Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC Samenstellen voor 1080p60fps editing. (1500/2000 Euro)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1080p60fps .MP4 videos editen in Sony Vegas. 1080p60fps .AVI uncompressed videos editen in Adobe After Effect. Heavy multitasking zoals: 3x Sony Vegas tegelijk open hebben + After Effects + Multiple Chorme tabs open en youtube videos kijken + 3 monitors. Belangrijk is dat ik in Sony Vegas geen playback lagg heb als ik aan het editen ben. Per dag 20 tot 40gb aan nieuwe files editen en deleten/etc.
Momenteel heb ik veel last van playback lagg in Sony Vegas/After Effects en momenten waar mijn PC minuten lang niet reageert. In de laatste jaren heb ik gemerkt dat mijn pc trager is. Waarschijnlijk doordat de video kwaliteit hoger is geworden (van 720p->1080p 30fps->60fps)
Met de PC die ik nu heb word ik helemaal gek omdat mijn workflow zeer vertraagd wordt. Ik edit rond 12/14 uur per dag dus een minuutje hier en daar besparen helpt heel veel!

3 jaar oude PC specs

Processor - Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz
RAM: 16GB
System type: 64-bit Operating System x64-processor
Videokaart: AMD Radeon HD 7900 Series 3072 MB
Opslag: HDN724030ALE640 Hitachi Deskstar NAS HDD 3TB
KINGSTON 240GB SSDNow V300 SATA

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500/2000 Euro

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte, geluidsniveau, energieverbruik, maakt allemaal niet uit.

Ga je overklokken?
Heeft overklokken veel nut voor video editing?

Wat verwacht je van ons?
Het zou mooi zijn als iemand met verstand van editing en computers samenstellen mij zou kunnen helpen.
Als je wilt stel een computer samen waarmee je binnen het budget blijft(1500 zou mooi zijn). Het liefst een NVIDIA GTX 1060 of hoger (denk niet dat beter nodig is)
Ik doe ook veel video rendering, dus als de rendertijd naar beneden kan zou dat top zijn.

Als je denk dat dit niet binnen het budget kan, laat het weten waarom.
En als het wel kan heb ik graag een uitleg waarom je bepaalde parts hebt gekozen.
Is het slim om in plaats van een HDD te gebruiken als main opslag een SSD te kiezen? Heeft dat impact op hoe snel ik iets kan previewen in editing software?

Ik spreek en schrijf tegenwoordig alleen maar Engels, sorry voor mijn gebrekkig taalgebruik. Alvast bedankt voor de hulp!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 16:18
Opzich zou je PC nog echt wel goed moeten voldoen. Wat je misschien wel kan doen is meer RAM toevoegen. Voor zeer zwaar video-editing kan 32 of misschien zelfs 64GB RAM al veel helpen.
Als je kijkt naar de huidige i7 CPU, een 6700k, dan krijgt die maar iets hogere scores in de benchmarks. Of je daar dus zo veel verschil in gaat merken betwijfel ik...
En volgens het DAA beleid dien je zelf eerst even met een opzetje te komen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Sandert98 op 13-10-2016 09:42 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16
Ik edit ook regelmatig videos, als je echt een flinke stap in performance wil maken kan je eigenlijik niet om het x99 platform heen en een paar goede ssd's als scratch disks.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Inderdaad zoveel mogelijk met SSD's werken scheelt een hoop. Als je geheugen vol loopt heeft het ook zin om daar meer van bij te prikken, kan je zelf even controleren.

Een moderne CPU is niet veel sneller dan de jouwe helaas. Wat wel kan helpen is meer cores als je software daar goed gebruik van kan maken. Als ik me baseer op dit ene artikel: https://www.pugetsystems....lti-Core-Performance-714/ en daar de conclusie heel snel van doorlees helpt een 8-core (je hebt er nu 4) wel degelijk. Je zal dit zelf verder moeten onderzoeken.

