Backup naar eigen NAS off-site of naar de Cloud?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:47
Allereerst mijn excuses voor de vele vragen die ik heb. Maar ik wil graag alles zo goed en efficient mogelijk doen. Hierbij vraag ik jullie tips/advies over het volgende:

Ik maak tegenwoordig backups met de Acronis True Image 2017 naar de NAS die bij iemand anders staat. Ik gebruik daarvoor het FTP protocol. Die persoon zit bij Telfort met een 100/30 VDSL verbinding. Ik zelf zit bij Ziggo Zakelijk met een 300/40.

Acronis maakt een backup naar de NAS maar valideert de backup ook achteraf om te checken of het goed is overgekomen. Dat heb ik standaard aangezet om te voorkomen dat een back-up achteraf fout blijkt te zijn.

Het backuppen van bijvoorbeeld 150 GB duurt 9 uur. Maar met het valideren duurt het nog 10 uur extra omdat die persoon dus maar een 30 Mbit upload heeft. Daarbij heb ik ook nog meerdere grote bestanden die geupload moeten worden, dus dat gaat minimaal een week duren. Valideren uitzetten lijkt mij niet handig.

Nu dacht ik aan het volgende: Ik zou ook naar HiDrive kunnen uploaden over FTP. Die hebben een downloadsnelheid van 100 Mbit, wat dus behoorlijk veel scheelt met het valideren. Bovendien zitten hun datacentrums in Duitsland, wat ook positief hier ivm de privacy :+

Strato kost mij dan € 27,50. Maar wordt door mijn werkgever betaald :+

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

Tazzios

..

Ik zou geen backups over FTP maken. Er zijn voldoende alternatieve diensten en software te vinden die efficiënter zijn.

Je mist nu:
- incrementele backups
- Versions
- Encryptie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Tazzios schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:18:
Ik zou geen backups over FTP maken. Er zijn voldoende alternatieve diensten en software te vinden die efficiënter zijn.

Je mist nu:
- incrementele backups
- Versions
- Encryptie
Acronis kan je zo instellen dat die elke maand 1 full backup maakt met daarna incrementele backups.

De onveilige FTP is inderdaad een minpunt, maar helaas ondersteund Acronis geen SFTP of FTPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 18:47
Heb je zelf een NAS?
Ik zelf heb de volgende opstelling:
- Synology NAS
- Account bij Hubic

Mijn dagelijkse bestanden van de laptop synchroniseer ik automatisch via Clouddrive op de Synology. Om de dag wordt er een (incrementele) backup gemaakt van de de gesynchroniseerde map naar Hubic (met encryptie!), de backup is ook met versioning.

Voordeel: de synology doet het werk, jij hebt er geen omkijken naar.

Voor bijvoorbeeld mijn foto's is de werkwijze wat anders. Deze staan 'alleen' maar op de NAS. De mappen van foto's tot en met 2015, worden 1x 2 maanden gebackupped naar Hubic, met versioning (6 versies) dus ik kan een jaar terug.
De fotomap 2016 (inclusief de foto's gemaakt met mobiel) wordt elke week gebackupped met versioning ook tot een jaar terug.

Eventuele images kopieer ik gewoon naar Hubic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
BB-One schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:33:
Heb je zelf een NAS?
Ik zelf heb de volgende opstelling:
- Synology NAS
- Account bij Hubic

Mijn dagelijkse bestanden van de laptop synchroniseer ik automatisch via Clouddrive op de Synology. Om de dag wordt er een (incrementele) backup gemaakt van de de gesynchroniseerde map naar Hubic (met encryptie!), de backup is ook met versioning.

Voordeel: de synology doet het werk, jij hebt er geen omkijken naar.

Voor bijvoorbeeld mijn foto's is de werkwijze wat anders. Deze staan 'alleen' maar op de NAS. De mappen van foto's tot en met 2015, worden 1x 2 maanden gebackupped naar Hubic, met versioning (6 versies) dus ik kan een jaar terug.
De fotomap 2016 (inclusief de foto's gemaakt met mobiel) wordt elke week gebackupped met versioning ook tot een jaar terug.

Eventuele images kopieer ik gewoon naar Hubic.
Hubic is inderdaad ook een idee, wat is de uploadsnelheid als je naar Hubic upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 15:55
Ze bieden volgens mij een gratis account aan dus dat kan je testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het probleem zit hem in het valideren om dat er een ongeschikt protocol en stukje software gebruikt wordt. Beter is gewoon standaard Windows backup of een lokale backup gebruiken en die dan door echte backup software naar een off-site locatie laten synchroniseren. Als je rsync gebruikt is de validatie tijdens het draaien al gedaan om een voorbeeld te noemen van een wat betere optie. Als je het dan ook nog eens over SSH gebruikt zit je meteen qua veiligheid goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 18:47
Eric_1993 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:39:
[...]

Hubic is inderdaad ook een idee, wat is de uploadsnelheid als je naar Hubic upload?
Weet je dat ik dat niet eens weet. Gaat snel genoeg, eerste backup duurde een tijdje, de daarop volgende is een kwestie van minuten (geen echt grote bestanden die wijzigen).

