Gecrashte HD zelf repareren

Pagina: 1
Acties:

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Vanmiddag is een van mijn twee hd'tjes gecrashed. (Typisch geval van de wet van Murphy: ik heb 2 schijven, waarbij ik dingen die ik echt wil bewaren op allebei heb staan; omdat ik win2k ging installeren gooide ik de ene 'even' leeg, waarbij de ander het op hetzelfde moment liet afweten :'( )

Nu zijn 't precies dezelfde schijfjes (Maxtor 6.5 GB), en vermoed ik dat er eerder iets mis is met de printplaat op de schijf dan met de platters. Als ik dat printplaatje van de kapotte afschroef zie ik dat 't gewoon met wat contactpinnetjes aan de 'drive zelf' vastzit.

Kan ik die printplaatjes gewoon omwisselen? Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Hoeveel risico loop ik dat ik de andere schijf ook om zeep help?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zoek iemand die goed kan solderen. volgens mij kan het wel.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Solderen is dus niet nodig... 't zijn gewoon 'losse' (veer)contactjes... maar 'k heb voorlopig geen geld voor een nieuwe hd, dus ik wil liever m'n laatste drive niet ook om zeep helpen...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als die schijven identiek zijn en uit dezelfde serie komen kan je dat proberen.

Als ze verschillend zijn zou ik het zeker niet proberen en als ze wel hetzelfde zijn maar de printplaatjes anders of alleen een andere BIOS versie zou je het kunnen proberen.

Snel verkloten doe je het toch niet en ze zijn immers toch al stuk......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het moet wel lukken. Heb ooit ook gedaan met twee Quantum Fireball TM schijffies. Van de 1,2GB versie was een chippie ontploft (mijn eigen schuld, maar das een ander verhaal) en bijna een jaar later had ik toevallig een 3,8GB versie van dezelfde merk/type gekregen. Printplaatje was op het oog identiek en ze zijn ook van dezelfde bouwjaar. Omwisselen dus en kwam op de 1,2GB data tegen waarvan ik nooit had gedacht dat ik ze vroeger had...

Het hoeven niet perse identieke schijven te zijn, zolang ze maar van dezelfde merk/type zijn. Het verschil zit voornamelijk in het aantal platters enzo. Chippie op printplaatje kan dat wel detecteren.

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Die wet van Murphy heeft er vrij weinig mee te maken.
Pagina: 1