Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Hallo,

Ik ga binnenkort overstappen van lease naar een eigen auto. Vanuit mijn werkgever wordt er totaal 0,33ct per kilometer vergoed.

Ik ben SAP consultant en kom doordeweeks bij drie of vier verschillende klanten die ook nog eens meerdere vestigingen hebben.
Daarnaast woon ikzelf in Utrecht en mijn vriendin in Ermelo.
Tot slot overnacht ik af en toe in een hotel gezien de grote afstand tussen klant en mijn huis. Zo kan het ook voorkomen dat ik op dag A naar locatie X rij, daar overnacht en dan op dag B naar locatie Y rij.

Ik moet mijn zakelijke kilometers op gaan geven en kom nu op het vraagstuk waarin ik de kilometers opgeef die je kan beredeneren op basis van adressen van de klant, altijd gerekend vanaf huis OF de daadwerkelijke kilometers die ik gereden heb.

Ik heb de vraag nu uitstaan bij mijn werkgever die er over gaan nadenken, maar hun initiele reactie was dat ik altijd alles vanaf huis moet berekenen.

Uiteraard valt er voor beide wat te zeggen, bijvoorbeeld dat mijn vriendin ergens anders woont irrelevant is omdat deze vergoeding voor woon-werk verkeer is.

Aan de andere kant is het voor mij niet mogelijk om ook mijn daadwerkelijke kilometerstanden op te geven als ik niet elke dag meteen naar mijn eigen huis rij.

Mijn vraag aan jullie is wat jullie hierover denken en of sommigen van jullie dit zelf op een bepaalde manier hebben geregeld.

Hieronder een voorbeeld van de twee scenario's, wellicht dat er zelf nog een tussenweg mogelijk is.

http://s000.tinyupload.com/?file_id=58145868864898426334

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Wie betaalt de overnachtingen? Is dat een eigen keuze?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:17:
Wie betaalt de overnachtingen? Is dat een eigen keuze?
Goeie vraag!

De overnachtingen worden ook betaald door mijn werkgever. Er zit geen echte regel op, als ik aangeef dat ik volgende week voor 1 dag naar Delfzijl of Emmen moet en graag zou willen overnachten, wordt dit eigenlijk altijd goedgekeurd.

Dus eigenlijk wel eigen keuze, met goedkeuring van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20
Aan de andere kant is het voor mij niet mogelijk om ook mijn daadwerkelijke kilometerstanden op te geven als ik niet elke dag meteen naar mijn eigen huis rij.

----
Hoezo niet?

Tik in google maps in hoeveel je zal hebben gereden die dag en vul dit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Joostje123 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:22:

----
Hoezo niet?

Tik in google maps in hoeveel je zal hebben gereden die dag en vul dit in.
Omdat ik meer of minder kilometers zou maken dan ik zou registreren, en de kilometerstand van mijn auto dus niet overeenkomt met de op te geven kilometers.

Voorbeeld:

Woon-werk = 100 km
Kilometerstand auto bij vertrek 100000
Vriendin-werk = 110km
Als ik vertrek vanaf mijn vriendin is de kilometerstand 100110 bij aankomst <-- deze kan ik dus niet opgeven omdat mijn werkgever wilt dat ik enkel woon-werk registreer.

[ Voor 3% gewijzigd door Mantus op 12-10-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Meestal doet de km stand er niet toe bij een eigen auto. Gaat jou werkgever elke keer in de auto kijken naar de km stand? Ik denk het niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Meeste werkgevers gaan er vanuit dat je 'woon' adres ook je 'start' adres is, als jij ervoor kiest om bij je vriendin te gaan slapen en zij woont dichter of verder weg van je werk/klantlocatie dan is het voordeel dat hieruit voortkomt voor jou of de werkgever. Maar de berekening blijft makkelijk: doorgaans via ANWB de route berekenen vanaf je woonadres tot adres van de klant/werk en je hebt het aantal kilometers dat kunt opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Lijkt mij dat als je naar een hotel gaat dat allemaal werk kilometers zijn. Als jij van werk naar je vriendin rijdt dan is dat ook woon-werk verkeer. Rij je van je vriendin terug naar je eigen huis dan is dat privé. Slaap je in een hotel en ga je vandaar naar een andere klant toe dan is dat wederom werk kilometers. Ga je van de klant naar een hotel dan is dat werk, ga je de volgende dag van dit hotel naar huis dan zijn dat weer werk kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zou je je tellerstanden op moeten geven overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Brilsmurfffje schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:29:
Lijkt mij dat als je naar een hotel gaat dat allemaal werk kilometers zijn. Als jij van werk naar je vriendin rijdt dan is dat ook woon-werk verkeer. Rij je van je vriendin terug naar je eigen huis dan is dat privé. Slaap je in een hotel en ga je vandaar naar een andere klant toe dan is dat wederom werk kilometers. Ga je van de klant naar een hotel dan is dat werk, ga je de volgende dag van dit hotel naar huis dan zijn dat weer werk kilometers.
Zo dacht ik het ook. Dit beschrijft dus het eerste scenario in mijn bijlage. Voordeel is dat ik op deze manier altijd mijn daadwerkelijke kilometerstand ter controle kan afgeven.

