Windows 10 neemt 60GB in na UPGRADE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Beste,
Voordat ik dit topic opende heb ik paar online artikelen gelezen hoe je ruimte kan besparen.
Echter gaat het hier maar om paar MB, hooguit paar honderd MB.

Ik heb een partitie met 100GB voor Windows.
Voorheen werkte ik op Windows 7, ongeveer 2 maanden geleden geupgraded (was gratis).
Aangezien ik niet veel op windows doe, heb ik het nooit opgemerkt, maar 60GB! van de 100 gaat naar Windows 10 system?! Ik heb Windows 10 Pro.

Via System & Reserved vind ik dit:
System files: 26GB
Virtual Memory 20GB
Hibernationa file: 14,9GB.

Een beetje bizar lijkt me...
Of is dit normaal na een upgrade?
Ik wil het liefst NIET een schone herinstall doen, dat gaat me waarschijnlijk weer een zaterdagje kosten (Ik heb Bootcamp, wat dan ook weer Mac opnieuw moet installeren vanwege grote files).

Als iemand een tip heeft hoe ik wat GB leeg krijg, zonder windows te beschadigen, heel graag.

Kx22

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
- Heb je een SSD?
- Hoeveel RAM-geheugen heeft je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 22:26
Hibernation uitzetten (peetje PC start tegenwoordig toch vlug zat op dus je kunt gewoon voor shutdown kiezen), om die hibernation file weg te krijgen. En dat virtueel geheugen kan ook nog wel wat af :p

En ook geen verborgen $WINDOWS.~BT map? Dat kan ook nog wel eens aardig meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Misschien staat je oude installatie (Windows.old) nog op je schijf. Deze zou je via schijfopruiming kunnen verwijderen.

[ Voor 28% gewijzigd door Drumstick3 op 13-10-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
PolluxDKB schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 00:00:
- Heb je een SSD?
- Hoeveel RAM-geheugen heeft je PC?
Ik heb een Samsung Evo 1TB SSD ja.
20GB Ram.

Heb net de Hibernation uitgezet en heb nu 15GB bespaard. Top!, maar ik denk dat er hier en daar nog wel wat terrein te winnen is.

Hoe doe ik dat met virtueel geheugen?
Schijfopruiming levert maar 500mb extra op.

[ Voor 5% gewijzigd door kx22 op 13-10-2016 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kx22 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 00:13:
[...]

Ik heb een Samsung Evo 1TB SSD ja.
20GB Ram.

Heb net de Hibernation uitgezet en heb nu 15GB bespaard. Top!, maar ik denk dat er hier en daar nog wel wat terrein te winnen is.

Hoe doe ik dat met virtueel geheugen?
Schijfopruiming levert maar 500mb extra op.
Schijfopruiming ook met de 'Systeembestanden opruimen' knop geprobeerd? (na de eerste check ronde links onder de lijst met checkboxes)
En dan uiteraard de checkboxes nog even langs lopen, want daar kan nog wel eens een item 'Oude versies van Windows' bij staan, die dan vrij veel ruimte vreet.

Dat Virtueel geheugen is waarschijnlijk je Pagefile.
Ondanks dat je 20GB RAM hebt, is het niet aan te raden om de Pagefile volledig uit te zetten. Sommige applicaties eisen dat je een Pagefile hebt, hoeveel RAM er ook vrij is.
Maargoed, reduceren tot b.v. 25% van je huidige hoeveelheid RAM, moet prima zijn. Als je veel RAM hebt, is veel pagefile niet nodig, en standaard wordt dat ingesteld op 1x het RAM. Dat is natuurlijk krankzinnig bij 20GB RAM.
http://www.softwareok.com/?seite=faq-Windows-10&faq=52

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1