Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC, vraagje over fans

Pagina: 1
Acties:

• Moefassa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11-2021
Hoi tweakers, ik heb recent een nieuw systeem in elkaar gesleuteld (mijn eerste zelfgebouwde gaming pc) en ik heb een troubleshooting-vraagje.

De temperaturen blijven behoorlijk laag binnenin, maar zelfs onder load (in Rise of the Tomb Raider bijvoorbeeld) gaat de front fan niet aan. Airflow is zeer goed te noemen (als in ongehinderd enzo), toch komt het vreemd op mij over dat alleen de back fan en de cpu fan aan staan. Is dit normaal?

Kan me voorstellen dat dat meer geluid oplevert dan alleen de back fan, dus wellicht is dat een feature?

Kabeltje van de front fan zit er goed in. Zijn er tooltjes waarmee je de fans afzonderlijk kunt aansturen? Want daarmee zou ik (lijkt mij) kunnen vaststellen of het ding überhaupt wel reageert.

Mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 317,-€ 317,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,-€ 84,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 289,50€ 289,50
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 93,95€ 93,95
1Fractal Design Define S€ 77,95€ 77,95
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 71,95€ 71,95
1LG DVD RW 8x Slimline black USB 2.0 (GP57EB40.AUAE10B) Zwart€ 22,-€ 22,-
1Corsair RM550x€ 89,95€ 89,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,95€ 120,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,20

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06
Zit de front fan rechtsstreeks op een header op je moederbord ?

Staat de header wel ingeschakeld in de bios ? PWM fan ?

Edit

Volgens mij kan je met de software van gigabyte ( van je moederbord ) de fans ook in windows regelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Galaxis op 12-10-2016 09:57 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En als je de fans omwisselt?

• Moefassa
Galaxis schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:56:
Zit de front fan rechtsstreeks op een header op je moederbord ?

Staat de header wel ingeschakeld in de bios ? PWM fan ?
Zit idd rechtstreeks op de aangewezen header. De fan is de standaard casefan van Fractal Design, het mobo heeft 3 pins voor pwm fans en daar zit ie dus op ingeprikt. Dat van de bios zal ik ff nakijken, dank je!

• Moefassa
Zou wel m'n volgende stap zijn maar meer gedoe. Wilde eerst andere dingen proberen, maar geen slechte tip, thanks :)

• Moefassa
[b][message=48697193,noline]
Edit

Volgens mij kan je met de software van gigabyte ( van je moederbord ) de fans ook in windows regelen.
Ik heb de fan omgezet van de SYSFAN2 header naar SYSFAN3. Nou draait ie wel, alleen staat sysfan3 niet in de BIOS. Hmmm... zou mogelijk kunnen betekenen dat de sysfan2 header niet werkt he? Heb eerlijk gezegd niet zo vreselijk veel zin om het hele ding weer uit elkaar te halen en de mobo terug te sturen :/

Wat betreft de software van Gigabyte (er staat een heleboel te downen op hun site): je bedoelt die EasyTune overclocking software neem ik aan?

[ Voor 67% gewijzigd door Moefassa op 12-10-2016 10:28 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt inderdaad Windows software ervoor, uit mijn hoofd ken ik de naam niet, maar heb hem zelf thuis geinstalleerd staan.

De SYSFAN 3 header is af te raden. Hoewel het een 3-pins connector is, zijn maar 2 pinnen aangesloten en staat hij vast op maximale snelheid. SYSFAN2 werkt bij mij prima. Had je hem er wel juist opzitten? (Ik weet niet of het lukt hem verkeerd te doen, misschien als je hem omdraait, maar ik weet niet uit mijn hoofd of dat mogelijk is). En anders inderdaad de juiste software zoeken en hem daarin handmatig op max zetten om te testen.

Overigens is je plan B om een splitter te pakken en beide fans op SYSFAN1 te zetten.

• Moefassa
Ik heb 'm inmiddels (volgens mij op precies dezelfde manier als eerst, lijkt of 't maar op 1 manier kan) terug geprikt op SYSFAN2 en nu loopt ie wel. Kreeg er een beetje IT-crowd nostalgie van. (Did you try unplugging it and plugging it back in again?)

De software (system information viewer) is geinstalleerd en daar ga ik eens ff induiken, want de fans kunnen volgens mij wel een tandje lager dan ze nu draaien. Altijd leuk, beetje spelen.

Waardevolle tips, hartstikke fijn dank je :)
Pagina: 1