Maar de eerste reactie van mijn werkgever is dat men waarschijnlijk liever heeft dat ik alles vanaf eigen huis reken. Dit lijkt me zelf wat onzinniger, vandaar dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
thafusion schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:29:
Meeste werkgevers gaan er vanuit dat je 'woon' adres ook je 'start' adres is, als jij ervoor kiest om bij je vriendin te gaan slapen en zij woont dichter of verder weg van je werk/klantlocatie dan is het voordeel dat hieruit voortkomt voor jou of de werkgever. Maar de berekening blijft makkelijk: doorgaans via ANWB de route berekenen vanaf je woonadres tot adres van de klant/werk en je hebt het aantal kilometers dat kunt opgeven.
Zo kan het ook inderdaad, dat is het tweede scenario uit mijn bijlage.
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:30:
Waarom zou je je tellerstanden op moeten geven overigens?
Ik noem maar wat geks maar om uberhaupt te kunnen controleren.

Ik wil dit zelf volgens de meest transparante en overzichtelijke wijze registreren. Ik gok dat mijn werkgever hetzelfde wilt.
Ik kan ook een dag thuis werken en geen kilometers maken. Hier is makkelijk mee te sjoemelen als je geen daadwerkelijke kilometerstand opgeeft.

Misschien zinnig om te benoemen is dat het mij niet veel uitmaakt hoe ik het registreer. Het zou mij alleen logischer lijken om daadwerkelijke kilometers te declareren ipv de beredeneerde kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mantus schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:31:
[...]

Zo dacht ik het ook. Dit beschrijft dus het eerste scenario in mijn bijlage. Voordeel is dat ik op deze manier altijd mijn daadwerkelijke kilometerstand ter controle kan afgeven.

Maar de eerste reactie van mijn werkgever is dat men waarschijnlijk liever heeft dat ik alles vanaf eigen huis reken. Dit lijkt me zelf wat onzinniger, vandaar dit topic :)
Ik declareer uren voor mijn werk, maar doordat dat systeem automatisch per gewerkte dag een bedrag aftrekt voor de lunch is dat niet fair naar mij toe omdat ik soms maar een gedeelte werk van de dag en dus geen gebruik maak van de lunch. Ik spaar mijn uren op zodat ik steeds mijn uren invoer in blokken van 8 uur. Zelf hou ik een schaduw administratie bij van de werkelijke uren en welke dagen dit is.

Misschien kan je zo een constructie ook afstemmen met jouw werkgever? Het lijkt mij voor jezelf ook wel interessant hoeveel je werkelijk gereden hebt voor je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dan dwingen ze jou eigenlijk om te frauderen. Zorg dat je die afspraak zwart op wit krijgt want een volgende manager of HR-functionaris kan best eens verzinnen dat je willens en wetens ten onrechte woon-werkverkeer én hotelonkosten declareert. En dan is ontslag op staande voet de logische reactie. Of eisen dat je de vergoedingen terug betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
downtime schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:36:
[...]

Dan dwingen ze jou eigenlijk om te frauderen. Zorg dat je die afspraak zwart op wit krijgt want een volgende manager of HR-functionaris kan best eens verzinnen dat je willens en wetens ten onrechte woon-werkverkeer én hotelonkosten declareert. En dan is ontslag op staande voet de logische reactie. Of eisen dat je de vergoedingen terug betaalt.
Oke, de nuance is hier natuurlijk wel (ik ben niet volledig geweest, excuses) dat als ik ergens overnacht, ik geen woon-werk kilometers kan opgeven.
Dag A dus alleen de heenweg, dag B alleen de terugweg.

