Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:47
[edit]
Het moederbord ondersteund geen 2.0 tpm module. Daarom werkt deze combinatie dus niet.

Mijn Probleem

Ik heb recent een MSI TPM 2.0 Module gekocht voor gebruik met een MSI Z77A-G45 moederbord, dit met de bedoeling om ook bitlocker op mijn desktop pc te gebruiken.
Het is mij ondanks 10 uur gepruts nog niet gelukt op deze module werkend te krijgen.
Het probleem wat ik op het moment heb is dat windows apparaat beheer het apparaat als onbekend aanduid, oftewel geen driver.

Afbeeldingslocatie: https://www.duclou.eu/zooi/tweakers.net/pics/2016-10-13_Apparaatbeheer.jpg

Mijn vraag is dus of iemand dit probleem ook al eens heeft gehad of dat iemand een idee heeft om wat te proberen.

Als eerste de patient.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Tray€ 309,71€ 309,71
1MSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZNFC)€ 0,-€ 0,-
1WD Green HDD, 2TB€ 79,90€ 79,90
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 0,-€ 0,-
2Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 70,59€ 141,18
1Corsair CX600M€ 89,95€ 89,95
1Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
1MSI TPM 2.0 Module€ 11,52€ 11,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 660,75

Hieronder wat ik zelf al gedaan heb geprobeerd heb.
Na het plaatsen van de module op het moederbord op de juiste locatie, ben ik het bios ingedoken en heb ik deze van disabled naar enable gezet op zowel de "TPM SUPPORT" als de "TPM STATE". Wat me wel opvalt is dat eronder blijft staan dat de module nog "disabled" en "deactivated" is. Al begreep ik dat dit waarschijnlijk komt omdat de module nog niet geinitialiseerd is in windows.
Afbeeldingslocatie: https://www.duclou.eu/zooi/tweakers.net/pics/2016-10-13_tpmchip_bios_thumb.jpg

Hierna heb ik in apparaat beheer gekeken of de module gevonden word. Wat dus het geval is alleen dat er geen drivers geinstalleerd zijn. Automatisch online zoeken naar drivers leverde niks op dus heb ik de meegeleverde cd met drivers en infineon software geplaatst en de apparaatbeheerd laten zoeken op de cd. Ondanks dat er drivers op de schijf staan in zowel 32-bit als 64-bit uitvoering, worden er geen drivers gevonden.

Volgende actie RTFM. Dus boekjes erbij gepakt en lezen maar.
De handleiding van het moederbord heb je niet veel aan. Deze laat zien welke connector voor de module is, dit gecontroleerd en de module ook voor de zekerheid maar opnieuw geplaatst. Dit hielp niet zoveel.
Hierop het boekje van de module erbij gepakt wat niet veel meer is dan;
1. plaats module en activeer deze in het bios
2. installeer de meegeleverde infineon software.

Dus setup geopend. Direct een melding dat de software voor een ander OS is geoptimaliseerd(winXP) meteen daarna een melding dat de TPM module niet gevonden wordt. Hierop setup doorgestart en de software geinstalleerd. Het is leuke kale software maar zonder het vinden van de module doet deze dus ook niks.

Volgende stap GOOGLE :)
Daarbij vond ik dat windows 7 en 8 de microsoft drivers moet gebruiken ipv meegeleverde tpm drivers. Deze vind windows dus niet.
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/2895212

De volgende die ik via een aantal forums tegenkwam is een stappenplan voor het initializeren van TPM onder windows.
https://technet.microsoft...ry/cc749022(v=ws.10).aspx
Stap 1 (al noemen zij het scenario??) is het initialiseren van TPM in TPM-beheer van windows.
Deze geen een mooie melding "Kan geen compatibele TPM vinden. Wat logisch is omdat er geen drivers voor de module op de computer staan dus helaas |:(
Afbeeldingslocatie: https://www.duclou.eu/zooi/tweakers.net/pics/2016-10-13_tpm-beheer.jpg

Na een hoop van hetzelfde, opnieuw beginnen vanaf nul en zoeken naar andere drivers voor windows 10 tpm module ed. nog niet veel verder gekomen.

Ik hoop dat er eerder iemand is geweest met het probleem of dat iemand een ander idee heeft.

