PC Games op Blu-Ray

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
weet er iemand waarom de pc game industrie nog geen overstap heeft gemaakt op de bluray disc al die jaren ?

Ik zie steeds vaker de ellendige dvd's met 4 tot 8 dvd's langskomen om een game te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik speel niet op de PC, maar voor mijn gevoel koopt 90% alles via Steam/keys?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Maar er komen nog wel fysieke spellen uit in de winkels. Zou dit komen of de bluray disc nog te duur is of omdat de meeste gebruikers een dvd-rom hebben in hun pc ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 11:44
lennox-06 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:41:
Maar er komen nog wel fysieke spellen uit in de winkels. Zou dit komen of de bluray disc nog te duur is of omdat de meeste gebruikers een dvd-rom hebben in hun pc ?
Blu-ray is sowieso duurder en er zijn ook minder mensen met een br-drive. Daarnaast hebben veel fysieke games ook een steam-key erin zitten ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 16:38
Zoals Meekoh al aangeeft - er is geen noodzaak voor. Voor films was die er nog wel aangezien een 1080p film met leuke soundtrack en die niet compleet doodgecomprimeerd is gewoon niet meer op een DVD past, maar er komen gewoon géén PC games meer uit die niet toch al een internetverbinding vereisen (al is het maar voor activatie). Daardoor is het niet nodig om een dure BRD schijf te persen, die vervolgens toch niet verkoopt omdat niemand een BRD drive heeft.

Sterker nog, er zijn al steeds meer games die gewoon maar gedeeltelijk op DVD staan. Niet omdat het niet mogelijk is om gewoon een tweede schijfje mee te leveren, maar omdat het goedkoper is om dat tweede deel als download aan te bieden.

Ik heb overigens nog nooit een game gezien die meer dan twee DVD's besloeg. De laatste die ik in huis heb gehaald was de Mass Effect Trilogy (12 euro bij de Wehkamp, koopje), met twee DVD's per game, en daar heb ik de schijfjes ook niet gebruikt - gewoon Origin starten, key erin en downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 18:33
Seal64 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:57:
Ik heb overigens nog nooit een game gezien die meer dan twee DVD's besloeg. De laatste die ik in huis heb gehaald was de Mass Effect Trilogy (12 euro bij de Wehkamp, koopje), met twee DVD's per game, en daar heb ik de schijfjes ook niet gebruikt - gewoon Origin starten, key erin en downloaden.
Er zijn tientallen voorbeelden van games met meer dan 2 dvd's, een extreem voorbeeld is Mafia 3, die bestaat uit liefst 6 (!) dvd's ! Tuurlijk kun je hem ook via Steam activeren, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 19:09

Nemesizz

Untouchable

De overstap van CD-ROm naar DVD-ROM heeft ook jaren geduurd. Onze Pentium 3 PC uit 1998/1999 had al een DVD-ROM speler, en als ik dan kijk hoe lang het duurde voordat games (eindelijk) op DVD-ROM uitkwamen ipv 3 of meerdere CD-ROM schijfjes (Doom3 en Painkiller stond op 3 CD-ROM...lekker irritant bij de installatie; insert disc 2....insert disc 3....insert disc 1 again... en dat waren games uit 2004 zo'n beetje).
Volgens mij was Bioshock (PC versie 2007) ongeveer de 1e game die ik op DVD heb gekocht.
Game-consoles waren overigens al veel eerder over, omdat de gehele game ook op zo'n disc moest staan, maar vond het wel verwonderlijk waarom de PC zo lang op CD-ROM vast bleef zitten.

En zoals al word aangegeven, tegenwoordig staat er ook eigenlijk bar weinig meer op de schijfjes op, ze gaan er teveel vanuit dat toch alles gedownload word (lekker irritant als je net in een gebied zit zonder snel internet).
Soms staat er alleen maar een installer op, die vervolgens alles wil gaan downloaden (hadden ze bij wijze van ook gewoon weer de CD-ROM kunnen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
sommige games die fysiek komen hebben een CD met de Steam installer er op omdat het gewoon makkelijker is om het via steam te doen (scheeld ook weer kosten voor het doosje de CD etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:18
Beide. Maar voornamelijk opdat niet veel mensen een blue-ray speler in hun pc hebben. Bij Playstation en Xbox is dit standaard dus veel makkelijk om gewoon een blue-ray te geven.