Maar het zwart-op-wit krijgen is zeker mijn doel. Ik vind het onlogisch en slecht te traceren als ik niet mijn daadwerkelijke kilometers op ga geven, maar wat ik zou moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dat is zinloos. Dan zou je ook al je privéritten moeten registreren. Het is geen belastingdienst. ;) Je kan het hoogstens als hulpmiddel gebruiken op je km staat.
Iets van
Declaratie zakelijke ritten
Datum | van | naar | km-stand start | km-stand aankomst | aantal km's.

De twee km-stand kolommen kan je weglaten bij je daadwerkelijke declaratie, dat is geen zinnige informatie. Hotel wordt vergoed en je hebt denk ik ook wel een regeling voor als je elders moet slapen? Bv. dat je geen/minder privé-tijd hebt in een hotel o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:40:
[...]

Dat is zinloos. Dan zou je ook al je privéritten moeten registreren. Het is geen belastingdienst. ;) Je kan het hoogstens als hulpmiddel gebruiken op je km staat.
Iets van
Declaratie zakelijke ritten
Datum | van | naar | km-stand start | km-stand aankomst | aantal km's.

De twee km-stand kolommen kan je weglaten bij je daadwerkelijke declaratie, dat is geen zinnige informatie. Hotel wordt vergoed en je hebt denk ik ook wel een regeling voor als je elders moet slapen? Bv. dat je geen/minder privé-tijd hebt in een hotel o.i.d.
Ik dacht dus dat dit wel zinnige informatie is ter controle. Er ligt voor mij nergens vast waar ik welke dag heenrijd en maak eigenlijk mijn eigen planning en afspraken met klanten. Het zou wel heel fraude gevoelig zijn om geen kilometerstand mee te geven...?

Het laastste stuk uit je reactie snap ik niet eerlijk gezegd... "en je hebt denk ik ook wel een regeling voor als je elders moet slapen? Bv. dat je geen/minder privé-tijd hebt in een hotel "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er is vaak een regeling dat bij overnachting ver van huis daar ook weer vergoedingen o.i.d. tegenover staan. Dan is het niet realistisch om ook nog w-w km's dubbel te declareren.

Maar die tellerstanden zijn niet te controleren. Als je in het weekend naar de Efteling rijdt heb je weer xxx km erbij. Even naar je vriendin, weer xx km erbij. Wat heeft je baas dan aan die tellerstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:48:
Maar die tellerstanden zijn niet te controleren. Als je in het weekend naar de Efteling rijdt heb je weer xxx km erbij. Even naar je vriendin, weer xx km erbij. Wat heeft je baas dan aan die tellerstanden?
Een soort omgekeerde verificatie.

Als ik van locatie A naar locatie B rijdt (bijvoorbeeld 100km) en ik geef dit op, dan moet mijn kilometerstand in elk geval die dag meer dan 100km gestegen zijn.

Anders zou ik een thuiswerkdag kunnen hebben, en toch die 100km kunnen opgeven.

Met andere woorden: als ik ooit een keer gecontroleerd zou worden, kan ik niet aantonen hoe de gedeclareerde kilometers tot stand zijn gekomen.
Mijn werkgever geeft nu aan dat ik alleen van huis-werk moet registreren.

Wat er nu gebeurd is dat mijn vriendin dichterbij sommige klanten woont en ik dus meer kilometers zou declareren dan dat ik daadwerkelijk maak als ik bij haar overnacht.
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:48:
Er is vaak een regeling dat bij overnachting ver van huis daar ook weer vergoedingen o.i.d. tegenover staan. Dan is het niet realistisch om ook nog w-w km's dubbel te declareren.
Deze regeling hebben wij niet.. En inderdaad, het moment dat ik overnacht, kan ik die dag alleen de heenweg schrijven en de dag erna alleen de terugweg.

[ Voor 49% gewijzigd door Mantus op 12-10-2016 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Wat is nu eigenlijk het probleem? Het gaat niet om je kilometers voor de bijtelling en/of te belastingdienst, maar voor je werkgever. Dan hoef je sowieso niet panisch de kilometerstanden bij te houden of elke keer dat je langs de Albert Heijn gaat onderweg naar werk een splitsing te maken van de kilometers.

Je kan vooraf al de kilometers van elke rit bepalen en dit verwerken in de declaratie. Van huis naar werk is nou eenmaal X kilometer. Als je dan een keer onderweg naar de Albert Heijn rijdt of vanaf je vriendin komt maakt dan niet uit.

