2 PC's - 2 Switches - Willekeurige disconnects

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 07:48
Hallo medetweakers

Graag speel ik wel eens Overwatch met mijn vriendin en maken we gebruik van Discord voor communicatie met vrienden.

Op de een of andere manier krijgen wij op willekeurige momenten (ongeveer 1-4 keer per dag) een disconnect uit Overwatch (zowel tijdens spelen als in het menu) of in Discord.

Het internet blijft wel gewoon functioneren.

ISP: Telenet (Belgische provider)

In ons huis hebben we de volgende opstelling: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SIMLwkl.jpg

Bijkomende info:
  • De router boven wordt (voor nu) enkel gebruikt als WiFi access point.
  • De NAS heeft 2 lokale statische IP's toegewezen gekregen die buiten de standaard dynamic uitgave range van de ISP router vallen.
  • Beide routers staan in UPNP modus.
  • Alle dubbele strepen op het netwerk stellen een vaste internet kabel voor.
Hoe kan het dat we deze problemen ondervinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

~Dragongamer

[ Voor 11% gewijzigd door dragongamer op 12-10-2016 18:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
Ben je zeker dat de router boven geen DHCP meer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
Twanne schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:29:
Ben je zeker dat de router boven geen DHCP meer doet?
DHCP staat inderdaad uit op de router boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Begin eens gewoon met de basis en probeer zodoende het gebied (Endpoint, LAN of ISP) vast te stellen?

1. Zet een pingetje open naar je default gateway (als het goed is je router). Valt de ping ook weg?
2. Pak eens een simpele laptop o.i.d, pak een gloednieuwe Cat6 kabel, prik het apparaat direct op je router en zet daar ook eens een ping op open. Valt de ping hier ook weg als de ping in stap 1 weg valt?
3. Indien de pings naar je default gateway niet wegvallen, ga dan 1 stapje verder (stel de next-hop even vast middels een simpele tracert). Je weet nu in ieder geval dat het niet de endpoint devices zijn, en de kans is daarnaast ook een stuk groter dat het bijvoorbeeld je ISP is.

We kunnen 1001 oorzaken en oplossingen noemen, maar het makkelijkst is echt om simpelweg te beginnen met het uitsluiten van gebieden en/of apparaten.

[ Voor 9% gewijzigd door EricNL op 12-10-2016 14:02 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05

Blokker_1999

Full steam ahead

dragongamer schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:16:
Het internet blijft wel gewoon functioneren.
Hoe kom je hier bij? Heb je het dan over de statistiek in je modem, of heb je nog ergens een strea/download/... die gewoon blijft werken?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
EricNL schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:01:
Begin eens gewoon met de basis en probeer zodoende het gebied (Endpoint, LAN of ISP) vast te stellen?

1. Zet een pingetje open naar je default gateway (als het goed is je router). Valt de ping ook weg?
2. Pak eens een simpele laptop o.i.d, pak een gloednieuwe Cat6 kabel, prik het apparaat direct op je router en zet daar ook eens een ping op open. Valt de ping hier ook weg als de ping in stap 1 weg valt?
3. Indien de pings naar je default gateway niet wegvallen, ga dan 1 stapje verder (stel de next-hop even vast middels een simpele tracert). Je weet nu in ieder geval dat het niet de endpoint devices zijn, en de kans is daarnaast ook een stuk groter dat het bijvoorbeeld je ISP is.

We kunnen 1001 oorzaken en oplossingen noemen, maar het makkelijkst is echt om simpelweg te beginnen met het uitsluiten van gebieden en/of apparaten.
De pings werken perfect, valt niets weg.

Tracert resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xvbZdih.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
Blokker_1999 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:03:
[...]

Hoe kom je hier bij? Heb je het dan over de statistiek in je modem, of heb je nog ergens een strea/download/... die gewoon blijft werken?
Daarmee doel ik op het algemene gebruik wat gewoon kan doorlopen. Youtube streams, audio streams en het downloaden van bestanden via de NAS, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
dragongamer schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:17:
[...]

Daarmee doel ik op het algemene gebruik wat gewoon kan doorlopen. Youtube streams, audio streams en het downloaden van bestanden via de NAS, etc.
- Youtube streams = cache
- Audio streams = cache
- NAS downloads = hangt er vanaf wat je bedoeld met downloaden in dit geval. BitTorrent zal internet zijn ja, maar downloaden van je NAS naar je PC staat los van internet.

Oftewel: concludeer niet te snel dat het internet "functioneert" ten tijden van het probleem.

