Toon posts:

radiator fan stuurt hitte terug pc in?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over 2 gpu's met koelingen die ik heb overgenomen van een andere tweaker.
de gpu's zijn 2x r9 290x en de koeler is pricewatch: Arctic Accelero Hybrid II 120
Deze koelers zouden stiller en veel koeler zijn dan de normale fans die klinken als een stel stofzuigers.

Mijn probleem is nu dat de temperatuur in crossfire 94c wordt waardoor er alsnog thermal throttle is, en dat de fans op de radiators niet goed lijken te werken. In het midden van de fan wordt netjes lucht uit de kast geblazen, maar het overgrote deel komt aan de zijkant (de ruimte tussen de draaiende fan en het plastic vierkantje) van de fans weer de kast in.

EDIT; Het probleem lijkt op te zijn gelost!!! *** temps zijn 50c onder load!

het probleem: er zijn 4 metalen dingetjes meegeleverd die je volgens het boekje moet installeren. De verkoper is een aantal kleine afstandhoudertjes vergeten mee te geven. Hierdoor is de druk verdeeld geraakt over de gehele vrm-koeling in plaats van het blok op de gpu wat leidde tot slecht contact. Ik ga nog benchmarken, de tweede kaart proberen te fixen en dan maak ik dit topic mooi, in de hoop dat iemand in de toekomst er iets aan heeft.

Tldr: kleine onderdelen niet van verkoper gekregen waardoor slecht contact tussen gpu en koelblok is ontstaan. Resultaat: extreem hoge temps
Alvast bedankt!

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2016 18:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
offtopic:
Je hebt een plaatje in paint gemaakt, en toen een screenshot gemaakt om hier te plaatsen. Was dat nou echt makkelijker dan het plaatje opslaan en rechtstreeks uploaden? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Heb je genoeg koelpasta gebruikt? GPU's zijn wat groter dan CPU's en kunnen af met een flinke erwt of iets meer als het koelblok niet mooi aansluit. Vaak smeren mensen teveel, maar wat teveel kan geen kwaad ten opzichte van té weinig.

Mocht dit niet het geval zijn en er zitten geen luchtbellen in het systeem, dan kan je kijken naar fans met een relatief hoge static pressure (goed voor op radiators en heatsinks). De airflow is dan minder van belang (in tegenstelling tot gewone casefans).

Wat je nog kunt proberen is een soort funnel maken om de fans heen (ducktape, karton, whatever) zodat er geen lucht terug je kast inkomt.

[ Voor 45% gewijzigd door ToFast op 13-10-2016 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 00:57:
Heb je genoeg koelpasta gebruikt? GPU's zijn wat groter dan CPU's en kunnen af met een flinke erwt of iets meer als het koelblok niet mooi aansluit. Vaak smeren mensen teveel, maar wat teveel kan geen kwaad ten opzichte van té weinig.

Mocht dit niet het geval zijn en er zitten geen luchtbellen in het systeem, dan kan je kijken naar fans met een relatief hoge static pressure (goed voor op radiators en heatsinks). De airflow is dan minder van belang (in tegenstelling tot gewone casefans).

Wat je nog kunt proberen is een soort funnel maken om de fans heen (ducktape, karton, whatever) zodat er geen lucht terug je kast inkomt.
Bedankt voor je reactie!

Bij het aanbrengen van de pasta ben ik begonnen met een kleine erwt, heb vervolgens het blok van de chip af gehaald en heb ik het aangevuld. Rinse and repeat tot de hele chip bedekt was met pasta.(ik heb van de verkoper wel een of andere goedkope chinese koelpasta meegekregen) Ik denk dat dit volgens mij een prima hoeveelheid is?

Bij het aanzetten van de koeling na eerste installatie hoorde ik wat borrelen, dus er zijn denk ik wat luchtbelletjes die in het systeem zitten. Verkoper en website van de koeler geven beiden aan dat dit normaal is (bovendien heb ik dit kant-en-klare systeem gekocht zodat het onderhoudsvrij is, ik wil echt niet klooien want het laatste wat ik wil is een losschietende slang en water in mijn kast). Zou het echt aan luchtbellen kunnen liggen?

Fans met hoge static pressure heb ik zelf inderdaad ook naar gekeken, ik heb een tweaker gevonden die 2x sp 120 van corsair naar mij kan verzenden. ik had eigenlijk verwacht dat de fans die bij de radiators zitten gewoon goed genoeg zouden moeten zijn. Wat ik merk is dat heel weinig lucht door de radiator heen gaat; ik denk dat het probleem dus airflow is.

