Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschil in kbps tussen flac files

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Ik ben bezig mijn hele muziek verzameling van mp3's te vervangen door flacs.

Inmiddels heb ik al mijn cd's overgezet naar flac files en uiteraard download ik ook flacs daar waar nodig.
Hiervoor gebruik ik het programma Foobar2000 en encodeer de flacs op level 4.

Maar in Winamp valt me het volgende op: Het ene bestand toont een kbps waarde van ~900 kbps en het andere toont een waarde van 10H kbps, zoals te zien in onderstaande screens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CMqYAuMP078c1Dx2iAAaGKMS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tlKP6DOpINWYZhgE97B7l7PW/full.jpg

Is dit enkel het gevolg van compressie ratio?
Zo ja, dit heeft toch geen gevolg voor de kwaliteit van het bestand?

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 12-10-2016 17:21)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

FLAC is een lossless compressie methode.
Bij het comprimeren van .wav naar .flac wordt gezocht naar de beste compressie zonder verlies van gegevens. Afhankelijk van het muziekbestand kan met meer of minder compressie. (Vergelijkbaar met variabele bitrate MP3's).

In mijn eigen collectie zie ik (bij eigen rips) overduidelijke verschillen tussen de ene en de andere track. En dat zie jij hier nu ook.

Zijn dit overigens eigen rips, of is het misschien zo dat je de ene van een CD-rip hebt gedownload, waar de ander een vinyl-rip is?

[ Voor 14% gewijzigd door Jester-NL op 12-10-2016 13:27 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Bij het comprimeren van .wav naar .flac wordt gezocht naar de beste compressie zonder verlies van gegevens. Afhankelijk van het muziekbestand kan met meer of minder compressie. (Vergelijkbaar met variabele bitrate MP3's).

In mijn eigen collectie zie ik (bij eigen rips) overduidelijke verschillen tussen de ene en de andere track. En dat zie jij hier nu ook.

Zijn dit overigens eigen rips, of is het misschien zo dat je de ene van een CD-rip hebt gedownload, waar de ander een vinyl-rip is?

[ Voor 14% gewijzigd door Jester-NL op 12-10-2016 13:27 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Jester-NL schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:26:

Oke, dus tevens vergelijkbaar met zip compressie. Hogere compressie kost meer tijd, maar de kwaliteit blijft hetzelfde. Het komt er eigenlijk op neer dat je bij FLAC de hoogste compressie wel kunt gebruiken omdat anno 2016 een gebrek aan CPU kracht totaal geen issue meer is.
Dit is een deel eigen rips van eigen cd's en een deel gedownloade flac of wav singles. Ik check de gedownloade bestanden wel op integriteit.

Mijn YouTube Channel

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Mij is opgevallen dat nogal wat internet FLACs niet zo goed klinken. Dit kan aan de bron liggen, redelijker wijs moet je ervan uit gaan dat financiele overwegingen een rol spelen of dat er slecht geript is.. Ik zou bij rips waar mogelijk de kwaliteit via installatie vergelijken met CDs.

Als best rippers worden gezien de software die met Accurate Rip werken zoals dBpoweramp en EAC. dBpoweramp kost €25 of zo en EAC is voor niks. EAC heeft een hoop meer instellingopties waardoor je eerder in de fout gaat. Voor afspelen is foobar2000 heel populair.

http://www.accuraterip.com/