Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11-2022
Ik hoop dat ik het goede forum hiervoor gebruik, aangezien het, denk ik, een netwerk probleem is. Sinds afgelopen maanden bevriezen onze HP printers die bekabeld op het netwerk aangesloten zijn. Onder andere doordat het touch panel niet meer reageert en de printers geen nieuwe print opdrachten krijgt, totdat ik de printer opnieuw opstart en de kabel eruit haal (draadloos is voor ons geen optie). Dit gebeurt dus alleen met de HP printers en niet met de RICOH / CANON printers die we hier hebben staan.
Al menig keren contact gehad met HP wat het nou kan zijn, maar die trokken gelijk hun handen hiervan af, aangezien het mogelijk een netwerk probleem is. Zelf ook al veel lopen Google ’en naar dit probleem, daar word gezegd, zoveel mogelijk features uitzetten (oa. IPV6, DHCP etc.) totdat hij weer reageert. Met meerdere printers werkte deze oplossing, maar niet met allemaal.
Het enige type printer die nu nog last heeft van dit probleem bij ons is de HP LaserJet 200 Color M251nw.

Printer config:
IPv4: Enabled
IPv6: Disabled
DHCP: Disabled
BOOTP: Disabled
AUTOIP: Enabled
TFTP Configuration File: Disabled
Telnet configuration: Disabled
DHCPv6: Disabled
LPD Printing: Enabled
LPD Banner Page Printing: Enabled
FTP Printing: Disabled
9100 Printing: Disabled
Bonjour: Disabled
IPP: Enabled
AirPrint: Disabled
SLP: Disabled
WS-Discovery: Enabled
WS-Print: Enabled
SNMP: Enabled
LLMNR: Enabled
Syslog: Enabled
Enable DHCPv4 FQDN compliance with RFC 4702.: Disabled
ARP-Ping: Disabled

Dit zijn alle features die zijn geconfigureerd. Alleen heb ik de 9100 Printing nu uitstaan, maar die heb ik dus wel nodig om over het netwerk te printen. Ook heb ik de firmware ook al geupdate. Deze printer wordt gedeeld via een Windows 2008 server met +/- 150 gebruikers.

Beste antwoord (via emulink op 12-10-2016 09:00)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Printer config:
AUTOIP: Enabled -> Disabled
Telnet configuration: Disabled -> Enabled (altijd handig voor diagnose)
LPD Printing: Enabled -> Disabled (Nergens voor nodig)
LPD Banner Page Printing: Enabled -> Disabled
9100 Printing: Disabled -> Enabled
IPP: Enabled -> Disabled
WS-Discovery:Enabled -> Disabled (nergens voor nodig, alleen 9100 printing)
WS-Print: Enabled -> Disabled (nergens voor nodig, alleen 9100 printing)
SNMP: Enabled -> Disabled (alleen als je aan monitoring doet of in je IP poort op de printserver aan hebt staan)
LLMNR: Enabled -> Disabled (IPv6 staat toch uit)
Syslog: Disabled -> Enabled (nergens voor nodig als je geen syslog server hebt)
ARP-Ping: Disabled -> Enabled

O ja en IP adressen zijn geexcluded in DHCP scope voor werkstations?

[ Voor 4% gewijzigd door Wim-Bart op 11-10-2016 13:46 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom staat de DHCP uit? Heeft de printer een vast IP? Is dit IP wel in dezelfde subnet als de clients of de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:38:
Waarom staat de DHCP uit? Heeft de printer een vast IP? Is dit IP wel in dezelfde subnet als de clients of de server?
Ja sorry, printer heeft een fixed IP en zit in hetzelfde subnet als de rest van de clients en de server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je wel vanuit de server zelf printen (bv. een test pagina)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Je kunt ook nog eens proberen om er een router(tje) er tussen te zetten waar je maar heel selectief inkomend verkeer op bepaalde poorten doorlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Doe gewoon een packet capture? :s Je neemt gewoon verkeer op en op het moment dat de printer vastloopt noteer je rond welk timestamp in je capture dat gebeurde. Daarna kwestie van lezen en dan ben je er.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Printer config:
SNMP: Enabled -> Disabled (alleen als je aan monitoring doet of in je IP poort op de printserver aan hebt staan)

[ Voor 4% gewijzigd door Wim-Bart op 11-10-2016 13:46 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
+1 voor Wim-Bart. Zeker de 9100 seting....

En wekelijks even power-recyclen is altijd goed voor HP printers.

