Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC-verkopen dalen inmiddels acht kwartalen achtereen

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
nieuws: Gartner: pc-verkopen dalen inmiddels acht kwartalen achtereen
Wereldwijde verkoopcijfers van pc's zijn in het derde kwartaal van 2016 met 5,7 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar.
Een beetje bombastische titel voor het artikel, na het lezen van de eerste zin in de eerste paragraaf alleen al. Het gaat immers om een vergelijking; hetzelfde kwartaal, vorig jaar. Er wordt niet gesproken over een achtereenvolgende daling en de eerste alinea schrijft dus al direct dat het anders is.

Dat de verkopen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar is gedaald, betekend niet dat er ook een achtereenvolgende daling is, wat de titel suggereert. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2016 08:46 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:34

P_Tingen

omdat het KAN

Die achtereenvolgende daling zal er ook niet zijn; je kunt je voorstellen dat de verkopen in het vierde kwartaal traditioneel hoger zijn dan in het derde, ivm de feestdagen aan het eind van het jaar. Om seizoensinvloeden uit te sluiten zul je dus wel /moeten/ vergelijken met hetzelfde kwartaal van het vorige jaar.

Als je dat niet doet, hoe zou je dan de verkopen van bijvoorbeeld ijsjes willen analyseren? Of zonnebrandcrème?

... en gaat over tot de orde van de dag

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Maar dat de verkopen tov een ander kwartaal uit een ander jaar minder zijn, betekend niet direct dat er een daling is. Wellicht is achtereenvolgend ongeveer evenveel verkocht, maar is dat minder voor een vergelijkbaar ander kwartaal. Tja, leuk dat het dan minder is, maar dat betekend niet automatisch dat er een daling is.

Je kan alleen uit de vergelijking concluderen of er meer of minder PC's zijn verkocht, binnen die scope, de titel suggereert echt anders.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:50
Volgens het rapoort van Gartner in de link van het artikel:
Worldwide PC shipments totaled 68.9 million units in the third quarter of 2016, a 5.7 percent decline from the third quarter of 2015, according to preliminary results by Gartner, Inc. This was the eighth consecutive quarter of PC shipment decline, the longest duration of decline in the history of the PC industry.
Hier maak ik uit op dat
- Ten opzichte van 3e kwartaal vorig jaar er een daling was van 5.7%
- Gartner kennelijk ook de langere termijn in de gaten houdt en daaruit opmaakt dat dit al het achtste kwartaal is dat een daling laat zien.

Wat mij betreft is er dus niets mis met het artikel.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik zeg dan ook nergens dat er iets mis is met de inhoud van het artikel, waar maak je dat uit op?

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2016 09:06 ]

• TheOmen
CH40S schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:06:
[...]
Ik zeg dan ook nergens dat er iets mis is met de inhoud van het artikel, waar maak je dat uit op?
Deze regelsnede zette me wellicht op het verkeerde been:
Een beetje bombastische titel voor het artikel...
en je zegt
Dat de verkopen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar is gedaald, betekend niet dat er ook een achtereenvolgende daling is, wat de titel suggereert
Beide zaken worden aangestipt in het bericht van Gartner. Er is een achtereenvolgende daling, en er is een daling tov zelfde periode vorig jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door TheOmen op 12-10-2016 09:13 . Reden: uitbreiden ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ah, op die manier. Ik doel er echter op dat de titel niet zegt wat we lezen in de eerste regel van het artikel.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2016 09:18 ]

• TheOmen
CH40S schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:17:
[...]
Ah, op die manier. Ik doel er echter op dat de titel niet zegt wat we lezen in de eerste regel van het artikel.
Nee, maar wel in de tweede regel.....
ik vind het persoonlijk een aardige manier om een bericht te beginnen, anders herhaal je in de eerste regel eigelijk alleen maar de titel en lees je tweemaal hetzelfde achter elkaar.
Maar ik snap je argument.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

CH40S schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:17:
[...]
De titel is toch ook niet bedoelt voor alleen de eerste zin. Nota bene in de 2e zin wordt het al duidelijk, dus zelfs als het artikel maar 2 zinnen lang was dan zou de titel prima zijn.

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:50
Ik schaar me achter de drie reageerders in dit topic. Het lijkt me vanzelfsprekend dat seizoensinvloeden uitgeschakeld worden door altijd naar hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor te kijken. Als je K2 en K3 van dit jaar vergelijkt, zie je waarschijnlijk een stijging wegens back to school, maar dat is blij gemaakt worden met een dode mus. Dit is het achtste kwartaal dat achtereenvolgend een daling vertoont, wat betekent dat de cijfers nu dus twee jaar achtereen dalen.

