Windows 10 BSOD in combinatie met Intel NUC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-11-2023
Beste mede Tweakers,

sinds +- Maart/April 2016 heb ik een Intel NUC ingericht voor een vriend van mij met Windows 10. Ongeveer 3 weken terug kwam deze vriend bij mij met opstartproblemen van de Intel NUC. Wanneer je de Intel NUC aanzette verscheen er een zwart scherm met een witte knipperende cursor. Nadat ik de Windows 10 repair tool had gebruikt (de standaard die op de CD/USB van Microsoft staat) wilde de machine weer doorladen naar Windows.

Helaas begon de ellende toen met om de haverklap een Blue Screen of Death. Ik heb in overleg met deze vriend de harde schijf geformateerd en Windows 10 opnieuw op de machine gezet. Helaas bleven de BSOD's terugkomen waardoor ik nu hoop met jullie hulp een oplossing te kunnen vinden. Hieronder nog wat extra informatie over de Intel NUC. Mochten er Dumpfiles van Bluescreenviewer nodig zijn, of eventuele andere info, hoor ik dat graag.

Hardware
Intel NUC 6i5SYH
Samsung 840 EVO M.2 SATA 250GB
16 GB DDR4 ram Micron mta16atf2g64hz-2g1a1 (staat op de RAM Module zou een Crucial CT16G4SFD8213 moeten zijn)
Windows 10 PRO - Versie juli 2016 (Media Creation Tool van Microsoft)

uitgevoerd (zonder resultaat)
Windows 10 opnieuw geïnstalleerd op de SSD.
Bios geupgrade naar versie 0052.
Bios instellingen teruggezet naar fabrieksinstellingen.
Windows geïnstalleerd op een normale hdd.
RAM test gedaan met behulp van Memtest86+

opvallend
Machine loopt af en toe vast tijdens laden van het aanmeldscherm van Windows 10.
Wanneer er nog geen updates zijn geïnstalleerd geeft hij minder (snel) bluescreens.
In de veilige modus met netwerkverbinding heb ik nog (volgens mij) geen BSOD's gehad.

Graag hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via pcfan94 op 12-01-2017 20:20)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Wat een malle leverancier. Als het iets niet kon zijn dan was 't wel de storage.

Je kunt er verder weinig meer aan vervangen, behalve de NUC zelf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
De BSODs zijn heel relevant. Post die maar even (Bluescreenview dus, maar rek die parameterkolommen even op zodat ze volledig leesbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Hallo Thralas,

Bij deze 1 van de BSOD's. Met bluescreenviewer kwam alleen deze tevoorschijn terwijl ik meerdere verschillende voorbij heb zien komen. Hierbij in ieder geval de export van degene die bluescreenviewer kon uitlezen. Als je nog extra's nodig hebt zoals plaatjes dan kan ik deze eventueel uploaden.

==================================================
Dump File : 101016-7484-01.dmp
Crash Time : 10-10-2016 20:01:34
Bug Check String : ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY
Bug Check Code : 0x000000be
Parameter 1 : fffff80a`a52945eb
Parameter 2 : 00000000`88bfd121
Parameter 3 : ffffe781`a68663a0
Parameter 4 : 00000000`0000000a
Caused By Driver : pacer.sys
Caused By Address : pacer.sys+45eb
File Description : QoS Packet Scheduler
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 10.0.14393.0 (rs1_release.160715-1616)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+149f90
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\101016-7484-01.dmp
Processors Count : 4
Major Version : 15
Minor Version : 14393
Dump File Size : 414.332
Dump File Time : 10-10-2016 20:05:08
==================================================

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Dat is wel een heel obscure bugcheck, in een driver die van Microsoft is...

Meerdere Bluescreens zijn hier handig; als het 'gewoon' geheugencorruptie is dan zou je IRQL_LESS_OR_EQUAL, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA & friends ook al snel moeten zien.

Als dat inderdaad het geval is valt er hardwarematig sowieso weinig te debuggen; geheugen swappen, meer valt er niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
De volgende Stopcode's heb ik (ongeveer) kunnen terughalen:
- ATTEMPTED WRITE TO READONLY MEMORY
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
- MEMORY_MANAGEMENT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Kun je de NUC niet even booten van een USB stick of (ik durf het nog te suggereren) een CD of DVD drive?
Dan even een memory test draaien of Linux booten, om te kijken of de NUC zelf stabiel is?
Het kan natuurlijk een donderdag-nacht exemplaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Hallo kh65,
Zoals je misschien had gezien heeft de Intel NUC geen cd/dvd drive + ik beschik niet over een USB variant van deze. Ik heb memtest86+ al 10x laten passen met 0 errors als resultaat.