Dan heb je echter wel hoogstwaarschijnlijk een nieuw mobo + ram nodig. Je hebt een flink budget beschikbaar en je gebruikt je systeem veel, in die zin is het wellicht de moeite waard om de boel volledig te vervangen. Maar begin eens met SSD's, want die zullen toch naar een evt. nieuw systeem mee kunnen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
een 3770k op stock zit in cinebench rond de 680, een 6700k boven de 900 dus dat zou al een meetbare en merkbare updgrade zijn, er is echt wel wat veranderd de laatste jaren. maarrr.
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:39:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1080p60fps .MP4 videos editen in Sony Vegas. 1080p60fps .AVI uncompressed videos editen in Adobe After Effect. Heavy multitasking zoals: 3x Sony Vegas tegelijk open hebben + After Effects + Multiple Chorme tabs open en youtube videos kijken + 3 monitors. Belangrijk is dat ik in Sony Vegas geen playback lagg heb als ik aan het editen ben. Per dag 20 tot 40gb aan nieuwe files editen en deleten/etc.
Momenteel heb ik veel last van playback lagg in Sony Vegas/After Effects en momenten waar mijn PC minuten lang niet reageert. In de laatste jaren heb ik gemerkt dat mijn pc trager is. Waarschijnlijk doordat de video kwaliteit hoger is geworden (van 720p->1080p 30fps->60fps)
Met de PC die ik nu heb word ik helemaal gek omdat mijn workflow zeer vertraagd wordt. Ik edit rond 12/14 uur per dag dus een minuutje hier en daar besparen helpt heel veel!

3 jaar oude PC specs

Processor - Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz
RAM: 16GB
System type: 64-bit Operating System x64-processor
Videokaart: AMD Radeon HD 7900 Series 3072 MB
Opslag: HDN724030ALE640 Hitachi Deskstar NAS HDD 3TB
KINGSTON 240GB SSDNow V300 SATA

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500/2000 Euro
[/i]
Om een beetje goed te kunnen kiezen helpt het als je even meet als je bezig bent waar de problemen liggen. (met de task manager en msi afterburner) Dus met lag in Vegas > wat staat er op 100%? Als je alleen maar met h264 compressed materiaal werkt in vegas heeft de opslag weinig te verduren en zal het vooral cpu zijn, bijv. uncompressed AVI (kun je niet beter naar cineform ofzo?) in AE zal wel heel disk heavy zijn. Zware footage op een HDD zal snel problemen geven. Voor wat jij schetst is 16GB waarschijnlijk veels te weinig. Een 3770k is niet de snelste meer maar wel goed over te clocken.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Maratropa, ik zie dat mijn 16gb ram voor 90% gebruikt wordt met maar 1 Sony vegas scherm open en een paar google chrome tabs. Volgens mij als ik dit zo op tel klopt dat ook niet. Is er iets mis met mijn ram geheugen? Ik weet hier niet veel van af.
http://i.imgur.com/C98iwq8.png
http://i.imgur.com/KMOwCDy.png

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:56:
Maratropa, ik zie dat mijn 16gb ram voor 90% gebruikt wordt met maar 1 Sony vegas scherm open en een paar google chrome tabs. Volgens mij als ik dit zo op tel klopt dat ook niet. Is er iets mis met mijn ram geheugen? Ik weet hier niet veel van af.
http://i.imgur.com/C98iwq8.png
http://i.imgur.com/KMOwCDy.png
Nou, iets mis , het werkt op zich prima lijkt het ;)

Dit is tijdens het werken met Vegas met een 1080p60 h264 clip? Of wat ben je aan het doen en met wat precies(footage res, codec, fps etc), welke bewerking zie ik nu? Dit is een "lag" moment?

Disk E is de HDD met daarop de footage?

Je exporteert uncompressed .avi? met wat voor videoencoding?

Je zou kunnen zeggen dat je te weinig ram hebt, maar zo zwart wit is het niet altijd; veel videoapps gebruiken doodleuk zo veel als je ze geeft om te cachen. Het hangt soms ook af van hoe snel de opslag kan leveren wat er gevraagd wordt, en of de cpu het bij kan houden.

