Metalen (RVS?) plaatje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:59
Ik heb een kistradio gemaakt met een rooster aan de voorkant. Dit rooster zit alleen op de hoeken bevestigd. Zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a2oGaXTMoC51kNVo4BybrjW0/full.jpg

Bij bepaalde frequenties kan dit rooster nog wel eens mee resoneren. Dit kan voorkomen worden door het rooster (ongeveer) in het midden ook op het hout te bevestigen. Ik wil er echter niet zomaar een schroef of wat in draaien, maar zou het liever wat mooier "afgewerkt" zien. Ik dacht bijvoorbeeld aan een gegraveerd RVS plaatje dat ik met twee schroefjes bevestig net boven of onder de subwoofer. Ik kan alleen nergens een plek vinden waar ik dit zou kunnen bestellen met een (zelfontworpen) tekst/tekening (behalve de standaard naamplaatjes met zwarte letters in het RVS). Ik dacht aan lasersnijden/graveren, maar dan kom ik gauw uit op plexiglas/hout bij de online laserbedrijven.

Iemand tips/ideeën? Of wellicht een ander, beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien gewone speakerroosters (of fangrill) gebruiken? Dan heb je ook niet die scherpe puntjes langs de randen, waar je met je vingers of kleding achter kunt blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik vind juist dit rooster erg gaaf, dus dat blijft sowieso. Die scherpe randjes lijken erger dan het in werkelijkheid is; zit op het hout. Ja je kunt eraan blijven hangen als je erg lomp bent, maar looks boven functie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:46
Kun je er niet een klein stukje rubber/foam oid achter doen in de hoekjes zodat hij iets (1mm) los komt van de buitenkant. Is optisch een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ikke_niet schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:01:
Kun je er niet een klein stukje rubber/foam oid achter doen in de hoekjes zodat hij iets (1mm) los komt van de buitenkant. Is optisch een mooie oplossing.
Dat had ik dus eerst en toen was het juist erger. Nu het rooster in de hoeken tegen het hout aan zit resoneert het nog maar weinig mee in het midden. Als ik het rooster daar dus gefixeerd krijg op het hout is het opgelost. Eenvoudig getest door met een vinger het rooster ergens in het midden tegen het hout te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 13:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kan je de onderkant niet spuiten met die van die 'rubberspray'? Even de naam kwijt, maar geeft een 1-2mm deklaag van rubberachtig spul. Zal wel een flinke uitdaging zijn dit goed te spuiten, maar dan heb je wel demping achter de gehele gril.

Hier in Gouda zit een graveerwinkeltje, daar kan je van messen tot pannetjes graveren, zal best zoiets wel in de buurt zijn waar je zelf stukje RVS koopt bij de lokale gamma?

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 12-10-2016 13:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat lijkt me wel een interessante, maar ook lastig inderdaad. Afplakken aan de voorkant wellicht. Ga ik me eens in verdiepen.

Sta uiteraard nog wel open voor overige oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-06 21:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

barrymossel schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:32:
Dat lijkt me wel een interessante, maar ook lastig inderdaad. Afplakken aan de voorkant wellicht. Ga ik me eens in verdiepen.

Sta uiteraard nog wel open voor overige oplossingen.
Veel sleutel bijmaak boeren hebben ook een graveer dingetje wat letters "overtrekt". Ik zou eens zoeken of er bij jouw in de buurt geen zit.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat ga ik ook eens navragen van de week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

SinergyX schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:19:
Kan je de onderkant niet spuiten met die van die 'rubberspray'?
Plastidip kan inderdaad helpen tegen het resoneren. Eventueel zou je de gril met klammen per hoek van het rooster bevestigen met wat schuim tussen hout en gril :)

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:28
Tja, of even gaan babbelen met een machinefabriekje?
Kost wat maar dan heb je ook wat 8)

Barry

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Apsie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:15:

[afbeelding]
Haha zoiets was inderdaad mijn eerste idee, maar meer dan 2-3 tientjes wil ik daar weer niet aan uitgeven. Iemand een adresje? Machinefabriek zeg je? Liefst zou ik dit ergens online laten doen (dxf o.i.d. uploaden en laten graveren/laseren/etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apsie
barrymossel schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:44:
[...]