'Twee jaar' is groter nieuws dan 'ook dit kwartaal', dus vandaar dat dat in de kop gaat. En inderdaad, daar wordt pas op voortgeborduurd in de tweede zin van de lead, maar dit is om directe herhaling te voorkomen, wat zorgt voor een gortdroog artikel, wat sowieso al moeilijk te vermijden is bij cijfertjesnieuws.

Als je het nog steeds niet eens bent hiermee, dan hoor ik het graag. :)

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:17

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zelf viel ik eigenlijk in dit topic door een kromme zin verderop in het artikel:
De leveringen van HP, Dell en Asus namen toe vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar en bij de andere drie namen ze juist af.
Die zin heb ik drie keer moeten lezen voor ik haar begreep. Graag veranderen naar iets in de trant van:

Vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar namen de leveringen van HP, Dell en Asus toe terwijl ze bij de andere drie juist afnamen.

Als we het toch over taal gaan hebben....

@TheOmen
Wereldwijde verkoopcijfers van pc's zijn in het derde kwartaal van 2016 met 5,7 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Daarmee zijn de cijfers nu al acht kwartalen achtereenvolgend in een neergang.
Het woord daarmee suggereert dat het tweede gegeven uit het eerste is af te leiden. Dit is niet het geval. Dit was zo geweest wanneer was vergeleken met het derde kwartaal uit 2014, of als was gesteld dat in acht kwartalen ieder kwartaal een negatieve ontwikkelingen op het voorgaande kwartaal liet zien. Uit deze laatste zin is te zien dat ik nog steeds twijfel over hoe ik de statement Daarmee zijn de cijfers nu al acht kwartalen achtereenvolgend in een neergang. moet interpreteren. Het gegeven dat de tekst tot deze discussie kan leiden bewijst voor mij alleen al dat ze eenduidiger kan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Mark_88 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:27:
Als je het nog steeds niet eens bent hiermee, dan hoor ik het graag. :)
Ik blijf het wat vreemd lezen vinden (van de titel versus wat er in de inhoud staat), maar denk ook niet dat er verder iets aan gedaan gaat worden. ;)

• TheOmen
teacup schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:33:
Het woord daarmee suggereert dat het tweede gegeven uit het eerste is af te leiden. Dit is niet het geval. Dit was zo geweest wanneer was vergeleken met het derde kwartaal uit 2014, of als was gesteld dat in acht kwartalen ieder kwartaal een negatieve ontwikkelingen op het voorgaande kwartaal liet zien. Uit deze laatste zin is te zien dat ik nog steeds twijfel over hoe ik de statement Daarmee zijn de cijfers nu al acht kwartalen achtereenvolgend in een neergang. moet interpreteren. Het gegeven dat de tekst tot deze discussie kan leiden bewijst voor mij alleen al dat ze eenduidiger kan.
Daar heb je een punt. Je kan alleen een conclusie ('daarmee...') trekken als de daling in die acht kwartalen op een zelfde manier is berekend als de daling van 2015Q3 naar 2016Q3 en dat is uit de tekst niet af te leiden (en lijkt me niet aangezien er in het bericht van Gartner over consecutive quarters wordt gesproken).

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

teacup schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:33:
Het woord daarmee suggereert helemaal niet dat er een conclusie uit getrokken kan worden. Ik verzamel postzegels, ik ben daarmee begonnen toen ik geen vrienden had. Of We hadden al 3 aanmeldingen en toen kwam jantje, daarmee zaten we er op 4. Zijn prima zinnen waarbij daarmee alleen verwijst naar iets wat eerder genoemd is.

• TheOmen
emnich schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:08:
[...]

Het woord daarmee suggereert helemaal niet dat er een conclusie uit getrokken kan worden. Ik verzamel postzegels, ik ben daarmee begonnen toen ik geen vrienden had. Of We hadden al 3 aanmeldingen en toen kwam jantje, daarmee zaten we er op 4. Zijn prima zinnen waarbij daarmee alleen verwijst naar iets wat eerder genoemd is.
Daarmee verwijst naar iets dat eerder in de zin is genoemd. Zou je het uitschrijven, dan krijg je iets in de vorm van
Door de daling in 2015Q3 ten opzicht van 2016Q3 zijn de cijfers nu al acht kwartalen achtereenvolgend in een neergang.
De vraag isof dat waar is (dat kan alleen als die acht kwartalen op dezelfde manier zijn berekend en dat is niet uit de tekst op te maken).
Gartner noemt in haar verslag niet die directe link, zij melden gewoon twee losse feiten.
Worldwide PC shipments totaled 68.9 million units in the third quarter of 2016, a 5.7 percent decline from the third quarter of 2015, according to preliminary results by Gartner, Inc. This was the eighth consecutive quarter of PC shipment decline, the longest duration of decline in the history of the PC industry.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