Mijn baas betaalde mij vroeger ook standaard voor elke dag dat ik werkte voor de kilometers, bepaald met de snelste route. Via de kortste route zou het 15 kilometer korter zijn. Maar hij controleerde echt niet of ik een dagje binnendoor reed of niet, of dat ik vanuit huis naar mijn oma/vriendin/bouwmarkt ging in plaats van naar huis.

En als je thuis werkt ook niets opgeven natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 12-10-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mantus schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:54:
[...]

Een soort omgekeerde verificatie.

Als ik van locatie A naar locatie B rijdt (bijvoorbeeld 100km) en ik geef dit op, dan moet mijn kilometerstand in elk geval die dag meer dan 100km gestegen zijn.

Anders zou ik een thuiswerkdag kunnen hebben, en toch die 100km kunnen opgeven.

Met andere woorden: als ik ooit een keer gecontroleerd zou worden, kan ik niet aantonen hoe de gedeclareerde kilometers tot stand zijn gekomen.
Mijn werkgever geeft nu aan dat ik alleen van huis-werk moet registreren.

Wat er nu gebeurd is dat mijn vriendin dichterbij sommige klanten woont en ik dus meer kilometers zou declareren dan dat ik daadwerkelijk maak als ik bij haar overnacht.

[...]

Deze regeling hebben wij niet.. En inderdaad, het moment dat ik overnacht, kan ik die dag alleen de heenweg schrijven en de dag erna alleen de terugweg.
En als je dat opschrijft, maar je gaat het weekend erop toch ergens anders heen en maakt dan alsnog die kilometers, dan is het al niet meer te verifiëren. Het is ook een kwestie van vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Gewoon altijd vanuit huis opgeven.
Kilometers van je auto maken niet uit, je kan ook een keer een leen auto mee krijgen of van auto wisselen.
Je kan zelfs een keer de trein/fiets/brommer pakken en toch je kilometer vergoeding pakken.
Als jij maar op je werk komt.

Het rijden naar je vriendin is prive, heeft je werkgever niets mee te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 12-10-2016 14:45 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

Qwerty-273

Meukposter

Gewoon uit interesse, je ben consultant en komt door de week bij 3 tot 4 klanten. Je switched van lease naar eigen auto. Heeft de werkgever nog "eisen" gesteld aan jouw auto waarmee je bij de klant op bezoek gaat?
Is het goed om in een '60 Cadillac DeVille pimpelpaars met velour en plush binnenkant aan te komen? Of een 100 euro barrel dat nog alleen van ellende aan elkaar hangt? Of een nieuwe Porsche 911 Turbo S Cabriolet? Of toch liever een auto vergelijkbaar met de lease auto's binnen de organisatie?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
goede opmerking ^^ maar als de werkgever eisen stelt aan jouw eigen voertuig dan zou ik bijna zeggen waarom dan geen lease auto en die alleen zakelijk rijden?

Wat is de beweegreden van TS om van lease naar prive te gaan? financieel oogpunt icm steeds hoger wordende bijtelling vs km vergoeding?

om terug te komen op je vraag. Als woon-werk ook 0,33 cent is gewoon je ritten registreren:
van -> naar / aantal km/ bedrag.

[ Voor 17% gewijzigd door koentjuh1987 op 12-10-2016 16:07 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hoe ziet de belastingdienst dit eigenlijk? Aangezien de eerste 19 cent van die 33 cent belastingvrij zijn?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

blitzkrieg schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:09:
Hoe ziet de belastingdienst dit eigenlijk? Aangezien de eerste 19 cent van die 33 cent belastingvrij zijn?
Heel simpel. Over de 14 cent per km betaal je gewoon belasting en de werkgever zegt gewoon tegen de belastingdienst: KM vergoeding xxxxx km á € 0,33/km = € xxx,xx en daarvan is xxxxx * € 0,19 vrij van belasting.

Belastingdienst heeft geen KM administratie nodig alleen kan je werkgever wel verzoeken om inzicht te geven hoe de xxxxx km is opgebouwd.

[ Voor 33% gewijzigd door Wim-Bart op 12-10-2016 16:16 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wim-Bart schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:13:
[...]

Heel simpel. Over de 14 cent per km betaal je gewoon belasting en de werkgever zegt gewoon tegen de belastingdienst: KM vergoeding xxxxx km á € 0,33/km = € xxx,xx en daarvan is xxxxx * € 0,19 vrij van belasting.