Hier nog extra pics:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Am37B55.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/45MRleU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 00:57:
offtopic:
Je hebt een plaatje in paint gemaakt, en toen een screenshot gemaakt om hier te plaatsen. Was dat nou echt makkelijker dan het plaatje opslaan en rechtstreeks uploaden? :p
8)7 8)7 dat bedacht ik me na het uploaden ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Een kleine erwt koelpasta is zat, maar dan koelblok eraf halen (luchtbellen toevoegen) en nog meer koelpasta (op dat moment isolatie-pasta aan het worden) is geen goede manier ;)
Is dit btw een al in elkaar gezette waterkoeler vanuit de doos? Want dan hoort er zeker niet lucht in te zitten...
De fans zitten op de foto's iig goed, alles zuigt naar buiten, als de GPU's ergens in de 90c worden, voelen beide radiatoren op dat moment ook (erg) warm aan?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 02:03:
Een kleine erwt koelpasta is zat, maar dan koelblok eraf halen (luchtbellen toevoegen) en nog meer koelpasta (op dat moment isolatie-pasta aan het worden) is geen goede manier ;)
Is dit btw een al in elkaar gezette waterkoeler vanuit de doos? Want dan hoort er zeker niet lucht in te zitten...
De fans zitten op de foto's iig goed, alles zuigt naar buiten, als de GPU's ergens in de 90c worden, voelen beide radiatoren op dat moment ook (erg) warm aan?
Oei, ik had ergens gelezen dat dat gewoon kon. En met de eerste kleine erwt was niet de hele chip bedekt, zou dat dan niet erger zijn? Anders ga ik er gewoon nieuwe thermal paste op doen.

Dit is inderdaad een in elkaar gezette koeler uit de doos, de link staat in de bovenste post;https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-hybrid-ii-120.html

beide radiatoren voelen erg warm aan, en de lucht die er vanaf komt is ook flink warm. Het is echter maar een hele kleine hoeveelheid lucht die uit de radiatoren komt (ook met een radiator als test buiten de case stroomt er maar een kleine hoeveelheid lucht doorheen, en het grootste deel komt er via dezelfde fan weer uit). uit de fan zonder radiator die vastzit met de zipties komt enorm veel "lauwwarme" lucht.

Wat ik er ook nog even bij moet vermelden; de vrm's zijn passief gekoeld, dus de lucht in de case is sowiezo al een beetje warmer. Ik heb in het zijpaneel een 120mm fan die hier direct lucht op blaast. Vrm temps zijn van de onderste kaart na 2u load 60c, bovenste 75c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Bij het demonteren van een koeler / heatsink altijd schoonmaken (alcohol, edt/parfum hehe) en nieuwe koelpasta gebruiken. Als je dat niet doet, of naast een bepaalde hoeveelheid nog iets bij doet komen er luchtbelletjes tussen. Dat koelt niet goed. Lucht isoleert namelijk (zie dubbelglas :) en je krijgt dus hotspots op je core, ook al zou de algemene temperatuur in orde zijn. De hele core hoeft niet perse verspreid te zijn met koelpasta, een grote erwt en dan goed aandrukken / schroeven. Goede koelpasta kan overigens 2-4 graden schelen ten opzicht van standaard.

Luchtbelletjes in het watersysteem doen ook minder goed koelen.

Wel een kleine kanttekening hierbij, als je radiatoren heet voelen en er komt vrij warme lucht vanaf dan koelt het op zich aardig (koelpasta maakt contact en water neemt warmte op en fan blaast het weg).

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 13-10-2016 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:38
RGAT schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 02:03:
De kans dat je isolatie pasta krijgt op je GPU is extreem klein. En er zitten geen directe onderdelen rond je GPU chip. Dus de overtollige pasta komt gewoon op je PCB te liggen en maakt er alleen een bende van. Maar doet niets voor je temps.
YouTube: Don't try this at home.... seriously! (op je CPU zou ik het niet doen om kortsluiting te voorkomen).

Wat je kan proberen is 1 rad voor in je kast(ja niet optimaal). en 1 achter/boven in je kast. En eventueel met wat tape kijken of je de zijkant kan dicht tapen.

Een andere optie is om gewoon een custom loop te bouwen. Erg mooi en lekker stil/koel. Al moet je kast dat ook wel aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Als ik je setup zie, blazen beide rad fans lucht uit de kast. Prima, niks meer aan doen. Tenzij je een intake fan direct ernaast hebt, hoef je niet bang te zijn dat je warme lucht de kast weer inkomt.

