PC upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
Ik zoek een?
Upgrade voor mijn huidige PC set-up :)

Dit is mijn huidige set-up

Intel Core i5-3570K, 3.40GHz, 6MB, HD4000, S1155
ASRock H77 Pro4-M S1155 H77 4xDDR3 mATX
Corsair Vengeance LP 8GB(2x4GB) DDR3 1600MHz CL9
XFX Core Edition Pro 550W
MSI GeForce GTX 970, 4GB, Gaming (pas vervangen ;)
Scythe Mugen 3 Rev.2

Wat is je budget?
Wat nodig is :)

Het verhaal! Ik ben weer begonnen met het spelen van WoW, erg leuk en zit er weer helemaal in! Nadeel is is alleen dat ik in drukke gebieden maar iets van 35-40 fps haal.. best karig voor bovenstaand systeem denk ik zo. De pc is aangekocht in 2012 (zelfbouw) en begin dit jaar (februari) is de videokaart stuk gegaan. Deze heb ik vervangen voor een GTX970 en dacht dat het systeem de wereld weer aan kon!

Bij WoW ben ik dus niet helemaal tevreden met de performance en zoek eigenlijk een manier om dit te verbeteren. Ik wilde het systeem overclocken maar kwam erachter dat mijn moederbord dat niet kan |:( best een stomme combinatie als ik het zo bekijk!

Nieuw moederbord is denk ik geen optie gezien deze chipset niet meer wordt gemaakt? (kon maar weinig aanbod vinden). Dus mijn mobo + processor vervangen leek mij de juiste optie tot ik op wat topics las dat deze processor nog prima mee kan?

Dus mobo+nieuwe processor zal wellicht weinig uitmaken? What about the RAM? Denken jullie dat een nieuwe set (16gb) RAM verschil zal gaan maken?

Wellicht handig om te weten, ik speel op 2k resolutie (27inch) en WoW staat uiteraard op een SSD.

Groet Ls! ;)

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Wat ik zou doen is proberen via V&A en de Pricewatch onder de 150/200 euro een goede mobo+geheugen+case te regelen. Nu heb je de kans om topprodukten voor een prikkie te bemachtigen.
  1. 70/75 euro -- Mobo Asus Maximus Extreme (destijds 300 euro nieuw, hoop extra functies, heeft ook SLI).
  2. 30 euro -- 2x4GB 1600mhz/cl9 geheugen via V&A met zelfde voltage als je huidige geheugen. Daar mag je best op wachten tot iemand die erop zet voor de juiste prijs.
  3. Een draadje op het WoW forum zegt dat de performancegain met 970SLI op 2160p ongeveer 40/60% is. Toch wel een flink verschil. Op de V&A-sectie begint een 970 rond de 150 euro. nog een benchmark voor 2160p
- Dat moederbord en geheugen zou ik zowieso doen, in combinatie met een nieuwe case die je mooi vind. Een nieuwe look en feel is gewoon prettig als je geld uit gaat geven. In weze is het toch een nieuwe ervaring, een snellere computer en alles is weer schoon, maar is persoonsafhankelijk.
- Ik zou zelf wachten met het bijprikken van een 2de handse 970 totdat die prijzen richting de 100 euro duiken, maar dat is ook persoonsafhankelijk. Je hebt dan wel een grotere voeding nodig van rond de +/-725 watt volgens psu calculator (ik heb maar wat ingevuld, dikkeduimwerk). Ik weet niet veel van voedingen af, maar ze beginnen nieuw rond de 65 euro, 2de hands een voeding kopen zou ik niet doen.

[ Voor 90% gewijzigd door govie op 13-10-2016 18:08 ]

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
govie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:22:
Wat ik zou doen is proberen via V&A en de Pricewatch onder de 150/200 euro een goede mobo+geheugen+case te regelen. Nu heb je de kans om topprodukten voor een prikkie te bemachtigen.
  1. 70/75 euro -- Mobo Asus Maximus Extreme (destijds 300 euro nieuw, hoop extra functies, heeft ook SLI).
  2. 30 euro -- 2x4GB 1600mhz/cl9 geheugen via V&A met zelfde voltage als je huidige geheugen. Daar mag je best op wachten tot iemand die erop zet voor de juiste prijs.
  3. Een draadje op het WoW forum zegt dat de performancegain met 970SLI op 2160p ongeveer 40/60% is. Toch wel een flink verschil. Op de V&A-sectie begint een 970 rond de 150 euro. nog een benchmark voor 2160p
- Dat moederbord en geheugen zou ik zowieso doen, in combinatie met een nieuwe case die je mooi vind. Een nieuwe look en feel is gewoon prettig als je geld uit gaat geven. In weze is het toch een nieuwe ervaring, een snellere computer en alles is weer schoon, maar is persoonsafhankelijk.
- Ik zou zelf wachten met het bijprikken van een 2de handse 970 totdat die prijzen richting de 100 euro duiken, maar dat is ook persoonsafhankelijk. Je hebt dan wel een grotere voeding nodig van rond de +/-725 watt volgens psu calculator (ik heb maar wat ingevuld, dikkeduimwerk). Ik weet niet veel van voedingen af, maar ze beginnen nieuw rond de 65 euro, 2de hands een voeding kopen zou ik niet doen.
Zeker die case zal veel bijdragen aan meer fps, waarom zou je de bovenstaande suggesties geven zonder enige kennis wat het systeem nekt.