Haha zoiets was inderdaad mijn eerste idee, maar meer dan 2-3 tientjes wil ik daar weer niet aan uitgeven. Iemand een adresje? Machinefabriek zeg je? Liefst zou ik dit ergens online laten doen (dxf o.i.d. uploaden en laten graveren/laseren/etc.).
Tja lasersnijden voor een enkel stuk zal al de "paar tientjes" zijn vrees ik, graveren en inlakken zal dit verdubbelen.
Als je er nou 1000 wil hebben kan ik nog wel een leuk prijsje voor je maken :*)

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Zoiets om de rand van het rooster misschien een mooie oplossing?
Afbeeldingslocatie: http://glider-equipment.nl/catalog/images/cobra_klemprofiel_1_4mm.jpg

Je hebt ook van die strips om een poster op te hangen in verschillende maten/kleuren.

En als het een plaatje met eigen tekst moet zijn misschien een paar dogtags, redelijk in het budget: http://www.mijnnaamkettin...8o0wodbRIDVg&gclsrc=aw.ds

[ Voor 32% gewijzigd door Cheezus op 12-10-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Apsie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:48:
[...]

Tja lasersnijden voor een enkel stuk zal al de "paar tientjes" zijn vrees ik, graveren en inlakken zal dit verdubbelen.
Als je er nou 1000 wil hebben kan ik nog wel een leuk prijsje voor je maken :*)
Was ik al bang voor... :)
Cheezus schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:57:
Zoiets om de rand van het rooster misschien een mooie oplossing?
[afbeelding]

Je hebt ook van die strips om een poster op te hangen in verschillende maten/kleuren.
Probleem is dat het rooster te slap is en dus in het midden vrij ver kan doorbuigen. Juist in het midden moet het dus of "geklemd" worden (schroef/plaatje/etc.), of gedempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

barrymossel schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:02:

[...]

Probleem is dat het rooster te slap is en dus in het midden vrij ver kan doorbuigen. Juist in het midden moet het dus of "geklemd" worden (schroef/plaatje/etc.), of gedempt.
Zie m'n edit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk even bij winkels die trofeeën verkopen, die verkopen meestal ook gegraveerde metalen plaatjes.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Weer twee hele prima opties! Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Apsie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:15:
...
Er zijn ook bedrijven die zich ogenschijnlijk specifiek op dit soort dingen richten, maar niet echt goedkoop IMHO (bv. http://www.metalpoint.nl/ dook bij mij op in de zoekmachine, maar diverse andere ook.)

Ik heb zelf wat aangerommeld eens, maar het is me niet goed gelukt de schroefgaten netjes te verzinken, de frees heeft wat ratelsporen (als iemand tips heeft over hoe ik die zo materiaalsparend glad kan maken....)

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 12-10-2016 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 13:02

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

paar drupjes van ditte doet het ook wel

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/MVC-013F.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-10-2016 16:24 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
begintmeta schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:14:
[...]

Er zijn ook bedrijven die zich ogenschijnlijk specifiek op dit soort dingen richten, maar niet echt goedkoop IMHO (bv. http://www.metalpoint.nl/ dook bij mij op in de zoekmachine, maar diverse andere ook.)

Ik heb zelf wat aangerommeld eens, maar het is me niet goed gelukt de schroefgaten netjes te verzinken, de frees heeft wat ratelsporen (als iemand tips heeft over hoe ik die zo materiaalsparend glad kan maken....)
Ik laat het met enige regelmaat doen bij een machinefabriek maar zoals gezegd, enkele stuks zijn duur.
Voor zo'n plaatje met graveer en inlakwerk ben ik zo €. 50,=/€. 60,= kwijt.

