[debian 8] kernel panic na nieuwe kernel installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 22:22
ik heb op mijn debian hier geprobeerd om een nieuwe kernel te installeren (kernel-versie 3.16) nadat ik voordien hetzelfde gepoogd had om de laatste nieuwe kernel 4.8.1 te installeren. Echter nadien gezien wordt deze allicht nog niet ondersteund in Debian...vandaar dus terug naar 3.16.

Ik heb de kernel gecompileerd volgens de stappen omschreven op https://www.debian.org/releases/stable/i386/ch08s06.html.en . Nu ik reboot bots ik op een kernel panic (not syncing: VFS). Ik vrees dat ik iets serieus verkeerd gedaan heb op mijn systeem o.a. met grub en het mounten van schijven.

Iemand die kan helpen? Ik poogde reeds "update-initramfs -u -k VERSION" en "update-grub" alsook eens het remounten van /dev/sda1 aan /mnt. Het probleem blijft.

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eerst eens of een gewone Debian build kernel werkt. 4.7 staat in Testing en 4.8rc staat in Experimental. Als je 4.8.1 wilt, kan je die eventueel nog bij de Kernel PPA van Ubuntu halen.

Het probleem waar jij tegenaan loopt, zou nog wel eens kunnen komen door een fout bij het compileren. Test daarom eerst een pre-compiled kernel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

"(not syncing: VFS)¨ is een beetje te weinig info om echt iets te zeggen maar het meest waarschijnlijke is dat je root-filesystem niet gemount kan worden.
Met wat geluk kun je in de eerder logberichten een aanwijzing vinden wat het probleem is.

Het is me niet helemaal duidelijk wat voor kernel je nu probeert te booten. Heb je die 3.16 kernel zelf gecompileerd of komt die kernel uit een package?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
kernel zelf gecompileerd.

En plots worden nu ook nog maar 3 v.d. 4 cores van mijn processor geactiveerd.

'/etc/fstab'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=cb5a8d4d-461d-49fb-95a1-a0903219e16c /               ext4    defaults,discard,noatime,nodiratime,errors=remount-ro,data=writeback 0       1
# /home was on /dev/sda5 during installation
UUID=3f07a95a-cfa7-4b8e-88a5-24b0611348d2 /home           ext4    defaults,discard,noatime,nodiratime        0       2
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=b8ed80d0-e20a-4e3a-948c-518dd12ec52e none            swap    sw              0       0
# swap was on /dev/sdb6 during installation
UUID=ae8ead83-dd09-49ac-a1a1-1baf47c2da44 none            swap    sw              0       0

'dmesg' : http://pastebin.com/zxMUtsHY

[ Voor 4% gewijzigd door RainerSGF op 13-10-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Hmm, heb ik het nu mis of ga je met de instructies uit die debian handleiding een blanco kernel compileren zonder je bestaande config over te nemen? In dat geval kunnen er wel wat drivers ontbreken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
o nee, ik heb een config gekopieerd en die gecompileerd.

Maar wat doe ik nu best? Blijven troubleshooten of gewoon opnieuw m'n debian herinstalleren?

[ Voor 46% gewijzigd door RainerSGF op 14-10-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn tip niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
Bedoelde je met een voorgecompileerde kernel dan een voorgaande terug testen? Want dat heb ik geprobeerd. De kernel panic heb ik niet meer gezien, maar booten terug vanaf deze bracht verschillende fouten tijdens het booten en de grafische omgeving kwam niet meer op.

Ik heb nu ondertussen toch debian herinstalleert, omwille tijds-gebrek om verder te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt mijn post dus niet goed gelezen. Ik zeg duidelijk om een kernel uit de Debian repo te pakken of als je echt 4.8.1 wil draaien die van Ubuntu te proberen om te zien of die werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
oei, nu ik het herbekijk snap ik gelijk beter wat je idd bedoelde. Dus moest ik in etc/apt/sources.list een repos van debian voor 4.7 toevoegen + een 'sudo apt-get update' en 'sudo apt-get upgrade'?

Sorry dat ik het wat te overhaast en onaandachtig heb aangepakt. Ik apprecieer echt wel de nuttige hulp hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een apt upgrade zou ik niet doen, omdat kernel 4.7.6 in testing staat en je op die manier je hele installatie daarheen haalt terwijl je alleen maar de kernel wilt hebben. Je selecteert dus alleen wat je wilt en nodig hebt. Er zullen echter wel wat extra dependencies zoals libc zaken bijgewerkt worden. Houd dus rekening mee dat je wat conflicten moet oplossen. Beste is daarom om aptitude of synaptic te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
ok bedankt, onthou ik voor de volgende maal.

Pagina: 1