Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-07 07:57
Hallo allemaal,

Voor me staat een laptop welke na een HDD wissel niet meer wil opstarten. De laptop had een HDD die kapot gegaan was. Deze heb ik gewisseld met een nieuwe van hetzelfde type en grootte. WD 500GB.
Ook is de laptopkoeler schoongemaakt, de laptop is open geweest omdat deze ook nogal warm werd. Stof en andere aanverwante artikelen zijn verwijderd. Er is mij verteld dat de laptop piepend werd aangetroffen op de eettafel war deze altijd staat. Nadat ze hem opnieuw opstarten gaf deze de error 0xc00000e9 met alle poespas erom heen.

De oude HDD heb ik via USB gecontroleerd. De opstartpartitie kon al niet meer gelezen worden, de andere partitie heb ik zoveel mogelijk van weten te redden. Dit was voor mij ook de reden om aan te geven een nieuwe HDD te kopen daar deze niet meer te redden was.

Nieuwe HDD gemonteerd en laptop schoongemaakt.

Na een installatie van W7 gaat de laptop door de normale opstart procedure maar geeft dan aan "Operating system not found". Tijdens de installatie van deze W7 ging hij tijdens de opstartprocedure wel opstarten om door te gaan met installeren. Dit is maar 1 keer gebeurt.

Wat heb ik allemaal gedaan:
- W7 opnieuw geinstalleerd
- partitie weer verwijderd zodat de schijf weer helemaal als nieuw is. (de 500mb gereserveerd voor systeem weer weggehaald)
- W7 opnieuw geinstalleerd
- W10 geinstalleerd
- alles weer teruggezet als nieuwe HDD.
- weer W7 geinstalleerd
- repair computer functie gebruikt. Zoals fixboot, /fixmbr etc.
De laptop blijft zeggen "Operating system not found" terwijl het windows installatie programma de HDD gewoon zien. Ook geboot met Partition Magic 9 en deze geeft ook keurig netjes de HDD weer.

In de BIOS staat de HDD ook gewoon in de lijst.

Het betreft een Acer Aspire 7551G laptop. Is een oudje maar van een goede vriend welke deze alleen wat gebruikt voor wat mail, surfen etc.

Wat doe ik verkeerd, zie ik over het hoofd etc.???? Half google al omgespit op zoek naar antwoorden maar ik kan het daar niet vinden anders dan de repair opties uit te proberen.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.
Mvg,
Nodri

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

BIOS reset geprobeerd (gelijk updaten), en eventuele wachtwoorden en restricties uitgezet? Zitten de RAM bankjes netjes? Wat doet een Linux live?

De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-06 09:29
Probeer inderdaad de BIOS driver te updaten en een reset door de BIOS batterij er tijdelijk uit te halen. Ook kan je proberen de SATA Configuration in de BIOS van AHCI naar IDE te zetten.

Welke Windows versie heb je geinstalleerd, 32bit of 64bit? Je kan nog proberen de andere Windows versie te installeren.

Succes!

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:18
Gebruik je GPT of MBR? In het geval van het laatste, is de juiste partitie actief? Als je van een USB boot met een andere bootloader, kan je dan wel doorstarten van je HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Heren,

Bedankt. Ik ben nu op mijn werk. Vanavond zal ik een pging wagen om de BIOS te resetten.
Ik heb de laptop al eens opengehaald en vond een knopje op het moederboard, Ik neem aan dat dit een reset is? De CMOS batterij zal ook even loshalen enz.
Ik heb met partition magic de partitie waar W7 x86 op geinstallerd is op actief gezet.
Ik heb gebrui gemaakt van MBR, weet niet wat GPR is maar dat zal google wel weten :)

Ik houd jullie op de hoogte.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Als eea gelukt is post ik dat hier.

Mvg,
Nodri

[ Voor 18% gewijzigd door nodri2000 op 13-10-2016 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 820997

Het feit dat de laptop "piepend is aangetroffen" wijst er op dat je een hardware probleem hebt.
Een laptop of computer gaat niet piepen als de harde schijf kapot is.
Mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn defect geheugen of CPU met kuren. Een laptop of computer gaat dan inderdaad piepen als waarschuwing dat er wat mis is.

Wanneer het geheugen defect is, zou dat kunnen betekenen dat tijdens de installatie van Windows 7 installatie bestanden in defect geheugen geladen worden en daarna corrupt weggeschreven worden waardoor je niet kunt opstarten.
Mogelijk is door het stof de cpu oververhit geraakt en misschien wel kapot gegaan.

Uit jouw verhaal maak ik in ieder geval op dat je met een software instellinkje of een ander soort partitie aanmaken geen verschil zult gaan merken.
MBR wordt trouwens gebruikt bij harde schijven met partities tot 2 TB, boven de 2TB wordt een GPR partitie gebruikt. in jouw 500GB geval, gewoon MBR gebruiken dus.

Als eerste zou ik een memtest uit gaan voeren :
http://www.memtest.org/

maak een opstart USB stickje en laat MemTest86 zijn werk doen. Dan weet je of het geheugen kapot is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Heren,

Gisteravond de batterij uit het CMOS gehaald en na een 30 minuten weer terug geplaatst. BIOS wist niet meer hoe laat het was etc. Dit alles hersteld en de settings nagelopen. Daarna opgestart en weer een "No operating system found" melding.
Ik ga de tip van icttipstricks proberen en houd jullie op de hoogte.

Mvg,
Nodri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 820997 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:19:
Het feit dat de laptop "piepend is aangetroffen" wijst er op dat je een hardware probleem hebt.
Een laptop of computer gaat niet piepen als de harde schijf kapot is.
Mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn defect geheugen of CPU met kuren. Een laptop of computer gaat dan inderdaad piepen als waarschuwing dat er wat mis is.