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat je rad fans echt wel actieve intake fans nodig hebben. MIjn eigen setup is hierbij een work in progress, echter de kast open of dicht scheelt rustig 10°C in het koelwater en 25°C(!) op de processortemperatuur (alles onder load natuurlijk), duidelijk een geval van onvoldoende intake. Je geeft aan vier intakes te hebben, echter kan het zomaar zijn dat je intake fans dusdanig slechter zijn dan je outtakes, waardoor je alsnog onvoldoende frisse lucht je kast in blaast. Ik zou zeggen om te kijken naar dezelfde intake/outtake fans of evt. gewoon de CFM-waarde van je intake/outtake fans balanceren (en dan in het voordeel van je intake, hogere druk in de kast zou tot minder stof moeten leiden).

Overigens kun je bovenstaande dus net zoals ik doe gewoon testen. Even de PC goed belasten met een open kast en dan zie je snel genoeg wat je temps doen. Wie weet heeft het niks met intake/outtake te maken, dan zou een open kast geen verschil mogen maken en komen we op het volgende:

De GPU-temps van 94°C. De 290X verstookt 290W en dat is gewoon erg veel voor een enkele dunne 120mm radiator, wat Arctic ook beweert. Fans met een hogere statische druk kunnen de temperatuur omlaag brengen, de Corsair SP-serie en de EK Vardar (F4) fans zijn hiervoor prima keuzes, maar als het stil moet, zul je toch naar een grotere radiator moeten denk ik. Ik zou eerder aanraden om te underclocken en te undervolten, want twee 290X kaarten krijg je volgens mij niet op hun knieën, tenzij je ze 4K-resoluties laat renderen.

Ik lees net dit:
In het midden van de fan wordt netjes lucht uit de kast geblazen, maar het overgrote deel komt aan de zijkant (de ruimte tussen de draaiende fan en het plastic vierkantje) van de fans weer de kast in.
Je bedoelt dat de lucht tussen de fanbladen en het frame van de fan terugkaatst, als het ware? Check voor de zekerheid dan nog op verbogen vinnen. Deze dingen zijn nu eenmaal erg fragiel. Ik denk niet dat het je probleem zal oplossen, maar als de fan de lucht niet door de radiator krijgt, is de FPI te hoog voor de statische druk van de fan. Lijkt mij niet aannemelijk (wel mogelijk) dat Arctic hier niet op gelet heeft. Op te lossen door fans met hogere statische druk en/of vinnen voorzichtig terugbuigen, maar eerlijk gezegd vind ik 290W per 120mm radiator nog steeds gewoon erg veel.

[ Voor 27% gewijzigd door PhatFish op 13-10-2016 15:25 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over de lucht in het systee; hier nog een quote uit de faq over de koeler: "Your Accelero Hybrid is filled with water, some air bubble are present in the circuit to allow it to work properly. During transportation, air bubble might find their way to the water pump and while functioning create hissing or bubbling noise. These noise will disappear quickly as the air bubbles are pushed to the radiator part."
Ik heb nu even het paneel aan de zijkant open gemaakt, temps zijn hierdoor met 2 graden gestegen in beide GPU's. Wat ik nu ga proberen is de transparante fan van de foto weghalen, en zorgen dat deze lucht naar binnen laat komen vanaf de zijkant. Dan heb ik 5 intakes en 2 fans die lucht uit de case halen.

met 4 intakes, 3 uitgaande gaat er +/- 250 cf/m in en 220 cf/m uit. Met de 5in 2uit configuratie die ik nu ga testen komt er 320 in en 150 uit. Ik laat weten wat temps zijn als ik dat gedaan heb.

De vinnen zijn voor 95% compleet intact, een klein deel is verbogen. Ze zien er erg fragiel uit, dus het verbaast me niks.

Ik ga de verkoper even een linkje van deze post sturen, en vragen of hij deze situatie herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik heb nu even het paneel aan de zijkant open gemaakt, temps zijn hierdoor met 2 graden gestegen in beide GPU's.
Ok, had eerlijk gezegd een lagere temperatuur verwacht, dus je intake/outtake zit dan wel goed denk ik. Maar ik zie net dat deze Arctics toch wel 320W moeten kunnen koelen en de reviews spreken ook niet van lawaai onder load, dus mijn eerdere verhaal over de karige radiator mag je met een flinke korrel zout nemen. Maar dan kan ik mij eigenlijk alleen maar afvragen of je de koeler echt goed hebt gemonteerd of dat de pomp wel goed is aangesloten/goed werkt. Misschien daar nog even naar kijken?