Belastingdienst heeft geen KM administratie nodig alleen kan je werkgever wel verzoeken om inzicht te geven hoe de xxxxx km is opgebouwd.
Ok, die hoeven daar dus geen sluitende administratie van te zien? Lijkt me voor werkgevers erg makkelijk om mensen dan onbelast wat extra laten te verdienen. Wordt daar niet mee gesjoemeld?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Let even op de belastingdienst: kortweg: niet gereden km's niet declareren, anders liggen naheffingen
om de hoek.

Bij ons is alleen de korste route via een bepaalde routeplanner toegestaan om te declareren. Omrijden: dikke pech, wordt niet geaccepteerd. Als je vanaf huis start moet je je vaste woon-werk km's van de korste route aftrekken als km's declarabel (als je die vast vergoed krijgt). Deze strenge vorm is gekomen na controle BD waarbij "ruimere routes" niet werden toegestaan.

Maar klinkt alsof je bedrijf er niet echt over nagedacht heeft tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Barrycade schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:19:
Let even op de belastingdienst: kortweg: niet gereden km's niet declareren, anders liggen naheffingen
om de hoek.

Bij ons is alleen de korste route via een bepaalde routeplanner toegestaan om te declareren. Omrijden: dikke pech, wordt niet geaccepteerd. Als je vanaf huis start moet je je vaste woon-werk km's van de korste route aftrekken als km's declarabel (als je die vast vergoed krijgt). Deze strenge vorm is gekomen na controle BD waarbij "ruimere routes" niet werden toegestaan.

Maar klinkt alsof je bedrijf er niet echt over nagedacht heeft tbh.
Dat klopt, Waar je voor uit moet kijken is declaraties als dit:
Maand januari: 21 x 90km x € 0,34

En bij controle heb je in Januari maar 16 dagen gewerkt. In dat geval ga je echt problemen krijgen en gaan ze alles terugrekenen en moet je bewijzen dat jij goed gedeclareerd hebt.
blitzkrieg schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:18:
[...]

Ok, die hoeven daar dus geen sluitende administratie van te zien? Lijkt me voor werkgevers erg makkelijk om mensen dan onbelast wat extra laten te verdienen. Wordt daar niet mee gesjoemeld?
Je moet sluitende administatie kunnen overleggen. Maar dat mag gewoon zijn opgebouwd uit: Van, naar, datum, km. KM stand hoeft niet.

En sjoemelen is vragen om problemen. Ze nemen steekproeven. En je wilt geen ellende hiervan, want (uit ervaring) het kost je klauwen met geld en tijd en stress.

[ Voor 24% gewijzigd door Wim-Bart op 12-10-2016 16:26 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:55:
Gewoon uit interesse, je ben consultant en komt door de week bij 3 tot 4 klanten. Je switched van lease naar eigen auto. Heeft de werkgever nog "eisen" gesteld aan jouw auto waarmee je bij de klant op bezoek gaat?
Is het goed om in een '60 Cadillac DeVille pimpelpaars met velour en plush binnenkant aan te komen? Of een 100 euro barrel dat nog alleen van ellende aan elkaar hangt? Of een nieuwe Porsche 911 Turbo S Cabriolet? Of toch liever een auto vergelijkbaar met de lease auto's binnen de organisatie?
Wij hebben in dit geval enkel de eis dat de wagen casco verzekerd moet zijn. Verder mag je het zelf uitzoeken en bepalen.

Ditzelfde hebben wij ook voor leaseauto's, het budget staat vast en verder mag je alles zelf bepalen.
Onlangs is hier wel aan toegevoegd dat het een A, B of C label moet hebben.

Om even de andere vragen te beantwoorden:

De reden om over te stappen van lease naar prive:
Financieel, aangezien de vergoeding van 0,33 cent vrij hoog ligt, ga ik kijken of het mogelijk is om goedkoper uit te zijn. Ik heb nu een berekening staan waarin ik 200+ euro overhoud aan het einde van de maand als ik alle vaste lasten meetel. Dit is op basis van 2500 kilometer per maand.

Ik heb zojuist vanuit mijn manager zwart op wit gekregen dat de afstanden berekend moeten worden vanuit mijn eigen huis. In een aantal gevallen betekent dat ik als medewerker hier voordeel uit haal, men realiseert zich dit en motiveert dit voornamelijk met het niet willen hebben van administratieve rompslomp voor de medewerker en in het verlengde hiervan de werkgever.

Wat dit met de belastingdienst doet is een volgende vraag. Echter heb ik geen zin om deze alsnog tegen mijn werkgever aan te houden...
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:42:
[...]

