Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06-2024
Beste Lezer,

Sinds ongeveer een maand heb ik last van mijn laptop die veel lawaai maakt. Normaal is dat niet zo'n probleem, even schoonmaken en misschien zelfs nieuwe pasta erop doen( geen nieuwe pasta, anders verlies ik mijn garantie). Nu ging ik voordat ik ging schoonmaken even kijken wat nou het probleem is. Het gaat om een clevo p650 se met i7 4720hq die standaard op 2,6 GHz loopt. Nu heb ik al vanaf het begin, maart 2015 een premamod als bios op de laptop zitten die tot een maand geleden nul problemen gaf.

Nu het probleem:
De processor blijft met alle vier de cores tussen de 3.4 en 3.6 GHz zitten, maakt niet uit hoe warm de laptop is of hoeveel procent er van de processor gebruikt wordt. De enige optie om dit te voorkomen is het in energiebesparing stand zetten( downclock tot max 1.5 GHz en meestal 800 MHz), zelfs de uitgebalanceerde stand blijft hij op 3.6 GHz steken. Disable van turboboost heeft geen zin gehad tot nu toe. In taskmanager is gemiddeld 20% van de processorcapaciteit in gebruik, dus daar ook niks raars.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen?

Update: turbomode kunnen uitschakelen, maar dan blijft het nog steeds op 2,6 GHz steken. Dus nog steeds niet ideaal

[ Voor 5% gewijzigd door DaanfunnyQ op 12-10-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
DaanfunnyQ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:23:
In taskmanager is gemiddeld 20% van de processorcapaciteit in gebruik, dus daar ook niks raars.
Dat maakt het juist normaal dat de kloksnelheid op max blijft, want dan is één core volledig belast, dus dan moet dat je probleem zijn. Een core volledig belast met Turbo aan is namelijk een belasting van 17,3%, dus nog enkele processen die nog een beetje van de CPU vragen op de achtergrond zit je idd rond de 20%.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 01:22
ga naar je energy opties in windows dan naar geavanceerd dan zoek je in dat lijstje naar processor power management en dan zet je Maximum power state op 99% dan gaat hij van turbo boost af (dan heb ik het over je current power setting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Helaas zou dat toch niet verklaren waarom alle 4 de cores op 3.6 GHz draaien? Daarnaast heb ik de maximum power nu naar 99% gedaan, hij wordt wel koeler. Helaas draait hij dan nog steeds constant alle cores op 2.6 GHz. Hoe kan het dat zoiets opeens veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe ziet je taakbeheer eruit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hgs1YULAflgN3cQZupPfNyj8/full.png

Want alleen als het er zo uitziet gaat de turbo uit, ergo er is volgensmij een process dat je pc bezig houdt op de achtergrond.

edit: ik zie dat deze net ongelukkig is want mn pc idled rond de 3 a 4% met 3 browsers, outlook, mail en spotify op de background

[ Voor 21% gewijzigd door Brilsmurfffje op 12-10-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DaanfunnyQ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:49:
Helaas zou dat toch niet verklaren waarom alle 4 de cores op 3.6 GHz draaien? Daarnaast heb ik de maximum power nu naar 99% gedaan, hij wordt wel koeler. Helaas draait hij dan nog steeds constant alle cores op 2.6 GHz. Hoe kan het dat zoiets opeens veranderd is?
Ik zou het probleem eerst maar eens onderzoeken voordat je je richt op het gevolg. Volgens jou omschrijving is het probleem een hoge CPU belasting, één core wordt 100% belast. Het gevolg daarvan is dat de CPU niet meer terug klokt. Ik ga er dan ook vanuit dat als je het probleem oplost het gevolg ook weg gaat.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
-The_Mask- schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Ik zou het probleem eerst maar eens onderzoeken voordat je je richt op het gevolg. Volgens jou omschrijving is het probleem een hoge CPU belasting, één core wordt 100% belast. Het gevolg daarvan is dat de CPU niet meer terug klokt. Ik ga er dan ook vanuit dat als je het probleem oplost het gevolg ook weg gaat.
even in taskmgr kijken wat zoveel CPU inneemt door de filteren op CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Het vervelende is dus, dat ik totaal geen idee heb wat er is veranderd in de afgelopen tijd. Doe precies hetzelfde, geen processen in de taskmgr die extreem veel processorkracht vragen. Daarnaast is het dus niet zo dat maar een core op 100% draait, dus 3.6 GHz, maar alle cores telkens op de maximale snelheid draaien met een processorgebruik van tussen de 10 en 20%. Ze clocken ook niet terug mocht het te warm worden. Ik heb nu al een aantal keer gehad bij 3.6 GHz constant, dat de temperaturen 90 graden waren terwijl het processorgebruik maar 30% was en het zichzelf niet terugclockte naar 2.6 GHz (normale maximale snelheid)

Ik heb niet geprobeerd te overclocken of iets in die richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
https://gyazo.com/5c78034599a7224ea6619640fa0cdb5c misschien even dit proberen (zo heb ik het zelf staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:55

DarkSide

theres no place like ::1

Maar toch moet er iets draaien wat zoveel vraagt.
Open taskmanager. Ga naar tabblad performance. En open Resource manager.

Daar zie je een overzicht van je processen. Kijk bij CPU kijk dan welk proces veel vraagt

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Het hoogst wat ik kan vinden is Avast met 2% gebruik, als ik processor selecteer om het hoogste processorgebruik boven te krijgen in broncontrole. Er staat ~15% gebruik bij processen en ~3% bij services. Toch blijft het op 2.6 GHz staan op alle cores volgens verschillende programma's zoals hwmonitor en speccy en dus 3.6 GHz als ik turboboost weer aanzet.

Daarnaast staat het bij mij als zo zoals Rockster34 heeft aangegeven, maar dan ook maximaal 99% gebruik op de batterij (anders zou minimum en maximum 0% op batterij zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
DaanfunnyQ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:35:
Het hoogst wat ik kan vinden is Avast met 2% gebruik, als ik processor selecteer om het hoogste processorgebruik boven te krijgen in broncontrole. Er staat ~15% gebruik bij processen en ~3% bij services. Toch blijft het op 2.6 GHz staan op alle cores volgens verschillende programma's zoals hwmonitor en speccy en dus 3.6 GHz als ik turboboost weer aanzet.

Daarnaast staat het bij mij als zo zoals Rockster34 heeft aangegeven, maar dan ook maximaal 99% gebruik op de batterij (anders zou minimum en maximum 0% op batterij zijn)
gooi er anders even een antimalwarebytes scan (volledige) over je systeem misschien vind het iets wat je pc heeft geinfect

Offtopic edit-
ik heb min en max op batterij op 0 staan omdat het mn high performance profile is :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rockster34 op 12-10-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07
Staat toevallig bij het "gebalanceerd" energiebeheerschema de minimale processnelheid op 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Op netstroom en op de batterij staan ze beide op 0% minimaal

Edit: Scan heeft niks gevonden

[ Voor 22% gewijzigd door DaanfunnyQ op 12-10-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 23:29
Staan dingen als EIST en C1E aan op je BIOS? (Die wil je aan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Ja alles is gecheckt, staat nog steeds op aan. Gelukkig is de laptop nu wel in staat om zijn snelheid redelijk aan te passen. Ik weet niet wat er nu in de vorige 2 dagen is gebeurd, naast windows updates, waardoor dit weer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DaanfunnyQ schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:57:
Ik weet niet wat er nu in de vorige 2 dagen is gebeurd, naast windows updates, waardoor dit weer mogelijk is.
Het probleem is weg en daardoor is het gevolg ook opgelost.
-The_Mask- schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1