[ Voor 8% gewijzigd door PhatFish op 13-10-2016 18:57 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PhatFish schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:56:
[...]

Ok, had eerlijk gezegd een lagere temperatuur verwacht, dus je intake/outtake zit dan wel goed denk ik. Maar ik zie net dat deze Arctics toch wel 320W moeten kunnen koelen en de reviews spreken ook niet van lawaai onder load, dus mijn eerdere verhaal over de karige radiator mag je met een flinke korrel zout nemen. Maar dan kan ik mij eigenlijk alleen maar afvragen of je de koeler echt goed hebt gemonteerd of dat de pomp wel goed is aangesloten/goed werkt. Misschien daar nog even naar kijken?
Hier nog even een test onder load met de fan op een andere plek
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/91fog
foto werkt niet, hier een link http://imgur.com/a/91fog
Het heeft een stuk geholpen, de maximale temps worden nu pas na +/- 5 min op 100% load bereikt. Als ik furmark draai op 1080p settings heb ik nog steeds na +/- 30s thermal throttle temps.

edit: de screenshot is al een tijd terug genomen, en ik heb de gpu's nog steeds op 100%. kaart 2 zit nu ook al boven de 90c maar geen thermal throttle.

er lijkt nu veel meer warme lucht door de fans de kast uit te worden gegooid.

Gisteren heb ik nog een site gevonden, iemand reviewde de koeler daar die een r9 290x op had, die kreeg load temps van 61c. (was op pagina 5 van google, dus moet ik even terugzoeken mochten jullie dat willen zien)

Edit: ik heb vanavond geen tijd meer om naar het probleem te kijken, morgen ga ik weer verder met het oplossen dus ik zal dan pas weer actief reageren.
Iedereen die heeft geholpen alvast ontzettend bedankt, dit is echt een geweldige community. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 14:11
Misschien is het schijn, maar zeker op de onderste foto lijkt de rad wel behoorlijk stoffig? Als er niet genoeg airflow doorheen gaat koelt het geheel ook niet best, lucht in je systeem lijkt daarom onwaarschijnlijk want zonder veel waterzijdige flow zal de afgeblazen temperatuur ook niet zo hoog zijn.

Edit, hetgeen jij hierboven omschrijft zou het wel kunnen bevestigen, het water absorbeert veel hitte tot het kantelpunt na vijf minuten waarna het geheel te warm word.

[ Voor 22% gewijzigd door DjaRoel op 13-10-2016 20:36 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DjaRoel schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:33:
Misschien is het schijn, maar zeker op de onderste foto lijkt de rad wel behoorlijk stoffig? Als er niet genoeg airflow doorheen gaat koelt het geheel ook niet best, lucht in je systeem lijkt daarom onwaarschijnlijk want zonder veel waterzijdige flow zal de afgeblazen temperatuur ook niet zo hoog zijn.

Edit, hetgeen jij hierboven omschrijft zou het wel kunnen bevestigen, het water absorbeert veel hitte tot het kantelpunt na vijf minuten waarna het geheel te warm word.
Zou kunnen, bij de action bij mij in de buurt hebben ze heel vaak de flesjes lucht niet, Ik zal dan zsm de radiator nog eens goed uitblazen

Na wat meer benchmarken etc. zie ik een trend ontstaan waarin de temps van de gpu's in 2-3 sec van 40c naar 85c schieten. Op dat moment gaat het wat minder drastisch en ontstaat er een raaklijn die in een paar minuten richting throttle temps gaat. Ik kan me dus niet echt vinden in je verhaal over het kantelpunt na enkele minuten. Bij de eerste keer opstarten van de pompjes hoorde ik wel wat lucht bubbelen. (volgens de fabrikant hoort dit)

Ik ben vandaag nog bij de verkoper thuis geweest om wat dingetjes die bij de stock cooler horen op te halen. Volgens hem moeten temps gewoon rond de 70c liggen onder load.

Vergelijkbare koelers met vergelijkbare tests (op youtube etc te vinden) hebben ook temps van +/- 70c.

