Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huawei 4G router - KPN - port forward

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
Op een schip heeft een kennis van mij een 4G router van Huawei met daarin een SIM van KPN.

Het betreft geen "buiten gebied" abonnement, maar een speciaal abonnement voor haar gebruik. het zijn internet-only data-bundels van 20GB.

Aangezien ze soms van buiten af ook via webdav aan haar bestanden wil werken die op de NAS staan, dacht ik dit heel simpel te kunnen regelen met een port forward..
Dit netjes in de router ingesteld.

En toch wil het maar niet werken. Blijkt dat het wan adres wat in de router staat (begint met 100.100.x.x) anders is dan het wan adres wat je ziet als ik het opzoek via: wat is mijn ip? (dat is iets van 36.x.x.x.)

Het lijkt dus alsof KPN iets met NAT doet? Of zie ik dat verkeerd?

Wat heb ik al gerobeerd:
- KPN gebeld. Na 3 keer te horen hebben gekregen dat ik een ander nummer moest bellen, had ik uiteindelijk denk ik de juiste afdeling te pakken. Maar daar werd ik zeer onbeschoft te woord gestaan en wilde de dame me helemaal niet helpe, omdat de sim in een router zit die niet door KPN is geleverd.
Ze was zeer bot en wilde me op geen enkele mannier verder helpen. Nu ik er weer over nadenk, wordt ik weer boos. Wat een service. Nog nooit zo'n botte klantenservice aan de lijn gehad.

- Gegoogled. Hier kom ik wat zaken tegen mbt tot APN instellingen, Internetten werkt gewoon wel. Heeft het dan zin om met eens te verdiepen in deze instellingen? Als je hier aanpassingen in doet, krijg je dan wel een goed IP adres?

Andere tips zijn welkom.

Ik ga ook verder onderzoek doen naar het aanbod van T-Mobile. Wellicht is dit wel mogelijk met hetgeen zij aanbieden.

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat je geen 100.100.x.x adres hebt, maar 10.10.x.x. Die laatste is Private Range, 100.100.x.x is dat niet.

En ja, het is vrij normaal om iets NAT-achtigs te gebruiken op dataSIM's.
IP adressen zijn al vrij schaars, en met de grote booming business van mobieltjes en tablets met internetverbinding, kan ik me voorstellen dat ze proberen IP adressen te besparen.

Probeer het ook eens met je eigen mobiel. Vrij grote kans dat die ook een private range IP heeft en dat ' watismijnip.nl' een ander adres weergeeft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
3g/4g gaat inderdaad over NAT. Je mag officieel ook niet echt services hosten over die verbinding, en ze ondersteunen het ook niet.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Inderdaad, het neerzetten van een dienst achter zo'n 4G geval is meestal in de contractvoorwaarden al aangegeven als iets wat niet mag.

Anyway, wat je zou kunnen doen, is een VPN servertje maken met SoftEther VPN en dan gebruik maken van de VPN Azure functie.
Dat is in essentie VPN met een tussenstap ergens op internet, en is de VPN server op de boot in essentie een 'client' geworden, die toegang bied tot het netwerk op de boot.
Die server connect dan namelijk naar buiten toe, ipv dat jij probeert naar binnen te connecten, en dat zou het probleem moeten oplossen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
Dat is inderdaad ook een optie.

Kwam net nog dit oude topic tegen:

henwy in "KPN Mobiel 4G / Fritzbox"

Denk toch dat ik mijn oplossing ga zoeken in het vinden van de juiste APN. De VPN oplossing is een mooie tweede.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Google eens op CG-NAT ;)

www.google.nl

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Je verliest 4G met de advancedinternet apn evenals plaintext e-mail.
Het is beter om een site-to-site aan te leggen naar een plek waar je wèl bij kan. Eventueel zelf, of met een apparaatje zoals een eWon.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
johnkeates schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:03:
3g/4g gaat inderdaad over NAT. Je mag officieel ook niet echt services hosten over die verbinding, en ze ondersteunen het ook niet.
Dat is alleen waar als je een extern USB modem gebruikt. Je zal Hilink moeten omzetten naar PPP/NCM, zodat je gewoon een publiek adres op je WAN interface krijgt.

Met de juiste firmware-update en een PPP/NCM unlocktool krijg je wel een publiek IP adres op je router en kun je zelf portforwards op je eigen NAT doen.
Mr Orange schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:53:
Ik ga ook verder onderzoek doen naar het aanbod van T-Mobile. Wellicht is dit wel mogelijk met hetgeen zij aanbieden.
Zoek op Marktplaats naar oude contracten. Die hebben geen datalimiet. Bij T-Mobile geldt ook dat de Algemene Voorwaarden die toen golden, blijven gelden bij een contractwijziging of -overname. Je kunt dus bijvoorbeeld een abonnement overnemen van iemand die wel een datalimiet heeft en dat abonnement upgraden naar de variant zonder datalimiet en zonder snelheidsverlagingen.

T-Mobile doet ook niet aan CG-NAT maar biedt helaas ook geen IPv6 aan.
Mr Orange schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:53:
Op een schip heeft een kennis van mij een 4G router van Huawei met daarin een SIM van KPN.

Aangezien ze soms van buiten af ook via webdav aan haar bestanden wil werken die op de NAS staan, dacht ik dit heel simpel te kunnen regelen met een port forward..
Dit netjes in de router ingesteld.
Als de boot zinkt, zinkt de NAS dan ook?

Advies: Office 365 Business Premium of Office 365 E3.

[ Voor 68% gewijzigd door Trommelrem op 11-10-2016 20:32 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
jeroen3 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:17:
Je verliest 4G met de advancedinternet apn evenals plaintext e-mail.
Het is beter om een site-to-site aan te leggen naar een plek waar je wèl bij kan. Eventueel zelf, of met een apparaatje zoals een eWon.
Weet je zeker dat je dan 4g verliest?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is het niet simpeler om dei bestanden op een online omgeving te zetten meteen ook backup enz..

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
RobinF schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

Weet je zeker dat je dan 4g verliest?
De snelste trap 3G is niet eens leverbaar met vast ip. Wellicht is dat inmiddels veranderd.
Het is namelijk puur bedoeld voor alarmsystemen en andere scada installaties.
Pagina: 1