Soundblaster Z spontaan geen geluid meer over SPDIF

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 12:09

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
In mijn media pc heb ik sinds een paar maanden een Soundblaster Z aangeschaft.
Deze geluidskaart is via een toslink kabel aangesloten op een Denon surround receiver.
Dit werkte tot vorige week perfect, maar van de een op andere dag is er geen geluid meer te produceren via de Toslink uitgang.

Overige uitgangen werken wel maar de toslink niet.
Dit terwijl het rode licht wel uit de kabel schijnt.

De instellingen zijn niet gewijzigd maar heb ik na het niet functioneren wel op alle mogelijke manieren geprobeerd.
De tulpuitgangen van de geluidskaart geven wel gewoon geluid (na het aanpassen van de instellingen).

Ik heb reeds geprobeerd systeemherstel toe te passen en ook de geluidskaart gede-installeerd en alles opnieuw geïnstalleerd maar helaas heeft het geen oplossing geboden.
Op diverse sites via Google wordt er een oplossing gevonden in de instellingen van de geluidskaart zelf, maar ook dit heeft me niet geholpen.
Het gekke is ook dat de software “denkt” dat alles goed werkt; de groene balkjes aan de zijkant van Windows’ geluidsinstellingen gaan mooi heen en weer wanner geluid wordt afgespeeld.
(voorbeeld van internet gehaald)

Afbeeldingslocatie: http://ask.creative.com/wwimages/audio_int/enable1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ask.creative.com/wwimages/audio_int/enable2.jpg

Ik heb hier zowel SPDIF-Out als Speakers al default ingesteld en bij tabblad opnemen(recording) “wat men hoort” en Digitaal-in, en alle mogelijke tussenwegen geprobeerd.
Ook m.b.v. de software van Creative zelf heb ik alle instellingen aangepast en weer teruggezet maar ik krijg op geen enkele wijze geluid meer uit de geluidskaart.

De Denon toslink ingang werkt overigens wel prima met een mediaspeler, dus daar zit het probleem niet in.

Hebben jullie enig idee wat dit kan veroorzaken, of is de geluidskaart simpelweg overleden?

[ Voor 3% gewijzigd door Marty__Mouse op 11-10-2016 14:02 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:16

Esumontere

Floep, banaan.

Al eens een andere kabel geprobeerd? Kan zijn dat je toslink kabel stuk is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Dat kan ik nog wel even proberen, heb er nog wel een liggen en inderdaad de kabels nog niet uitgewisseld.

Alleen wel vreemd dat zo´n kabel dan ineens kapot zou kunnen gaan terwijl hij eigenlijk niet heeft bewogen..
Maar goed er gebeuren wel gekkere dingen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:27

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heb je mogelijk een ander ontvangend apparaat beschikbaar waar je mee kunt testen? Ik heb zelf wel een keer gehad dat mijn oude receiver niets meer wilde ontvangen en toen moest ik een aantal defecte caps vervangen. Nu doet jouw receiver het wel, maar mogelijk is er iets electrisch stuk op je geluidskaart. Ik zou hem anders terugsturen, mits je nog garantie hebt.

Succes er mee!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
ElCondor schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:29:
Heb je mogelijk een ander ontvangend apparaat beschikbaar waar je mee kunt testen? Ik heb zelf wel een keer gehad dat mijn oude receiver niets meer wilde ontvangen en toen moest ik een aantal defecte caps vervangen. Nu doet jouw receiver het wel, maar mogelijk is er iets electrisch stuk op je geluidskaart. Ik zou hem anders terugsturen, mits je nog garantie hebt.

Succes er mee!
Dank je :) Ik heb verder geen apparatuur waarmee ik SPDIF kan testen qua ontvangst zegmaar. Ik kan alleen op de Denon receiver SPDIF ontvangen en dat werkt zoals gezegd wel met andere apparaten.

Maar ik heb inderdaad nog garantie dus ik zal eens contact opnemen als een andere kabel ook geen soelaas biedt.

Ik dacht in eerste instantie dat ik wellicht een instelling veranderd had, maar heb volgens mijn zo´n beetje alle combinaties van instellingen wel getest. (Overigens wel typisch dat Creative zelf aangeeft datje voor SPDIF ook SPDIF in windows moet aanvinken als standaard apparaat, terwijl uit alle gebruikerservaringen blijkt dat je juist Luidspreker moet instellen. Maar goed, alle instellingen dus geprobeerd zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:27

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kun je anders de Creative software eens uninstallen en dan alleen de drivers voor de kaart installeren. Om te zien of dat helpt? Van die dubbele instellingen die in verschillende applicaties gezet kunnen worden, daar wordt ik nooit zo blij van. Ik houdt alles het liefst zo standaard mogelijk bij Windows, zonder allerlei extra apps.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Heb je al bij properties gekeken, daar kun je nog het één en ander invullen.
Zoals DTS audio, Dolby Digital en Microsoft wma pro audio, en de samplerate 44.1, 48, 96 en 192.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is er recent een Windows update op de achtergrond geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Inmiddels heb ik de creative software er helemaal afgegooid, en toen de geluidskaart alleen in windows geinstalleerd, maar dit werkte ook niet. Daarna creative opnieuw geinstaleerd, maar nog steeds geen geluid over SPDIF.

Bij properties van windows zelf kan ik alleen kiezen tussen surround of stereo (bij Afspeelapparaten-Afspelen-Luidsprekers-Configureren).

Ik kan alleen DTS en Dolby kiezen bij de instellingen van Creative zelf, maar ook hier heb ik alle combinaties al geprobeerd.

Ik heb zelf ook het vermoeden - tenzij inderdaad de geluidskaart spontaan is overleden - dat het met een update van windows 10 te maken heeft.

Te meer omdat het vorige week allemaal perfect werkte en bij het opstarten in een keer niet meer, zonder dat ik fysiek of softwarematig iets aan de opstelling heb gewijzigd.

Maar kan ik lukraak updates van Windows ongedaan maken? Dan moet ik er eerst achter zien te komen welke eventueel interferentie kunnen hebben met het geluid. Of staat de datum van installatie ergens vermeld?

Vreemd overigens blijft het dat ik wel gewoon via de ingebouwde geluidschip op de videokaart wel gewoon geluid heb via HDMI. (als ik die tenminste als standaard apparaat aanvink bij afspeelapparaten.

Pagina: 1