VLAN voor gescheiden netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 09:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier met een Experiabox V8 en een Netgear GS725T V4 nu komt uit die experia het internet signaal maar ook het digitale TV signaal (dmv een RJ-45 stekker)
nu wil ik de Netgear zo indelen dmv een VLAN dat poort 2 t/m 19 gewoon internet blijven. poort 1 op de switch gaat naar de experia voor internet.

poort 20 moet dan de ingang voor TV worden die weer uit poort 21 , 22, 23, 24 moet komen (waar de TV's op komen).
hoe stel ik die VLAN's zo in dat bovenstaande mogelijk is . heb al diverse YT filmpjes gezien en wat opgezocht maar kom er niet uit.

VLAN's zijn nieuw voor me dus niet boos worden als ik het de eerste keer niet snap :P

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op mijn tips and tricks site een artikel staan over vLAN's inrichten.
Hoe dit exact gaat, is afhankelijk van het merk/type switch dat je gebruikt.
Maar belangrijk is dat je een layer2 managed switch gebruikt om vLAN's aan te kunnen maken.

Maar in het artikel wordt wel duidelijk wat je moet doen :
http://www.icttipsandtric...17/introductie-tot-vlans/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 21:52
op http://netwerkje.com/ staat dit uitgelegd voor zowel de bridged configuratie als routed iptv. Houd er rekening mee dat je switch IGMP snooping moet ondersteunen voor de optimale ervaring.

Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/iptv_bridged.png

Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/iptv_routed.png

[ Voor 31% gewijzigd door Mrk87 op 12-10-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 17:50
Volgens mij wat je wil is twee vlans. 1 voor tv en i1 voor internet. Kies twee nummers uit vlan 1 zou ik persoonlijk niet doen. Untag vevolgens de poorten in het ene of het andere vlan. Dus untag poort 1 t/m 19 in vlan 6 en poort 20 t/m 24 in vlan 4. Dan zou het volgens mij voor jou moeten werken. De nummers 4 en 6 heb ik gekozen omdat het mijns inziens makkelijk is. Maar je zou dus ook voor 100 en 110 kunnen kiezen. Let dus op dat het untag is en niet tag :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
Dank jullie voor jullie antwoorden . ik ga er eens mee aan de slag. ik heb nu meer info dan ik had en hoop dat ik er mee uit de voeten kan.
als het niet lukt horen jullie het wel door middel van vragen . als het wel gelukt is horen jullie het uiteraard ook :D

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
nog even een vraag, Muppet zegt dat je beter Vlan 1 niet kan gebruiken toch ?

ik maak dan een Vlan 10 en een Vlan 20 aan maar wat doe ik dan met Vlan 1? untag ik die? of allemaal blank maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

VLAN 1 kun je prima gebruiken hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Vlan 1 is default. Dus als ergens geen vlan op staat dan is deze automatisch 1. Daarom kan je 1 wel gebruiken maar is het "common practice" om vlan1 niet te gaan gebruiken zodra onderscheid gaat maken in vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
Ik heb hier ook naar zitten kijken maar uiteindelijk bleek mijn XS4All Fritzbox met een nieuwe firmware zonder aanpassingen IPTV en andere datastromen over een en hetzelfde kabeltje te kunnen sturen waardoor het niet nodig was om met VLAN's aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWattel
  • Laatst online: 12-08 10:38
Hetzelfde geldt voor de Experiabox (versie maakt volgens mij ook niet uit, ik heb de V7 gehad en nu de V10).
Momenteel gebruik ik in de woonkamer een switch om zowel TV te kijken als ook mijn Rasberry Pi van internet te voorzien.

Vroeger zaten de IPTV kastjes in een ander subnet dan het internet maar nu krijgen ze in de zelfde IP range nummers van de router en maakt het ook niet meer uit in welk poortje van de router deze aangesloten worden.

[ Voor 32% gewijzigd door DWattel op 12-10-2016 16:28 ]

BF1 Stats, GoT - System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
omdat ik ook gebruik ga maken van een patch paneel wil ik het wel via de switch doen . het verhaal van Seriph ontgaat me een beetje . als ik nou een vlan 10 en een vlan 20 maak . en alleen die 2 wil gebruiken moet ik dan vlan 1 alles uitzetten of gaat er dan iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Seriph schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:08:
Vlan 1 is default. Dus als ergens geen vlan op staat dan is deze automatisch 1. Daarom kan je 1 wel gebruiken maar is het "common practice" om vlan1 niet te gaan gebruiken zodra onderscheid gaat maken in vlans.
Mja, dat is een uit de Cisco-wereld overgewaaid idee waar 't voornamelijk van toepassing is als je een trunk poort aanbiedt aan potentieel ongeconfigureerde switches.

