[Technisch raadsel]Client POST meestal niet, soms wel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Guys,

Ik ben helpdeskmedewerker/werkplaatsbeheerder bij een bedrijf en sta voor een groot raadsel. Doe dit al wat jaartjes, maar hier kom ik niet uit.

Situatie: onze printshop gebruikt een HP 8300 bak om hun printer aan te sturen. Verder niks spannends. Ze gebruiken wel een softwarepakket voor deze speciale printer dat geïnstalleerd is door een extern bedrijf. Daarom was het wenselijk dat er geen nieuwe desktop neergezet werd met schone installatie.

Goed, het begin: gebruiker meldt dat de PC soms niet opstart, en soms wel, en dan erg langzaam. Okay, dus ik erheen en zet hem aan. Geen beeld, monitor blijft op standby. Na een minuut wachten krijg ik de POST te zien en start Windows op. Dat is natuurlijk niet normaal, dus ik neem de PC mee om te testen. Zelfde probleem, wanneer je de PC aanzet blijft de monitor een minuut op standby en laat dan de POST zien. Daarna start Windows op. Prima. Maar zodra hij in slaapstand valt, krijg je het scherm ook niet meer aan, hij wordt dus niet wakker.

Zoals gezegd is de wens dat de installatie op de HDD behouden blijft, dus ik heb een spare HP 8300 gezocht, waar overigens geen voeding in zat. Ik heb dus de HDD in de spare 8300 gezet alsmede de voeding. Zelfde probleem.

Dus mijn diagnose: het is de voeding. Ik dus een voeding gehaald uit een HP 8200, want ik had maar één HP 8300 staan als spare. Zelfde specs, dus waarom niet. Werkt ook niet. Dan maar eens een andere videokaart proberen. Doet het soms niet, en soms wel. Ook daar zit het dus niet in. Dan zet een collega de RAM reepjes in dual channel setup, waarna het ineens wel werkt. Probleem opgelost, dacht ik. 10x achter elkaar getest om de PC aan/uit te doen, blijft werken. Na een kwartier wachten nog eens proberen, en ja hoor: weer geen POST. Dan blijft de HDD over, dacht ik. Dus HDD afgekoppeld en weer proberen. Nope, nog niet.

Iemand die mij kan helpen? Zal het dan écht zo zijn dat beide HP 8300's gaar zijn? Mijn dank is enorm groot...!

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Welke randapparatuur is aangesloten op beide PC's bij het testen?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Geen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:38
BIOS geupdate?
http://h20564.www2.hp.com/hpsc/swd/public/detail?swItemId=vc_121989_1#tab-history

Let wel, dit is de link voor de SFF versie!

Volgens mij heeft deze betrekking tot de slaapstand:
Fixed intermittent S3 hang during the resume cycle
http://h20564.www2.hp.com...7065_1&swEnvOid=4058#tab5

Wederom is deze voor de SFF versie :)

[ Voor 3% gewijzigd door lightemup op 26-10-2016 09:39 ]