Waar soldeerbout voor SMD's?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
In wat voor winkel kun je [in de buurt van Eindhoven] dit soort soldeerbouten kopen, waarmee je ook "gewoon" kunt solderen.
Ik ben vandaag bij Display op de Kleine Berg langsgeweest, maar daar was het teringdruk, dus als iemand een andere winkel weet...

Ik heb ook al ff gekeken bij www.conrad.nl en daar stonden wat modellen van ERSA [zijn dat goede?]. De ERSA MultiPro 25W was daar f73,30 incl. verzendkosten. Is dat duur?

Dit alles om de multiplier/voltage van m'n Athlon om te zetten en om m'n videokaart in een quadro te veranderen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

hoi,
je zou eens bij brigatie (of zoiets) moeten gaan kijken ze zeggend at dat het beste electronica zaakje is in de buurt van eindhoven.
Waar het precies is weet ik niet maar het staat vast wel in het telefoonboek of goudengids

greetz me!

Verwijderd

Vertel eens ook hoe je dat gaat doen?
Of geef een url waar dat te lezen is.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
MesK, kijk hier voor de mods [is wel echt pielwerk met SMD's, ik moet zelf ook nog eerst wat oefenen voordat ik aan de slag ga]:

Athlon: http://www6.tomshardware.com/cpu/99q3/990826/athlon_overclock-02.html

GeForce: http://go.163.com/~xtennis/G-Quadro /

Maar daar moet ik dus wel eerst een goede soldeerbout voor hebben, en niet zo'n koeiegrote huis-tuin-en keukenbout...
Er lopen toch een hoop mensen uit de elektronicawereld hier rond die mij wel ff wat tips zouden kunnen geven?

Verwijderd

Koop een leuk soldeerstationnetje via de postorder bij bv Conrad met een paar fijne puntjes erbij (0.5 / 0.7 / 0.8 mm ofzo), bv het low-budget model van Weller, de WHS 40 (ik geloof iets van 150,-). Let even op of er al puntjes bij een soldeerbout zitten, want die dingen kosten vaak ook weer 7,50 tot 25 piek per stuk.

Blader even door de Conrad-lijst met Gereedschap+soldeertechniek -> soldeertechniek -> soldeerstations (de zoekfunctie werkt namelijk nauwelijks)

Als 150,- te duur is, ze hebben geloof ik al vanaf 80,- soldeerstationnetjes.

Let er op, dat je een temperatuur-regelbare koopt, tot 450 graden is wel handig (ik heb hem meestal iets boven de 400 graden bij het solderen aan Athlons).

Digitaal is onzin, want je weet toch niet waar je hem precies op moet instellen, een analoge temperatuurinstelling is goed genoeg, dus betaal in ieder geval nooit extra voor een digitale als je ook een analoge kunt krijgen voor minder geld.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

bunny:
dat weller stationetje is een hele goede optie ja en de puntjes daar voor kosten max. tien piek
maar anders kan je ook altijd een 'soldeernaald' kopen bv bij conrad kost iets van 12-13 piek

hoe warm soldeer JIJ?!?

315 Celsius is genoeg en als je tin dan niet goed vloeit moet je:
of een bout met meer vermogen (watt)hebben
of een bredere punt (beitelvormig)
of tin met een betere flux er in kopen

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik wilde eigenlijk meteen een soldeerbout kopen waarmee je SMD's kunt solderen, maar ook "lompe dingen".
Daarom leek die ERSA MultiPro 25W me wel iets, en dat is toch de helft van zo'n stationnetje, nl. f60,- [Bestnr. 830798-89]
Hij wordt wel 480°C, maar er staat wel dat je ook SMD's er mee kunt solderen.

Conrad mag trouwens wel eens hun site gaan herstructureren, want ik vind het maar een beetje een zooitje.
Pagina: 1