....Het is ook een kwestie van vertrouwen.
Eens, echter zijn er binnen mijn werkgever nogal wat ongeschreven regels waar je af en toe akelig je hoofd aan kan stoten. Dit zorgt ervoor dat je net iets vaker over heel veel kleine dingetjes een punt moet gaan maken, juist omdat er over sommige onderwerpen minder op papier staat...

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

[ Voor 10% gewijzigd door Mantus op 12-10-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De reden om over te stappen van lease naar prive:
Financieel, aangezien de vergoeding van 0,33 cent vrij hoog ligt, ga ik kijken of het mogelijk is om goedkoper uit te zijn. Ik heb nu een berekening staan waarin ik 200+ euro overhoud aan het einde van de maand als ik alle vaste lasten meetel. Dit is op basis van 2500 kilometer per maand.
Hou je er wel rekening mee dat 0,19 maar onbelast is en de rest belast?
En dan 2500 km zakelijk of zakelijk en privé?
Ik denk dat je je wellicht iets te makkelijk "rijk" rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

blitzkrieg schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:09:
Dat hoeft niet meer zo te zijn als zijn werkgever gebruik maakt van werkkostenregeling. Dan kan het extra op die 19 cent in de vrije ruimte (ten nadelen van andere 'potjes', maargoed), dat jij netto gewoon 33 cent de kilometer krijgt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Dit kan best lucratief zijn hoor. Ik rij een hoop zakelijke km en niet geweldig veel prive(hoewel de auto echt niet de deur uit kan). En verder hecht ik niet veel aan een nieuwe auto. Ik krijg iedere maand rond de €500 reiskostenvergoeding. Dat is voldoende voor alle benzine/onderhoud/afscrijving/verzekering/wegenbelasting. Ik bespaar dus bijtelling hoewel mijn prive kms ook gedekt zijn.

Ik declareer aan klanten de afstand kantoor <--> klant en aan ons bedrijf mijn werkelijk gereden km's- standaard ww km's. Dat laatste is namelijk een standaard bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/
Het Nibud is het niet met je eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Het is maar net aat voor keuzes je maakt mijn corsa rijdt voor 18 cent per kilometer all in. Bij 3000km per maand.
Nu ik nog maar 300 per maand rijdt zijn dr kosten bijna 1 euro per km.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben het niet met het Nibud eens, maar die leven ook in een stenen tijdperk, waar ze er vanuit gaan dat je een nieuwe auto koopt en er 10 jaar mee doet. De mensen om mij heen die nieuw kopen, doen dat in veel gevallen iedere 4 a 5 jaar en dat zijn eigenlijk grote uitzonderingen (generatie 50+), de rest eigenlijk altijd occasions van paar jaar oud.

In de afgelopen 6 jaar eigen auto's kwam ik met een Punto Evo (2jr oud toen ik kocht) over 3 jaar en 85.000km over de 3 jaar op 18ct per km, inclusief alles (verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud inc banden). Met mijn huidige auto zal ik iets duurder uit komen vanwege 10-15% hoger verbruik, maar dit moet wel heel gek lopen wil ik ook maar in de verste verte in de buurt komen van Nibud.

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 12-10-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Volgens mijn spreadsheet kost mijn Volvo S40 mij € 0.2065 / km voor tussen de 22000 en 23000 km / jaar. Aankoop, belasting, verzekering, onderhoud, brandstof, keuring... inbegrepen. Eventuele restwaarde is niet inbegrepen, maar dat zal gezien zijn leeftijd en het aantal km dat ik er al mee gereden heb weinig verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mooi al voorbeelden met zolang het goed gaat dus dat er geen grote schade is of dat het onderhoud positief uitvalt je met minder uitkomt, maar de Nibud kosten kan je als een worst case scenario aanhouden.

Maar TS is een SAP consultant en trapt in zijn voorbeeldje 800 km weg in 4 dagen waarbij zelfs nog overnachtingen zitten. Even doorrekenen naar 4x = 3200 per maand en dus grofweg 40.000 per jaar.

En dan nog los van extra km's van en naar Ermelo (100 km visa versa) en 2x per jaar wintersport/vakantie. Dus zeg ruwweg 50k per jaar.

Wel minimaal het dubbele van jullie voorbeelden.

Maar denk dat TS eerst even de spelregels helder moet krijgen, want als het gaat zoals nu de baas aangeeft dat alle ritten vanuit woon plaats klant moeten worden gedeclareerd kan TS / werkgever last krijgen bij een BD controle / accountant controle. Ritten opgeven die niet hebben plaats gevonden declareren tja. En dan is het zuur als die bal dan bij TS terecht komt.