Verzinken is makkelijk:
http://www.borencenter.nl/verzinkboren/
Bovenste voor aluminium, onderste voor Staal/RVS _/-\o_

Apsie's profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, misschien is dit gewoon wel de beste oplossing... Zal van de week eens kijken of ik dat netjes en onzichtbaar zou kunnen krijgen onder dat rooster, rond de sub bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Ik zou gewoon bij de ijzerwaren-handel om de hoek langs gaan voor een stukje RVS. Zelf op maat zagen, boren en netjes afwerken is niet zo'n punt. Vervolgens kun je 'm laten graveren bij zo'n random online laser-service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Apsie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:25:
...
Verzinken is makkelijk:
http://www.borencenter.nl/verzinkboren/
Bovenste voor aluminium, onderste voor Staal/RVS _/-\o_
Had bij een winkeltje in de buurt een Phantom HSS-E verzinkfrees gekocht die technisch voor RVS geschikt zou moeten zijn, maar mijn boortechniek niet denk ik (heb wel vloeistof gebruikt, en langzaam toerental), de wanden van het verzonken gat zijn helaas toch niet helemaal glad geworden (beetje getrapt). gewoon proberen die randjes er nog eens af te snijden of eventueel glad proberen te vijlen/schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je zoekt op "naambordje graveren" vindt je tal van online bedrijfjes die dat zo voor je kunnen maken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
Al gedacht aan een plaatje 3d printen? Zo kun je die dikke dot lijm wel verbergen. 3d printen schijnt juist ideaal te zijn voor enkel stuks werk. (Zelf nog geen ervaring mee... dus deel je ervaring hier !)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
Zelf doen via een Fablab in de buurt. De meesten hebben lasersnijders/gravermachines waarmee je je Eigen ontwerp kunt laten verwerken. In breda hebben ze een speciale middag waar je zelf kunt frobelen. Ik heb hier best wel wat houtgraveerwerk gedaan en ze kunnen een heleboel, daarnaast zijn ze behulpzaam voor als je niet zo handig bent. een goed ontwerpje doet de rest.

http://www.fablabbreda.nl/

[ Voor 33% gewijzigd door Bvanham op 12-10-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
u_nix_we_all schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:11:
Als je zoekt op "naambordje graveren" vindt je tal van online bedrijfjes die dat zo voor je kunnen maken.
Klopt, maar dat zijn vaak van die naambordjes die de conciërge op de middelbare school op z'n deur had ;) Lelijk dus, haha.
Mr-E schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:28:
Al gedacht aan een plaatje 3d printen? Zo kun je die dikke dot lijm wel verbergen. 3d printen schijnt juist ideaal te zijn voor enkel stuks werk. (Zelf nog geen ervaring mee... dus deel je ervaring hier !)
RVS? Is dat niet reteduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Bvanham schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:47:
Zelf doen via een Fablab in de buurt. De meesten hebben lasersnijders/gravermachines waarmee je je Eigen ontwerp kunt laten verwerken. In breda hebben ze een speciale middag waar je zelf kunt frobelen. Ik heb hier best wel wat houtgraveerwerk gedaan en ze kunnen een heleboel, daarnaast zijn ze behulpzaam voor als je niet zo handig bent. een goed ontwerpje doet de rest.

