Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKruis94
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-01-2023
Goedemorgen,

Ik wil graag de geluidskwaliteit van mijn auto verbeteren.
Het gaat om een Fiat Punto S60 uit 1996.
Budget: maximaal 150 euro

Er zit al een nieuwe radio in namelijk de Pioneer DEH-X7800DAB

Standaard zitten er in mijn auto twee kleine speakers (8,7 cm verder geen informatie op de speakers kunnen vinden) in de hoeken van het dashboard gebouwd,
hiervoor heb ik nieuwe Pioneer TS-G1022I (10 cm) (kunnen nog terug) speakers gehaald.
Deze week krijg ik hulp om te kijken of deze goed passend te maken zijn in de auto.
Prijs van de speakers: 36 euro

Zijn deze speakers goed i.c.m. de radio die in de auto zitten of zijn er betere speakers te krijgen die niet veel duurder (en zeker niet groter!) zijn?

Om de geluidskwaliteit verder te verbeteren denk ik er ook aan om een versterker/subwoofer en speakers in de kofferbak/hoedenplank te monteren.
Hier weet ik echter helemaal niet wat ik nodig heb i.c.m. de radio en het budget.

Als iemand mij hier een goed advies over zou kunnen geven zou dat heel fijn zijn _/-\o_

Ik snap dat het geluid niet geweldig gaat worden voor dit budget, maar het lijkt mij dat het geluid toch wel een stuk beter zal worden. Haal graag het beste resultaat met dit budget. Vandaar dat ik om advies vraag O-)

Links:
Radio:
https://www.bol.com/nl/p/...0000059844047&itm_role=in

Speakers:
http://www.mediamarkt.nl/...er-ts-g1022i-1170954.html

Beste antwoord (via TKruis94 op 12-10-2016 16:08)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 13:50
Die speakers zijn erg klein en zullen nooit een goede bass kunnen produceren. Als je een setje 6x9 speakers (hoeft niet eens versterkt te zijn) in je hoedenplank plaatst zal dit al een enorme verbetering geven.

Die pioneer radio is prima, die levert zo'n 4x20watt. Staar je bij de aankoop van een setje hoedenplank speakers niet blind op max of rms wattage, kijk naar de gevoeligheid van een speaker (meestal aangeduid met db/w). Hoe hoger dit is, hoe harder je speaker zal spelen met minder vermogen. Beetje leuk setje speakers heeft een gevoeligheid van 92-94db. Dan haal je met 15-20 watt zo'n 101-104 decibel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standaard audio van de gemiddelde auto is vaan prut, met name de speakers. Bij jou zal dat niet anders zijn vermoed ik. Kan dus alleen maar verbeteren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
Die speakers zijn erg klein en zullen nooit een goede bass kunnen produceren. Als je een setje 6x9 speakers (hoeft niet eens versterkt te zijn) in je hoedenplank plaatst zal dit al een enorme verbetering geven.

Die pioneer radio is prima, die levert zo'n 4x20watt. Staar je bij de aankoop van een setje hoedenplank speakers niet blind op max of rms wattage, kijk naar de gevoeligheid van een speaker (meestal aangeduid met db/w). Hoe hoger dit is, hoe harder je speaker zal spelen met minder vermogen. Beetje leuk setje speakers heeft een gevoeligheid van 92-94db. Dan haal je met 15-20 watt zo'n 101-104 decibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKruis94
het geluid verbeteren zal inderdaad ook geen uitdaging zijn, die speakers uit het dashboard zagen er al uit als prut haha.

Dit setje i.c.m. de speakers in het dashboard zal dus al voldoende moeten zijn voor een aardig leuk geluid?

https://www.bol.com/nl/p/...58499084-9200000057725572

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:27

Bestla

M/M -> V/F

Dat lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKruis94
de 10 cm speakers passen niet in het dashboard, deze kan ik wel in de deur inbouwen, maar kan de radio 6 speakers aan? en wat voor bekabeling heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Een autoradio kan vier speakers aan. Zes zou kunnen maar dan zou je ze parallel aan moeten sluiten, maar dan gaat het wel minder hard.

Heb je speakergaten in je deur? 1cm grotere speakers zal je weinig geluidsverbetering geven.
Als je 16cm full range speakers in je deur kwijt kan zal dat een stuk beter klinken. De 9cm speakers zou ik dan gewoon niet aansluiten.

Verder zou je eens kunnen kijken naar de instellingen van je radio:
- Equalizer op rock of bass zetten
- Loudness aan zetten
- Bass hoger zetten (Bijv van 0 naar +2 of +3)
- Treble aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 809845

Dikke tip! Kijk op marktplaats naar zo goed mogelijk speakers voor. Liefst combo setje! En doe eventueel een sub achterin. Dus verder géén speakers in de hoedenplank.

Waarom..?:

Men doet vaak grote zwaardere speakers in de hoedenplank en lichtere voor. Domme opstelling aangezien je áltijd de luidsprekers, de arties vóór je hebt staan ipv achter je. Je staat ook niet met je rug naar het podium waar de artiest staat bijvoorbeeld.
Dus je hebt goede speakers voorin, en het laag word aangevuld met een sub.
Wil je voor jou budget meerdere nieuwe speakers kopen dan vrees ik dat het geluid er niet veel op verbeterd aangezien je nieuw net een beetje een leuk combo setje kunt kopen voor €150.
Pagina: 1