Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzert_nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-03 09:38
Mijn vraag
Hee mede Tweakers,

Ik zit met het volgende dilemma. Ik wil graag een Asus MG278Q kopen als monitor. Deze ondersteund Freesync. Daarnaast wil ik een nieuwe videokaart als opvolger van mijn GTX760.

De keuze voor mij is daarom tussen de GTX 1060 en RX480. Qua merkvoorkeur ben ik eerder geneigd voor de 1060 te gaan omdat deze betere drivers heeft(?) en sneller en zuiniger is. Als ik voor de RX480 ga heb ik wel het voordeel van Freesync.

Nu is mijn vraag waar ik meer aan heb; gemiddeld 5 FPS meer met de 1060 of Freesync? Het schijnt dat door de 144hz Freesync een kleinere impact heeft. Ik vind de technologie van Freesync wel heel interessant en zal door de 1440p resolutie wel vaak tussen de 35 en 60 FPS uitkomen.

Voordelen 1060:
Sneller
Lagere frametimes/minder stutter(?)
Stuk zuiniger

Voordelen RX480:
Freesync
Marginaal goedkoper

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro
i7 6700k
16GB DDR4
Asus ROG Ranger VIII
Diverse SSD's

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:22
In mijn ogen is er nog een optie, maar dan moet je de voorwaarde van zuiniger laten vallen... De Fury (bv de sapphire fury nitro ... Ik heb deze net gekocht voor 339 euro en moet zeggen (in mijn ogen) de beste koop op de markt voor dit ogenblik... Een heel pak sneller dan zowel de 480 als de 1060... Op de verpakking staat dat je een 750w voeding nodig hebt, evenwel hij is werkend (in de pc van mijn zoon bij mezelf zit een rm750 en werkt hij vanzelfssprekend) ook op een corsair rm550 (ik zou evenwel voor extra juice een 650 aanraden) ... Kortom veel hangt hier van de kwaliteit van je voeding af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzert_nl
Ik heb zelf ook de rmx750 dus dat zal geen probleem zijn. Ik zou inderdaad wel kunnen kijken naar een oudere kaart.

Welke features ga ik dan missen tegenover de Rx 480?

-stroomverbruik
-nieuwe versie displayport/hdmi. Mogelijk nodig voor 4k?
-h265 codec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Eigenlijk zijn de RX480 en GTX 1060 beide niet echt geschikt voor 1440p en zijn ze meer georiënteerd op 1080p.

Ik weet niet wanneer je die 6700k hebt aangeschaft als ik in jou positie zat had ik eerder een 6600k gehaald (of zelf een 6500 zonder overklokken) en dat geld dat bespaard werd bij de GPU gedaan maar dat is natuurlijk achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-08 15:22
ik zou ook voor een fury kaart gaan, deze doet het vaak beter dan de 480 (op 2k). Daarnaast is hij niet heel erg zuinig maar dat moet voor jou voeding niet uitmaken.

Gtx 1060 is ook erg leuk, maar als je voor de asus monitor gaat neem lekker de fury erbvij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stroomverbruik van de Fury valr best mee. Ingame verbruikt een systeem met overklokte i7 en een Fury nog geen 300w reviews: AMD Radeon R9 Fury: meer bang-for-buck dan zijn grote broer Een goede kwaliteit voeding van 450w is daarom genoeg. Met 750w kan je een CF setup aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sapphire verbruikt echter wel wat meer stroom dan de Asus Strix:
https://www.techpowerup.c.../R9_Fury_Tri-X_OC/28.html (de blauwe balk is de Strix)

Furmark kun je beter niet gaan draaien met die voeding, maar een zware game moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzert_nl
Bedankt voor de tip mensen, die Fury Nitro ziet er goed uit voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:10:
De Sapphire verbruikt echter wel wat meer stroom dan de Asus Strix:
https://www.techpowerup.c.../R9_Fury_Tri-X_OC/28.html (de blauwe balk is de Strix)

Furmark kun je beter niet gaan draaien met die voeding, maar een zware game moet geen probleem zijn.
Het klopt idd dat de sapphire nitro vrij veel stroom verbruikt ivm andere ... Evenwel je krijgt er een superkoeler bovenop ... Met deze koeler kan je een Fury kaart nog bezwaarlijk een heethoofd noemen... Een 550 (rm corsair) is evenwel absolute minimum. De voeding van mijn zoon is na een zware gamesessie warm (nog niet heet maar eigenlijk net iets te om langdurig zo te houden dus dat wordt een kleine upgrade).

btw @ts : check wel even of je hem in je kast kwijt kan... Het is echt wel een vrij lange kaart... maar als het lukt garandeer ik je dat je er geen spijt van krijgt ;) (wat performance/prijs betreft)

[ Voor 11% gewijzigd door Quiller op 11-10-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzert_nl
Lig het aan mij of is de kaart van Saphire bijna 200 euro goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzert_nl
Waar ik wel een beetje mee zit is dat die Fury maar 4gb geheugen heeft. Gaat dit in de komende jaren geen probleem worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Fury heeft HBM geheugen wat heel anders is dan GDDR5. http://techreport.com/rev...andwidth-memory-explained

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzert_nl
Ja ik begrijp dat het een andere techniek is en dat het veel sneller is, maar dat zegt toch niet zo veel over de hoeveelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Wat ik zou doen als ik zoveel voor een monitor durf uit te geven, is gewoon nog iets meer ertegen aan gooien voor een g-sync model. Pak een monitor die goed uit de benchmarks komt, volgens hwi komen we dan bijvoorbeeld uit op een 27" Dell S2716DG, voor rond de 600 euro. Dan pak je er gewoon een goede nvdiakaart bij en ben je qua monitor klaar voor de komende 8 jaar, aangezien ik met 1 monitor vaak een jaar of 8 (=2 systemen) kan doen. Waarschijnlijk geen wijsheid vanuit technisch opzicht maar ik ben amd moe, ik begin er niet meer aan. Er is niet veel verfijnds aan een amd gpu en het verbruik is een resultaat van jarenlang technisch achterlopen.

[ Voor 17% gewijzigd door govie op 11-10-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
buzzert_nl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:23:
Ja ik begrijp dat het een andere techniek is en dat het veel sneller is, maar dat zegt toch niet zo veel over de hoeveelheid?
Klopt, 4GB blijft 4GB. Maar denk niet dat dat in de toekomst veel te weinig wordt zodat de performance flink onderuit gaat. De instellingen moeten in de toekomst toch omlaag omdat de kaart te traag wordt en met lagere instellingen gaat het geheugengebruik ook omlaag.

Dus ideaal is het niet, maar een groot probleem zal het waarschijnlijk niet echt worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
In feite kan je het ook anders stellen : wat voor zin heeft het om 8gb op een kaart te zetten die überhaupt niet snel genoeg is om zelfs maar 6gb optimaal aan te sturen... En wees gerust je betaald die 8gb hoor...
Pagina: 1