Daarnaast is de digitale verkoop natuurlijk het grootste deel van de markt en ken ik niet veel mensen die pc games fysiek in de winkel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:36
Ik vind het fascinerend dat Blu-ray nooit aangeslagen is in de consumenten wereld. En wat ik gezien heb in de markt kan ik daar twee redenen voor bedenken.

Ten eerste is de blu ray drive nog altijd behoorlijk prijzig voor een dekstop en zo niet echt duur als je een met een usb stekker wil. En dat terwijl we nu al 10 jaar lang met de schijfjes werken. Ter vergelijk een dvd drive is voor twee tientjes zowel intern als met usb kabel te krijgen. Combineer dat met het feit dat voor lange tijd een lege blu-ray schijfjes echt behoorlijk prijzig waren en zie daar een techniek waar weinig mensen interesse hadden om mee te beginnen.

Nu de prijzen van de schijfjes op vergelijkbaar niveau van lege dvd zijn, is iedereen ondertussen overgestapt op dunne laptops zonder überhaupt een optisch leesstation. En om nu een 100 euro kostende USB BR drive te kopen gaat menig consument echt veel te ver.

Als tweede zie je dat door steam het fysieke bezit van games voor vele overbodig maakte, en doordat er toch vele grote patches voor games zijn tegenwoordig is die disk zelf ook weinig meer waard. Immers, je wil de volledig gepatchette game spelen inplaats van de 1.0 met al zijn bugs.

Dus de consument koopt geen leesstation, en de industrie levert de schijfjes niet en zie daar een eigenlijk prachtige techniek die dood op de plank ligt.

Ik vind het oprecht jammer, want de 25gb schijfjes van een blu-ray zijn uitermate geschikt om thuis makkelijk een 2e backup mee te maken(een harde schijf is natuurlijk veel makkelijker). Of een archief van je fotos mee aan te leggen. Maar ik zie ook dat het meerendeel van de consumenten daar niet om geeft, en verdere nuttig toepassingen ver te zoeken zijn.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
MenN schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:06:
Ik vind het fascinerend dat Blu-ray nooit aangeslagen is in de consumenten wereld. En wat ik gezien heb in de markt kan ik daar twee redenen voor bedenken.

Ten eerste is de blu ray drive nog altijd behoorlijk prijzig voor een dekstop en zo niet echt duur als je een met een usb stekker wil. En dat terwijl we nu al 10 jaar lang met de schijfjes werken. Ter vergelijk een dvd drive is voor twee tientjes zowel intern als met usb kabel te krijgen. Combineer dat met het feit dat voor lange tijd een lege blu-ray schijfjes echt behoorlijk prijzig waren en zie daar een techniek waar weinig mensen interesse hadden om mee te beginnen.

Nu de prijzen van de schijfjes op vergelijkbaar niveau van lege dvd zijn, is iedereen ondertussen overgestapt op dunne laptops zonder überhaupt een optisch leesstation. En om nu een 100 euro kostende USB BR drive te kopen gaat menig consument echt veel te ver.

Als tweede zie je dat door steam het fysieke bezit van games voor vele overbodig maakte, en doordat er toch vele grote patches voor games zijn tegenwoordig is die disk zelf ook weinig meer waard. Immers, je wil de volledig gepatchette game spelen inplaats van de 1.0 met al zijn bugs.

Dus de consument koopt geen leesstation, en de industrie levert de schijfjes niet en zie daar een eigenlijk prachtige techniek die dood op de plank ligt.

Ik vind het oprecht jammer, want de 25gb schijfjes van een blu-ray zijn uitermate geschikt om thuis makkelijk een 2e backup van te maken. Of een archief van je fotos mee aan te leggen. Maar ik zie ook dat het meerendeel van de consumenten daar niet om geeft, en verdere nuttig toepassingen ver te zoeken zijn.
Ach volgens mij weet de huisvrouw niet eens wat blu ray is. Er is een reden dat winkels zowel dvd's als blu ray van nieuwe films te koop zijn. Leuk voorbeeld was toen HBO op facebook poste dat ze het concert van beyonce uit zende, al die meisjes reageren, deze ga ik kopen op dvd! of m'n zusje die 2 jaar geleden een dvd ipv blu ray van de hunger games kreeg van vriendinnen. Eigenlijk is blu ray alleen voor console gaming een echt succes geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Nieuwevolger schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:11:
[...]

al die meisjes reageren, deze ga ik kopen op dvd! of m'n zusje die 2 jaar geleden een dvd ipv blu ray van de hunger games kreeg van vriendinnen.
Het is ook een gekke situatie waar we inzitten. Iedereen heeft een platte HD tv thuis staan, maar je ziet inderdaad de winkels uitpuilen van SD DVD's 8)7 8)7 . Die logica ontgaat mij ook volledig.

Daarnaast is natuurlijk een DVD in de volksmond gewoon een disk waar een film op staat. Of dit nu een laserDisk, een VCD, een DVD, een blu-ray of UHD Blu ray is, dat kan die mensen echt geef fuck schelen. Plat glimmend schijfje == DVD.

Verder snap ik het van filmstudio's het ook echt niet. Hoezo houden ze 10 jaar na dat de Blu-ray op de makt kwam nog altijd die DVD's in de winkel? Zeker tegen aangezien zo'n dvd toch net weer die paar euro goedkoper is, zo sloop je natuurlijk zelf ook je formaat het is niet alsof die blu-ray nu echt grandioos duurder is te produceren. Dat prijsverschil is gewoon zelf door die studios in het leven gehouden. Ik zou zeggen, stop gewoon met die dvd, en leg de blu-ray's voor DVD prijzen in de winkel, en laat de UHD Blu-ray het prijssegment van de huidige Blu-ray innemen. Maarja, je kan natuurlijk als studio zijnde ook daar weer een paar euro extra voor vragen.

Een paar jaar terug snapte ik dat nog dat de twee formaten naast elkaar in de winkel lagen. De meerderheid had geen blu-ray speler. Maar dat is tegenwoordig toch echt wel anders. Die dingen krijg je al voor een paar tientjes, of een paar euro als je op marktplaats goed zoekt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
MenN schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

Het is ook een gekke situatie waar we inzitten. Iedereen heeft een platte HD tv thuis staan, maar je ziet inderdaad de winkels uitpuilen van SD DVD's 8)7 8)7 . Die logica ontgaat mij ook volledig.

Daarnaast is natuurlijk een DVD in de volksmond gewoon een disk waar een film op staat. Of dit nu een laserDisk, een VCD, een DVD, een blu-ray of UHD Blu ray is, dat kan die mensen echt geef fuck schelen. Plat glimmend schijfje == DVD.

Verder snap ik het van filmstudio's het ook echt niet. Hoezo houden ze 10 jaar na dat de Blu-ray op de makt kwam nog altijd die DVD's in de winkel? Zeker tegen aangezien zo'n dvd toch net weer die paar euro goedkoper is, zo sloop je natuurlijk zelf ook je formaat het is niet alsof die blu-ray nu echt grandioos duurder is te produceren. Dat prijsverschil is gewoon zelf door die studios in het leven gehouden. Ik zou zeggen, stop gewoon met die dvd, en leg de blu-ray's voor DVD prijzen in de winkel, en laat de UHD Blu-ray het prijssegment van de huidige Blu-ray innemen. Maarja, je kan natuurlijk als studio zijnde ook daar weer een paar euro extra voor vragen.

Een paar jaar terug snapte ik dat nog dat de twee formaten naast elkaar in de winkel lagen. De meerderheid had geen blu-ray speler. Maar dat is tegenwoordig toch echt wel anders. Die dingen krijg je al voor een paar tientjes, of een paar euro als je op marktplaats goed zoekt.
Ik denk dat die film studio's het wel zien zitten om elke blu ray voor 5 euro meer te verkopen tegen over de dvd, terwijl het verschil in kosten waarschijnlijk een paar centjes zijn. Die zijn hun trouwe klanten (want zoveel mensen die nog fysiek films kopen zijn er niet) lekker uitbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Nieuwevolger schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:29:
[...]
want zoveel mensen die nog fysiek films kopen zijn er niet) lekker uitbuiten.
Nou, als er zo weinig verkocht werk, lag niet elke winkel vol met die schijfjes. Er zal dus nog best een aardige boterham mee verdiend worden. Maar het zal natuurlijk verliezen de schijfjes steeds meer terrein tov streaming. De tijd dat je vol trots een boekenkast vol films had is voor veel mensen ook wel een beetje voorbij,

