krijg net deze reactie terug van mij baas:
Jij bent sedert 04-04-2016 in dienst op basis van een 134 uur contract.
Indien je een contract van 174 uur zou hebben dien jij 192 verlofuren te krijgen. Op basis van jouw contract dien je (afgerond) 150 verlofuren-uren te ontvangen. Dus een opbouw van 12:30 uur per maand. Indien jij 1 dag vrij neemt, dan wordt er 6:15 uur afgeschreven. Dit is de urenwaarde van 1 werkdag bij jou op basis van het huidige contract.
De zomervakantie heeft jou dus 30:45 verlof-uur per week gekost. Dat maakt 92:15 verlof-uren die zijn opgenomen. Ik kijk niet in dagen maar in uren!

Verlofuren bouw je op lopen het jaar, je krijgt niet ineens het volledige tegoed toegekend, elke maand krijg je 12:30 verlofuren erbij.
Indien ik jouw contract (voor het gemak) op 01-04-2016 zet, zou je inmiddels de uren hebben opgebouwd over 04/05/06/07/08/09-2016. Dus 6*12:30=75 uur.
Dus heb je (door de drie weken zomervakantie) een negatief saldo (92:15-75:00=17:15 uur). Bijzonder is echter wel dat er een ander gegeven staat, namelijk 6:15 uur. Voor mijn gevoel zou er dus nu 11 uur te weinig zijn ingehouden.
Ik moet uitzoeken hoe dat zit.
Quote van Loonwijzer.nl
Naast het uurloon moet de werkgever voor meeruren alle toeslagen betalen die ook voor gewone werkuren gelden. Dus ook vakantietoeslag en gratificaties. Meeruren tellen verder mee voor de berekening van vakantieopbouw, pensioen en dergelijke.

[ Voor 43% gewijzigd door NoFearCreations op 13-10-2016 20:35 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Aardige mensen buiten je niet uit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
NoFearCreations schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:31:
heb ik dit contract 3 januari dit jaar gekregen
NoFearCreations schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:09:
Jij bent sedert 04-04-2016 in dienst op basis van een 134 uur contract.
Dat scheelt 3 maanden! Dat scheelt dan 3x12:30 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe kun jij ATV uren opbouwen als je maar een contract hebt van 32 uur? ATV uren worden opgebouwd op basis van een 40 urige werkweek.

Je baas heeft gewoon een "slimme" maas in de wet gevonden. Over die 8 uur welke je "extra" per week maakt krijg je waarschijnlijk ook géén toeslagen (Pensioen/Vakantiegeld/overwerk....).

Die extra 8 uren per week zijn waarschijnlijk zogenaamde "volledigheidsuren"..... En die worden inderdaad maar 100% uitbetaald aan je zodat jouw werkever minder sociale lasten hoeft af te dragen. Feitelijk zijn het dus zwaar belaste over-uren voor jou.

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 13-10-2016 20:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die werkgever rekent in uren? 134 uur contract is al raar om te noemen, maargoed, niks wat calc.exe niet kan oplossen.

134 uur per maand, 12 maanden = 1608 uur per jaar contractbasis.
1608 / 52 weken = 30,9 uur in de week. Die 134 klopt dus al niet.

Maar omdat je 80% van 40 uur werkt op contractbasis, heb je (24 / 100) * 80 = 19,2 betaalde verlofdagen.

Wat betekend als je 1 week vrij neemt, dat je geen 8 uur overwerk betaalt krijgt, en 4 verlofdagen kan aftikken.

Maar omdat je het eerste kwartaal niet in dienst was. Deel je die 19,2 dagen door 4 (per kwartaal), om het vervolgens met 3 te vermigvuldigen: (19,2 /4) * 3 = 14,4 dagen van 8 uur. ± 115 uur verlof voor heel 2016.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ah, met 32 uur ben je dus deeltijder/parttimer waarbij overwerk dus wel voor pensioen en vakantiegeld onderhevig is. Dat wist ik dus niet. Want ik heb in 20 jaar fulltimer nog nooit pensioen of vakantiegeld over m'n overuren gehad, en ik had 30% van m'n inkomen uit overuren. Maar ik was dan geen parttimer/deeltijder.