Goed dat je een pingetje heb gedaan, maar zijn dat ook pings TIJDENS de problemen in Overwatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
EricNL schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:32:
Goed dat je een pingetje heb gedaan, maar zijn dat ook pings TIJDENS de problemen in Overwatch?
Als ik een disconnect krijg in Overwatch dan kan ik zo goed als direct ook weer inloggen. Bij Discord krijg ik een 'No Route' melding in Discord zelf en dan volstaat het om manueel te disconnecten van de server waarna ik weer perfect kan connecteren.

Heb je een idee van een programma wat ik kan laten runnen die dit diagnosticeert?
Waarna ik de resultaten op een later tijdstip kan posten aangezien het uittesten moeilijk te doen is omdat het echt willekeurig en vrij weinig voorkomt. (Maar dat maakt het probleem nog altijd frustrerend. :( )

Hoe dan ook heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
ping met het -t commando en gewoon even naar je ping kijken wat die doet. Het hoeft niet moeilijk te zijn.

Gebruik dit commando: ping 8.8.8.8 -t (of vervang 8.8.8.8 door het IP adres van je default gateway/router).
Nog beter: zet 2 schermen open:
1: ping naar je router/default gateway
2: ping naar het internet, bijvoorbeeld 8.8.8.8

Ga daarna op Discord, Overwatch, doe wat je moet doen en wacht tot het probleem optreed. Zodra het optreed kijk je gelijk naar je pingetjes. Zie je hier iets gebeuren? Time-outs, hoge latency, niks, etc. Laat het resultaat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met EricNL !

Als ik de tekening goed bekijk, klopt het dus dat je de PC en laptop met een kabel op het netwerk aangesloten hebt, dus jullie gamen niet via Wifi ?

Kan het zijn dat op de router van Telenet de WAN verbinding op DHCP staat met een korte leasetijd ?
Wanneer je een leasetijd van een paar uur hebt, zal de WAN verbinding elk interval een nieuw WAN IP adres opvragen wat voor een korte onderbreking kan zorgen.
Het "gewone" internet verkeer zal hier geen last van hebben, maar bij gaming des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:45:
Eens met EricNL !

Als ik de tekening goed bekijk, klopt het dus dat je de PC en laptop met een kabel op het netwerk aangesloten hebt, dus jullie gamen niet via Wifi ?

Kan het zijn dat op de router van Telenet de WAN verbinding op DHCP staat met een korte leasetijd ?
Wanneer je een leasetijd van een paar uur hebt, zal de WAN verbinding elk interval een nieuw WAN IP adres opvragen wat voor een korte onderbreking kan zorgen.
Het "gewone" internet verkeer zal hier geen last van hebben, maar bij gaming des te meer.
Ja, zowel de pc als de laptop zijn verbonden met een vaste internet kabel.

Helaas hebben we zeer beperkte toegang tot verdere instellingen van de router van Telenet, Belgische providers |:( Dus ik kan dit verder niet voor je checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
EricNL schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:33:
ping met het -t commando en gewoon even naar je ping kijken wat die doet. Het hoeft niet moeilijk te zijn.

Gebruik dit commando: ping 8.8.8.8 -t (of vervang 8.8.8.8 door het IP adres van je default gateway/router).
Nog beter: zet 2 schermen open:
1: ping naar je router/default gateway
2: ping naar het internet, bijvoorbeeld 8.8.8.8

Ga daarna op Discord, Overwatch, doe wat je moet doen en wacht tot het probleem optreed. Zodra het optreed kijk je gelijk naar je pingetjes. Zie je hier iets gebeuren? Time-outs, hoge latency, niks, etc. Laat het resultaat weten.
Ok, dit zijn de resultaten nadat ik er weer eens ben uitgeslingerd geweest in Overwatch.
Discord werd tegelijkertijd gebruikt en hier had ik geen verbindingsproblemen mee.

Hieruit kan ik concluderen dat ik dus wel een internetverbinding had op dat moment?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n92j8Yb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, pings zien er goed uit, hoewel dat alsnog niet alles zegt.
Kun je vertellen of er in de disconnects een patroon te vinden is ?
Bijvoorbeeld altijd om dezelfde tijd of altijd om de zoveel tijd of is dat totaal willekeurig ?

En iets zegt mij dat je eens moet proberen om uPNP op de routers uit te zetten en het dan nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:34:
Bijvoorbeeld altijd om dezelfde tijd of altijd om de zoveel tijd of is dat totaal willekeurig ?

En iets zegt mij dat je eens moet proberen om uPNP op de routers uit te zetten en het dan nog eens testen.
Het is echt totaal willekeurig.

