audio 5.1 PC>TV>HOMECINEMA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 12:20
Beste Tweakers,

Voor het bekijken van films zou ik graag 5.1 surround sound hebben vanaf mijn PC naar mijn homecinema set.

specs pc:
Gigabyte G1.Sniper B5
Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

homecinema:
SC-BTT465EGK PANASONIC

TV:
55LB580V LG

Momenteel heb ik een vaste HDMI kabel vanuit mijn GPU naar de tv.
Ik kan op mijn pc enkel Stereo geluid configureren via deze hdmi uitgang. Is het mogelijk om deze wel als 5.1 te configureren?

Mijn homecinema set heeft maar één hdmi aansluiting dus kan deze ook niet als receiver gebruiken en dan van daaruit een hdmi naar mijn tv.

Op mijn moederbord zit nog een HDMI aansluiting en de Gigabyte G1.Sniper B5 ondersteund tot zelfs 7.1
als ik de HDMI kabel de tv daar in steek gebeurt er niks. enkel de hdmi uitgangen van mijn GPU werken.

Mijn pc staat ongeveer 15M van mijn tv af. wat zou de beste oplossing zijn om toch 5.1 surround sound te krijgen op mijn tv? eventueel met een aparte audio kabel? of kan het op een makkelijkere manier?

groet,
Miki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 10:42
Je homecinema heeft ook HDMI. Je ziet nu alleen stereo omdat je TV waarschijnlijk alleen Stereo ondersteund. De juiste volgorde zou dus zijn: GPU-->HOMECINEMA-->TV

De homecinema heeft waarschijnlijk een HDMI in, daar moet je pc in. En een HDMI-out, welke naar de TV moet. De homecinema regelt dan het geluid en zorgt ervoor dat alleen het beeld wordt doorgestuurd naar de TV. Je GPU kan wel meerkanaals audio aan als het goed is.

EDIT:
Mijn fout, het lijkt erop dat je homecinema geen HDMI-receiver is. De HDMI-poort is enkel een uitgang voor als je blue ray wilt kijken oid.
In deze casus is het dan van belang de HDMI-out van je GPU naar je TV te sturen, en dan de digitaal-out van je TV naar de homecinema te sturen. Je televisie moet dus digitaal audio ondersteunen (toslink-out). Je TV haalt dan uit het HDMI-signaal het beeld (voor naar het scherm) en stuurt de audio in digitaal formaat door naar je Homecinema. Op het moment dat je je homecinema als 5.1 instelt zal deze optie op je PC ook verschijnen.

[ Voor 40% gewijzigd door jakob558 op 11-10-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
bedankt voor je reactie. klopt mijn home cinema heeft maar 1 HDMI aansluiting (Hdmi out).
Als ik het goed begrijp is toslink-out een optische audio kabel toch?

mijn tv en homecinema zijn verbonden via het HDMI ARC.
ik kan nu dus ook nog de optische kabel insteken maar op mijn homecinema zijn dit twee aparte opties.

ARC in of DIGITAL IN.

of zou dit toch in combinatie moeten werken?

Edit:
als ik digitale tv kijk van KPN heb ik wel surround geluid.
mijn pc zend enkel 2.1 signaal uit.

[ Voor 11% gewijzigd door mikin op 11-10-2016 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 10:42
En je kijkt KPN-tv via de tuner van de televisie? Dan zal de TV surround via ARC uitspugen inderdaad.
Wat je kan proberen is een toslink-verbinding tussen TV en homecinema ipv HDMI. Dan op de TV instellen dat hij het geluid wegstuurt via toslink. Dan kun je kijken of je wel 5.1-optie krijgt op je PC. Misschien moet je 5.1 ook instellen op de TV, ik ken de TV verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
werkt helaas ook niet. tv instellingen geluid uit: optisch/HDMI ARC zijn alleen: automatisch of PCM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op je home cinema ARC optie kiezen en op je TV ook, das 1.
Je TV is een smart TV. Draai op je PC een DLNA server (serviio, Plex, of denoods via windows media player) en je kunt vanaf je TV een willekeurige film afspelen, MET 5.1 geluid :)

Werkt dat qua geluid niet, dan kun je nog proberen een optische kabel te gebruiken. Dat zou iig moeten werken (mits goed ingesteld qua bron uiteraard). Enige nadeel is dan dat je qua geluid niet hoger dan DTS gaat komen, want dat kan niet over een optische of coaxiale kabel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
the eagle bedankt voor je reactie, het draaien van een DLNA server op mijn pc kom ik wel uit.
maar hoe selecteer en speel ik de films dan af op mijn tv? of kan ik de film dan streamen naar de tv via de ethernet verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt een LG. Zorg dat dat ding netwerkverbinding heeft en kijk even welke inputbronnen je beschikbaar hebt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-10 18:52

DjVe

Hatsaflats!

The Eagle schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:01:
Op je home cinema ARC optie kiezen en op je TV ook, das 1.
Mee eens. Dit moet werken.
Werkt dat qua geluid niet, dan kun je nog proberen een optische kabel te gebruiken. Dat zou iig moeten werken (mits goed ingesteld qua bron uiteraard). Enige nadeel is dan dat je qua geluid niet hoger dan DTS gaat komen, want dat kan niet over een optische of coaxiale kabel.
Dat is niet correct Een 5.1. Dolby Digital en DTS signaal gaan prima over een optische of coaxiale kabel, alleen de HD formaten (dus Dolby Digital True-HD en DTS Master-Audio) kunnen wegens een te lage bandbreedte niet worden weergegeven. Daar heb je een HDMI kabel voor nodig.