Edit:
Dus eigenlijk is de werkgever duurder uit vanwege vakantiegeld en pensioen omdat ie een parttimer in dienst heeft. Toch vind ik die 6,15 uur voor 1 werkdag wel heel appart. Hij deelt die 32 gewoon door 5. Met 32 uur in de week denk ik niet aan 5x 6,15 uur, maar aan 4x 8 uur.

Maakt voor een week vrij niet uit. Voor een dag vrij nemen scheelt dat wel een hoop. hij rekent blijkbaar in z'n eigen voordeel, maar aan de andere kant ook weer niet. Blijft vaag als ik eerlijk ben.

[ Voor 52% gewijzigd door RaZ op 14-10-2016 10:15 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Maar het komt er op neer dat dit contract erg nadelig voor mij is, en erg voordelig voor mijn werkgever. Ik denk dat ik maar is rap opzoek ga naar iets anders, maar voor die tijd wil ik mijn huidige contract toch maar is na laten kijken door iemand die er verstand van heeft. Want voor mijn gevoel klopt er niks van.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

Stoney3K

Flatsehats!

Eli3l schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:49:
[...]

Dat gaat ook niet zomaar, als je alles netjes en in detail toelicht aan het UWV. Dan kunnen ze niet zondermeer je contract niet verlengen, als jij kan aantonen dat je je werk naar behoren doet en dat ze een chauffeur nodig hebben.
Een nieuw contract afdwingen en/of gedwongen contractverlenging zijn hét recept voor een verstoorde arbeidsrelatie.

Dan heb je wel mooi wat meer salaris maar dan zullen ze alle moeite doen om je zo snel mogelijk daar weg te treiteren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NoFearCreations schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:11:
Maar het komt er op neer dat dit contract erg nadelig voor mij is, en erg voordelig voor mijn werkgever. Ik denk dat ik maar is rap opzoek ga naar iets anders, maar voor die tijd wil ik mijn huidige contract toch maar is na laten kijken door iemand die er verstand van heeft. Want voor mijn gevoel klopt er niks van.
Nou, eigenlijk ben je, op basis van vakantiegeld en pensioen beter af dan een fulltimer (36/38/40 urige werkweek).

Een fulltimer die 60 uur maakt krijgt maar vakantiegeld over 40 uur, pensioen ook
Een parttimer die 60 uur maakt krijgt vakantiegeld over 60 uur, pensioen ook

Dus voor de werkgever ben je dus duurder als parttimer dan als fulltimer. Wel iets om in de gaten te houden ;)

Edit: Gewoon even lid worden van de vakbond, en het daar voorleggen. Daar betaal je je contributie dan voor.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 14-10-2016 10:15 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RaZ schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:18:
[...]

Nou, eigenlijk ben je, op basis van vakantiegeld en pensioen beter af dan een fulltimer (36/38/40 urige werkweek).

Een fulltimer die 60 uur maakt krijgt maar vakantiegeld over 40 uur, pensioen ook
Een parttimer die 60 uur maakt krijgt vakantiegeld over 60 uur, pensioen ook

Dus voor de werkgever ben je dus duurder als parttimer dan als fulltimer. Wel iets om in de gaten te houden ;)

Edit: Gewoon even lid worden van de vakbond, en het daar voorleggen. Daar betaal je je contributie dan voor.
Daarvoor hoef je niet eens lid van een "Bond" te worden óf te zijn. Een rechtsbijstand verzekering welke ook het kopje "arbeid" dekt is méér dan voldoende (én vaak goedkoper dan een lidmaatschap van een "bond").

