Mijn ouders (of meer m'n vader) zit met een dilemma. Nav nieuws: Lijbrandt Telecom gaat op in moederbedrijf KPN gaan ze over naar KPN, maar dat betekend dat er in huis het een en ander gaat veranderen mbt verbindingen en mogelijkheden.
Wat ze nu hebben:
Dan is er het punt van Ziggo.
Doet mijn vader zich goed aan kom het aanbod van KPN te accepteren, of kan hij beter naar Ziggo gaan? Hij heeft wat twijfels over de kwaliteit die Ziggo levert met de verschillende diensten, maar van hun buren (die al eerder zijn overgestapt van Lijbrandt naar Ziggo) en vrienden horen wij geen directe klachten. Zelf heb ik wat twijfels over de kwaliteit van KPN.
Voor sommige zal dit een redelijk makkelijke vraag zijn, maar voor mijn vader dus niet. Ik zou het voor mijzelf wel weten (zit in dezelfde boot, ik ga mee naar KPN, simpelweg vanwege de vervelende Ziggo aansluiting in m'n huis), maar ik kan hem niet fatsoenlijk adviseren op dit vlak.
Wat ze nu hebben:
- Analoog TV, waarbij openemen met eigen apparatuur nog gewoon mogelijk is en boven ook zonder extra kabels en kastjes gekeken kan worden.
- Telefoon bij de zithoek in de kamer.
- Internet gaat via een EoP adapter van vooraan in huis naar achter waar de computer staat.
- Internet snelheid is 100/100, hoewel er 60/60 wordt aangegeven, maar door de router en EoP is het effectief ongeveer 45/45.
- Huidige Lijbrandt infrastructuur wordt niet gebruikt, je zit dus weer op het oude KPN netwerk.
- Geen analoge TV, coax is dus niet beschikbaar. Openemen met eigen spul is daarmee direct onmogelijk*, evenals zorgeloos boven TV kijken.
- Aansluiting is ergens in de trapkast, deze is jaren geleden al half gesloopt omdat het in de weg zat en toch niet meer gebruikt werd. Waar die kabel nu zit, moet de monteur dus gaan uitzoeken en herstellen.
- Telefoon moet in de buurt van de Experiabox staan, mogelijk dus bij de computer. Ietwat onhandig, maar ten tijde van ADSL stond deze hier ook.
- Internet snelheid wordt bedroevend. Er wordt 60/6 aangeboden. Download is aardig, maar upload is gewoon 10-15 jaar terug in de tijd.
Er zou dus 'niets' veranderen, maar >90% van je upload inleveren noem ik een flinke verandering.
Dan is er het punt van Ziggo.
- Overstap zou redelijk simpel moeten gaan. Er hoeft niet gezocht te worden naar kabels e.d. of nieuwe gelegd worden om boven TV te kunnen kijken of programma's op te nemen.
- Aansluiting zit op dezelfde plek als die van Lijbrandt, waardoor er zo goed als niets verandert voor telefoon e.d.
- Internetsnelheid is bij Start 40/4, erg langzaam voor upload. Maar Complete geeft 150/15, dat is iig al ruim het dubbele van KPN. Die ene foto die ze eens via Whatsapp versturen duurt dan maar iets langer dan nu.
- Enige nadeel is de administratie mbt email adres.
Doet mijn vader zich goed aan kom het aanbod van KPN te accepteren, of kan hij beter naar Ziggo gaan? Hij heeft wat twijfels over de kwaliteit die Ziggo levert met de verschillende diensten, maar van hun buren (die al eerder zijn overgestapt van Lijbrandt naar Ziggo) en vrienden horen wij geen directe klachten. Zelf heb ik wat twijfels over de kwaliteit van KPN.
Voor sommige zal dit een redelijk makkelijke vraag zijn, maar voor mijn vader dus niet. Ik zou het voor mijzelf wel weten (zit in dezelfde boot, ik ga mee naar KPN, simpelweg vanwege de vervelende Ziggo aansluiting in m'n huis), maar ik kan hem niet fatsoenlijk adviseren op dit vlak.
Commandline FTW | Tweakt met mate