Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC max circa 900 - 950€

Pagina: 1
Acties:

• tcpie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-11 14:16
Hoi allemaal,

Mijn huidige dekstopcomputer is inmiddels alweer een aantal jaartjes oud. En met een aantal jaartjes bedoel ik toch wel 2007. Destijds een systeem met een Intel Core 2 Duo E6600 en Nvidia 8800GTS gekocht. Een paar jaar geleden heb ik er een nieuwe videokaart ingezet en inmiddels ook een SSD. Hoewel hij me altijd trouw is gebleven, denk ik dat het misschien wel tijd is om een keer een nieuwe PC te kopen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik vind het leuk om te programmeren (Visual Studio, QT Creator). Daarnaast werk ik regelmatig (zowel als hobby als voor mijn werk) met Adobe Photoshop, Illustrator en Indesign. Vaak heb ik dit allemaal tegelijkertijd open staan, met ook nog eens een browser met een boel tabbladen. Gamen deed ik redelijk veel, nu een stuk minder. Als ik toch game is GTA (4, misschien binnenkort ook 5) wel mijn favoriet. Qua graphics stel ik geen hoge eisen. Mijn huidige monitor (1680x1050 pixels) doet het nog prima, al die 4K fratsen heb ik nog niet nodig.

Mijn huidige systeem is mij goed bevallen, en ging ook een flinke tijd mee. Ik wil met mijn nieuwe systeem weer een flink aantal jaar meekunnen, desnoods kan ik tussendoor een keer de videokaart upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €900 - €950 euro. Assemblage doe ik zelf. Ik denk dat ik weer Windows installeer maar volgens mij heb ik nog ergens een CD (key) liggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm, muis, toetsenbord. Verder m'n Crucial MX300 SSD (270GB).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hieronder. Ik heb er een i7 ingezet omdat ik denk dat het systeem dan wel een tijdje mee kan. Een videokaart kun je meestal wel verwisselen, een processor niet zo makkelijk.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 317,-€ 317,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,-€ 84,-
1XFX Radeon RX 480 Core Edition 4GB€ 247,-€ 247,-
1BitFenix NOVA Zwart€ 27,50€ 27,50
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,04€ 29,04
2Crucial CT2K8G4DFD8213€ 71,95€ 143,90
1Corsair RM550x€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 938,39

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een MSI laptop gehad, deze viel zwaar tegen, ging na enige tijd mechanisch kapot. Sindsdien koop ik geen MSI meer. Verder geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, ik denk het niet.

Ga je overklokken?
Heb ik geprobeerd met mijn huidige Core 2 Duo E6600. Ik kreeg hem van 2.4GHz naar 3GHz, maar nooit echt stabiel. Overclocken is niet zo mijn ding, dus ik ben het niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Past dit systeem zo een beetje bij mijn eisen? Zijn er onderdelen die ik kan vervangen door onderdelen van dezelfde prijsklasse, maar met beter eigenschappen? Verdere op- of aanmerkingen?

• Jelle.v.A
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 08:40
-Aangezien je toch niet gaat overclocken kan je misschien wat tientjes besparen door een wat goedkopere moederbord te kopen. Deze misschien? pricewatch: MSI H110M PRO-D Even kijken wat handig is.

-Ik raad het niet aan om een goedkope behuizing te nemen, ik heb geen reviews of ervaring met die BitFenix behuizing maar ik kan je zeker de Fractal Design R5 aanraden omdat hij weinig geluid maakt en ik controle heb over mijn casefans.

-De RAM die je in je lijstje heb heeft een prijs van €71. maar de subtotaal is €143 klopt dit of wil je 32GB ram? 16GB is voor games al meer dan genoeg.

-Videokaart is uitstekend voor 1680x1050 @ 60fps. Een betere videokaart halen heeft weinig zin aangezien je monitor toch niet meer dan 60 beeldjes per seconde levert. Je kan wellicht een 1060 / 1070 halen met een 144hz monitor maar ik denk dat we dan al over je budget zitten. Een 4GB RX 470 is trouwens een stuk goedkoper en maar een klein beetje slechter (over een paar FPS hebben we het dan). Betere prijs / performance dus.
pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G
Bovendien is deze momenteel direct leverbaar, wat bij jouw RX 480 niet het geval is.

Wellicht is het handig om nog even te wachten voor Kaby-lake / AMD Zen? Aangezien je wilt dat je PC lang meegaat is het misschien verstandig om nog even een poosje te wachten en dan de laatste generatie processor koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Jelle.v.A op 10-10-2016 21:50 ]

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:08

NoTimeRemains

I know

Is het niet verstandiger om je CPU terug te schalen naar een i5 (dan zou je in principe ook geen andere koeler hoeven te nemen) en dan de GPU te upgraden naar een nVidia 10xx?