Wat ik denk ik nog kan doen is thermal paste opnieuw, goed aanbrengen en radiator goed uitblazen. Ik heb al iemand gevonden die mij 2x corsair sp120 fans kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik heb geen ervaring met pc (water)koelsystemen, maar doe jezelf een plezier en schaf een (goedkope) thermokoppelmeter aan. Die beginnen al bij € 25. (http://bit.ly/2eCRAhP. Vergeet dan niet ook een thermokoppel mee te bestellen;_) ) Dan kun je gericht te werk gaan.
Bv. als eerste de temperatuur van je radiator meten. Dan weet je of de air flow voldoende is of niet. Meten is immers weten. Ligt die temperatuur meer dan bv. 5 - 10 °C boven de luchttemperatuur in de kast, dan weet je dat er nog verbetering mogelijk is.
Weet ook dat de zg. warmteoverdrachtscoëfficiënt sterk afhankelijk is van de luchtsnelheid. Hoe hoger de luchtsnelheid, hoe hoger de warmteoverdracht.
Natuurlijk meet je dan ook gelijk de temperaturen van het koelblok van je cpu enz.
Een thermokoppel bevestig je het gemakkelijkst door de punt met een goede tape op het oppervlak te plakken. Ik ga dan wel uit van een thermokoppel dat bestaat uit twee aan elkaar gelaste draden, zonder verdere omhulling. Hoe dunner het koppel hoe beter.

[ Voor 19% gewijzigd door Veng7 op 15-10-2016 12:58 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 00:39:
[...]

Zou kunnen, bij de action bij mij in de buurt hebben ze heel vaak de flesjes lucht niet, Ik zal dan zsm de radiator nog eens goed uitblazen

Na wat meer benchmarken etc. zie ik een trend ontstaan waarin de temps van de gpu's in 2-3 sec van 40c naar 85c schieten. Op dat moment gaat het wat minder drastisch en ontstaat er een raaklijn die in een paar minuten richting throttle temps gaat. Ik kan me dus niet echt vinden in je verhaal over het kantelpunt na enkele minuten. Bij de eerste keer opstarten van de pompjes hoorde ik wel wat lucht bubbelen. (volgens de fabrikant hoort dit)

Ik ben vandaag nog bij de verkoper thuis geweest om wat dingetjes die bij de stock cooler horen op te halen. Volgens hem moeten temps gewoon rond de 70c liggen onder load.

Vergelijkbare koelers met vergelijkbare tests (op youtube etc te vinden) hebben ook temps van +/- 70c.

Wat ik denk ik nog kan doen is thermal paste opnieuw, goed aanbrengen en radiator goed uitblazen. Ik heb al iemand gevonden die mij 2x corsair sp120 fans kan verkopen.
Wanneer temperaturen dusdanig snel oplopen, is er gewoon zeer slecht contact tussen de processor/GPU en het koelblok. Er gaat dus echt iets mis met de montage van het koelblok.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veng7 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:03:
Ik heb geen ervaring met pc (water)koelsystemen, maar doe jezelf een plezier en schaf een (goedkope) thermokoppelmeter aan. Die beginnen al bij € 25. (http://bit.ly/2eCRAhP. Vergeet dan niet ook een thermokoppel mee te bestellen;_) ) Dan kun je gericht te werk gaan.
Bv. als eerste de temperatuur van je radiator meten. Dan weet je of de air flow voldoende is of niet. Meten is immers weten. Ligt die temperatuur meer dan bv. 5 - 10 °C boven de luchttemperatuur in de kast, dan weet je dat er nog verbetering mogelijk is.
Weet ook dat de zg. warmteoverdrachtscoëfficiënt sterk afhankelijk is van de luchtsnelheid. Hoe hoger de luchtsnelheid, hoe hoger de warmteoverdracht.
Natuurlijk meet je dan ook gelijk de temperaturen van het koelblok van je cpu enz.
Een thermokoppel bevestig je het gemakkelijkst door de punt met een goede tape op het oppervlak te plakken. Ik ga dan wel uit van een thermokoppel dat bestaat uit twee aan elkaar gelaste draden, zonder verdere omhulling. Hoe dunner het koppel hoe beter.
Ik kan je nu al zeggen dat de temps van het koelblok ver boven de temps in de kast liggen. Het koelblok voelt heel het aan, de lucht in de kast iets boven kamertemp. Ik weet dat warmeoverdracht af hangt van de hoeveelheid en temp van de lucht die langs de koelvinnen gaat, daarom dacht ik in eerste instantie aan slecht werkende fans op de radiatoren.

Thermokoppel aanschaffen etc voor 25 euro wil ik op dit moment liever niet, ik koop mijn onderdelen juist tweedehands om geld te besparen (leenstelsel :( )

Ik krijg waarschijnlijk maandag/dinsdag een spuitje arctic MX-4 binnen, kijken of beter aanbrengen helpt. Ik maak gelijk een filmpje van het monteren van het koelblok zodat jullie kunnen zien of ik het ergens verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"Ik kan je nu al zeggen dat de temps van het koelblok ver boven de temps in de kast liggen"
Dan gaat het er om hoe de temp van de radiator is. Is die laag, dan is je koelsysteem te licht. Is de temp van de radiator ook hoog, dan moet je het idd bij de fans zoeken.
Als je koelblok net zo warm lijkt als de cpu temp aangeeft, lijkt het contact goed.