En je cpu hangt rond de 19%, wat waarschijnlijk betekend dat 1 virtuele core continu op 100% zit (12,5% in tasmanager)

specs

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:07:
een 3770k op stock zit in cinebench rond de 680, een 6700k boven de 900 dus dat zou al een meetbare en merkbare updgrade zijn, er is echt wel wat veranderd de laatste jaren.
Tuurlijk is er wel verschil, maar voor die 25% moet je wel veeel euro's uitgeven he. Wellicht is er met minder euro's veel meer te bewerkstelligen.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Als je een nieuw systeem koopt, dan zou ikzelf een intel 6-core of beter aanschaffen. Maar upgraden klinkt niet zo heel gek. Je kunt gewoon nu al een 1060-6GB videokaart+extra geheugen+nieuwe snelle storage aanschaffen. Alle onderdelen zou je toch al kopen bij een hele nieuwe pc (behalve het extra geheugen). In die zin is upgraden van je huidige pc niet gek hoor, het scheelt je zo 750 euro aan extra investering. EN die 750 euro kan dan in een professionele monitor die mensen normaliter niet thuis hebben staan, maar voor jouw videobewerking eventueel wel een meerwaarde biedt, of andere hardware snufjes die jouw meer mogelijkheden bieden dan je nu hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door govie op 13-10-2016 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja Vegas staat alleen open, ik ben niet aan het renderen of iets aan het afspelen. Alleen een 1080p60fps .h264 clip. Dit is geen lag moment. De Disk E is een HDD met footage erop ja. Uncompressed AVI gebruikt geen codec toch? omdat het uncompressed is? of begrijp ik dat niet :p Soms heb ik ook niet super veel open staan en als ik dan bijvoorbeeld youtube kijk dan lagged mijn PC al. Of switch tussen tabbladen. Ook vroeger met het renderen liep die altijd lekker door maar soms komt hij af en toe op dooie punten waar die heel traag rendered terwijl het geen speciale video is. Met renderen hoor ik aardig wat geluid maar op zo'n dood punt hoor ik ook geen geluid meer dan is hij gewoon stil. Ik denk dat er iets mis is.
maratropa schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

Nou, iets mis , het werkt op zich prima lijkt het ;)

Dit is tijdens het werken met Vegas met een 1080p60 h264 clip? Of wat ben je aan het doen en met wat precies(footage res, codec, fps etc), welke bewerking zie ik nu? Dit is een "lag" moment?

Disk E is de HDD met daarop de footage?

Je exporteert uncompressed .avi? met wat voor videoencoding?

Je zou kunnen zeggen dat je te weinig ram hebt, maar zo zwart wit is het niet altijd; veel videoapps gebruiken doodleuk zo veel als je ze geeft om te cachen. Het hangt soms ook af van hoe snel de opslag kan leveren wat er gevraagd wordt, en of de cpu het bij kan houden.

En je cpu hangt rond de 19%, wat waarschijnlijk betekend dat 1 virtuele core continu op 100% zit (12,5% in tasmanager)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een nieuw systeem laat maken/ga maken is het het waard om HDD's totaal te vervangen met alleen SSD's? Is het verschil zo groot dat het te merken is?
Galaxis schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:03:
Ik edit ook regelmatig videos, als je echt een flinke stap in performance wil maken kan je eigenlijik niet om het x99 platform heen en een paar goede ssd's als scratch disks.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:20:
Als ik een nieuw systeem laat maken/ga maken is het het waard om HDD's totaal te vervangen met alleen SSD's? Is het verschil zo groot dat het te merken is?
[...]
Footage op ssd's is vooral zinnig als het zo zwaar is dat een hdd een probleem vormt. Dus h264 hoeft niet meteen op een ssd, met uncompressed materiaal is het wel leuk.

Maar je doet dus niks en vegas is wel de cpu aan het belasten en ook met de disk bezig, wat is hij aan het doen dan?

uncompressed materiaal heeft ook gewoon codecs, als je avi's export in bijv. premiere kun je kiezen tussen v210 of UYVY codec.

Voor wat jij doet is een x99 systeem natuurlijk best leuk; 6800k, 32-64gb etc. Je kunt de ssd en HD gewoon meenemen, en waarschijnlijk is de gpu ook nog ok. Dus op zich hoeft het niet heel duur te worden.

Alleen de vraag die ik zou hebben is, hoe loopt jouw huidige systeem met 16GB extra, een overclock op de cpu en het uncompressed materiaal op een ssd, er van uitgaande dat er niet ergens een software of instelling issue is ergens. Maar misschien vind je dat de moeite niet. Dan moet je wel even een net hardware lijstje maken ;)

specs

Pagina: 1