http://www.fablabbreda.nl/
Die lasersnijders zijn dezelfde machines die een laserbeest of iedere graveerservice ook heeft. Daar kun je echt geen RVS mee snijden, hooguit graveren.
Je hebt wel kans dat zo'n fablab ook goed zaag- en boorgereedschap heeft waarmee je de mechanische bewerkingen kunt doen.
Mr-E schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:28:
3d printen -althans de goedkope variant, FDM- geeft nou niet bepaald een sjiek ogend eindresultaat. Ja je kunt tegenwoordig ook zeer hoogwaardige producten laten printen uit metaal, maar dan ben je aangewezen op een handjevol bedrijven in Europa die dat kunnen en mag je bedragen neertellen waar de meeste Nederlanders liever een stoere sportauto van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Een optie is uiteraard ook gewoon mooie letters in MDF laten lasersnijden en die in dezelfde kleur als de kist (of een contrastkleur) schilderen om een eventuele lijmprop te verbergen (mocht dat nodig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik dacht inderdaad niet aan RVS maar aan plastic :)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:55
Bij de lokale sleutelbar/ijzerwaren groothandel vragen of ze hier https://www.bogramatic.nl...rvs-naamborden-laser.html kunnen bestellen...kost geen .... .

Er zal ook vast wel een stukje industrieterrein bij jou in de buurt zitten, even bij een metaalbewerk / mechanisch onderhoud bedrijf binnen lopen, willen misschien ook wel helpen.

Mooi kastje trouwens!!

[ Voor 35% gewijzigd door hansie_k op 12-10-2016 21:13 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Ik zou een (geborsteld) RVS ring om de subwoofer plaatsen en deze op een paar plekken rondom vast zetten. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eBiqBuk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mooie oplossingen weer. Ik ga er dit weekend eens mee stoeien of in ieder geval over nadenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 13:02

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Misschien is het een idee om met zwart plakvilt de voorkant te beplakken waar je gril zit. Dat isoleert/dempt het trillen van het gaas wel. Dat staat misschien ook wel badass 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.excellent-living.nl/images/detailed/3/RolZW_mrqx-8f.jpg

(niet langpolig maar kon geen betere afbeelding vinden)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

barrymossel schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:15:
Ik heb een kistradio gemaakt met een rooster aan de voorkant. Dit rooster zit alleen op de hoeken bevestigd. Zie onderstaand.

[afbeelding]

Bij bepaalde frequenties kan dit rooster nog wel eens mee resoneren. Dit kan voorkomen worden door het rooster (ongeveer) in het midden ook op het hout te bevestigen. Ik wil er echter niet zomaar een schroef of wat in draaien, maar zou het liever wat mooier "afgewerkt" zien. Ik dacht bijvoorbeeld aan een gegraveerd RVS plaatje dat ik met twee schroefjes bevestig net boven of onder de subwoofer. Ik kan alleen nergens een plek vinden waar ik dit zou kunnen bestellen met een (zelfontworpen) tekst/tekening (behalve de standaard naamplaatjes met zwarte letters in het RVS). Ik dacht aan lasersnijden/graveren, maar dan kom ik gauw uit op plexiglas/hout bij de online laserbedrijven.

Iemand tips/ideeën? Of wellicht een ander, beter idee?
Waarom RVS? Je kan toch ook er voor kiezen om een metalen naamplaatje te laten maken? Of nog beter, laat een MDF plank frezen naar een 3d ontwerp en maak zo je eigen decal, welke je met een schroef er achter kan monteren. Beetje liefde en spuitwerk, dan heb je een mooi plakkaat. :) Of simpeler, een bestaande medaille verbouwen / personaliseren. Ik denk dat er genoeg valt te bedenken met wat creativiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Point.Flare schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:48:
[...]

Waarom RVS? Je kan toch ook er voor kiezen om een metalen naamplaatje te laten maken? Of nog beter, laat een MDF plank frezen naar een 3d ontwerp en maak zo je eigen decal, welke je met een schroef er achter kan monteren. Beetje liefde en spuitwerk, dan heb je een mooi plakkaat. :) Of simpeler, een bestaande medaille verbouwen / personaliseren. Ik denk dat er genoeg valt te bedenken met wat creativiteit.
RVS is geen vereiste hoor. Aluminium vind ik echter te goedkoop/licht eruit zien. RVS past volgens mij wel goed bij rooster en stoothoeken.

Maar inderdaad metaal an sich is prima. Of hout, of kunststof.
Pagina: 1