Als je thuis een extra vlannetje nodig hebt is er exact nul reden om vlan 1 niet te gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
Ik ben nog steeds bezig met alles aan het inbouwen en klaar maken wat betreft de bekabeling enzo.
nu lees ik hier boven iets over een trunk poort voor ongeconfigureerde switches.

het is namelijk zo : alles komt in de meterkast , router , switch , patchpaneel , nas. maar nu gaat er een kabel naar de pc in de kamer. Daar heb ik een "domme" 8 poorts switchje tussen (voor bv mijn Philips Hue) , moet ik daar dan een trunk poort voor maken ? (zo ja hoe?) of kan ik gewoon dat switchje gebruiken op 1 van de poorten van de Netgear switch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Een domme switch doet niks met vlan tagging en zal het verkeer onaangepast doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
ik kom er niet uit mensen . ik heb nu het volgende .

VLAN 100 : Name internet daar heb ik poort 1 tm 19 untaged.
VLAN 50 : Name TV , daar heb ik poort 20 tm 24 untaged .
nu gaat vanuit de experia op poort 1 naar poort 1 op de netgear switch en heb ik internet tm poort 19 daarna niet meer .
nu gaat er vanuit de experia poort 2 het tv signaal , die gaat naar poort 20 op de netgear switch . nu zou ik toch een tv signaal op poort 21 tm 24 moeten hebben ?

wat zie ik over het hoofd ?

zie foto www.bk-fotografie.nl/FTPFILES/Knipsel.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door mr.loepie op 13-10-2016 11:59 . Reden: link naar foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij levert KPN 3 vlans af op de experiabox : 4,6,7
VLAN 4 is IPTV en ik denk dat je VLAN 50 moet verwijderen en hiervoor een VLAN 4 aanmaken.
Het VLAN nummer is namelijk belangrijk wanneer er tagged verkeer overheen moet.

Maak poort 20 tagged in VLAN 4 en sluit deze op poort 2 van de Experiabox aan.
Poorten 21-24 untagged in VLAN4 zetten en daar de IPTV box van KPN.

Laat maar eens weten of dit werkt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
ik ga weer bezig , dank voor je snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
Helaas ook dat gaat niet werken,
moet er nog iets met LAG gedaan worden , of met routing enablen of zo ? ik snap er werkelijk niets meer van . bekabeling is in orde, want als ik de kabel van de kpn box in de experia doe heb ik wel tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, en als je de poort op de switch waarop de KPN box zit ook Tagged maakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
nee krijg ik ook geen beeld.
zie de foto hoe ik het nu heb staan poort 23 naar naar de kpn box

www.bk-fotografie.nl/FTPFILES/Knipsel2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IGMP Snooping staat aan op de switch ?
Dat is wel belangrijk voor IPTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat staat er trouwens bij PORT PVID CONFIGURATION ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
snooping aangezet maar geen result .
dit staar er : zie foto.
www.bk-fotografie.nl/FTPFILES/Knipsel3.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat poort 23 een vlan tag heeft en poort 20-22 niet.

Verder lees ik in diverse fora dat tegenwoordig iTV van KPN gewoon untagged het netwerk opgaat.
Dus tagged vlan poorten kun je denk ik laten zitten.

Stop de experiabox eens in poort 22 of zo, in ieder geval 1 van de poorten in vlan 4 die untagged zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
indd zeg als ik de kabel van de kpn box gewoon bij het internet deel indruk heb ik wel ineens tv .
vraag me wel af of dit van invloed is op de down en up snelheid .

verder vind ik het nog steeds heel erg vreemd dat die vlan niet wil werken zoal ik dat wil .
ik heb geprobeerd wat je als laatste zei maar geen resultaat. alle poortjes in Vlan 4 geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het inderdaad untagged verkeer en wordt Internet/iTV/Telefoon tegenwoordig op 1 hoop gegooid.

Denk niet dat het (meer) van invloed op up/download is dan zonder switch, want uiteindelijk gaat al je verkeer (iTV,Internet en telefoon) door 1 kabeltje naar buiten.
Wanneer dat voorheen geen probleem was, zal dat nu ook geen probleem zijn.

Ik kan er verder niks zinnigs over zeggen omdat ik geen iTV van KPN heb en er dus ook niet mee kan experimenteren. Anders had ik dit zeker weten uitgezocht !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
ik laat het eerst even zo en kijk hoe dat gaat met internet en IPTV samen op 1 switch .
maar ga er zelf ook zeker nog verder mee stoeien .
ik wil je bedanken voor de informatie en snelle reacties.

uiteraard wil ik verder iedereen bedanken die me geholpen heeft .
mocht ik er achter zijn hoe dat nu zit laat ik de oplossing hier weten ..

bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag en geen dank ! Ik ben ook benieuwd hoe dit dan wel in te regelen is.
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
ik ook, kan er niet tegen als iets niet werkt terwijl het wel zou moeten kunnen.

maar we gaan er nog eens voor zitten ..

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 19:52
Heb heel snel je topic doorgelezen.
Je moet de PVID veranderen naar VLAN 50 (Dat is je IPTV VLAN toch?) voor de untagged poorten.
En als je gebruik maakt van een LAG (zag dat volgens mij voorbij komen in een van je plaatjes) dan moet je de VLAN's op je LAG zetten i.p.v. de poorten die in de LAG zitten.

Zal er later nog eens naar kijken.

[ Voor 57% gewijzigd door BluRay op 13-10-2016 14:11 ]

Pagina: 1