Is een mobiliteitsvergoeding niet wat? Dat is het makkelijkste voor werkgever en werknemer (ik zou gek worden van alle declaraties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik heb niet alles meegelezen, maar heb je al eens de CAO (indien van toepassing) of een bedrijfshandboek geraadpleegd? Daar staat vaak ook veel informatie in.

Bij ons is de regeling als volgt (en volgens mij bij velen anderen ook):
Reisafstand woon-werk wordt berekend van het huis adres naar kantoor via Google Maps (snelste route zonder verkeer), waarbij de kilometers naar beneden worden afgerond. Dus 66,9 km wordt afgerond naar 66 km. Het huis adres is het adres waar je staat ingeschreven, dat ik vervolgens doordeweeks elders slaap, maakt niet uit.

Ga ik na werktijd (in privétijd) ergens anders heen, dan kan ik gewoon de kilometers van het werk naar huis declareren. Ook al rijd ik misschien meer of minder kilometers. Mijn werkgever weet namelijk niet of ik eerst nog boodschappen ga doen voordat ik naar huis ga, of bij vrienden langs ga om een hapje te eten. Dat zou ook raar zijn, want dan zou ik dus moeten opgeven dat ik via een omweg naar huis rijd en dat mijn werkgever daarvoor een vergoeding moet betalen.
Anders is het, wanneer ik van het werk naar een hotel rijd (die door mijn werkgever wordt betaald). Dan dien ik de afstand werk-hotel te declareren en de volgende dag hotel-werk.

Overigens staat er bij ons ook in, dat als ik vanwege privé omstandigheden ga verhuizen en de woon-werk afstand groter wordt ik daar niet voor wordt gecompenseerd. Ga ik dichter bij kantoor wonen, dan passen ze wel de vergoeding aan (iets met belastingregels e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
zoals ik het intepreteer:
vanuit huis naar werk locatie -> woon-werk
blijf je voor je werk ergens overnachten en rijdt vervolgens door naar een andere klant: werk-werk (je bent tenslotte nog steeds voor je werkgever op pad).
ga je vanuit je werk naar je vriendin (indien afstand groter is dan woon-werk, alleen je reguliere woon-werk afstand opgeven). tenzij je geen vaste standplaats hebt waar je naar kunt refereren. Is de afstand naar je vriendin korter dan heb jij een voordeel.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:43:
Mooi al voorbeelden met zolang het goed gaat dus dat er geen grote schade is of dat het onderhoud positief uitvalt je met minder uitkomt, maar de Nibud kosten kan je als een worst case scenario aanhouden.

Maar TS is een SAP consultant en trapt in zijn voorbeeldje 800 km weg in 4 dagen waarbij zelfs nog overnachtingen zitten. Even doorrekenen naar 4x = 3200 per maand en dus grofweg 40.000 per jaar.

En dan nog los van extra km's van en naar Ermelo (100 km visa versa) en 2x per jaar wintersport/vakantie. Dus zeg ruwweg 50k per jaar.

Wel minimaal het dubbele van jullie voorbeelden.

Maar denk dat TS eerst even de spelregels helder moet krijgen, want als het gaat zoals nu de baas aangeeft dat alle ritten vanuit woon plaats klant moeten worden gedeclareerd kan TS / werkgever last krijgen bij een BD controle / accountant controle. Ritten opgeven die niet hebben plaats gevonden declareren tja. En dan is het zuur als die bal dan bij TS terecht komt.

Is een mobiliteitsvergoeding niet wat? Dat is het makkelijkste voor werkgever en werknemer (ik zou gek worden van alle declaraties)
Ik zit zelf rond de 40.000 per jaar. (wel consultant - geen wintersport). De website van Nibud gaat er vanuit dat er maar 4 auto's zijn in NL en iedereen een nieuwe auto rijdt. Ik kan uitgebreid gaan uitleggen wat mijn kosten zijn, maar ik denk dat: "ik rijd een peugeot 206 1.1 uit 2004" voldoende is om aan te geven dat die absoluut minder kost dan de gemiddelde nieuwe auto waar Nibud mee rekent.

Ik vind dat ik weinig luxe inlever. Hij heeft geen stoelverwarming / boordcomputer met navigatie / (of elektrisch bedienbare ramen :X).Maar qua puur rijden (wegligging/stuurgedrag/vering) is er weinig veranderd met nieuwere auto's vind ik.