"Het koelblok voelt heel heet aan"
Wat ik nu zeg is een beetje arbitrair omdat het ook van de persoon afhangt, maar als je het oppervlak even, maar niet te lang kunt vasthouden zit je ergens bij zo'n 60 °C. Als het sist als je er met een natte vinger aan komt zit je boven de 80 °C. Als je het net continue kunt vasthouden ergens bij 50 °C.

[ Voor 5% gewijzigd door Veng7 op 15-10-2016 19:15 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 12:58
Beste Pesto123 ik heb zelf een HG-10 Bracket van corsair op de r9 290 samen met een coolermaster 120mm AIO settje met zware overclock:

mV +100
Power +50
Core Clock 1220
Mem Clock 1630

wordt mijn kaart in 3d mark maar 60 graden,

Ik denk dat jou blok niet goed op de chip zit. en volgens de specs van de koeler wordt je Vram op je kaart niet gekoeld aan de achterkant? als dat zo is kun je beter furmark links liggen dat vreet je vram zo op naar 120 graden... zonder koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Na wat meer benchmarken etc. zie ik een trend ontstaan waarin de temps van de gpu's in 2-3 sec van 40c naar 85c schieten.
Na dit en de ervaring van KevinSetz te lezen, sluit ik mij bij hem en Kendo aan. Was bij mijn 290 de eerste keer zelf vier schroefjes vergeten die het blok op de core moeten drukken (fullcover blok, dus het maakte wel contact, maar heel losjes). Ook onder load binnen seconden de core op 90+°C met een reboot minder dan een minuut later. Zit er misschien een beschermende film op die Arctic blokken die je er niet af hebt gehaald ofzo?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Wellicht is er geen goede geleiding van de warmte door 1: lucht, doordat ik de koelers van de chips af heb gehaald om te controleren of de pasta zich goed heeft verspreid. 2: door het blok niet goed aan te schroeven. Ik heb de 4 schroefjes met de hand aangedraaid tot het koelblok niet meer kon bewegen als ik er aan trok.

VRM's hebben passieve koeling op de achterkant. Dit koelt redelijk. Temps van de onderste vrm's 60c en bovenste vrm's 75c (als ik de fan die er lucht op blaast weghaal, dan lopen temps idd flink op tot 105c). Als ik meer koeling nodig heb voor de vrm's koop ik gewoon extra thermal tape en zaag ik wel een cpu koeler aan stukjes, dat plak ik dan aan de andere kant.