TheOmen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:38:
De vraag isof dat waar is (dat kan alleen als die acht kwartalen op dezelfde manier zijn berekend en dat is niet uit de tekst op te maken).
Gartner noemt in haar verslag niet die directe link, zij melden gewoon twee losse feiten.
Het is vrij standaard om altijd een kwartaal te vergelijken met het zelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Ik zie dat dus ook absoluut niet als twee losstaande feiten en verwacht niet dat ze alle kwartalen anders berekenen.

Maar zelfs als het op een andere manier berekent zou zijn, dan nog zijn er 8 kwartalen op rij met dalende verkopen. We hadden al 7 kwartalen dalende verkopen en nu nog één erbij, daarmee komen we op 8.

Gewoon een prima zin.

Misschien kloppen de feiten niet en is er wel een opleving geweest maar dan zal je moeten aankomen met iets wat het tegenspreekt.

• TheOmen
emnich schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:49:
[...]

Het is vrij standaard om altijd een kwartaal te vergelijken met het zelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Ik zie dat dus ook absoluut niet als twee losstaande feiten en verwacht niet dat ze alle kwartalen anders berekenen.
Vrij standaard, maar kennelijk is niet iedereen daarvan op de hoogte gezien de discussie in dit topic :P
Maar zelfs als het op een andere manier berekent zou zijn, dan nog zijn er 8 kwartalen op rij met dalende verkopen. We hadden al 7 kwartalen dalende verkopen en nu nog één erbij, daarmee komen we op 8.
Gewoon een prima zin.
Zoals ik eerder schreef: Gartner legt dat verband niet, dat doet Tweakers. Dat mag dan wel een prima zin opleveren, maar dan magTweakers uitleggen hoe ze tot die conclusie komen.

Ik ben het met je eens, zeker na je uitleg mbt kwartalen vergelijken, dat het waarschijnlijk ook zo is dat het één uit het ander volgt, maar nu zorgt de zin voor verwarring bij in elk geval 2 lezers :)

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:17

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zo, de discussie gaat dus nog door...

@TheOmen
Dit lijkt mij ook een betere benadering. Noem de twee gegevens gewoon los van elkaar. Onafhankelijk van elkaar vertellen ze iets. Zo wordt ook uitgesloten dat een verband wordt gesuggereerd dat er misschien wel maar misschien ook niet is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

TheOmen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:15:
[...]

Vrij standaard, maar kennelijk is niet iedereen daarvan op de hoogte gezien de discussie in dit topic :P

[...]

Zoals ik eerder schreef: Gartner legt dat verband niet, dat doet Tweakers. Dat mag dan wel een prima zin opleveren, maar dan magTweakers uitleggen hoe ze tot die conclusie komen.

Ik ben het met je eens, zeker na je uitleg mbt kwartalen vergelijken, dat het waarschijnlijk ook zo is dat het één uit het ander volgt, maar nu zorgt de zin voor verwarring bij in elk geval 2 lezers :)
Maar hoe kan er nu géén verband zijn? Ik snap het werkelijk niet.
feit 1: Q3 had een daling van de verkopen
feit 2: Q3 (this) was het achtste opeenvolgende kwartaal met een daling.

Ik kan daaruit echt niet anders dan concluderen dat er vóór Q3 al 7 kwartalen met een daling waren en met Q3 zijn dat er nu 8. Wat moet er verder uitgelegd worden?

• TheOmen
Okay, hier heb ik wellicht een beetje de oogkleppen op gehad.
Ipv te kijken of de conclusie waar zou zijn, heb ik me alleen maar gericht op het feit dat er een conclusie wordt getrokken die in het bronartikel ontbreekt.

Dus, ja, een daling in Q3 (op basis van Q3 in vorig jaar) leidt tot het feit dat er 8 maanden op rij een daling is (als dezelfde rekenmethode wordt toegpast).

Dank aan @emnich en anderen voor de uitleg mbt berekeningen over kwartalen.

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:50
'Daarmee' is eruit, de lead is herschreven en de taal-feedback is ook meegenomen. Als het goed is, zijn al jullie klachten nu behandeld. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mark_88 op 14-10-2016 11:24 ]

Pagina: 1