Zonder gekheid, ik zou tijdens het gamen bij taakbeheer kijken hoeveel Ram er op dat moment gebruikt word en hoeveel er van je processor gevraagd word.

Als die allebij niet voor 100 procent gebruikt worden kan je er vanuit gaan dat de videokaart de bottleneck is, in dat geval zou je eens wat benchmarks kunnen bekijken om te oriënteren voor een videokaart die wel aan je verwachtingen voldoet.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• govie
DjaRoel schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:19:
[...]

Zeker die case zal veel bijdragen aan meer fps, waarom zou je de bovenstaande suggesties geven zonder enige kennis wat het systeem nekt.

Zonder gekheid, ik zou tijdens het gamen bij taakbeheer kijken hoeveel Ram er op dat moment gebruikt word en hoeveel er van je processor gevraagd word.

Als die allebij niet voor 100 procent gebruikt worden kan je er vanuit gaan dat de videokaart de bottleneck is, in dat geval zou je eens wat benchmarks kunnen bekijken om te oriënteren voor een videokaart die wel aan je verwachtingen voldoet.
Laten we gewoon een nieuwe pc kopen. 8)

• ls789
govie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:22:
To be honest ben ik niet zo van tweedehands spullen (zeker niet als het elektronica is). Mijn vorige videokaart werkte ook naar behoren en van de een op de andere dag stopte deze ermee :) zit ik dadelijk met een kapot moederbord bijvoorbeeld (zonder garantie).

• ls789
DjaRoel schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:19:
[...]

Die videokaart is redelijk high end toch? Ik heb er best een boel geld voor betaald met in het achterhoofd dat deze toch nog wel even mee kan :)

Ik lees overigens dat WoW een processor minded game is? Ik ga straks even checken wat de belasting van het systeem is tijdens het spelen van WoW

• govie
ls789 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:38:
[...]

To be honest ben ik niet zo van tweedehands spullen (zeker niet als het elektronica is). Mijn vorige videokaart werkte ook naar behoren en van de een op de andere dag stopte deze ermee :) zit ik dadelijk met een kapot moederbord bijvoorbeeld (zonder garantie).
Ik heb puur gekeken naar welke performance ik kosteneffectief nog extra uit jouw hardware kon halen op een karig budget. Dat gaat niet zonder een 2de hands moederbord betreffende het overclocken van jouw cpu (met evt sli). Als 2de hands een probleem voor je is, dan hou alleen nog de optie cpu+mobo+geheugen vervangen door nieuwe componenten over. Dit aangezien 1155 moederborden nieuw uit de winkel rond de 250 euro kosten (zijn nagenoeg uitgefaseerd). Die investering lijkt me te hoog t.o.v. wat er nieuw op de markt is.

Misschien kun je met een andere videokaart effectiever de gewenste prestatieverbetering behalen zoals iemand anders meldde. Ik ben daar zelf niet vanuit gegaan omdat ik de overtuiging had en nog steeds heb dat een 970 voorlopig nog goed genoeg zou kunnen zijn (tot in benadering qua settings, evt in de toekomst via sli).

Indien veel nieuwe componenten door de totale prijs je toch tegen gaat staan qua prijsniveau, dan adviseer ik je om alsnog om zowiezo een 2de hands topmoederbordje te overwegen. In jouw situatie lijkt me het overklokken van die cpu altijd wel gewenst en zal waarschijnlijk een positief effect hebben op je userexperience op je pc.

Ik volg het draadje vanaf nu stilletjes tot ik weer wordt gequote, veel succes.

• ls789
govie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:51:
[...]

Ik heb puur gekeken naar welke performance ik kosteneffectief nog extra uit jouw hardware kon halen op een karig budget. Dat gaat niet zonder een 2de hands moederbord betreffende het overclocken van jouw cpu (met evt sli). Als 2de hands een probleem voor je is, dan hou alleen nog de optie cpu+mobo+geheugen vervangen door nieuwe componenten over. Dit aangezien 1155 moederborden nieuw uit de winkel rond de 250 euro kosten (zijn nagenoeg uitgefaseerd). Die investering lijkt me te hoog t.o.v. wat er nieuw op de markt is.

Misschien kun je met een andere videokaart effectiever de gewenste prestatieverbetering behalen zoals iemand anders meldde. Ik ben daar zelf niet vanuit gegaan omdat ik de overtuiging had en nog steeds heb dat een 970 voorlopig nog goed genoeg zou kunnen zijn (tot in benadering qua settings, evt in de toekomst via sli).

