Optellen of aftrekken tot maximaal/minimaal 0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 826873

Topicstarter
Ik wil graag weten hoe ik getallen optel of aftrek zodat er maximaal of minimaal ''0'' uit komt.

Om een beeld te schetsen: 3 kolommen vol getallen. Elke kolom staat voor een aparte rekening (dus 3 rekeningen in totaal). Ik wil dat 1 rekening maximaal of minimaal 0,- euro bevat, dus de getallen van de andere kolommen in die rij opvangt als desbetreffende kolom negatief staat en andersom ook.

Bijv.
Rek1 Rek2 Rek3
-10,- 15,- 10,-

Ik wil bijv. dat rek1 0,- euro bevat en dat rek 2 en 3 dit opvangen. Het hoeft niet eens per se eerlijk verdeeld te worden, als 1 rekening het al opvangt is het goed!

Aub help mij! Ik ben geen ster in VBA dus misschien is dat het, maar ik kom er niet uit! ;(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Volgens mij kan dit niet zonder één (of meerdere) nieuwe kolommen te gaan maken. Ik ben zelf ook niet thuis in VBA, dus wellicht dat daar een oplossing is.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik ga geen VBA code voor je schrijven (te lang geleden) maar zo zou ik het aanpakken.

Zoek de rekening met het laagste absolute saldo (functie ABS). Die kan je het makkelijkste naar 0 brengen.

Kijk daarna of er een rekening is die dit kan opvangen (dus die >= aan het min-bedrag of <= aan het positieve bedrag. Indien dat zo is, heb je het opgelost.
Als dat niet zo is, dan moet je het verdelen over de twee rekeningen dus maak je ook van de 2e rekening 0 en daarna doe je het restant bij rekening 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:53
Rek1 = kolom A
Rek2 = kolom B
Rek3 = kolom C

E1 Saldi
E2 =Som(A:A)
E3 =Som(B:B)
E4 =Som(C:C)
F1 Verrekenen
F2 =Als(E2<0;0;E2)
F3 =Als(en(f2=0;e2<0;e3>abs(e2));e2;als(e2>=0;0;e3))
F4 =Als(f3>0;f4-(abs(e2)-e3);als((f4-(abs(e2)-e3)<0;"Onvoldoende saldo";0)

Zoiets denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Dus kolom D de totaal laten bevatten. En dan kolom A op nul zetten en kolom B wordt D-C?

Ik zie het nut niet, maar dat is wat ik begrijp uit je vraag.

👑