Als je een backup makkelijk wil valideren en dan pas de cloud in wil schieten:
Maak een backup van je bestanden op de NAS, de map waar deze in staan kun je laten synchroniseren met (in mijn geval) Hubic. Nadeel is dat je de gewone bestanden op je NAS hebt staan en een backup en nog een backup in de cloud. Oftewel je hebt 2 keer zoveel ruimte nodig op je NAS, maar is ruimte geen probleem, dan is dat de oplossing. Wel moet je hierbij kijken in hoeverre je nog wat hebt aan versioning en ransomware. Je kunt op zich de backup op een niet vanaf je computer bereikbare plek zetten op je NAS, maar je NAS kan er wel bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 13:51
Eric_1993 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:29:
[...]

Acronis kan je zo instellen dat die elke maand 1 full backup maakt met daarna incrementele backups.

De onveilige FTP is inderdaad een minpunt, maar helaas ondersteund Acronis geen SFTP of FTPS.
Acronis Backup ondersteund in ieder geval vanaf 11.5 SFTP (ik heb in ieder geval een optie om naar SFTP een backup te doen). Let wel dat ik het hier over de bedrijfs variant van Acronis heb niet de personal edition.

[ Voor 9% gewijzigd door Starke op 11-10-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparvl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb het zelf nog niet opgezet (bij gebrek aan een offsite NAS), maar mijn plan voor backups is als volgt:

- PC data synchronizeren met on-site NAS via cloud software, bij voorkeur mét versioning. Op die manier kan ik a) overal bij mijn data en b) beschik ik over een on-site backup die snel in zijn geheel of gedeeltelijk terug te zetten is. Momenteel gebruik ik Cloud Station (heb een Synology 215j), maar gebruik nog geen versioning. Moet nog even kijken hoe goed dat werkt (wil eigenlijk een X-aantal versies bewaren, maar ook na een X-aantal weken/maanden data weggooien, zodat niet alle files 2 of 3x op de NAS komen te staan...). Eventueel wil ik misschien over naar Owncloud, maar dat wordt niet standaard door Synology ondersteund.

- On-site NAS met off-site NAS synchroniseren via rsync (als scheduled task, of via backup-software die rsync gebruikt). Zover ik begrijp is rsync erg efficient in het alleen uploaden van gewijzigde blocks met data (nadat de initiele backup eenmaal gemaakt is uiteraard), dat zou dus redelijk efficient moeten zijn via het web (zeker als je de rsync regelmatig laat draaien en er dus per keer weinig veranderd is). Ook nog niet opgezet bij gebrek aan een off-site NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Mijn opstelling is als volgt:

Ik maak met behulp van Acronis elke week een full backup met daartussen steeds incremental backups naar mij NAS in het huis. Een Mini-PC maakt een mirror-backup naar zn harde schijf voor het geval dat er iets gebeurd met de NAS. Dit is dus redelijk safe. Maar nu nog een offsite backup

Ik maakte eerst met SyncbackPro een mirror backup naar de NAS bij een vriend over SFTP. Helaas is dat ook niet zo veilig aangezien de bestanden gewoon toegankelijk zijn op de offsite NAS als iemand via wifi inlogt op de NAS.

HubiC al een keer de gratis variant geprobeerd, de upload was behoorlijk traag. En aangezien ik soms wel 450 GB aan gewijzigde bestanden moet uploaden, is dat echt niet te doen :+

EDIT: Wat ik zou kunnen doen is geen mirror-backups naar de Mini-PC, maar met Acronis maandelijks een full backup met incrementele backups maken naar de Mini-PC en dan met SyncbackPro over SFTP naar de offsite NAS uploaden. Dan is en de backup versleuteld en de verbinding. Zou dit handig zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Eric_1993 op 11-10-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44
Tazzios schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:18:
Je mist nu:
- incrementele backups
- Versions
- Encryptie
In z'n vorige topic gaf TS aan dat de backups in ieder geval met een wachtwoord beveiligd zijn. Aangezien het Acronis betreft neem ik aan dat dat inhoudt dat ze versleuteld zijn.

TS, als je scripts en/of programma's op de NAS kunt uitvoeren zou je simpelweg daar lokaal sha1sum kunnen aanroepen en de hash vergelijken met de hashwaarde lokaal.

Minder 'mooi' dan een protocol met inherente foutcontrole (rsync), maar dat zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Thralas schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:09:
[...]

In z'n vorige topic gaf TS aan dat de backups in ieder geval met een wachtwoord beveiligd zijn. Aangezien het Acronis betreft neem ik aan dat dat inhoudt dat ze versleuteld zijn.

TS, als je scripts en/of programma's op de NAS kunt uitvoeren zou je simpelweg daar lokaal sha1sum kunnen aanroepen en de hash vergelijken met de hashwaarde lokaal.

Minder 'mooi' dan een protocol met inherente foutcontrole (rsync), maar dat zou ook moeten werken.
Ik heb inmiddels een plan: Ik maak van de veracrypt container PAR files, die upload ik samen met het bestand naar de NAS. Nu moet ik alleen nog een manier vinden om de PAR files te kunnen openen om te checken of alles goed is doorgekomen :+ :+
Pagina: 1