Morgen/overmorgen krijg ik een tube koelpasta; dan maak ik een video zodat jullie kunnen zien of ik het ergens verpest. Ik hoop dat dit het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"Ik heb de 4 schroefjes met de hand aangedraaid tot het koelblok niet meer kon bewegen als ik er aan trok. "
Dit lijkt me niet genoeg. Hoewel koelpasta de naam heeft de warmte te geleiden is het toch een slechte warmtegeleider waarvan je de laag zo dun mogelijk moet krijgen. Om een idee te krijgen van de warmtegeleiding: die van lucht is 0.025 W/mK. koelpasta ligt ergens tussen de 1 en 5 W/mK, dus tov lucht is de warmtegeleiding erg goed, maar die van aluminium bv. is 200 en koper 400 W/mK.
M.a.w. de schroefjes moeten echt optimaal aangedraaid zijn voor het beste resultaat.
Lees ik het goed in de link dat deze koeler zelfs zonder koelpaste gemonteerd mag worden. Dat doen ze ook niet voor niets. Een goed metaal/metaal contact is vele malen beter dan een contact via koelpasta. Zeker als het om een groot oppervlak gaat is het moeilijk om een voldoende dunne laag pasta te verkrijgen. In feite mag de pasta alleen de "intermetallische ruimtes" opvullen. Metaal op metaal contact zou je willen handhaven. Je kunt de schroefjes immers niet oneindig vast aandraaien. Het materiaal zou ook gaan doorbuigen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat beide contactoppervlakken perfect glad en vlak zijn.
Sommige die-hards vlakken zelf na met polijstpapier op een glasplaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Veng7 op 16-10-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:38
Veng7 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 15:52:
"Ik heb de 4 schroefjes met de hand aangedraaid tot het koelblok niet meer kon bewegen als ik er aan trok. "
Dit lijkt me niet genoeg. Hoewel koelpasta de naam heeft de warmte te geleiden is het toch een slechte warmtegeleider waarvan je de laag zo dun mogelijk moet krijgen. Om een idee te krijgen van de warmtegeleiding: die van lucht is 0.025 W/mK. koelpasta ligt ergens tussen de 1 en 5 W/mK, dus tov lucht is de warmtegeleiding erg goed, maar die van aluminium bv. is 200 en koper 400 W/mK.
M.a.w. de schroefjes moeten echt optimaal aangedraaid zijn voor het beste resultaat.
Lees ik het goed in de link dat deze koeler zelfs zonder koelpaste gemonteerd mag worden. Dat doen ze ook niet voor niets. Een goed metaal/metaal contact is vele malen beter dan een contact via koelpasta. Zeker als het om een groot oppervlak gaat is het moeilijk om een voldoende dunne laag pasta te verkrijgen. In feite mag de pasta alleen de "intermetallische ruimtes" opvullen. Metaal op metaal contact zou je willen handhaven. Je kunt de schroefjes immers niet oneindig vast aandraaien. Het materiaal zou ook gaan doorbuigen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat beide contactoppervlakken perfect glad en vlak zijn.
Sommige die-hards vlakken zelf na met polijstpapier op een glasplaat.
Ik hoor iedere keer dat je de laag zo dun mogelijk moet maken. Alleen op YouTube kan ik iedere keer alleen bewijs vinden dat het geen drol uit maakt(alleen dat bij cpu teveel een grote benden kan geven).

YouTube: Don't try this at home.... seriously!
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop

zover ik weet gaat de overige pasta gewoon aan de buitenkant naar buiten. En tuurlijk is het zonden en geeft het een bende. Maar ik zie dat niet als reden voor de hoge temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Zonder meetresultaten is e.e.a. moeilijk te beoordelen.
Hier een best goede en uitgebreide verhandeling over koelpasta aanbrengen.
http://archive.benchmarkr...task=view&id=170&Itemid=1

Hoe groter het oppervlak, hoe kleiner de druk per cm/mm^2. Hoe lager de viscositeit, hoe moeilijker de paste er tussen uit geperst kan worden. Wat je idealiter wilt is dat er alleen pasta over blijft in de intermetalische ruimten. Dat gaat praktisch echter niet voor 100% lukken. Second best is zo'n dun mogelijke laag.
Ik gaf al aan dat metaal metaal contact vele malen beter is dat via een koelpasta.
Maar je hebt gelijk. alles is relatief. Als je in deze verhandeling vanaf pagina 11
http://archive.benchmarkr...d=62&limit=1&limitstart=9 kijkt zie je wat de effecten maximaal kunnen zijn, waarbij je je kunt afvragen of je deze temperaturen betrouwbaar tot twee cijfers achter de komma kunt meten en reproduceren. Dat is echt geen sinecure heb ik van 'n thermal researcher geleerd.

Wat de eerste video betreft spot de maker met statische elektriciteit. Hier ga ik niet op in want dat is weer een hoofdstuk appart. Waar het in deze video wel om gaat is dat te veel pasta geen sluiting veroorzaakt. Hij heeft het niet over thermal performance.

In de tweede video worden twee aanbrengmethodes vergeleken. Allemaal niet zo grondig. Het is ook belangrijk om te weten hoeveel vermogen je per cm^2 moet transporteren, aandrukkracht enz. Zelf doe ik daar ook niet zo moeilijk over omdat ik niet de top performance nodig heb.

Ik denk ook dat we flink aan het afdwalen zijn van jouw mogelijke probleem.
Je zult een goede "diagnose" moeten stellen. Dan is het handig dat je zeker weet dat je geen fouten maakt. Ik weet niet hoe sterk jij in je handen bent, maar kijk eens of je koelpasta tussen de oppervlakken uitperst als je die 4 schroefjes ordentelijk aan draait. Daarna ga je verder kijken naar mogelijke locaties waar het mis gaat. Daar heb ik ook al iets over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veng7 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:28:
Zonder meetresultaten is e.e.a. moeilijk te beoordelen.
Hier een best goede en uitgebreide verhandeling over koelpasta aanbrengen.
http://archive.benchmarkr...task=view&id=170&Itemid=1

Ik denk ook dat we flink aan het afdwalen zijn van jouw mogelijke probleem.
Je zult een goede "diagnose" moeten stellen. Dan is het handig dat je zeker weet dat je geen fouten maakt. Ik weet niet hoe sterk jij in je handen bent, maar kijk eens of je koelpasta tussen de oppervlakken uitperst als je die 4 schroefjes ordentelijk aan draait. Daarna ga je verder kijken naar mogelijke locaties waar het mis gaat. Daar heb ik ook al iets over gezegd.
Ik heb juist goed gekeken of de pasta uit wordt geperst. Het bedekt netjes 100% van het oppervlak.

