Help! Desktop PC wil niet starten, vonkje op moederbord...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-10-2016
Hallo,

Sinds enkele dagen wil mijn desktop PC niet meer opstarten. Ik drukte op de powerknop maar er gebeurde niets. Toen heb ik eerst gecheckt of de voeding nog wel aan stond en dat alle stekkers goed waren aangesloten, dat leek allemaal te kloppen. Vervolgens heb ik weer een paar keer op de power knop gedrukt en toen zag ik een vonkje op het moederbord waar de powerknop op het moederbord is aangesloten. Zie de rode cirkel op de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v9Ht19G4mZudOqPY2xfgSY5z/full.jpg

Toen heb ik de stroom uitgeschakeld om dit fragiele miniscule stekkerblokje te inspecteren, maar ik kon niets bijzonders zien. Ik dacht dat het een slecht contact zou zijn, dus ik heb de stekkertjes een voor een verwijderd, geïnspecteerd en weer terug geplaatst. Vervolgens alles terug gezet, stroom weer erop en hopla, hij ging weer aan!

Maar de eerstvolgende keer dat ik de PC uit had geschakeld en opnieuw op wilde starten: het zelfde verhaal. Dat houd ik nu al een week vol, maar nu lijkt dit trucje ook niet meer goed te werken. De PC start nog wel op, maar nu de laatste keer weer met een vonk en pas nadat hij 3 keer even stroom heeft gehad. Alsof hij wakker moet worden geschud met wat stroomstoten voordat hij aan wil :-(

Hopelijk hebben jullie een idee wat dit zou kunnen veroorzaken!

Alvast bedankt voor het meedenken. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door SmittyDeluxe op 13-10-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:27
Heb je het ook zonder blokje geprobeerd?
kan zijn dat het blokje het probleem veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het zal niet in het blokje zitten, al die connectors daar staat maar 5V op met een hele lage stroom, voor het zien van vonkjes heb je wel iets anders nodig dan 5V. Bijvoorbeeld duizenden volts, wat kan ontstaan door statische elektriciteit. Is de voeding wel aangesloten op een geaard stopcontact? Ik zou het namelijk daarin zoeken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
palko schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:48:
Heb je het ook zonder blokje geprobeerd?
kan zijn dat het blokje het probleem veroorzaakt
Nee ik heb het nog niet zonder blokje geprobeerd. Maar ik heb hem vanmiddag doorgemeten met een multimeter en een paperclip, alle verbindingen lijken in orde dus ik verwacht dat het probleem ergens anders zit.
-The_Mask- schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:57:
Het zal niet in het blokje zitten, al die connectors daar staat maar 5V op met een hele lage stroom, voor het zien van vonkjes heb je wel iets anders nodig dan 5V. Bijvoorbeeld duizenden volts, wat kan ontstaan door statische elektriciteit. Is de voeding wel aangesloten op een geaard stopcontact? Ik zou het namelijk daarin zoeken.
Ik gebruik een geaard stekkerblok met surge protection, en die is op en geaard stopcontact aangesloten.

Bij nader inzien lijkt het er meer op dat het aan en uitzetten van de voeding het trucje doet en niet het morrelen aan het stekkerblokje met de 5V aansluitingen. Er zit een "directe" powerswitch op het moederbord zodat je de normale powerknop op de kast kunt omzeilen, toen ik die probeerde zag ik weer een flits/vonk :?

Ik zal voor de zekerheid eens een ander stekkerblok / stopcontact proberen...
Nu zou het wel kunnen dat er met een recente lekkage hier het stekkerblok en/of de achterkant van de PC wat vochtig is geworden, maar vreemd genoeg zijn deze problemen 2 weken later dan dat begonnen... Nu is alles zeker droog, maar zou er daardoor iets permanent beschadigd kunnen zijn? En zoja wat dan? Want als de PC eenmaal aanstaat is er niets aan de hand. Wat verder opvalt is dat als ik de PC afsluit en binnen enkele uren weer opstart er geen problemen zijn, pas als hij +/- 12 uur heeft uitgestaan komen de problemen...

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 21:48
Misschien dat er nu corrosie begint op te treden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Het hangt er ook een beetje vanaf of het een minuscule vonkje is of dat je een duidelijke overslag zie en hoort.
De precieze locatie is ook belangrijk.
Het is moeilijk te beoordelen als we niet zelf zien wat er gebeurt, maar zou het een slechte soldeerverbinding kunnen zijn?
Ook 5 V kan wel een vonkje geven als er genoeg stroom wordt "geschakeld".
Dat je alleen problemen ervaart als het systeem lang heeft stil gestaan wijst in elk geval op een temperatuureffect. Omdat je kunt zien waar het vonkje optreedt zou ik verwachten dat je met alle gegeven info zou moeten kunnen concluderen wat nu eigenlijk de oorzaak is.

[ Voor 3% gewijzigd door Veng7 op 14-10-2016 12:14 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmittyDeluxe
Veng7 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:50:
Het hangt er ook een beetje vanaf of het een minuscule vonkje is of dat je een duidelijke overslag zie en hoort.
De precieze locatie is ook belangrijk.
Het is moeilijk te beoordelen als we niet zelf zien wat er gebeurt, maar zou het een slechte soldeerverbinding kunnen zijn?
Ook 5 V kan wel een vonkje geven als er genoeg stroom wordt "geschakeld".
Dat je alleen problemen ervaart als het systeem lang heeft stil gestaan wijst in elk geval op een temperatuureffect. Omdat je kunt zien waar het vonkje optreedt zou ik verwachten dat je met alle gegeven info zou moeten kunnen concluderen wat nu eigenlijk de oorzaak is.
Het is een vonkje net helder genoeg om de hele binnenkant van de kast op te lichten, maar zeker niet zo heftig dat het geluid maakt. De vonk leek ergens rond het rood omcirkelde blok op te treden, maar omdat het zo snel gaat en ik er niet op uit ben om het te reproduceren kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Bedoel je een slechte soldeerverbinding ergens op het moederbord?

De PC lijkt nu normaal op te starten wanneer ik na het uitschakelen van mn PC ook de voeding uit zet. Als ik de voeding 24u later aanzet en vervolgens de normale power switch gebruik start hij gewoon normaal op, dus een temperatuureffect is waarschijnlijk uitgesloten...

Iemand nog enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
"Bedoel je een slechte soldeerverbinding ergens op het moederbord?"
Dat bedoelde ik ja. Vooral bij de pinnen van connectoren en andere zwaardere soldeerverbindigen van power aansluitingen.
Tin is een vreemd goedje. Dat blijft "kruipen". Met name in auto's zie je dat die pinnen welke aan krachten door bv. trillen onderhevig zijn, langzaam loskomen. Vaak is de haarscheur alleen onder een microscoop te zien. Beste remedie is dan gewoon nasolderen van alle zware solderverbindingen, dan hoef je de boosdoener niet echt te lokaliseren. Aan een mobo moet je echter niet zomaar in het wilde weg gaan solderen. Een pc ondergaat niet zo'n grote krachten van met name trillingen, maar mss toch slecht gesoldeerd in de fabriek. Daarom noem ik het toch.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1