Op welke manier wil je linux laten booten? Door een installatie op de NUC zelf te zetten of met bijvoorbeeld behulp van de HirensCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
pcfan94 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:01:
De volgende Stopcode's heb ik (ongeveer) kunnen terughalen:
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- MEMORY_MANAGEMENT
Juist, dat zegt genoeg voor wat betreft het hoofdstuk BSODs. Een instabiel systeem.

Geheugen uitwisselen/testen is het enige dat je kunt doen bij een NUC, vrees ik. Misschien voor de zekerheid nog even controleren of alle clocks/timings op een zinnige waarde staan, maar gezien het eerder prima heeft gewerkt doet het toch vermoeden dat er hier sprake is van hardwarefalen.

Als je ergens een latje DDR4 tevoorschijn kunt toveren zou ik 'm even uitwisselen om te zien of dat helpt.

En voor wat betreft die USB-stick: je kunt Ubuntu downloaden en hem naar een (lege) USB-memorystick wegschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Hallo Thralas,

Ik had inderdaad al even gezocht op internet en er zijn meerdere die problemen met de Intel NUC geven in combinatie met Crucial DDR4 ram. Heb jij nog een tip welke ik zou kunnen proberen? Op internet zeiden de meesten dat het met een Kingston HyperX beter zou moeten gaan. Helaas heb ik zelf geen DDR4 latjes om het te testen, dus zullen deze in overleg dan besteld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Nieuw geheugen bestellen is wel een erg grote gok.

Als je meer problemen icm. dat geheugen tegenkomt dan zou ik de timings/voltage checken met iets als CPU-Z (of het UEFI). Maar dan zou je verwachten dat het vanaf dag 1 niet lekker zou lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Dit is wat ik uit UEFI zelf kan krijgen. CPU-Z werkt niet (goed) onder veilige modus en ik kom alleen nog op bluescreens als ik probeer in te loggen.

UEFI Timings:
Total Memory = 16GB
Memory Speed = 2133Mhz
Memory Clock = 133Mhz
SODIMM 1 (MEMORY CHANNEL A) = 16GB
SODIMM 2 (MEMORY CHANNEL B ) = NOT INSTALLED
CAS Latency (tCL) = 15
CAS to RAS (tRCD) = 15
Active to Precharge (tRAS) = 36
Memory Voltage = 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Maar als ik je goed begrijp is er de mogelijkheid:
- RAM geheugen defect / niet compatible
- Intel NUC zelf is defect

Of zou er software matig nu iets fout gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- MEMORY_MANAGEMENT

3 van de bovenstaande meldingen hebben betrekking op het geheugen.
de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is meestal kapotte hardware, maar dat zou ook wat anders dan het geheugen kunnen zijn.

Softwarematig denk ik niet dat er iets aan de hand is. My 2 cents zou zijn het vervangen van het geheugen of in ieder geval testen met een andere geheugen module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Hallo icttipstricks,

Voor mij zijn de BSOD's nog onbekend, daar ik ze voor het eerst heb gezien bij deze Intel NUC. Daarom is het erg fijn dat Tweakers zoals jullie hier wel ervaring mee hebben, en mij op deze manier kunnen uitleggen in welke richting ik moet zoeken.

Ik zal proberen deze week nieuwe RAM modules te vinden om deze met de Intel NUC te testen. Mocht ik meer info hebben dan zal ik mij hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Beste mede Tweakers,

Het volgende is gebeurd:
- RAM verwisseld voor 8GB Kingston HyperX HX421S13IB/8
- Windows 10 opnieuw geïnstalleerd

Resultaat:
- Stop code: system service exception
- Page Fault in Nonpaged Area

Wat ik wel heb ervaren is, wanneer de videodriver niet geïnstalleerd is ik door mag naar Windows (in veilige modus geeft hij sowieso geen bsod)

Edit:
Volgende dingen nog gedaan:
- auto page file uitgezet binnen windows
- drivers van videokaart verwijderd

Resultaat:
- Staat nu een windows display adapter driver in device manager ipv de intel videodriver
- Windows update gedraait tot nu toe 0 bsod (17:18).

[ Voor 27% gewijzigd door pcfan94 op 13-10-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb zelf de NUC6i3SYH, Hoe heb je Windows 10 geinstalleerd, met Uefi of Legacy? Uefi kan soms problemen geven, zelf heb ik Windows 10 onder Legacy geinstalleerd met Crucial 2x4GB draait perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Toen ik hem ter reparatie kreeg heb ik hem zowel onder UEFI als Legacy geïnstalleerd met bsod's tot resultaat. Hij staat nu op UEFI geïnstalleerd, in combinatie met de gewijzigde stappen die ik hierboven heb aangegeven lijkt hij stabiel.

