Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Augmented Reality vs Mixed Reality

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In veel artikelen wordt de Microsoft Hololens genoemd als augmented reality device (voorbeeld). Echter is dit helemaal niet zo. Officieel valt het device onder "Mixed Reality".

Virtual Reality = een compleet nieuwe virtuele wereld.
Augmented Reality = toevoeging statische elementen aan echte wereld.
Mixed Reality = elementen die virtueel worden toegevoegd aan de wereld op basis van omgeving. Hierbij wordt de ruimte met haar elementen gescand en zo wordt een element geplaatst.

Grote verschil tussen AR en MR is dat bij AR de elementen meer gefocust zijn op het schermpje en bij MR meer op een positie in de echte wereld.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je opmerking :)

Dit is inderdaad iets dat Microsoft-woordvoerders graag aandragen.

Punt is dat er op dit moment nog geen vastomlijnde definities zijn voor augmented reality en mixed reality; de laatste is in mijn optiek in elk geval vooralsnog niets meer dan een marketingterm om het minder nerdy te laten klinken, ben ik bang.

Het verschil is in elk geval niet dat augmented reality geen rekening houdt met de omgeving. Neem de app Layar uit 2009 - die legde informatie over het camerabeeld heen, maar uiteraard alleen waar dat van toepassing was. Richtte je de telefoon op Centraal Station Rotterdam, dan kwam er info naar boven over dat bouwwerk - maar als je draait, zie je het label alleen als de camera Rotterdam Centraal weergeeft.

Google Glass was simpelweg een venstertje geplakt over de wereld en Pokemon Go is dat ook. Als ik de logica van taal zou volgen, zou ik dat eerder mixed reality willen noemen. Je mengt namelijk letterlijk de echte wereld met de virtuele wereld zonder dat ze iets met elkaar te maken hebben.

Augmented reality betekent immers iets als 'verrijkte realiteit'. Dat is precies wat de Hololens doet: de echte wereld verrijken met een digitale laag.

Ik zou dus willen voorstellen om de term augmented reality alleen op toepassingen als die van de Hololens te plakken :)

Verwijderd

Bijvoorbeeld in spelletjes jezelf importeren (Virtualiteits Verrijkend) is wederom subcategorie Gemixte Realiteit.