Als er nog vragen onduidelijkheden oid zijn laat het weten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat je BIOS aangeeft dat de TPM niet geactiveerd is dat klopt wel. Windows zal hem eerst moeten intialiseren en ownership nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 15:21
Ik heb met exact dezelfde module ongeveer hetzelfde probleem op een MSI B85-G41 PC Mate moederbord. Ik heb 'm in BIOS ook aan staan, maar bij mij wordt 'ie in Windows niet eens herkend (nergens in device manager terug te vinden). Ik heb contact opgenomen met MSI, als ik er iets van leer zal ik het hier posten. :)

Toevallig ook de module van Azerty gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
fn00dle schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:33:
Toevallig ook de module van Azerty gehaald?
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Je moet in de BIOS alleen de SUPPORT aan zetten, de rest gaat vanuit Windows. Zo te zien heb je nu een conflict, want je hebt de status op enabled gezet maar de huidige enabled status is disabled. Een tpm-module heeft geen drivers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
Anoniem: 288121 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:08:
Je moet in de BIOS alleen de SUPPORT aan zetten, de rest gaat vanuit Windows. Zo te zien heb je nu een conflict, want je hebt de status op enabled gezet maar de huidige enabled status is disabled. Een tpm-module heeft geen drivers nodig.
Oke

Maar waarom staat er dan op support site van microsoft

"Windows built-in Trusted Platform Module driver."
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/2895212

Ik herhaal dat ze het hier wel over windows 7 en 8 hebben. Ook wordt het device hier wel gezien omdat deze al oem drivers had geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
Hey didjas,

Ik heb je instructies geprobeerd aan te zetten, zie deze foto.

Helaas herkent Windows 'm nog steeds niet (in TPM manager en in Device Manager).

Ik heb nog niks van MSI gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
[...] Een tpm-module heeft geen drivers nodig.
Dat is vreemd. Waarom heeft Windows dan TPM stuurprogramma's aan boord? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

https://technet.microsoft...-platform-module-overview

Troubleshoot TPM initialization

Managing the Trusted Platform Module (TPM) is usually a straightforward procedure. If are unable to complete the initialization procedure, review the following information:

If the TPM is not detected by Windows, verify that your computer hardware contains a Trusted Computing Group-compliant BIOS. Ensure that no BIOS settings have been used to hide the TPM from the operating system.

If you are attempting to initialize the TPM as part of the BitLocker setup, check which TPM driver is installed on the computer. We recommend always using one of the TPM drivers that is provided by Microsoft and is protected with BitLocker. If a non-Microsoft TPM driver is installed, it may prevent the default TPM driver from loading and cause BitLocker to report that a TPM is not present on the computer. If you have a non-Microsoft driver installed, remove it and then try to initialize the TPM.

The following table lists the three standard TPM drivers that are provided by Microsoft.
Driver name Manufacturer
Trusted Platform Module 1.2 (Standard)
Broadcom Trusted Platform Module (A1), v1.2 Broadcom
Broadcom Trusted Platform Module (A2), v1.2 Broadcom

If the TPM has been previously initialized and you do not have the owner password, you may have to clear or reset the TPM to the factory default values. For more information, see Clear all the keys from the TPM. > Caution: Clearing the TPM can result in data loss. To avoid data loss, make sure that you have a backup or recovery method for any data that is protected or encrypted by the TPM.

Because your TPM security hardware is a physical part of your computer, you may want to read the manuals or instructions that came with your computer, or search the manufacturer's website.

Lijkt me stug dat het de BIOS is, want de module wordt daar wel herkent, maar die andere twee zijn het denk ik ook niet. Maar jullie hebben dan wel een tpm 2.0 module op een wat oudere chipset, en geen 1.2 module.

UEFI Secure Boot is not required, zou je dus kunnen proberen om uit te schakelen.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 18-10-2016 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonathan
bassiexp, ik ben er achter dat mijn moederbord geen TPM2.0 ondersteund. MSI zet in zijn handleidingen niet welke versies het mobo ondersteund, dus misschien heb jij last van hetzelfde probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
Jonathan schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:12:
bassiexp, ik ben er achter dat mijn moederbord geen TPM2.0 ondersteund. MSI zet in zijn handleidingen niet welke versies het mobo ondersteund, dus misschien heb jij last van hetzelfde probleem!
Ik heb het nergens zien staan maar ik had al wel een vermoeden dat zoiets het geval zou zijn.
En aangezien jij een nieuwere generatie hebt zal het wel kloppen dat die van mij het ook niet ondersteund.

ach ja jammer.

Voor didjas nog even ik heb secure boot nog ff uit gehad maar dat hielp niks.

In ieder geval allen bedankt voor de hulp.

[ Voor 10% gewijzigd door bassiexp op 23-10-2016 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
bassiexp schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:12:
[...]

Ik heb het nergens zien staan maar ik had al wel een vermoeden dat zoiets het geval zou zijn.
En aangezien jij een nieuwere generatie hebt zal het wel kloppen dat die van mij het ook niet ondersteund.

ach ja jammer.

Voor didjas nog even ik heb secure boot nog ff uit gehad maar dat hielp niks.

In ieder geval allen bedankt voor de hulp.
Ik zou nog even checken met je fabrikant. Ik weet niet of je net op mijn inventaris gekeken hebt, maar ik heb net een nieuw moederbord waarbij hij wel zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel raar, ik heb zelf een Asus moederbord, maar een 1.2 module heeft bij Asus 20-1 pin aansluiting en een 2.0 module rond 14 geloof ik.
Pagina: 1