Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Op advies van Ventieldopje een eigen topic gemaakt voor dit onderwerp.

Naast het plezier van landschappen fotograferen betrap ik mezelf er op dat ik steeds meer geniet van het vastleggen van outdoor avond portretten. Hiervoor gebruik ik de Sony A6000 + SEL50F18 of de Sony A7R + Zeis Batis 85/1.8 .

Nu wordt er bij mijn potentiële aankoop ook een optionele light stand verkocht.
http://www.cameranu.nl/nl...light-stand-voor-neo-rl48
Als ik de specificaties van de rotolight neo er op na lees dan staat er onder mounting het volgende:

Integral 1/4″ – 20 Tripod Mount, with Hot Shoe Adapter

Ik heb reeds een prachtig statief voor landschappen en was dus benieuwd of ik gewoon mijn eigen statief kon gebruiken. Als ik het hoofd van me statief er af draai dan zit er namelijk een montageplaat op voor:

Reversible 1/4 and 3/8-inch screw for tripod heads or camera

Als ik puur naar de specs kijk, vermoed ik dat alles op elkaar past aangezien ik dus zowel 1/4" op de rotolight zie als op het statief.

Zie ik nog iets over het hoofd en is er misschien een reden om toch voor een aparte light stand te kiezen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kan wel een statief gebruiken, maar de bouw is wel anders en dus praktisch meer ruimte in neemt.

Als je trouwens een lampenstatief zoekt met meer draagvermogen, zou je bijvoorbeeld ook bij Manfrotto kunnen kijken.

[ Voor 37% gewijzigd door Luxicon op 12-10-2016 19:48 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
Het kan prima, als je het toch hebt om te gebruiken. Maar als je het los zou moeten kopen, heb je voor een paar tientjes al een heel prima lichtstatief (dus niet zo absurd duur als dat rotostatief).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07
Je zoekt iets wat een bepaald gewicht kan dragen en een koppeling heeft die compatible is met je lamp. Als je al iets hebt dat daar aan voldoet dan hoef je daar geen extra statief (light stand = licht statief) voor te kopen.

Het voordeel van een light stand boven een statief voor een camera is dat die laatste een stuk goedkoper zijn, en vaak ook lichter. Dat heeft ook nadelen, maar ten eerste wegen lampen vaak veel minder en ten tweede is het niet erg als die iets minder stevig staan omdat je dat toch niet ziet op de foto.

Nadeel aan je 'normale' statief gebruiken is wel dat je statief dan in gebruik is, mocht je het zelf nodig hebben / willen gebruiken. Daarnaast kun je op een normaal statief vaak minder modifiers kwijt, de gladde 'bus' aan het einde van de light stand zit er niet op. Niet dat daar geen verloopjes voor te krijgen zijn, maar voor die twee tientjes die een light stand kost (in Azië, inclusief verzenden, bijvoorbeeld, random hit, geen garantie :P ) heb je meteen je eigen statief weer beschikbaar.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock