Monitor voor Grafisch ontwerp en fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een monitor voor grafisch ontwerp en fotografie
Ik heb erg veel opdrachten op het gebied van grafisch ontwerpen en fotografie. Ik heb voor een opdracht in Londen laatst alleen mijn laptop meegenomen en nadat de foto's gepubliceerd waren heb ik ze gecheckt op mijn telefoon en het was drama. Ondanks het feit dat ik mijn laptopscherm (backlit LED HP elitebook, en monitor (Samsung Syncmaster 223BW) heb gekalibreerd met een spider, zijn ze nog steeds dramatisch. Daarom zoek ik een kleur-echte monitor.

mijn budget is <€350.
Ik wil graag 2 24" monitoren of één 27" monitor. Bij een 27" monitor is een hogere resolutie al gewenst (1440p of UHD of 4K) Ik heb namelijk slechte ervaringen met 27" 1080p monitoren. Bij de 24" monitoren is 1080p prima. Refreshtijden maken mij niets uit, alleen de helderheid, kleurechtheid en pixeldichtheid. Alle andere specs zoals contrastratio's en zwarting cijfers ed. zeggen mij niets.

Ik heb gehoord dat LG goede panelen maakt (ook de ontzettend kleurechte panelen van Apple) dus ik ben veel bij dit merk aan het kijken geweest. Ik heb me laten vertellen dat Samsung veel niet-uit-te-schakelen kleurboosters en overbodige software heeft, en dit dus geen realistische representatie geeft. Een vriend van mij heeft de LG 24MP77HM. Erg mooie monitoren maar erg veel backlight-bleed

Ik gebruik de monitoren eigenlijk alleen op mijn werkplek waar ik de gordijnen dicht kan doen. Mijn laptop klap ik dicht en de monitoren sluit ik er op aan. De hoogte-afstelbaarheid maakt niet heel veel uit, desnoods leg ik er een boek onder.

eisen:
-2 keer 24" (1080p) <OF> 1 keer 27" (meer dan 1080p, denk aan 1440p, 4k of UHD)
-Geen 21;9! (Ik heb hier lang over nagedacht maar je moet minimaal 34" hebben anders verlies ik voor mijn werk te veel hoogte
-IPS voor de kijkhoeken en kleuren (nog liever PLS heb ik gehoord)
-redelijke helderheid
-minder backlight-bleed dan de LG 24MP77HM
-max 350 euro totaal.
-Goede kleurweergave (Vergelijkbaar met Apple) Ik heb desnoods de beschikking tot een spider om ze te kalibreren. Maar dit betekend niet dat ieder (bijv. samsung)scherm te redden is.
-in het geval van twee 24" monitoren: dunne randen om ze goed tegen elkaar aan te zetten

Is de genoemde LG toch nog een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 00:13:
... nadat de foto's gepubliceerd waren heb ik ze gecheckt op mijn telefoon en het was drama. Ondanks het feit dat ik mijn laptopscherm (backlit LED HP elitebook, en monitor (Samsung Syncmaster 223BW) heb gekalibreerd met een spider, zijn ze nog steeds dramatisch. ...
Was je telefoon gecalibreerd/heb je de laptop en telefoon gematcht?

IMHO kan je als het echt belangrijk is beter misschien iets meer investeren in een monitor gericht op dit soort zaken.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 13-10-2016 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

De TN-panelen van schermen van die leeftijd zijn inderdaad behoorlijk beroerd. ;)

Ik heb privé én op het werk een DELL U2412M (op het werk naast een Eizo, die wel weer veel beter is) staan, de opvolgers daarvan zijn ook prima. Overigens zijn de meeste IPS-panelen vandaag de dag zeer behoorlijk, mits gekalibreerd.

De Colorvision Spiders zijn mij persoonlijk niet bevallen, ik heb zelf de i1 Pro van het werk benut voor kalibratie thuis. :P

Her moet je toch echt mee uit de voeten kunnen: https://tweakers.net/cate...Cvf7ATQPL_j94dxS9tuyt5t6_

Kijk eens wat er bovenaan staat (bij sorteren op prijs bij *****) ? ;)

De HP Z24i hebben we ook staan, en die zijn ook heel behoorlijk.

Als je duurder/beter wilt (bijv. 100% Adobe RGB), kan dat altijd, maar met deze schermen ga je een heel eind komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 13-10-2016 00:25 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Als ik eerlijk ben verwacht ik niet dat je een 1440p monitor of 2x 1080p monitor van voldoende kleurenkwaliteit kunt krijgen voor onder de 350 euro totaalbedrag. Als kleuren voor jouw zo belangrijk zijn dan denk ik dat je: Of 2de handse professionele monitor van een designbedrijf op de kop moet proberen te tikken of meer geld uittrekken voor een monitor.
Ik kwam op 2 oktober 2016 de BenQ PD2700Q - 27-inch monitor met WQHD-resolutie artikel tegen op HWI. Een monitor gemikt op een specifieke doelgroep, namelijk professionele ontwerpers en niet standaard gamers die pas net in de markt is gezet (nieuw model dus). Hij heb weergavemodi waaronder naast cad/cam en animationmodus ook "darkroommodus" (voor de late uurtjes, kleuren jaja wij weten wel beter :D ). Het ding kost 410 euro en ik verwacht dat zoiets eerder in jouw straatje zit.De monitor ziet er aardig uit en er zitten een hoop opties bij voor de ontwerper qua kleuren-tjoep-etcetc (afstandsbediening voor kleureninstelling en weet ik het wat), review hier. De review zelf even beoordelen maar ik denk een goede match, een niet al te dure maar wel professionele kijkbuis met 3 jaar garantie (niet onbelangrijk).

[ Voor 43% gewijzigd door govie op 13-10-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Misschien tweedehands een optie? Ik ben uiteindelijk voor de dell gegaan (Scherm voor Photoshop/Sketchup)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien staat hier ook nog wel wat interessants tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Aanvullend op mijn korte stukje, misschien kun je overwegen één 'duurder' IPS- of (P)VA-scherm te kopen, en voor je algemene shizzle (mail, menu's, explorer [Win]/finder [MacOS]-vensters) een 'el cheapo'-TN-scherm.

Dat werkt voor mij ook al jaren prima.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Moet jij dan niet ook aan een laptop met goede kleurweergave denken? Denkend aan je voorbeeld - even op locatie iets doen? Goeie macbook ofzo?
Pagina: 1