Het doorlussen van HDMI naar optisch/coaxiaal van de TV naar je versterker heeft nog één nadeel: je krijgt bij de meeste tv's slechts Dolby Digital 2.0 (setreo) output en geen DTS ondersteuning als je via HDMI signalen wilt doorzetten. Vanaf interne bronnen (de tuner of mediaspeler) werkt dat meestal wel weer (of deels). Het beste is dus om de TV via HDMI ARC met je versterker te verbinden. Je moet dan gewoon 5.1 signalen kunnen beluisteren. Weet je overigens wel zeker dat je alle instellingen op de pc goed hebt staan?

Zonder mezelf helemaal te verdiepen in je pc, kan ik wel zeggen dat de meeste pc's geen Dolby of DTS kunnen verwerken. Dat is niet erg, want dat kan je versterker. Je moet het uitgangssignaal als bitstream instellen. Waarschijnlijk staat het nu op PCM. W10 had geen sup port voor bitstream, maar sinds de anniversary update schijnt het nu wel te werken (zelfs in WMP).

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:54

CeesKees

I rest my Kees

Toch denk ik dat het met een optische kabel, en de juiste instellingen gewoon moet lukken:

Afbeeldingslocatie: http://obrazki.elektroda.pl/1845288100_1424171799.jpg

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:21
Toslink deed vroeger maar 3mbit maar kan tegenwoordig tot 125mbit aan audio data heen en weer sturen. Een belachelijke hoge LPCM 192/24 kwaliteit zou per kanaal 4.5mbit nodig hebben (als ik het goed heb uitgerekend). Hierdoor zouden dus 5.1 en 7.1 in HD formaat geen problem mogen zijn. Het enige wat hier roet in het eten gooit zijn de ontvangende en verzendende chipjes die vaak maar tot een bepaalde standaard ondersteunen en dus niet het maximale uit de TOSLINK verbinding halen. Hiervoor kun je het beste de handleiding van je apparatuur raadplegen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 17:00
De meeste LG's sturen netjes 5.1 DD of DTS over de optisch uit.
Ik heb mijn logitech Z-5500 ook via optisch aan de tv hangen en alles is 5.1 DD of DTS.

Ook ziggo wat via de settopbox gaat --> hdmi in tv --> optisch uit --> z5500 is netjes 5.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NL_Scratch schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:33:
De meeste LG's sturen netjes 5.1 DD of DTS over de optisch uit.
Ik heb mijn logitech Z-5500 ook via optisch aan de tv hangen en alles is 5.1 DD of DTS.

Ook ziggo wat via de settopbox gaat --> hdmi in tv --> optisch uit --> z5500 is netjes 5.1
Mijn LG tv doet dat niet en dat geldt voor heel veel tv's (van andere fabrikanten). Interne bronnen zijn geen punt, maar externe bronnen die over HDMI worden aangevoerd, worden alleen 2.0 doorgezet.

Wellicht dat het wel werkt hoor, maar het punt blijft dat ik vermoed dat de instellingen op de PC verkeerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
@DjVe ik denk inderdaad dat het een instelling op de PC is die verkeerd staat. maar ik kan hem op geen mogelijkheid op 5.1 out zetten. ik heb enkel de keuze voor stereo 2.0 via HDMI. toch ondersteund mijn videokaart tot 7.1 sound "trueaudio".

Mijn digitale tv>TV>homecinema heeft wel surround geluid. hier werkt het dus wel.

Zou het een optie zou misschien zijn om een TOSLINK verbinding tussen mijn PC en homecinema set te maken? hiermee laat ik het geluid niet via de TV gaan maar rechtstreeks naar de homecinema en kan ik dan misschien wel 5.1 signaal doorzetten?

[ Voor 6% gewijzigd door mikin op 13-10-2016 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

mikin schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:01:
@DjVe ik denk inderdaad dat het een instelling op de PC is die verkeerd staat. maar ik kan hem op geen mogelijkheid op 5.1 out zetten. ik heb enkel de keuze voor stereo 2.0 via HDMI. toch ondersteund mijn videokaart tot 7.1 sound "trueaudio".

Mijn digitale tv>TV>homecinema heeft wel surround geluid. hier werkt het dus wel.

Zou het een optie zou misschien zijn om een TOSLINK verbinding tussen mijn PC en homecinema set te maken? hiermee laat ik het geluid niet via de TV gaan maar rechtstreeks naar de homecinema en kan ik dan misschien wel 5.1 signaal doorzetten?
Nope. Je zal je pc echt bitstream in moeten stellen op W10. Dat is de enige manier om 5.1 naar je set te krijgen (optische of HDMI kabel is niet belangrijk).

Check deze link even: http://www.avsforum.com/f...-bitstream-over-hdmi.html

Enne...voor de goede orde: je speelt wel iets af met een 5.1 spoor?

[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 13-10-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
bedankt. ik ga dit vanavond een proberen in te stellen op mijn pc.
ik speel films af met VLC player en bluray met PowerDVD 16.
Pagina: 1