Wat nog een mooie bijkomstigheid is, ik kan er iedere dag voor kiezen om met de motor te gaan (file's vermijden of genieten van mooi weer). Dat kan ik ook als ik een leaseauto heb, maar dan mag ik de kosten zelf betalen. Nu krijg ik gewoon mijn kilometervergoeding.

De besparing van €200 per maand bij een vergoeding van 0,33 per km is zeker niet onrealistisch (ik ga er ook vanuit dat TS de kosten en opbrengsten goed kan bereken). En ik kan me heel goed voorstellen dat TS die liever ergens anders aan besteed dan aan "Ik rijd lekker in een nieuwe auto".

Qua risico: Schade tijdens werk-werkverkeer is voor rekening en verantwoordelijkheid werkgever. Woon-werk in principe eigen verantwoordelijkheid en woon-klant afhankelijk van de situatie.

Om nog iets meer inzicht te geven in hoe ik het declareer, (na best vaak ping-pongen met de boekhouder)
1x per maand krijgt mijn werkgever een overzicht. Daarin zet ik per dag hoeveel kilometers ik gereden heb. (via google maps, start thuis, dan klant A, dan klant B en dan vriendin/hotel/thuis/whatever = 178 kilometer). Mijn standaard woon-werkroute is 28 kilometer heen en weer. Ik heb op die dag dus 28 woon-werk kilometers (met een vaste vergoeding) en 150 woonwerkkilometers (met een vergoeding van 0,29 per km) gereden, ongeacht of ik naar huis of mijn ouders ga.
Ik plaats er dan een korte omschrijving voor de verantwoording (Thuis- Klant A (Walibi) - Klant B (Eftelig) - Kaatsheuvel).

Per maand een half uurtje administratie.

Ik weet eigenlijk niet hoe het met een mobiliteitsvergoeding zit, is daarvoor ook niet een kilometerregistratie benodigd om aan te tonen dat je niet meer dan €0,19 cent per kilometer + 1,2% belastingvrije onkostenvergoeding krijgt?.

[ Voor 11% gewijzigd door Bisti op 13-10-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Waarom, dat hoeft toch ook niet met een leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Nu online
Barrycade schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:31:
Waarom, dat hoeft toch ook niet met een leaseauto?
Omdat ik geen bijtelling betaal. Anders zou het heel simpel zijn en gaat iedereen voor een mobilteitsvergoeding en privatelease.

maar dit geeft meer antwoord:
https://www.vzr.nl/mobili...goeding/mobiliteitsbudget

Je hoeft dus geen kilometers bij te houden, maar je mobiliteitsvergoeding is bruto, ipv netto.
Je kilometerregistratie is om 0,19 cent per zakelijke kilometer af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Bisti schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

Per maand een half uurtje administratie.
Dat is mij al te veel. Is daar geen automatische registratie of een mooie app voor die je in 1 keer uitdraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Die is er, heet een black box
Had een oud werkgever van mij ook... Nadeel is dat ie dus altijd weet waar je uithing
Ze zeggen de data niet uit te lezen, maar ze konden ook niet garanderen dat ze niet eens stiekem keken waar iemand op een bepaalde tijd uithing en of dit overeenkwam met waar men zei ze dat ze zouden moeten zijn.

Ander probleem van de black box: als ze vergat de status (werk / prive) om te schakelen was het een heel gedoe om alsnog de zaken recht te zetten. Ook veel discussie als je na werk via de kinderopvang of supermarkt reed, aangezien je dan "omreed" en extra kilometers declareerde. Op de vraag hoe dit te omzeilen, zeiden ze doodleuk dat ik eerst maar naar huis moest rijden, knopje om moest zetten en dan weer terug rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Bisti schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:19:
[...]
Ik plaats er dan een korte omschrijving voor de verantwoording (Thuis- Klant A (Walibi) - Klant B (Eftelig) - Kaatsheuvel).
Misschien een raar gokje, maar jij werkt zeker voor een bepaalde Limburgse achtbaanbouwer? ;)

@Hierboven: Een black box in mijn eigen privé-auto is dus iets waar ik nooit voor zou kiezen. Er is niemand die mij garandeert dat privé-kilometers niet geregistreerd worden op zo'n ding, en het gebruiken van de data voor andere doeleinden ("Je rijdt wel vaak om hè, en waarom rijd je 130 op de snelweg als 110 rijden zuiniger is?") liggen te veel op de loer.

[ Voor 34% gewijzigd door Stoney3K op 13-10-2016 20:15 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1