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Laatst online: 09-06 13:49
Ik heb een discussie met mijn werkgever over het aantal vakantie dagen dat ik heb.
Ik ben vrachtwagen chauffeur, en heb een 32+8 uren contract. Dat houdt in dat ik een contract heb van 32 uur, en dat de eerste 8 overuren 100% betaald worden. Opzich al apart, maar ik werk toch altijd meer dan 40 uur.
Waarom denk je? Over je overuren krijg je geen vakantiegeld/pensioen. Gewoon een slimme truuk om in te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En dan nu even de quote van de TS, maar dan ALLE informatie:
Deeltijders: meeruren of overwerk?

Als deeltijders langer werken dan het aantal uren in hun arbeidscontract kan er sprake zijn van meeruren of van overwerk. De definitie van overwerk in de cao is maatgevend. Is er overwerk na overschrijding van de individuele arbeidsduur of is dat na overschrijding van de voltijdsarbeidsduur? In het laatste geval worden de extra gewerkte uren meeruren genoemd. Naast het uurloon moet de werkgever voor meeruren alle toeslagen betalen die ook voor gewone werkuren gelden. Dus ook vakantietoeslag en gratificaties. Meeruren tellen verder mee voor de berekening van vakantieopbouw, pensioen en dergelijke.

Over een overwerkvergoeding, met of zonder toeslag, krijg je geen vakantiegeld. Let dus goed op hoe de definitie van overwerk is.
Ik had het dus toch bij het verkeede eind gisteren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik ben vrachtwagen chauffeur, en heb een 32+8 uren contract. Dat houdt in dat ik een contract heb van 32 uur, en dat de eerste 8 overuren 100% betaald worden. Opzich al apart, maar ik werk toch altijd meer dan 40 uur. Alleen heb ik dit contract 3 januari dit jaar gekregen, heb sindsdien alleen 3 weken vrij genomen tijdens de bouwvak. Omdat het een 32 uur contract is, ga ik er van uit dat die 3 weken uitkomt op 12 dagen.

Omdat ik consequent meer dan 40 uur werk, heb ik volgens CAO gewoon recht op dezelfde hoeveelheid vakantie dagen als een 40-uur contract, dus 24.

Nu heb ik begin van de week verlof aangevraagt voor een verhuizing, en krijg ik vandaag te horen dat ik al 6 uur in de min sta. Dat zou dus beteken dat ik maar 11 dagen en 4 uur vrij kan hebben per jaar.

Iemand die hetzelfde soort contract heeft, en wil delen hoeveel vakantiedagen hij heeft?
Dat die eerste 8 "overuren" 100% betaald worden is helemaal niet vreemd.

Als een 40-urige werkweek de standaard werkweek is en je hebt een 32-uur contract, dan zijn die eerste 8 uren namelijk geen overuren, maar meeruren, en die worden behandeld alsof ze normale werkuren zijn om geen verschil te hebben tussen iemand met een 32-uur contract en iemand met een 40-uur contract die beiden 40 uur werken. Dat houdt in dat die eerste 8 extra uren ook meetelen voor pensioen, AOW, WAO etc. daar moet je ook even op letten.

Je vakantieuren zijn uiteraard gebaseerd op jouw 32-urige werkweek. Je krijgt dus minder vakantieuren dan een collega met een 40-urig contract - maar jij hoeft maar 32 uren op te nemen voor een week vakantie en een collega met een 40-urig contract moet er 40 opnemen, dus hebben jullie toch evenveel weken vakantie.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

WAO bestaat niet meer, dat is de WIA geworden. Als je in de WIA sukkelt, dan kijkt men wat je in totaal verdient hebt het jaar voor je ziekmelding. Daar zitten dus sowieso alle overuren in.

De AOW is voor iedereen gelijk, die is net zo hoog als de bijstand bruto, maar als je met pensioen gaat betaal je maar de helft van de belasting, en hou je netto meer aan over.