Streaming is de toekomst, maar staat zeker voor films nog echt in de kinderschoenen in Nederland. Veel staat er nog niet op, en als het al een top film is, heb je je die tegen de tijd dat die op Netflix staat vast als eens gezien. Daarnaast is het kwalitatief natuurlijk amper te vergelijken met een deftige (UHD) blu-ray release.

Leuk detail is wel dat al die "dvd meisjes" volledige netflix verslaafd zijn geworden. Daar is het precies het zelfde aan de hand; streamingdienst == Netflix in de volksmond. Voor hun kan het echt worst wezen dat een blu ray beter beeld geeft.

[ Voor 24% gewijzigd door MenN op 12-10-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Wat het medium ook niet mee heeft, is dat optische media blu-ray en DVD er net hetzelfde uitzien en voor de gemiddelde consument niet duidelijk is welk schijfje in welk toestel past.

Ik heb het probleem al meegemaakt met CD en DVD. Mensen die CD's in hun DVD-speler steken en die het dan meestal wel correct afspeelt, omdat de meeste DVD spelers ook muziek CD's ondersteunen. Maar mensen willen dan ook het omgekeerde doen: DVD's in hun CD-spelers steken en dan verbaasd zijn dan hun Andre Rieu DVD geen muziek afspeelt vanaf hun CD-speler. En dit zijn dan twee media die an sich twee verschillende dingen doen.

Met blu-ray en DVD wordt het nog complexer en dat zie ik zelf aan mijn kinderen. Thuis hebben ze zowel DVD's als blu-ray's en het is nu pas bij mijn dochter duidelijk dat ze die "blauwe" doosjes niet moet meenemen naar oma, want die werken daar niet. Daar werken de grotere zwarte doosjes (DVD's) wel. Bij oma daarentegen is het nog niet duidelijk: die neemt maar mee wat er in de supermarkt in de aanbieding staat. En dan verwondert zijn dat die blu-ray thuis niet afgespeeld wordt door de DVD-speler, terwijl dat schijfje toch net hetzelfde eruit ziet als die andere schijfjes. En het schijfje past zelfs in de speler en je hoort het zelfs draaien, maar toch werkt het niet.

Ik heb het uiteindelijk duidelijk gekregen, maar niet door te zeggen dat er DVD-spelers en blu-ray spelers bestaan die schijfjes slikken die er net hetzelfde uitzien. Want dat is te complex. Het is gelukt dat die "blauwe" doosjes met films enkel voor de PlayStation dienen en de zwartje doosjes zijn voor de DVD-speler.

Je kan met handen en voeten uitleggen dat er ook blu-ray spelers bestaan die die "blauwe" doosjes ook kunnen afspelen, maar waarom zou men een nieuw toestel aanschaffen die net dezelfde schijfjes slikt en het oude toestel doet het nog prima.

Van VHS naar DVD was het wel duidelijk dat je geen videocassette in de DVD-speler kon rammen. Of omgekeerd: dat glimmende schijfje past niet in de VHS speler.

De markt zelf is er ook schuldig aan door maar te blijven DVD's en DVD spelers produceren en maakt de consument niet duidelijk wat de upgrade van DVD naar blu-ray wel degelijk is. DVD's en DVD spelers zijn nog altijd goedkoper dan blu-ray en blu-ray spelers en als het de consument niet duidelijk is dat het een upgrade is voor hun full HD tv, waarom zouden ze dan meer betalen voor hetzelfde? Ze zijn toch niet dom (of gek zou Media Markt zeggen) zeker? :-)

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De PC industrie maakt gewoon nooit de overstap naar Bluray. Die hebben de overstap naar downloads gemaakt. Bluray is net zo achterhaald as de DVD.
Pagina: 1