Luchtkoeling of waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 07:48
Lieve Tweakers

Ik wil binnenkort weer gaan sleutelen aan mijn case om hem weer futureproof, koel maar bovenal ook stil te maken. Dit moet allemaal gebeuren na de release van het nieuwe intel high-end platform, maar voorbereiding is het halve werk. Ik bezit een corsair obisidian 650d (http://www.corsair.com/en-us/obsidian-series-650d), hierin heb ik aan de voorkant een NZXT FS 200 mm., één 120 mm aan de achterkant en één 140 mm. top fan. Deze heb ik aangeschaft om het allemaal zo koel, maar bovenal zo stil mogelijk te maken.

Ik denk erover om een closed loop waterkoeling setje van Corsair (http://www.corsair.com/en-us/obsidian-series-650d) te kopen, alleen zijn er hierbij verschillende varianten te koop. Hierbij snap ik dat hoe groter het koeloppervlak hoe koeler het is, maar zodra ik een 200mm rad in de kast zet, dan kan ik mijn hitte van de rest in de kast alleen via de front en back fan kwijt. En zodra ik in mijn top fanmounts 2 * 140 mm plaats dan heb ik weer minder oppervlak voor de rad van mijn CPU-koeler. Nu vraag ik mij af, is het verstandig om meer op case-koeling of CPU-koeling in te zetten. Meer koeloppervlak middels een grotere rad of volledig luchtkoeling

Mijn case wordt op het moment niet bijzonder warm (42 graden idle en 65 fully loaded) met de huidige i5 op 4 ghz 1.38 vCore. Komende setup moet dus ene concessie tussen stilte en koel worden, waarbij ik liever een stiller systeem heb dan een koelkast. Wat is jullie mening kleinere of grotere rad of volledig luchtgekoeld?

Huidig systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V PRO€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N560SO-1GI€ 0,-€ 0,-
2Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 650D€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 2233RZ€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8€ 65,-€ 65,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1OCZ Agility 3 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 65,-

PS;Ook zit er in de pc een fancontrollert in van Bitfenix (pricewatch: BitFenix Recon Black)
1 @ top pricewatch: Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm
1 @ rear pricewatch: Corsair AF120 Quiet Edition, 120mm

Bij voorbaat dank <3

[ Voor 3% gewijzigd door Lampiz op 11-10-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Je kan in je case een radiator kwijt van 280mm (top) op de corsair h115i zitten 2 140mm fans die je pwm aan kan sturen. _/-\o_

Als die in push configuratie staan blijft je kast koel genoeg en stil.
Maar persoonlijk zou ik gaan voor de nzxt x61 het best getest bij de buren. Of je moet echt alles van corsair willen. :w

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 07:48
Tjm De Groot schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:54:
Je kan in je case een radiator kwijt van 280mm (top) op de corsair h115i zitten 2 140mm fans die je pwm aan kan sturen. _/-\o_

Als die in push configuratie staan blijft je kast koel genoeg en stil.
Maar persoonlijk zou ik gaan voor de nzxt x61 het best getest bij de buren. Of je moet echt alles van corsair willen. :w
Het verschil op 160W is 0.7 graad celsius alleen met de standaard fans, alleen zijn die inderdaad zo 6 db luider :(. Wel handige tip thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Als je voor stilte gaat, pak dan een AIO met een 280 rad en stille pomp. Fans kun je altijd nog vervangen voor stillere exemplaren. Ik weet niet zo snel wat het TDP van je processor is, maar met een 280 rad en PWM fans heb je denk ik optimale stilte. Maar een kijkje bij de betere Noctua koelers is ook niet verkeerd. Je zit daarmee onder de prijs van een AIO set en je hebt vergelijkbare stilte. Daarbij is er geen pomp die ook nog geluid kan maken. De stilte van waterkoeling is ongeëvenaard met een losse D5 pomp, maar bij een AIO setje moet je echt even op zoek voor stilte en dan kan een ouderwets oversized heatsink met goede fans toch wel eens de stillere keuze zijn. In principe is dat hetzelfde als waterkoeling, maar dan zonder de pomp.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Of onderstaande je helpt bij je keuze weet ik niet, maar je zou het eens door kunnen lezen:
Waterkoeling moet je eigenlijk op dezelfde manier benaderen als heatpipe koeling: Beide zijn een transportmedium. Je vervoert de warmte van een plaats waar je hem niet goed kunt afvoeren naar een plaats waar dat wél goed kan. Je brengt de warmte van het koelblok naar de radiator. Als je door de waterkoeling een beter/grotere radiator kunt plaatsen, kun je waterkoeling overwegen.
Maar bottom-line moet je naar de specificaties kijken en een keuze maken welke specificaties voor jou de doorslag geven.
Lees vooral ook dit eens door:
https://nl.hardware.info/...-praktijk-wat-werkt-beter

[ Voor 4% gewijzigd door Veng7 op 18-10-2016 15:47 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?