Waar ik het vermoeden naar heb is de 16gb rammodule van crucial niet compatible met de Intel NUC. Heb jij wel de intel driver voor de videokaart geïnstalleerd staan of heb je ook de windows display adapter driver in je device manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:39:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is meestal kapotte hardware, maar dat zou ook wat anders dan het geheugen kunnen zijn.
Ik heb IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ook heel vaak gezien met defect RAM. Dus alle 4 de BSOD's geven aan dat er iets met het RAM geheugen aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:30:
[...]

Ik heb IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ook heel vaak gezien met defect RAM. Dus alle 4 de BSOD's geven aan dat er iets met het RAM geheugen aan de hand is.
Ja, dat klopt, maar die melding kan voor heel veel hardware opkomen.
Die andere 3 zijn echte geheugenmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Het lijkt hier dus op een combinatie van het geheugen + de driver van de videokaart.
Wanneer ik het 16gb geheugen vervang voor de 8gb Kingston HyperX stick + de driver van Intel verwijder dan lijkt het systeem stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik weet niet of het wat uit maakt, het grafische geheugen kan je op 1gb instellen, en daaronder kan je nog meer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Haalt hij het grafische geheugen af van het RAM geheugen in het BIOS scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Beste mede tweakers,

Ik heb het probleem met de errors kunnen oplossen door de rammodule te vervangen + de 2 stappen hierboven uit te voeren.

Het enigste probleem dat ik nu nog heb zijn de videodrivers. Deze staan op Microsoft display adapter maar zodra ik een intel driver wil installeren krijg ik een bsod. zowel de driver van intel.com als de driver via windows update geven dit probleem.

iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou nog even proberen wat drivers ergens anders vandaan te halen en dan ook een wat oudere versie. Werkt dat niet ben ik bang dat er iets mis is met de grafischechip. Ik heb dit in het verleden weleens vaker gezien en toen was de videokaart gewoon kapot. Wel normaal beeld met de MS Display Drivers, maar een BSOD met de juiste drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Is er ook een manier om aan te tonen dat het de grafische chip betreft? Anders geef ik de NUC terug aan mijn vriend en zeg ik tegen hem dat de NUC terug moet naar de leverancier omdat er onderdelen defect zijn.

Ik heb zelf de driver van Intel zelf getest, de driver van augustus, van juli en van december 2015 volgens mij. Deze gaven alle 3 niet het gewenste resultaat. Bij de meeste installaties werd het beeld zwart of herstartte de NUC en was er verder niks geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Helaas, tijdens verdere testjes bleek het vervangen van de RAM module ook niet de oplossing te zijn.
Probleem Intel NUC (enkele voorbeelden):
- Bluescreens tijdens installatie.
- Bluescreens tijdens windows updates + openen Microsoft Edge browser.
- Niet mogelijk om nieuwe video driver van Intel te installeren, geeft zwart scherm of bsod.
- Wanneer de kale installatie gebruikt word, geeft hij tijdens het aanklikken van het instellingen icoontje bij start ook bsod's.

Heb de Intel NUC teruggegeven aan vriend om te kijken of er mogelijkheden zijn om binnen de garantieperiode de NUC te vervangen/repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Hallo mede Tweakers,

Aangezien de Intel NUC nu weer terug is van de fabrikant kom ik weer op het forum kijken;). De leverancier van de Intel NUC heeft aangegeven dat de SSD defect was en heeft deze dan ook onder garantie netjes vervangen. Helaas hebben ze daarna niet een test uitgevoerd om te zien of het probleem verholpen was. Bij het opnieuw installeren komen bovenstaande errors weer netjes terug. Het lijkt er dus op dat het vervangen van de SSD niet de oplossing was voor het probleem.

Ik heb vandaag de nieuwste USB installatiedisk aangemaakt met behulp van de MediaCreationtool van Microsoft. Hebben jullie nog tips? of is het gewoon de NUC vervangen voor een ander apparaat/een nieuwe NUC kopen?

Met vriendelijke groet,

pcfan94

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Wat een malle leverancier. Als het iets niet kon zijn dan was 't wel de storage.

Je kunt er verder weinig meer aan vervangen, behalve de NUC zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcfan94
Beste mede Tweakers,

Ondertussen is na nieuwe tests de Intel NUC terug gegaan naar de winkel/leverancier waar hij gekocht is. Na overleg is er toch een nieuwe NUC naar mijn vriend opgestuurd.

Voor nu is het probleem dus verholpen doordat er een gloednieuwe NUC is opgestuurd.
Pagina: 1