Wanneer het geheugen defect is, zou dat kunnen betekenen dat tijdens de installatie van Windows 7 installatie bestanden in defect geheugen geladen worden en daarna corrupt weggeschreven worden waardoor je niet kunt opstarten.
Mogelijk is door het stof de cpu oververhit geraakt en misschien wel kapot gegaan.

Uit jouw verhaal maak ik in ieder geval op dat je met een software instellinkje of een ander soort partitie aanmaken geen verschil zult gaan merken.
MBR wordt trouwens gebruikt bij harde schijven met partities tot 2 TB, boven de 2TB wordt een GPR partitie gebruikt. in jouw 500GB geval, gewoon MBR gebruiken dus.

Als eerste zou ik een memtest uit gaan voeren :
http://www.memtest.org/

maak een opstart USB stickje en laat MemTest86 zijn werk doen. Dan weet je of het geheugen kapot is of niet.
toon volledige bericht
GPT is niet alleen voor partities over 2TB maar ook voor gebruik met EFI en UEFI. Die ondersteunen beide geen MBR disks buiten Legacy modus als opstartmedium.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nelizmastr schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:23:
[...]

GPT is niet alleen voor partities over 2TB maar ook voor gebruik met EFI en UEFI. Die ondersteunen beide geen MBR disks buiten Legacy modus als opstartmedium.
Klopt, maar het betreft hier een Acer Aspire 7551G welke geen (U)EFI ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 820997 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:20:
[...]

Klopt, maar het betreft hier een Acer Aspire 7551G welke geen (U)EFI ondersteuning heeft.
Klopt. Het leek erop alsof je MBR vs GPT alleen baseerde op partitiegrootte, maar even goede vrienden :)

Trouwens een wonder dat die laptop überhaupt nog leeft. Phenom vulkaan met problematische 5470.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nelizmastr schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:25:
[...]

Klopt. Het leek erop alsof je MBR vs GPT alleen baseerde op partitiegrootte, maar even goede vrienden :)

Trouwens een wonder dat die laptop überhaupt nog leeft. Phenom vulkaan met problematische 5470.
Hehehe...wat GPT betreft was ik, het teruglezende, inderdaad niet erg duidelijk :-)

Maar inderdaad...sowieso Acer....brrrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Nou daar zijn we weer.

Memtest 1x gedraaid en geen fouten aangetroffen. Dus ik ben bang dat we heden bijeengekomen zijn om afscheid te nemen van deze laptop.
Zelf zou ik het niet meer weten wat er nu stuk is. Zo goed als (denk ik) alles al eens geprobeerd, ergens zit er toch een fout, jammer dat dat ding niet aangeeft wat er nu precies stuk is.

Vwb het gebruik van Acer producten, ieder heeft recht op zijn mening. Dit bericht wordt getypt op een Acer laptop van 2010 welke nog steeds dagelijks gebruikt wordt. Naast mij zit mijn dochtertje te spelen op een Acer uit 2005 welke het ook nog steeds doet, hetzij wat langzamer maar voor de dingen die zij er op doet voldoet deze prima. Zoonlief zit ook op een oude Acer laptop uit 2007. Ze doen het allemaal nog prima. Zelf is mijn mening behoud door onderhoud. Regelmatig koeler schoonmaken, laptop schoonmaken en er normaal mee omgaan zorgen (bij mij) ervoor dat dingen lang meegaan. Merk is bij mij niet belangrijk. Dat het toevallig allemaal Acers zijn heeft ermee te maken dat ik kijk wat erin zit en wat ik ermee wil gaan doen.
De laptop die stuk is, die is van de buurman. Blijkbaar vind hij onderhoud niet zo belangrijk :) :)

Mochten er nog suggesties zijn om deze laptop leven in te blazen dan hoor ik dat graag, op dit moment heb ik geen opties meer.
Memtest loopt nu voor de tweede keer en het ziet ernaar uit dat met het geheugen niks mis is. (Nu 81% gedaan)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Hieronder nog een foto van het scherm, 3e run:
Afbeeldingslocatie: https://i129.photobucket.com/albums/p227/Nodri/20161014_221811.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm...ik zie dat je 2 geheugen reepjes in de laptop hebt zitten van verschillende merken.
Haal eens 1 bankje er uit, bijvoorbeeld de 2 GB module en installeer Windows nog eens opnieuw.
Mocht dat niet lukken, dan de 4 GB module er uit en de 2 GB module er weer in en nóg een keer Windows opnieuw installeren.

Ik kan zweren dat ik jaren geleden exact hetzelfde gehad heb met een eigenbouw pc...
Dat was ook een geheugenprobleem wat ervoor zorgde dat data corrupt naar de schijf geschreven werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Ga ik doen, kwas het weekend weg. Vanavond maar weer met frisse zin dat *&%*^% ding proberen op te lijnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-07 08:45
Mijn ideeen.

Hang de nieuwe harddisk eens aan je eigen pc en verwijder via jouw PC eens de partities.
Check eens met een tool zoals Delpart of er mogelijk een vreemde partitie opstaat die Windows mogelijk niet ziet.

Misschien eens een Linux Live cd/usb gebruiken om te zien of de laptop dan wel wil opstarten. Desnoods even de harddisk eruit halen om mogelijk problemen hiermee uit te sluiten.

Je zou ook Linux eens op harddisk kunnen installeren en testen of hij dan wel van harddisk wil opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Hallo allemaal,

Het is nog steeds niet gelukt. Begin toch nu echt de moed te verliezen.
Ik zal Linux eens even proberen.
Ik houd jullie op de hoogte!

Pagina: 1