En je hebt ook RAM setjes van 16GB (2 * 8GB)

[ Voor 33% gewijzigd door NoTimeRemains op 11-10-2016 08:58 ]

This is the Way.

• tcpie
Bedankt voor de reacties. Ik had vandaag en deze avond geen tijd om inhoudelijk te reageren. Ik reageer nu even kort. Ik zal later inhoudelijker reageren, met een aangepaste onderdelenlijst.

@Jelle:
1) Ik zal naar dat moederbord kijken.
2) Je hebt gelijk, 16GB zou voldoende moeten zijn. Ik pas dat aan.
3) Mijn huidige beeldscherm bevalt prima, ik zal kijken naar de videokaart die je noemt.
4) Ik had al half gehoord dat Kaby-Lake / AMD Zen eraan zaten te komen. Ik moet even kijken wat de verwachte releasedates zijn (tenzij iemand die nu 1,2,3 uit het hoofd weet), dan kan ik een afweging maken hoe lang ik nog wil wachten :-).

@NoTimeRemains:
1) Ik heb grafisch geen erg hoge eisen, en een CPU vervang je toch minder snel, vandaar dat mijn keuze op deze manier gemaakt is. W.b.t. de koeler: ik heb niet zulke goede ervaringen met stock Intel koelers, maar misschien is dat inmiddels verbeterd?
2) Check.

• Jelle.v.A
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 08:40
tcpie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:16:
Bedankt voor de reacties. Ik had vandaag en deze avond geen tijd om inhoudelijk te reageren. Ik reageer nu even kort. Ik zal later inhoudelijker reageren, met een aangepaste onderdelenlijst.

@Jelle:
1) Ik zal naar dat moederbord kijken.
2) Je hebt gelijk, 16GB zou voldoende moeten zijn. Ik pas dat aan.
3) Mijn huidige beeldscherm bevalt prima, ik zal kijken naar de videokaart die je noemt.
4) Ik had al half gehoord dat Kaby-Lake / AMD Zen eraan zaten te komen. Ik moet even kijken wat de verwachte releasedates zijn (tenzij iemand die nu 1,2,3 uit het hoofd weet), dan kan ik een afweging maken hoe lang ik nog wil wachten :-).

@NoTimeRemains:
1) Ik heb grafisch geen erg hoge eisen, en een CPU vervang je toch minder snel, vandaar dat mijn keuze op deze manier gemaakt is. W.b.t. de koeler: ik heb niet zulke goede ervaringen met stock Intel koelers, maar misschien is dat inmiddels verbeterd?
2) Check.
AMD Zen komt volgens mij uit in Q1 van 2017.
Deze video YouTube: RX 470 1080p vs RX 480 8GB/ GTX 1060/ GTX 970 Gaming Benchmarks is trouwens handig voor het vergelijken van een RX 480 en RX 470.

Voor je moederbord zou ik gewoon de goedkoopste nemen, maar deze pricewatch: MSI B150M MORTAR ziet er ook wel goed uit. Ietsjes duurder (ook weer van MSI) maar wel met 4 ram sloten en een fancy metalen PCI-E slot. Dat helpt volgens mij bij het voorkomen van videokaart sag, maar denk niet dat het veel uitmaakt.

Ik zou trouwens wel gewoon drie tientjes investeren in een aftermarket CPU koeler, ik zou dan 212 refresh halen > pricewatch: Cooler Master Hyper 212X Dezelfde prijs met een X achter de naam, dus dan weet je dat het goed zit!

• tcpie
Jelle.v.A schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:45:
[...]

AMD Zen komt volgens mij uit in Q1 van 2017.
Deze video YouTube: RX 470 1080p vs RX 480 8GB/ GTX 1060/ GTX 970 Gaming Benchmarks is trouwens handig voor het vergelijken van een RX 480 en RX 470.

Voor je moederbord zou ik gewoon de goedkoopste nemen, maar deze pricewatch: MSI B150M MORTAR ziet er ook wel goed uit. Ietsjes duurder (ook weer van MSI) maar wel met 4 ram sloten en een fancy metalen PCI-E slot. Dat helpt volgens mij bij het voorkomen van videokaart sag, maar denk niet dat het veel uitmaakt.

Ik zou trouwens wel gewoon drie tientjes investeren in een aftermarket CPU koeler, ik zou dan 212 refresh halen > pricewatch: Cooler Master Hyper 212X Dezelfde prijs met een X achter de naam, dus dan weet je dat het goed zit!
Dank voor de reply, ik zal dat in mijn achterhoofd houden.

Ik denk dat ik tóch ga wachten op Kaby Lake. Mocht mijn geduld mij in de steek laten dan maak ik wel weer een nieuw topic aan O-) .
Pagina: 1