Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 22:44
Mijn vraag,

Ik heb een tijdje geleden een Supermicro moederbord overgenomen van een tweaker, Alleen deze wil niet posten. Het moederbord was nog helemaal nieuw, want het zat in een ongeopende antistatische verpakking.
Het gaat dus om een dual socket 1366 moederbord, chipset 5520.

(https://www.supermicro.co...ard/QPI/5500/X8DAH_-F.cfm)

Bij dit moederbord heb ik dan ook 2 cpu's bestelt namelijk de E5645

(http://ark.intel.com/nl/p...40-GHz-5_86-GTs-Intel-QPI)

Nu ben ik al een paar dagen bezig geweest om dit bord te laten posten, maar dat wil nog niet echt lukken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: Supermicro X8DAH+-f (dual socket)
CPU: Intel Xeon E5645 (6core, 12 threads)
GPU: Intergraded GPU
PSU: Zippy R2W-6500P
Ram: Micron 4GB Registered ECC memory (18x)
Case: Xcase RM424 Extra-Value

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

2 CPU's booten met al het ram geheugen.
1 CPU booten met al het ram geheugen.
1 CPU booten met 3 ram sticks, want er moeten 3 ram sticks aanwezig zijn.
De CPU's verwisseld.
Via IPMI heb ik gekeken naar post snooping en daar krijg ik de post code: d4
volgens het internet is dat de volgende error: uncompressed RUNTIME code.

wanneer ik 1 memory stick gebruik in slot 1a dan piept het moederbord oneindig door. (1 seconde piepen) en als ik het memory in een ander slot doe bijvoorbeeld 1b dan doet het moederbord dat niet.
verder heb ik alle extra kabels verwijdert (sata, usb, reset) verwijdert. Een voeding gebruikt die goed functioneert.
Verder heb ik ook nog non-ecc memory getest

Ik denk niet dat ik dit bord nog kan terugsturen naar Supermicro vanwege er waarschijnlijk geen garantie meer op zit.

Alvast Bedankt,
Bas

Beste antwoord (via basie op 20-10-2016 01:45)

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ondersteund dat bord de 6 cores wel zonder eerst de BIOS te updaten? Kan zomaar zijn dat er alleen quadcores ondersteund worden todat je de BIOS hebt geupgraded, wat niet heel gek is als die op de plank heeft gelegen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Heb je geprobeerd om eventuele uitbreidingskaarten (netwerk, video etc) te verwijderen?
En heb je gechecked dat het moederbord geen contact maakt met een eventuele (metalen) ondergrond?
De 1 seconde piepen die je hoort zouden kunnen wijzen op corrupt video-geheugen (zie je handleiding, beep-codes). Als die interne kaart shared memory gebruikt zou je het nog eens kunnen proberen met 3 ram sticks, maar dan 3 andere dan de eerste keer. Daarnaast zou je eens kunnen proberen te booten met een externe videokaart.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ondersteund dat bord de 6 cores wel zonder eerst de BIOS te updaten? Kan zomaar zijn dat er alleen quadcores ondersteund worden todat je de BIOS hebt geupgraded, wat niet heel gek is als die op de plank heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basie
Bedankt voor de reacties,
Ik heb geen uitbreidingskaarten in het moederbord, dus die kunnen het niet veroorzaken. Ik kan met 100% zeggen dat het moederbord niks het chassis niet aanraakt.
Ik denk dat ik eerst de bios ga proberen up te daten. En daarna probeer ik het met een dedicated gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basie
Update: ik heb nu een CPU gekocht die wel compitabel is en toen postte de computer wel. Bios update gedaan. Daarna starte die ook op met de E5645.
In ieder geval bedankt voor het meedenken