Videokaart oververhit door alienware computer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yusisushi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-11-2025
Mijn vraag,
Hallo, mijn broer heeft over een jaar of 2 een alienware x51 pc gekocht met daarin een AMD Radeon R9 270X videokaart. deze is nu waarschijnlijk kappot aangezien het beeld verschrikkelijk verstoord is en dat niet verandert na verschillende versies van windows te installeren, met de hdmi-poort van het moederbord gebeurt dit niet en het probleem treed zelf op als ik de videokaart op een ander moederbord zet.. ik veronderstel dat hij oververhit geraakt is aangezien er binnenin de case nauwlijks plaats was voor air-flow, en er nog eens redelijk wat stof overal tussen zat..

Mijn vraag is, kan ik zelf controleren wat precies kappot is en mischien herstellen?
Indien niet kan ik dit dan laten repareren of zal dat meteen evenveel kosten als een nieuwe kaart met gelijkaardige prestaties?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alienware x51, AMD Radeon R9 270X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
niets, ik heb hier geen ervaring mee..

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via yusisushi op 12-10-2016 21:47)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
yuszzz schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:01:
ik heb de kaart al eens in een andere pc gestoken, mijn game computer en daar had ik ook problemen.
hij was aangesloten via hdmi, heb nog niet via dvi geprobeerd dat kan ik eens gaan doen.
ik wist niet dat deze kaarten zichzelf terugklokten, dan moet het dus iets anders zijn?
ik zal sebiets eens met dvi of DP testen
Vaak als je artifacts hebt, dus rare dingen op het scherm, komt dat door defect geheugen wat op de kaart zit. Dat heeft dan meestal ook niets met de temps te maken. Videokaarten gaan gewoon soms kapot. Mogelijk is hitte de oorzaak geweest, maar ook zonder hitte gaan ze gewoon kapot. Videokaarten kunnen ook makkelijk 2 jaar lang iedere dag op 90+ graden lopen zonder dat ze kapot gaan. Ideaal is dat niet, maar meestal geeft dat geen problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 11-10-2016 18:39 ]

Alle reacties

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-12-2025
Al een andere kabel geprobeerd en/of een andere poort?

Hoe zit hij aangesloten? Dvi of HDMI?

recente videokaarten klokken zichzelf terug bij oververhitting. De 270x ook. Hoeven ze niet kapot van te gaan.

Zelf repareren gaat het waarschijnlijk niet worden. Of je moet beschikking hebben over het juiste meetgereedschap en een reflowstation.

• PilatuS
  • Niet online
Dat de GPU hier kapot is lijkt vrij duidelijk. Je zou de kaart voor de zekerheid nog in een andere PC kunnen stoppen. Reparatie is niet mogelijk, de kaart zal vervangen moeten worden.

• yusisushi
ik heb de kaart al eens in een andere pc gestoken, mijn game computer en daar had ik ook problemen.
hij was aangesloten via hdmi, heb nog niet via dvi geprobeerd dat kan ik eens gaan doen.
ik wist niet dat deze kaarten zichzelf terugklokten, dan moet het dus iets anders zijn?

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
yuszzz schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:01:
Vaak als je artifacts hebt, dus rare dingen op het scherm, komt dat door defect geheugen wat op de kaart zit. Dat heeft dan meestal ook niets met de temps te maken. Videokaarten gaan gewoon soms kapot. Mogelijk is hitte de oorzaak geweest, maar ook zonder hitte gaan ze gewoon kapot. Videokaarten kunnen ook makkelijk 2 jaar lang iedere dag op 90+ graden lopen zonder dat ze kapot gaan. Ideaal is dat niet, maar meestal geeft dat geen problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 11-10-2016 18:39 ]

• yusisushi
ok, de artifacts blijven aanhouden ook door dvi en dp..
kan ik nog iets doen met het geheugen of iets anders proberen?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:24
Als het geheugen kapot is, dan heb je gewoon pech. Het is niet zo dat de 270x een super kaart is. Als je 2e hands kijkt is die voor een aardige prijs aan te schaffen en wellicht zelfs beter.

Als hij nog binnen garantie valt, dan kun je het daar op gooien, maar ik verwacht dat de kaart ouder dan 2 jaar is. Of onderdeel van de pc zelf welke wellicht langer garantie heeft?

• yusisushi
de garantie is vervallen, ik zal dan wellicht voor een nieuwe kijken.. :^p wou het even zeker zijn dus toch bedankt.
Pagina: 1