Thanks! Ik denk dat ik het uit ga zitten voorlopig :) mocht ik echt tegen performance problemen aanlopen koop ik een nieuwe setup denk :)

Indien veel nieuwe componenten door de totale prijs je toch tegen gaat staan qua prijsniveau, dan adviseer ik je om alsnog om zowiezo een 2de hands topmoederbordje te overwegen. In jouw situatie lijkt me het overklokken van die cpu altijd wel gewenst en zal waarschijnlijk een positief effect hebben op je userexperience op je pc.

Ik volg het draadje vanaf nu stilletjes tot ik weer wordt gequote, veel succes.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 12:06
Lijkt me gewoon aan WoW te liggen, je pc moet de meeste spellen met gemak kunnen draaien. Als WoW dan niet eens wil.......lijkt me gewoon dat het aan dat spel ligt.

Hallo

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

mach2 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:50:
Lijkt me gewoon aan WoW te liggen, je pc moet de meeste spellen met gemak kunnen draaien. Als WoW dan niet eens wil.......lijkt me gewoon dat het aan dat spel ligt.
Of de TS heeft de settings te hoog ingesteld (gebeurt wel vaker bij veel games, alle settings op maximaal gooien, terwijl soms een tikje lager amper slechter is graphics maar een wereld van verschil maakt in framerate).

De laatste expansion van WoW heeft ook weer wat grafische upgrades gehad (veel 'mobs' zijn veel gedetailleerder geworden, view distance is veel verder geworden, enz).

Daarnaast kunnen bepaalde addons (metname verouderde!) behoorlijk roet in het eten gooien qua framerate.

Dus "Ik speel WoW met dit systeem en het loopt traag" en dan niet vermelden op welke settings, kun je wel een pleur geld uitgeven aan nieuwe hardware, maar kun je met een paar kleine aanpassingen misschien ook gewoon weer fatsoenlijke framerates halen zonder (te veel) in te leveren op graphics.

WoW is wel vrij CPU intensief, maar m'n tragere 3470 heeft er geen moeite mee (ik draai de game op 2160P), al moet ik zeggen dat ik m'n settings tweak en nooit klakkeloos alles op maximum gooi omdat heel veel dingen weinig toevoegen maar enorm in de framerates inhakken.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Je hebt gelijk, IS789, je hebt een zeer goede kaart. Een tweede GTX970 kopen is vrijwel zeker gelijk aan je geld weggooien. Jouw CPU kan niet goed overweg met de instellingen die jij in wow bij graphic options hebt ingesteld, maar is vrijwel zeker prima geschikt om goed wow mee te spelen. Als jouw CPU geen 5ghz overclockt quadcore beest is, moet je niet proberen je shadows en viewdistance op ultra te zetten en dan geen fps-drops naar 40 fps in drukke steden te verwachten

Stap 1] stel vast dat je CPU de bottleneck is (in drukke steden 100% CPU usage en een relaxte 60% load op je 970 - mijn gok). Mocht nou je GPU de bottleneck zijn dan trek ik in wat ik gezegd heb en moet je naar je GPU kijken, ik zou dan een 1060 of 1070 aanschaffen. Kans is klein.

Stap 2] ga wat cpu-intensieve graphic settings omlaag gooien, naar mijn weten zijn dat niet dingen zoals texture detail (dat doet je gpu dan juist weer), maar dus shadows, en view distance. Heb lang wow niet getweakt en bij mij was gpu de bottleneck destijds, maar denk die kant op. Als dat niet helpt: zet alles op lowest, en kijk hoe het dan is. Is het dan nog steeds 40fps en is je CPU dan nog steeds op 100% (in drukke towns), wat mij zou verbazen, ja, dan heb je een argument om een nieuwe CPU te kopen. In dat geval moet je richting een i5-6600k + z170 mobo + DDR4 ram denken, een upgrade van ca 450-500 euro. Dat is ongeveer de beste game-cpu die er op dit moment is, het mobo is in staat om te overclocken als je dat over een paar jaar wil, en samen met die 970 kan je er echt wel even tegenaan.

Die 970 is net op het verkeerde moment gekocht zou je kunnen zeggen: medio dit jaar is de 10xx serie van nvidia uitgekomen, en dat is nogal een performancejump geweest. De 1060 gaat veel harder dan de 970 en kost 'slechts' 300 euro. Maar don't worry, voor wow is dat ding meer en meer dan snel genoeg.

• ls789
heb geen berichten gehad van jullie reacties :) thanks in ieder geval voor de moeite allemaal. Settings heb ik inderdaad wat aan zitten tweaken en krijg nu wel een solid 60 fps (gaat overigens niet hoger, is denk ik locked).

Helemaal maximaal haalt het spel jammergenoeg dus niet maar waar aan dat ligt zal mij een raadsel blijven. Add-ons uitschakelen ga ik straks nog even proberen, wie weet is dat het probleem wel.

Wel jammer te horen dat er kort na mijn aanschaf nieuwere kaarten zijn gekomen... afijn op dat moment had ik een kaart nodig (was gewoon kapot..) en dit leek mij toen een goede deal :)
Pagina: 1