Maar dan.

Verlofuren zijn naar rato, dus een maand vrij kost net zoveel uren voor een parttimer als een fulltimer. De overuren maak je dan dus niet, en dat merk je gelijk, want die maand heb je 20% minder. Die meeruren die je dan ook niet werkt, krijg je dus ook geen vakantiegeld en pensioenafdracht over.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
RaZ schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:49:
...
Maar dan.

Verlofuren zijn naar rato, dus een maand vrij kost net zoveel uren voor een parttimer als een fulltimer. De overuren maak je dan dus niet, en dat merk je gelijk, want die maand heb je 20% minder. Die meeruren die je dan ook niet werkt, krijg je dus ook geen vakantiegeld en pensioenafdracht over.
Transport-sector is een lastige.
32+8 Zou je moeten lezen als 4 dagen werken +1 dag (mogelijk) ter beschikking.

8 Uur werken lukt organisatorisch praktisch niet, werkdag duurt al gauw 10 tot 12 uur waarbij er ook nog eens minimaal een uur verplichtte pauze bij komt. Er is een hele riks wetgeving rond de rijtijden van beroepschauffeurs.

Je komt hierdoor makkelijk aan 40 uur werken waarbij je normale rechten opbouwt zonder dat het wordt aangemerkt als overwerk.

Klopt inderdaad dat er een situatie kan voordoen waarbij je over een klein deel minder opbouwt, je neemt precies een maand vakantie op dat precies in een periode valt, maar het aantal keer dat zich dat zal is minimaal.

Binnen de transport krijg je netto relatief veel door allerlei regelingen die samenvallen, maar je basispakket stelt weinig voor. Je zou daar eigenlijk van uit moeten gaan en niet meer baseren op excessieve maanden omdat dat aan banden is gelegd middels wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
Per wanneer loopt je contract? Werkgever zegt 4 april, jij zegt 3 januari. Dat scheelt een week vakantiedagen/uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36

Mx. Alba

hen/die/zij

RaZ schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:49:
"Een maand vrij kost net zoveel uren" klopt niet.

Als ik een contract heb voor 32 uur, dan kost een maand (vier weken) vrij mij 32x4=128 verlofuren. Bij een contract voor 40 uur is dat 40x4=160 verlofuren. Maar iemand met een 40-urig contract krijgt ook evenredig meer verlofuren dus die ene maand vakantie is een even groot deel van het totale aantal verlofuren dat je in een jaar krijgt.

De rest wat je zegt klopt inderdaad wel. Als je standaard 8 meeruren per week werkt, krijg je die niet uitbetaald als je vrij neemt. Maar wellicht is het wel mogelijk om dat te compenseren, door niet vier vrije dagen per week op te nemen, maar vijf, zodat je ook tijdens die maand vakantie het zelfde salaris behoudt. Maar als je het zo doet, dan heb je inderdaad wel minder vakantie dan iemand met een 40-urig contract. En eigenijk neem je dan niet 5 vrije dagen per week op, maar neem je er 4 op en wordt er 1 uitbetaald. En dat uitbetalen kan volgens mij alleen met bovenwettige verlofuren.

En dat is dus precies waarom rechters over het algemeen niet zo gediend zijn van zulke constructies waarbij structureel meeruren worden gedraaid. Als je elke week 40 uur wordt ingepland, dan hoor je gewoon een 40-urig contract te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 14-10-2016 13:36 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Albantar: Het klopt precies, want de hele post gaat over naar rato.

Een week vrij als je 10 uur werkt, kost je 10 uur. Minimaal heb je 40 verlofuren, dus dat is 25% van je uren.
Een week vrij als je 20 uur werkt, kost je 20 uur. Minimaal heb je 80 verlofuren, dus dat is 25% van je uren.

Wellicht had ik dat woordje "rato" er expliciet bij moeten zetten ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1