Nogmaals, zodra ik die tube heb ga ik de paste aanbrengen en kijken of het monteren fout gaat.

Wat ik nog zou willen weten, is hoe strak ik de schroeven precies aan moet draaien. Het zijn schroefjes die je met de hand aan kunt draaien. Op dit moment zitten ze zo strak dat ze met een beetje kracht losschieten, eenmaal losgeschoten kan ik ze makkelijk losdraaien. Het is moeilijk uit te leggen hoe strak ik iets aandraai omdat het nogal subjectief is. Jammer dat er geen veertjes om de schroefdraad zit, zodat ik weet wat teveel is.

Tot een "diagnose" komen is ook iets wat ik probeer. In eerste instantie leek het de rare airflow; opgelost en nauwelijks verbetering. Nu maar kijken naar contact tussen gpu en blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
E.e.a. zou je met logisch nadenken moeten kunnen concluderen aan de hand van de temperaturen van de cpu, het koelblok (collector) en de radiator.
De snelheid waarmee de temperatuur oploopt kan ook nog informatie geven: Hoe sneller iets opwarmt, hoe minder "thermische massa" er achter je device zit, cq. hoe slechter je koeling vanaf dat punt is.

"Wat ik nog zou willen weten, is hoe strak ik de schroeven precies aan moet draaien."
Moeilijk vanb hieraf te zeggen. Dat heeft ook wat met gevoel te maken en kijken hoezeer de pasta tussen de vlakken wordt uitgedrukt.
Lees op pagina 3 eens wat er over contactdruk/mounting pressure gezegd wordt: http://archive.benchmarkr...d=62&limit=1&limitstart=2
Gaat het over een groot oppervlak, dan is een lage viscositeit van de pasta belangrijk om zo goed mogelijk te laten vloeien. Om die reden gebruikt men tegenwoordig ook wel thermal phase change pads. Dat zijn "pads" die boven een bepaalde temperatuur vloeibaar worden en zich dan dus laten goed verspreiden/verdelen.
Persoonlijk zou ik, mocht ik problemen krijgen met de temperatuur idd overwegen om de beide oppervlakken, indien mogelijk dan, zelf handmatig te vlakken/polijsten en vervolgens zonder koelpasta monteren. In elk geval niet zoeken naar de koelpasta met de hoogste warmtegeleiding, want die is ook het meest gevuld en heeft daarmee ook de hoogste viscositeit.

[ Voor 105% gewijzigd door Veng7 op 17-10-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem lijkt op te zijn gelost. ik ga het zometeen nader toelichten zodat anderen er in de toekomst iets aan hebben.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Het geluid kan ik niet echt verklaren. Als het via de lucht komt is het mss dat je motor niet goed loopt.
Ik denk wel te zien dat de aandrukkracht van de schroefjes onvoldoende moet zijn. Die moet je volgens mij echt met een schroevendraaier met gevoel aandraaien, anders krijg je de pasta er niet optimaal (wat een vreselijk nietszeggend woord eigenlijk) tussenuitgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veng7 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:09:
Het geluid kan ik niet echt verklaren. Als het via de lucht komt is het mss dat je motor niet goed loopt.
Ik denk wel te zien dat de aandrukkracht van de schroefjes onvoldoende moet zijn. Die moet je volgens mij echt met een schroevendraaier met gevoel aandraaien, anders krijg je de pasta er niet optimaal (wat een vreselijk nietszeggend woord eigenlijk) tussenuitgedraaid.
Het probleem is al helemaal opgelost.

De verkoper was ringetjes vergeten mee te geven, die zorgen voor goed contact tussen gpu en koeler. Door het slechte contact is ineens het geluid ontstaan.

Ik heb het nu een beetje ghetto opgelost door alles vast te zetten met andere schroeven die ik nog ergens had. Het is misschien niet ideaal maar werkt veel beter.

één gpu zit op 60c onder load, de andere bereikt toch al throttle temps. Daar ga ik nog wat mee spelen en kijken of ik het op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Succes.

Pagina: 1