Probeer eens de firmware te updaten/opnieuw te flashen, dit kan ook vreemde problemen oplossen met HP printers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je toevallig SNMP software draaien die het hele netwerk afscannen ?
Bijvoorbeeld Kaseya o.i.d....
Ik heb namelijk bij een oud klant exact hetzelfde gehad toen Ricoh daar de printers mocht leveren.
Ricoh had als eis dat er een netwerk inventarisatie plaats moest vinden en dat deden ze met Kaseya welke meerdere malen per dag het complete netwerk gingen scannen.
Alle Thin Clients gingen over de nek, printers liepen vast, server problemen etc.
Uiteindelijk is er iemand van Ricoh langs gekomen die wél iets van Kaseya wist en het aangepast heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:07:
Heb je toevallig SNMP software draaien die het hele netwerk afscannen ?
Bijvoorbeeld Kaseya o.i.d....
Ik heb namelijk bij een oud klant exact hetzelfde gehad toen Ricoh daar de printers mocht leveren.
Ricoh had als eis dat er een netwerk inventarisatie plaats moest vinden en dat deden ze met Kaseya welke meerdere malen per dag het complete netwerk gingen scannen.
Alle Thin Clients gingen over de nek, printers liepen vast, server problemen etc.
Uiteindelijk is er iemand van Ricoh langs gekomen die wél iets van Kaseya wist en het aangepast heeft.
Probleem had ik met NCR printers (Rebranbded Ricoh) en WhatsUp. Met HP printers weet ik het niet. Maar zou zo maar kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wordt Nessus of NMAP gebruikt op het netwerk? Kan tot soortgelijke problemen leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

emulink schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:28:
...Al menig keren contact gehad met HP wat het nou kan zijn, maar die trokken gelijk hun handen hiervan af, aangezien het mogelijk een netwerk probleem is...
Merkwaardig. Die NIC die d'r inzit is toch van hun?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik mag hopen dat de printers bij de TS zich op een eigen VLAN bevinden waar alleen de printserver(s) direct toegang toe hebben (en eventueel wat beheerders middels d'r werkplek). Op zo'n VLAN een network capture doen middels bijv. Network Monitor óf Wireshark zou dan toch wel moeten laten zien waarom die printers "ineens" bevriezen. Dit gaat uiteraard niet op als er van Direct Printing gebruik gemaakt wordt en de clients dus alleen de drivers van de printserver af plukken om vervolgens zélf alsnog te gaan spoolen.

Als de HP printers allemaal gelijktijdig dat probleem ondervinden dan kan het haast niet anders dan dat er een enorme broadcast het netwerk aan het flooden is.

Misschien wel gemakkelijk als TS de opzet/architectuur van printers met server(s) hier duidelijk maakt. Het maakt nogal wat uit "wie" de te printen opdrachten aan het spoolen is (maak voor de grap maar eens een capture van de RAW data welke er door een spooler middels één simpele PDF printopdracht van een paar MB naar de printer gestuurd wordt :) ).

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 11-10-2016 18:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:21:
[...]

Merkwaardig. Die NIC die d'r inzit is toch van hun?
Yup, ik werd binnen 20 minuten naar 4 verschillende helpdesks gestuurd. Uiteindelijk bleek het een feature te zijn zoals genoemd in het bericht van Wim-Bart.
Wim-Bart schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:44:
Printer config:

Printer adressen zijn inderdaad excluded van de DHCP scope. Maar nu ik deze configuratie gebruik werkt het! :D Echt super bedankt!

Sowieso iedereen bedankt voor het mee denken! Ik zal dit ook naar de helpdesk van HP sturen, in de hoop dat hun er ook iets mee doen. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door emulink op 12-10-2016 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je écht wilt weten wat nu het probleem was, moet je de opties 1 voor 1 uitschakelen totdat het probleem weg is. Dan weet je welke optie de boosdoener is geweest.
Als je dit zo naar HP stuurt, kunnen hun er ook niet veel mee. Pas als je kunt zeggen : DIE optie is de boosdoener, zal HP iets kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:07:
Als je écht wilt weten wat nu het probleem was, moet je de opties 1 voor 1 uitschakelen totdat het probleem weg is. Dan weet je welke optie de boosdoener is geweest.
Als je dit zo naar HP stuurt, kunnen hun er ook niet veel mee. Pas als je kunt zeggen : DIE optie is de boosdoener, zal HP iets kunnen betekenen.
Goed idee, kan ik in het weekend wel uitproberen. :*)
Pagina: 1