Ik zal het nog eens testen met UPNP bij beide routers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:45:
Eens met EricNL !

Is het niet zo dat een DHCP Client al een "RENEW" vraagt op ~90% van de lease tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:34:

2 Disconnects kort achter elkaar op Overwatch (5+-min achter) waarbij ik bij de laatste ook een disconnect had op Discord (gelijk met die van Overwatch)

Dus UPNP uitzetten helpt niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm...

Je netwerk thuis lijkt in orde te zijn...je internetverbinding lijkt in orde te zijn...
Jullie hebben beide dezelfde problemen....

Het zou ook nog kunnen dat het probleem bij je provider ligt, namelijk de routering van het verkeer tussen je provider, Overwatch/Discord en jou.
Eigenlijk zou je eens uit moeten vinden op welke server je je aanmeldt bij Overwatch en/of Discord en die ook eens mee laten lopen in een ping -t discord/overwatch server.

Kan zijn dat daar een hik in de lijn zit.

Wat ook een gave tool is, is Pingplotter.
Voer hier als destination de Overwatch of Discort server in en hij tracert de hele route. Deze kun je mee laten lopen terwijl je je ding aan het doen bent en dan wachten tot ie uitvalt.
Met een beetje geluk kun je dan in Pingplotter precies zien WAAR het mis gaat !

Probeer het maar eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:30:
Hmmm...

Je netwerk thuis lijkt in orde te zijn...je internetverbinding lijkt in orde te zijn...
Jullie hebben beide dezelfde problemen....

Het zou ook nog kunnen dat het probleem bij je provider ligt, namelijk de routering van het verkeer tussen je provider, Overwatch/Discord en jou.
Eigenlijk zou je eens uit moeten vinden op welke server je je aanmeldt bij Overwatch en/of Discord en die ook eens mee laten lopen in een ping -t discord/overwatch server.

Kan zijn dat daar een hik in de lijn zit.

Wat ook een gave tool is, is Pingplotter.
Voer hier als destination de Overwatch of Discort server in en hij tracert de hele route. Deze kun je mee laten lopen terwijl je je ding aan het doen bent en dan wachten tot ie uitvalt.
Met een beetje geluk kun je dan in Pingplotter precies zien WAAR het mis gaat !

Probeer het maar eens...
Tijdens een game in Overwatch heb ik opnieuw een disconnect meegemaakt met Pingplotter aan. Pingplotter stond ingesteld op het server ip address (zonder poort nummer). Rechtstreeks pingen naar dit ip address ging niet. Je kunt wel uit de screenshot afleiden dat de bereikte route vóór eindadres de packet loss weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nl2OkmH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, dan zit daar je probleem !
Bij hop 11 heb je 3,7% packet loss...tot en met hop 10 gaat het prima.

Met enige zekerheid kan ik je vertellen dat je het probleem niet binnenshuis hoeft te zoeken.
Het probleem zit extern, namelijk in het ip adres 185.60.114.151 en laat dat nu vallen onder het IP blok van Blizzard :-)

https://apps.db.ripe.net/....60.114.151#resultsAnchor

Bij hop 3 zie ik dat er wel wat latency aanwezig is, maar dat zal het disconnecten niet veroorzaken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:56:
Kijk, dan zit daar je probleem !
Bij hop 11 heb je 3,7% packet loss...tot en met hop 10 gaat het prima.

Met enige zekerheid kan ik je vertellen dat je het probleem niet binnenshuis hoeft te zoeken.
Het probleem zit extern, namelijk in het ip adres 185.60.114.151 en laat dat nu vallen onder het IP blok van Blizzard :-)

https://apps.db.ripe.net/....60.114.151#resultsAnchor

Bij hop 3 zie ik dat er wel wat latency aanwezig is, maar dat zal het disconnecten niet veroorzaken denk ik.
Dankjewel voor de troubleshooting :D Ik ga het aankaarten als issue bij mijn provider. Als het daarna opgelost is duid ik je post aan als antwoord op mijn problemen :)

Mocht iemand anders nog ideëen hebben, laat het dan a.u.b. weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent overigens niet de enige met dit probleem ! Er zijn er veel meer !
http://eu.battle.net/forums/en/overwatch/topic/17611951562

Er worden ook wel wat workarounds besproken waarbij een aantal succes weten te behalen :
http://eu.battle.net/foru.../topic/17611871471#post-1

Misschien het proberen waard nog !
Je provider zal hier niks aan kunnen doen, dit is een probleem dat bij Blizzard ligt en dat hun dus moeten oplossen. alleen schijnen ze hier niet veel haast mee te hebben.

Succes !
Pagina: 1